On kyllä todella mielenkiintoinen tekniikka. Toki hintaeroa on perus kansanmalleihin. Mielenkiintoista olisi ennustaa miten nämä tiputtavat arvoa vrt. bensa/dieseleihin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F30 330e
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by toukopouko View PostTuo ei ihan täsmälleenottaen ole noin. Jos auton akku on tarpeeksi kylmä (esim. 12h -15 asteessa pihalla oltuaan), auto käynnistää polttiksen heti kun auton pistää käyntiin. Polttis käy alkuun tovin ja sen jälkeen sitten liikennetilanteen mukaan. Akun ollessa kylmä ei sieltä voi ottaa tehoa ulos kuin rajallisesti, ja polttis on valmiudessa auttamaan kun tarpeellista. Valoissa ja hitaasti ajaessa polttis voi sammua. Autossa on 5kW sähkölämmitin joka tekee kabiiniin lämpöä.
Tuosta vähän lämpimämmissä keleissä auto ei käynnistä polttista heti startista, mutta akun ollessa edelleen kylmä, ei "max edrive" -sähköajotila ole käytettävissä. Autolla voi kuitenkin ajaa pelkällä sähköllä kun pitää todella kevyttä kaasujalkaa. Vähänkään enempi kaasua painaessa polttis herää mukaan kaveriksi.
Kysymykseen vastaten: polttis ei herää lämmittämään kabiinia liikennevaloissa, jos akussa on virtaa. Auto lämpiää sähköllä.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostHyviä pointteja, mutta liittyvät sisäilman lämmittämiseen. Minun viesti koski lähinnä sitä, että kovassa pakkasessa kiusataan polttomoottoria kokoajan edestakaisin päälle - kiihdytys - seis valoihin - taas startti ja kiihdytys jne. jne. Mitä se tekee moottorille kun öljyt ja jäähdytysnesteet on vielä pakkasen puolella tai ainakin kaukana optimilämpötiloista?
Alla oleva pätee comfort modella ja auto edrivellä ajamiseen:
Kylmällä (pakkasella) kylmällä autolla lähdettäessä polttomoottori käynnistyy aina heti kun autolla lähtee liikkeelle. Ryömitys saattaa onnistua sähköllä, mutta ei sekään jos pakkanen on kova ja akku on kylmä.
Kun ajoon päästään, bensakone käy aikansa, noin muutaman minuutin ja muutaman kilsan ja sitten se alkaa sammua pysähdyttäessä. Kun akku on normaali toimintalämmössä, siirtyy auto normaaliin toimintaan eli ajamaan alle 80kmh vauhteja pääosin sähköllä.
Ihan kylmänä se ei siis sammuta ja käynnistele bensakonetta jatkuvasti, mutta alkaa kyllä tehdä sitä ainakin ennen kuin öljy on lämmintä. Veden lämmöstä ei tietoa kun sitä ei mittarista näe. Sehän voi olla niin fiksu että lämmittää polttomoottorin vesikierrolla samalla systeemillä kuin sisätilan, tai sitten ei? Onko lämpötilalla (kuhan ei ole ihan kylmä) modernille moottorille ylipäätään niin merkitystä Suomalaisessa (=hitaassa) normaaliajossa..?
Vaikea sanoa miten tuo automaattitoiminnoilla ajaminen vaikuttaa polttomoottorin kestoon kun kuormitus on erilaista kuin perinteisillä polttomoottoriautoilla. Auto myös herkästi siirtyy kovastakin kuormituksesta suoraan sähkölle (moottorin jäähdytyskäyttö?).
Tiedostava kuljettaja pystyy halutessaa pitämään bensakonetta päällä kokoajan tai vaihtoehtoisesti ajamaan pelkällä sähköllä kokoajan (jos akussa on virtaa, eikä se ole kylmä)
Lisäksi on hyvä huomioida että akun ollessa kylmä, ei kaikki kokonaisteho tietenkään ole käytössä. Vaikuttaa myös siltä että auto ei haluaisi kylmää polttomoottoria ihan herkästi kierrättää kovin korkealle ( +4-5krpm)
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostHyviä pointteja, mutta liittyvät sisäilman lämmittämiseen. Minun viesti koski lähinnä sitä, että kovassa pakkasessa kiusataan polttomoottoria kokoajan edestakaisin päälle - kiihdytys - seis valoihin - taas startti ja kiihdytys jne. jne. Mitä se tekee moottorille kun öljyt ja jäähdytysnesteet on vielä pakkasen puolella tai ainakin kaukana optimilämpötiloista?
Bemarien tehdasasenteiset polttoainelämmittimetkään eivät esilämmitä moottoria ennen käynnistystä, kaippa tuossakin on katsottu että se moottori kyllä kestää nykyöljyillä ne kylmäkäynnistykset, kun kerran esilämmitys on jätetty pois vaikka siihen tarvittavat varusteet löytyisikin?
Käynnistely-sammuttelu ajossa lienee ihan normaalia hommaa, tuskin se moottori tuosta kovin pahasti itseensä ottaa. Ensimmäinen käynnistys kylmänä on raaka, mutta äkkiähän ne öljyt sieltä kiertään lähtee, eikä se tilanne palaudu raakaan kylmästarttiin vaikka moottori sammuisikin välissä muutamaksi minuutiksikin?- Vielä ehtis troijaan| Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)
Comment
-
-
Originally posted by toukopouko View PostNiin, moottoria käytetään kun sitä tarvitaan. Tyhjäkäynnillä pyörittäminen lämmitystarkoituksessa ei ole monessakaan mielessä järkevää. Järkevämpää käyttää moottoria kun sitä tarvitaan, siinähän se sitten samalla lämpiää. On kuskista kiinni sitten miten pöljänä sitä kylmää autoansa polkee. Lisäksi niinkuin jj5 sanoi, tuo vastaa kaasuun selkeästi vaisummin kylmänä, ennen kuin on kunnolla lämminnyt... kai se itsekin osaa siis suojella itseään.
Bemarien tehdasasenteiset polttoainelämmittimetkään eivät esilämmitä moottoria ennen käynnistystä, kaippa tuossakin on katsottu että se moottori kyllä kestää nykyöljyillä ne kylmäkäynnistykset, kun kerran esilämmitys on jätetty pois vaikka siihen tarvittavat varusteet löytyisikin?
Käynnistely-sammuttelu ajossa lienee ihan normaalia hommaa, tuskin se moottori tuosta kovin pahasti itseensä ottaa. Ensimmäinen käynnistys kylmänä on raaka, mutta äkkiähän ne öljyt sieltä kiertään lähtee, eikä se tilanne palaudu raakaan kylmästarttiin vaikka moottori sammuisikin välissä muutamaksi minuutiksikin?
Itselle kyseisen mallinen auto nyt tulossa ja ajattelin kyllä siihen nakata perus defan säteilijän sisähaaralla. On nuo kylmäkäynnistykset vaan kaikissa autoissa olleet paljon mukavamman kuuloisia kun on kunnolla ollut ensin piuhan päässä. :thinkG20 330e M-Sport sunset orange
Comment
-
-
Originally posted by Ozzy #69# View PostItselle kyseisen mallinen auto nyt tulossa ja ajattelin kyllä siihen nakata perus defan säteilijän sisähaaralla. On nuo kylmäkäynnistykset vaan kaikissa autoissa olleet paljon mukavamman kuuloisia kun on kunnolla ollut ensin piuhan päässä. :thinkErityisesti kiinnostaa käyttökokemus yms. tuon N53 koneisen jälkeen.
Milloin saat auton käyttöön?
Comment
-
-
Originally posted by Ozzy #69# View PostItselle kyseisen mallinen auto nyt tulossa ja ajattelin kyllä siihen nakata perus defan säteilijän sisähaaralla. On nuo kylmäkäynnistykset vaan kaikissa autoissa olleet paljon mukavamman kuuloisia kun on kunnolla ollut ensin piuhan päässä. :think.
Mullekin yrittivät aikoinaan siihen pakkomyydä lohkolämppäriä ja sisähaaraa, mutta jätin ne kauppaan... ei _mitään_ kiinnostusta tökkiä kahta johtoa autoon kiinni. Hyvinhän tuo on pelannut ilmankin jo kohta 3.5v.- Vielä ehtis troijaan| Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)
Comment
-
-
Originally posted by Ozzy #69# View PostItselle kyseisen mallinen auto nyt tulossa ja ajattelin kyllä siihen nakata perus defan säteilijän sisähaaralla. On nuo kylmäkäynnistykset vaan kaikissa autoissa olleet paljon mukavamman kuuloisia kun on kunnolla ollut ensin piuhan päässä. :think
Comment
-
-
Omakohtainen kokemus kun edellisen M54:n löi tulille -20 asteessa yön jälkeen ilman lämmitystä vrt. kaksi tuntia lohkolämppärissä oli että lämmityksen kanssa kone ei käynyt raskaan tuntuisesti heti startissa vaan samalla tavalla kuin olisi lyönyt kesällä käyntiin. En ota kantaa onko sillä sitten teknisesti mitään merkitystä mutta kyllä se käynnistys ainakin paremmalta kuulostaa kun kone on esilämmitetty ennen käynnistystä.
Kun muutenkin pidän tuota autoa kuin kipeätä vittua niin ainakin itse esilämmitän kylmillä keleillä ennen käynnistystäLast edited by alpine3; 07-11-2019, 12:47.BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostVai mukavemman kuuloisia? Kerrotko tarkemmin asiasta.Originally posted by alpine3 View PostOmakohtainen kokemus kun edellisen M54:n löi tulille -20 asteessa yön jälkeen ilman lämmitystä vrt. kaksi tuntia lohkolämppärissä oli että lämmityksen kanssa kone ei käynyt raskaan tuntuisesti heti startissa vaan samalla tavalla kuin olisi lyönyt kesällä käyntiin. En ota kantaa onko sillä sitten teknisesti mitään merkitystä mutta kyllä se käynnistys ainakin paremmalta kuulostaa kun kone on esilämmitetty ennen käynnistystä.
Kun muutenkin pidän tuota autoa kuin kipeätä vittua niin ainakin itse esilämmitän kylmillä keleillä ennen käynnistystä
Tässä tulikin jo kattava vastaus. M52,M54 ja N53 ollut säteilijällä ja kyllä se ero vaan aika iso on jos auto on lämmitetty tai ei ole ollut. Lisäksi kun lähtee ajamaan alkaa lämpö tulla huomattavasti nopeammin hyttiin kun ollut piuhan päässä. F30 tällä ei vissiin vaikutusta ole kun lämpö tulee kuitenkin sähköllä lämmittämällä.G20 330e M-Sport sunset orange
Comment
-
-
Originally posted by Motorbit View PostNäin on, N20 rikastaa seosta mutta B48 20i moottorissa mennään lambda 1.00 tasolla täyskaasullakin, ihan rajoittajaan saakka. Jos ohjelman tekijä ei ole korjannut asiaa niin se tekee sen myös viritettynä (ohjelmoituna).
B48 20i (esim. 330e) ongelma ei ole mikään yksittäinen. Korkea puristussuhde, huonolaatuiset männät ja liian hyvä ahdin. Siihen vielä nuukaperse kuskin paikalle joka haluaa ajaa 95E10 bensalla niin lopputuloksen voi arvata.
Mitä nakutukseen/detonointiin tulee niin toki DME korjaa ennakkoa havaitessaan nakutusta, siis korjaa ellei sitä ole ohjelmasta estetty. Nakutus todennäköisesti saadaan kuriin mutta samalla kuitenkin menetetään paras sytytysennakko. Huonolla ennakolla taas lisätään entisestään palo- ja pakolämpöä.
Comment
-
-
Kertokaas viisaammat mitkä laturit tuollaisen auton mukana kuuluu tulla/on uutena tullut?
Ostin siis kyseisen mallisen auton ja kyselin puhelimessa nimenomaan että tulevathan kaikki autoon kuuluvat latausjohdot mukana ja piti tulla. Nyt mulla on vain se kotilataukseen sopiva mikä käy normi pistorasiaan....:thinkG20 330e M-Sport sunset orange
Comment
-
-
Originally posted by icecold View PostPelkästään se noissa tuntuu liki jokaisessa olevan mukana.G20 330e M-Sport sunset orange
Comment
-
-
Auton mukana tulee vain kotilatausjohto ja erikseen voi ostaa pikalatausjohdon, jota tarvitsee kun lataa julkisista latauspistokkeista, joissa ei ole johtoa valmiina. Muistelisin, että johto maksaa n. 250e Laakkoselta (mutta näköjään nykyään kalliimpi) https://www.bmw.fi/fi/aiheet/palvelu...isteisiin.html
Edit. en siis tiiä mikä tilanne nykypäivänä on mutta pari vuotta sitten ei tullut mukana kuin kotilaturi. Ehkä nykyään tulee jo molemmat?Last edited by Jocular; 16-11-2019, 11:55.
Comment
-
Comment