E28 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peksu_M20
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 2122
    • Lahti

    Kevätkuume mietintämyssyyn:
    Ilmamassamittarini 4kpl ovat kaikki loppu laahauskohdan siirroista huolimatta.
    - Kannattaisiko päivittää koko setti Motronikkiin?
    - Käykö M20 2,5l Motronic koneen suuttimet?
    - Millainen kartta säätöön, haluaisi halvat kilometrit alta 3500r ja tehoa yli 4000r?
    - Entä jos varautuu alakierrosten solenoidikytkentäiseen pikkuremmiin?



    Vastauksia ja mielipiteitä:

    -Jetronic mielestäni heti vaihtoon jos haluaa moottorin toiminnan olevan optimaalista

    -pääset eroon alipaine säätyvästä jakajasta ym...

    -Jos päivität motoroniciksi niin et pääse eroon ilmamäärämittarista.

    -Motroniciksi ehdottomasti dme 1.3 tai sitten joku aftermarket ruisku jolla
    pääset eroon ilmamäärämittarista.

    -Suuttimissa riittää juuri tuotto m30b28:siin

    -Kartathan säädetään sillai että moottori toimii optimaalisesti eli ei liian laihalla eikä rikkaalla eli säästö syntyy kaasujalalla. Myös sytytys kartta on huomioitava

    -Suuttimet jää remmille liian pieniksi...

    -Jos haluat toteuttaa solenoidi kytkentäisen remmin niin ehdottomasti se toimimaan koko kierrosalueella. Remmin ollessa päällä jonkinlainen lisärikastus piiri käyttöön esim: fin-boost tai vaikka megaruutta jota myös voi käyttää pelkästään lisärikastimena tai vastaavasti omavalmiste systeemi jota motronic ohjaa.

    -Pekka
    Mahtiala kustom - No connection
    Bmw E21 320A -81 "330i"
    Bmw e30 318is

    Comment

    • Skunkki^
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 688
      • Espoo

      Minkäslaisia kokemuksia porukalla on madalluksesta vakio iskareilla?
      Päässä on pyörinyt K.A.W. 65/40mm jouset, mutta budjetti ei vielä pariin kuukauteen salli iskareita.
      Kaaren ja renkaan väliin jää noin 10cm tyhjää tilaa, niin jotain on tehtävä nopeasti ja halvalla, että tuolla kehtaa edes ajaa
      KIA Optima PHEV

      Exät:
      520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

      Comment

      • tsbmw
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 1495
        • Ilvola

        No just Pekka - tais löytyä kokenut bimmeritietäjä!
        Mun postauksia jos vaik 100 lukee niin "optimi ever":
        - E28 viimenen haikeula ja kevyt jäykähkö koppa.
        - Perheauto 5h ja nopea reagointi "hanska kädessä"!
        - Perstuntuma ja reagointi kohillaan, nautin soralla...
        - Ei "tingeltangeli tekniikkaa" penkin ja tien välissä.
        - Lisäsin eristykset oviin, alustaan, takapenkin alle,
        takakonttiin, konepeltiin ja uusin alustaan kumit.
        - Pääomakulut positiiviset, verotus painon mukaan.

        Tavoite BE28528:
        - Kulutus 5-6l/100km rahana (maakaasu + bensa).
        (Sovittu toteutuminen ensi viikolla eli palautus
        - Peruskone 2,7l/185hv, napista lisättävä remmi.
        (Remmijuttu solenoidilla, työmatka/vapaa-aika).

        PS. Kivasti työmatkalla hyrrää kierrokset 2tr/100kmt.
        Last edited by tsbmw; 04-04-2012, 17:53.
        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
        - E28 528i, 528i+, M5

        Comment

        • Betrunken
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 458
          • Vantaa

          Meinaaksä tosissasi että maamoottorista moiset suoritusarvot ja noin pienehkö kulutus.

          Jos tahtoo tehoa ja pientä kulutusta niin auttamatta E28 tekniikka alkuperiään liian vanhanaikaista ja korimuotoilu takaa sen että yli 80km/h vauhdissa alkaa kulutusta tulee enemmän kun vrt 34/36 malleihin

          Vaikka tavoitteita saa olla ja itsekin ex-28 ukko olen niin luulempa että auttamatta päätäsi lyöt seinään toin korimallin kanssa mihin pyrit sitä viljelemään.

          P.S: Jos tahdot pienempää kulutusta ja mahtavaa vääntöä low rpm:llä niin 525E tai 524td olisivat varmaa parhaat josta lähtee jalostamaan eteenpäin.
          Citroen ZX "Sacrebleu" edition
          EX:
          -Bmw E28 518i
          -Saab 9000
          -Lada 2105
          Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

          Comment

          • tsbmw
            BTCF Member
            • Jun 2004
            • 1495
            • Ilvola

            Ajoin 528i 45tkm maakaasulla vertaa bensaan > 5,5l/100km.
            Aja tasaisesti jonossa niin mennään alta 4l/100km motarilla.
            Laitetaan euroina kun vertailu bensaan on hankalaa:
            - Maakaasuajossa kustannus E28 528i 6 - 7,5€ / 100km.

            Haikeula on kaunis - ilmanvastuksella ei merkitystä Suomessa!
            Last edited by tsbmw; 06-04-2012, 09:14.
            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
            - E28 528i, 528i+, M5

            Comment

            • potilas-saarinen
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 66
              • Haukipudas

              Originally posted by Pinxi View Post
              Minkäslaisia kokemuksia porukalla on madalluksesta vakio iskareilla?
              Päässä on pyörinyt K.A.W. 65/40mm jouset, mutta budjetti ei vielä pariin kuukauteen salli iskareita.
              Kaaren ja renkaan väliin jää noin 10cm tyhjää tilaa, niin jotain on tehtävä nopeasti ja halvalla, että tuolla kehtaa edes ajaa
              tee suosiolla coilit vakiotolppiin vaikka e30 isotolppasen lyhennetyillä iskareilla. Ite tein e30 318is lyhennetyillä pumpuilla, coiliholkki sarjalla ja 175mm+apujousilla aika matalan keulan,

              mut itelle ei riitä vielä sekään tavoitteena TODELLA MATALA JA EPÄKÄYTÄNNÖLLINEN STANCE.

              Taka iskareina mulla on cossusierran gaz coilit liian pitkillä jousilla eli tällä hetkellä on 270mm jouset mut aattelin tilata 200mm jouset sinne.

              rahaa meni joku n.700e mut jos käytettynä jaksat ettiä kaikki ja tingata nii varmaan pääset jopa 400e ja jos ei budjetti taivu nii black&deccer tai makita tai vastaava sarja on edukas mut vastoin tieten kaikkien sääntöjä eikö nii?

              ps. ois myytävänä spax:in madallus jouset normi tolppiin muistaakseni 35/40 oli ihan jämäkkä ajossa.
              Last edited by potilas-saarinen; 04-04-2012, 18:05.

              Comment

              • Skunkki^
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 688
                • Espoo

                Originally posted by potilas-saarinen View Post
                tee suosiolla coilit vakiotolppiin vaikka e30 isotolppasen lyhennetyillä iskareilla. Ite tein e30 318is lyhennetyillä pumpuilla, coiliholkki sarjalla ja 175mm+apujousilla aika matalan keulan,

                mut itelle ei riitä vielä sekään tavoitteena TODELLA MATALA JA EPÄKÄYTÄNNÖLLINEN STANCE.

                Taka iskareina mulla on cossusierran gaz coilit liian pitkillä jousilla eli tällä hetkellä on 270mm jouset mut aattelin tilata 200mm jouset sinne.

                rahaa meni joku n.700e mut jos käytettynä jaksat ettiä kaikki ja tingata nii varmaan pääset jopa 400e ja jos ei budjetti taivu nii black&deccer tai makita tai vastaava sarja on edukas mut vastoin tieten kaikkien sääntöjä eikö nii?

                ps. ois myytävänä spax:in madallus jouset normi tolppiin muistaakseni 35/40 oli ihan jämäkkä ajossa.
                Tosiaan tarkoitus on tuo K.A.W. tuonne laittaa, ja iskarit myös myöhemmin, mutta nyt on vaan kiire saada auto tonttiin, tai edes lähemmäs maata.
                On oikeasti Valmetitkin kateellisia tolle stancelle.
                Makitakin kävi mielessä, kait sellasillakin pari kk ajelee, jos vaikka vain 2 kierrosta nyppäis pois :think
                KIA Optima PHEV

                Exät:
                520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                Comment

                • potilas-saarinen
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 66
                  • Haukipudas

                  Originally posted by Pinxi View Post
                  Tosiaan tarkoitus on tuo K.A.W. tuonne laittaa, ja iskarit myös myöhemmin, mutta nyt on vaan kiire saada auto tonttiin, tai edes lähemmäs maata.
                  On oikeasti Valmetitkin kateellisia tolle stancelle.
                  Makitakin kävi mielessä, kait sellasillakin pari kk ajelee, jos vaikka vain 2 kierrosta nyppäis pois :think
                  No kyllä sillä 2 kiekkaa poistamalla päästelee tottakai jos kiire on!
                  jos sulla language hallussa nii kattele tuolta stanceworks.com projekti sivustolta tai mye28.com:sta vinkkejä! "edellinen ehkä patriootti sivusto eli eivät hyväksy sika matalia bemuja"

                  ja multa lähtis noi jouset ja etu pumput, vajaan kesän ajetut moponetin ölppäiskut edukkaasti. pistä yv:tä jos kiinnostaa.

                  Comment

                  • BmwPunisher
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 7629
                    • Lemu

                    Originally posted by potilas-saarinen View Post
                    ps. ois myytävänä spax:in madallus jouset normi tolppiin muistaakseni 35/40 oli ihan jämäkkä ajossa.
                    onko kuvaa tämän madalluksen jälkeen? hintaa jousille?
                    E70 X5 30d

                    Comment

                    • potilas-saarinen
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2007
                      • 66
                      • Haukipudas

                      Originally posted by BmwPunisher View Post
                      onko kuvaa tämän madalluksen jälkeen? hintaa jousille?
                      ei oo kuvaa mut voit kokeilla guuglella! ja 150e iskarien kans?

                      Comment

                      • BmwPunisher
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 7629
                        • Lemu

                        Originally posted by potilas-saarinen View Post
                        ei oo kuvaa mut voit kokeilla guuglella! ja 150e iskarien kans?
                        guuggeli ei tuottanut tulosta.. ei viitsi tehdä vasta tarjousta ennen kuin tietäis madaltaisiko tarpeeksi..
                        E70 X5 30d

                        Comment

                        • -jacko-
                          BTCF Member
                          • Sep 2006
                          • 207
                          • Tampere

                          tällainen ongelma. voisiko joku katsoa autostaan tai kertoa mihinkä kuuluisi vetää johdot jarrutehostimen venttiililtä. siinä on ne kaksi paine anturia, toinen päällä ja toinen kyljessä. omasta autosta nämä piuhat on edellinen omistaja hävittänyt onnistuneesti kun niitä ei ole olemassakaan enää.

                          Poljin painuu aika kepeästi pohjaan mutta en lähtisi vielä pommia vaihtamaan ennenkuin saa johdotettua, luulisi kuitenkin vaikuttavan toimintaan jotenkin.
                          vai onko ne vain vikavaloa varten ?



                          Osasta numero 2 ja 3.

                          kysyin tätä jo tekniikka osiossa mutta ei ole tullut vastausta, jos vaikka täältä tärppäis

                          auto e28 528i -82
                          E28 528i -82 m30b34
                          E46 330CI
                          Chevrolet K3500 6.5TD

                          Comment

                          • Madfexx
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3646
                            • Lempäälä

                            Nopea kysymys: Onko kellään varmaa tietoa e28 mittariston pikkupiirilevystä (se missä on akut kiinni), että onko siinä eroa eri mallien välillä. Käytetäänkö esim. 518i, 535i ja 524td -malleissa samaa piirilevyä. Jenkkilästä vaan katselen noita uudelleenrakennettuja/uusia piirilevyjä ja niissä on mainittu yhteensopivuudeksi ainoastaan nuo jenkkilän 528e ja 535i tms. mallit.
                            Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                            Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                            Comment

                            • jakeluvesimies
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2010
                              • 2726
                              • On the road @ Laplandia

                              Originally posted by Madfexx View Post
                              Nopea kysymys: Onko kellään varmaa tietoa e28 mittariston pikkupiirilevystä (se missä on akut kiinni), että onko siinä eroa eri mallien välillä. Käytetäänkö esim. 518i, 535i ja 524td -malleissa samaa piirilevyä. Jenkkilästä vaan katselen noita uudelleenrakennettuja/uusia piirilevyjä ja niissä on mainittu yhteensopivuudeksi ainoastaan nuo jenkkilän 528e ja 535i tms. mallit.
                              Hep! Itse vaihdoin mitariston tuohon 11/1986 528 etaani. Vaihtomittaristo oli peräisin jostain vanhemmasta euro 5-satasesta. Mitaristot Kävi ristiin

                              Huom! Sisältä olivat kyllä ihan erilaiset, mutta tuo varaosamittaristo oli tosiaan vanhemmasta autosta (piirilevyt näyttivät miltei puulta, jos en väärin muista). Alla kuva alkuperäisestä 11/1986 usa-piirilevystäni.

                              Mistä se mittariston kierros-signaali tulee? Pitäisi se saada pelaamaan, kun kaikki muut käy ja kukkuu jo....
                              Last edited by jakeluvesimies; 10-05-2018, 18:36.

                              Comment

                              • dawntracker
                                BTCF Member
                                • Feb 2012
                                • 96
                                • Kuopio

                                Oman e28 tyhjäkäynti seilaa ja risteyksiin auto sammuu jollei kaasua painele. Kylmänä kun laittaa käyntiin niin auto käy hyvin vähän aikaa. Jos joku viisaampi osais kertoa mistä vikaa kannattais lähteä etsimään, niin olisin kiitollinne siitä.
                                Ex:
                                - e34 525iA m50 -93
                                - e34 525i m50 -95
                                - e34 525i m20 -88
                                - e34 525i m50 -90
                                - e34 525i m50 -91
                                - e34 520i m50 -91
                                - e34 520i m50 -91
                                - e34 520iA m50 -90
                                - e34 520i m50 -90
                                - e46 330dA m57 -02
                                - e46 330xd m50 -01
                                - e46 320i m52 -98
                                - e36 325Ci m50 -92
                                - e36 320i m52 -95
                                - e36 320i m50 -93
                                - e36 316i m43 -94
                                - e36 325tds m51 -94
                                - e36 318i m43 -93
                                - e28 520i m20 -86
                                - e28 520i m20 -82
                                - e30 318i m40 -89

                                Comment

                                Working...
                                X