Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3103

    Purin eilen e34 touringista talteen absit. ihmettelen kun hydrauliyksiköltä lähti vain yksi jarruputki takapiireille. yleensähän olen nähnyt selkaisia abseja joissa on joka pyörälle oma jarruputkensa.

    millainen em yhden takapiirin abs on toimintaperiaatteeltaan?

    malli oli 520i -94 josta purin.
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • Klasu-
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 546
      • Helsinki

      On nuo ns "kolmipiiri" abs;t melko yleisiäkin tämän ikäluokan autoissa.

      Osassa ei ole nopeustunnistustakaan kun perästä, jolloin mennään keskiarvolla.

      Jos molemmissa fillareissa on tunnistimet, niin painetta rajataan ensimmäisen pyrkiessä lukkoon.

      Ei niin tehokas ja tarkka systeemi, kun aito 4-piiri, mutta ihan riittävä ja toimiva.

      Vanhoissa pakettiautoissa ja pick-upeissa näkee välillä abs-järjestelmiä, jotka ovat yksipiirisiä, vain taka-akselille.
      Tällä kierretään tarve kuorman tunnistavalle venttiilille, ja varmistetaan, etteivät takajarrut lukkiudu kevyellä kuormalla, ja toisaalta taas saadaan hyödynnettyä kaikki takarenkaiden pito kuormattuna.

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3103

        Originally posted by Klasu- View Post
        On nuo ns "kolmipiiri" abs;t melko yleisiäkin tämän ikäluokan autoissa.

        Osassa ei ole nopeustunnistustakaan kun perästä, jolloin mennään keskiarvolla.

        Jos molemmissa fillareissa on tunnistimet, niin painetta rajataan ensimmäisen pyrkiessä lukkoon.

        Ei niin tehokas ja tarkka systeemi, kun aito 4-piiri, mutta ihan riittävä ja toimiva.

        Vanhoissa pakettiautoissa ja pick-upeissa näkee välillä abs-järjestelmiä, jotka ovat yksipiirisiä, vain taka-akselille.
        Tällä kierretään tarve kuorman tunnistavalle venttiilille, ja varmistetaan, etteivät takajarrut lukkiudu kevyellä kuormalla, ja toisaalta taas saadaan hyödynnettyä kaikki takarenkaiden pito kuormattuna.
        ok. kiitos vastauksesta.

        kelpaakohan tuollainen abs esim e28:iin tai e30:iin leimalle? mulla on myös vm 1991 e34 sedanista purettu abs, joka on nelipiirinen.
        Kulkineet/projektit:

        640D F06
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • aaape
          BTCF Member
          • Aug 2009
          • 617
          • Muaninka

          Originally posted by poke View Post
          ok. kiitos vastauksesta.

          kelpaakohan tuollainen abs esim e28:iin tai e30:iin leimalle? mulla on myös vm 1991 e34 sedanista purettu abs, joka on nelipiirinen.
          Oon melko varma että kelpaa ei taida e30 abs järjestelmäkään olla kuin 3 piirinen. ja e36:sessakii on 3piiristä absia.
          Ihan mutuna mut voisiko 4piirinen olla luistonestollisissa malleissa :think
          e36 328i turbo (95)
          vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
          e30 316 (m30)(87) projekti

          EX.
          e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

          Comment

          • TFV
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 3080
            • Nurmijärvi

            Poikani sai kavereiltaan synttärilahjaksi poikkituen 540:seen. Mitähän sen asentamisessa pitää ottaa huomioon?
            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

            Comment

            • poke
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 3103

              Originally posted by aaape View Post
              Oon melko varma että kelpaa ei taida e30 abs järjestelmäkään olla kuin 3 piirinen. ja e36:sessakii on 3piiristä absia.
              Ihan mutuna mut voisiko 4piirinen olla luistonestollisissa malleissa :think
              ei ollu luistonestoa siinä mistä tuon nelipiirisen purin joskus aiemmin,joten ei sekään täsmää.

              mut samapa tuo, en vaivaa päätäni enempää asialla. laitan varmaan kolmipiirisen e28:iini.
              Kulkineet/projektit:

              640D F06
              530iA E39
              635 CSi E24
              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

              Comment

              • Jondis
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 698
                • Tuusula

                Onkos tuohon getrag 260/6 askiin joku todennut jonkun tietyn öljyn erityisen hyväksi? Talven rakentelujen aikana laitoin tuohon nykyiseen perus mobilin atf220:set sisään, mutta nyt kun joutuu askin vaihtamaan niin ajattelin että voisi jotain muuta seuraavaan kokeilla.
                Last edited by Jondis; 11-09-2017, 22:01.
                MB E55 AMG -05
                E36 318TiA -96
                E34 535i -89 imolarot
                Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                Comment

                • TsTPioneeri
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2011
                  • 258
                  • Muurame

                  Osaisko joku sanoa että onko perän ja rungonvälisen puslan tilalle saatavilla mitään orkkista jämerämpää? :think



                  Powerflexiltä ei ainakaan saa.
                  Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

                  Bmw 525i E34 91'
                  Bmw 540i E34 93'
                  Bmw 335i E30 83'

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    Asiaa aikanaan hieman tutkin, enkä silloin löytänyt muita, kuin orkkista/sitä vastaavia.

                    Tuo pusla nyt on kyllä rakenteeltaan sellainen, että se sallii vain hyvin pientä elämistä.
                    Rakenne on metalli-kumi-metalli - tyyppinen, jossa kumi on pakattu hyvin ohuelti metallirakenteen väliin.

                    Näinollen en tiedä, olisiko tuon "jämeröittämisestä" mitään konkreettista hyötyä.

                    Comment

                    • TsTPioneeri
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2011
                      • 258
                      • Muurame

                      Tämmöseen lopputulokseen tulin itsekkin, ja jos orkkiskin on tuon verran hyvä taidampa hommata sen orkkisen suosiolla .
                      Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

                      Bmw 525i E34 91'
                      Bmw 540i E34 93'
                      Bmw 335i E30 83'

                      Comment

                      • Harju
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2009
                        • 114
                        • Varsinais-Suomi

                        Autosta (540ia) kuuluu jyrinää vaihteenvalitsimen ollessa P, N tai R. Jyrinä loppuu D asennossa mutta tulee kun auton nopeus hieman kasvaa. Voisiko jyrinä tulla esim kardaanista, eli missä vaihteen asennossa se pyörii ja missä ei?

                        Comment

                        • Toni U.
                          Newbiemmer
                          • Aug 2013
                          • 24
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by Harju View Post
                          Autosta (540ia) kuuluu jyrinää vaihteenvalitsimen ollessa P, N tai R. Jyrinä loppuu D asennossa mutta tulee kun auton nopeus hieman kasvaa. Voisiko jyrinä tulla esim kardaanista, eli missä vaihteen asennossa se pyörii ja missä ei?
                          Kardaani pyörii aina kun auto liikkuu.
                          Nyt: E34 530i vm93 Diamantschwarz
                          ex: E36 325i vm94 Cosmosschwarz
                          ex:E36 316i -96 Hellrot
                          ex: E39 528i -96 Arktissilber

                          Comment

                          • Harju
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2009
                            • 114
                            • Varsinais-Suomi

                            Originally posted by Toni U. View Post
                            Kardaani pyörii aina kun auto liikkuu.
                            Kiitos tästä tiedosta. Vika on silloin ilmeisesti jossain muualla, kuin kardaanissa.

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by Harju View Post
                              Kiitos tästä tiedosta. Vika on silloin ilmeisesti jossain muualla, kuin kardaanissa.
                              Moottorin / vaihteiston tyynyt voisi tarkistaa.

                              Comment

                              • Harju
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2009
                                • 114
                                • Varsinais-Suomi

                                Originally posted by Muurahainen View Post
                                Moottorin / vaihteiston tyynyt voisi tarkistaa.
                                Täytyypä tutkia kun pääsee nosturille

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎