Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Kysymyksiä ja vastauksia VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nappaako
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 21
    • Kuu

    Vauhtipyörän ja paineasetelman kiristysmomentit? Onko jotain taulukkoa mistä näkisi? Ajattelin samalla vaihtaa kampuran stefan,
    voiko vanhan vain vetää pois vai onko siinä joku "kiinnitys"?
    Last edited by nappaako; 09-05-2014, 13:58.

    Comment

    • Oqz
      Bimmer Rookie
      • May 2011
      • 139
      • Espoo

      Originally posted by jaakala View Post
      Touringin kontinkahva, miten irtoaa se värillinen/krominen pinta siitä?
      Käsittääkseni pelkästään tuota "pintaa" ei saa erikseen irti, ainakaan ehjänä. Itse vaihdoin parisen vuotta sitten korinvärisen kahvan kromiseen, koko kahva meni vaihtoon rekisterivaloineen ja mikrokytkimineen. Tuolla tuo vanha kaapissa vielä roikkuu, enkä sitä katsellessani keksinyt mitään keinoa, jolla tuon yksittäisen pinnan saisi irti.

      Kahva on muttereilla kiinni kontin sisäpuolelta, joten takaluukun sisäverhoilu täytyy ottaa pois tieltä, jotta pääset kiinnitysmuttereihin käsiksi.



      Mutterit ovat aika hankalassa paikassa ja kannattaa varautua myös siihen, että ne saattavat olla jumissa. Omassa autossani osa niistä oli niin jumissa, ettei edes CRC:llä liuottaminen tuntunut auttavan, joten jouduin lopulta kikkailemaan rautasahan kanssa. Jos kahva on tarkoitus saada ehjänä irti, niin suosittelen liuottamaan tiukoilta tuntuvia muttereita ronskin voimankäytön sijaan, sillä listan muoviset sisäosat, joissa kiinnityspulttien kannat ovat kiinni antavat periksi varsin helposti ja tällöin kanta pääsee pyörimään vapaasti listan sisällä -> ainoaksi vaihtoehdoksi sää repiä lista irti hajottaen se samalla, jotta pääset avaamaan mutterit pitäen pulttien kannasta kiinni pihdeillä. Nimimerkillä: kokemusta on.
      BMW 540iA Touring e39 -98

      Comment

      • jaakala
        Bimmer Rookie
        • Oct 2012
        • 40
        • Lahti

        Originally posted by Oqz View Post
        Käsittääkseni pelkästään tuota "pintaa" ei saa erikseen irti, ainakaan ehjänä. Itse vaihdoin parisen vuotta sitten korinvärisen kahvan kromiseen, koko kahva meni vaihtoon rekisterivaloineen ja mikrokytkimineen. Tuolla tuo vanha kaapissa vielä roikkuu, enkä sitä katsellessani keksinyt mitään keinoa, jolla tuon yksittäisen pinnan saisi irti.

        Kahva on muttereilla kiinni kontin sisäpuolelta, joten takaluukun sisäverhoilu täytyy ottaa pois tieltä, jotta pääset kiinnitysmuttereihin käsiksi.



        Mutterit ovat aika hankalassa paikassa ja kannattaa varautua myös siihen, että ne saattavat olla jumissa. Omassa autossani osa niistä oli niin jumissa, ettei edes CRC:llä liuottaminen tuntunut auttavan, joten jouduin lopulta kikkailemaan rautasahan kanssa. Jos kahva on tarkoitus saada ehjänä irti, niin suosittelen liuottamaan tiukoilta tuntuvia muttereita ronskin voimankäytön sijaan, sillä listan muoviset sisäosat, joissa kiinnityspulttien kannat ovat kiinni antavat periksi varsin helposti ja tällöin kanta pääsee pyörimään vapaasti listan sisällä -> ainoaksi vaihtoehdoksi sää repiä lista irti hajottaen se samalla, jotta pääset avaamaan mutterit pitäen pulttien kannasta kiinni pihdeillä. Nimimerkillä: kokemusta on.
        Juu kiitos vastauksesta. Itellä kanssa meni koko kahva vaihtoon ja krominen tuli korin värisen tilalle. Täytyy koittaa tuosta vanhasta irrottaa se pinta josko se lähtis jotenki. Muistaakseni joskus törmäsin täällä ohjeeseen että sen voi vaihtaa. Mutta joo eipä vanha irronnut kuin rikkomalla ja pultit piti taistella irti autosta. Oli valmiiksi pyöritelty ne kannat irti muovista ja vain pihdeillä ja voimalla sai mutterit auki.
        Ja tulihan huomattua että motonetissä se koko lista/kahva ,jonka siis joutuu ostamaan kokonaan, maksaa reilusti enemmän kuin marmorilla. Motonetissä ~109e ja marmorilta krominen mikä oli kalliimpi kuin pohja maalattu 67e.
        e39 530Dat -01

        Comment

        • PaavoRusi
          Newbiemmer
          • Apr 2014
          • 18
          • Napapiiri

          Originally posted by Fastpiksu View Post
          Voit toki laittaa powerflexit, mutta kannattanee ensin ostaa uudet tukivarret joihin ne laittaa. Jos sulla on joku 300tkm ajettu auto johon laitat polyuretaanipuslat pehmeiden puslien tilalle niin sen tukivarren nivel ei kyllä hyvin kauan enää kestä

          Jos haluat tehä kunnolla, niin tilaa ebaysta laatumerkkinen tukivarsisarja keulaan, uudet iskarit ja takapäähän apurungon puslat + narinahelat niin eiköhän taas tovin mene.
          Okei, tilaan ebaysta satsin lemfördereitä eteen. Miksei takapäähän kannata laittaa uretaaneja? Ois niin helppoa vaihtaa nuo ripustukset paikoillaan.

          Yritän vain etsiä nopeaa ratkaisua saada tuo alusta kuntoon, syksyllä on taas enempi aikaa laitella autoja. On vaan ihan hiton huono ajaa tuo nyt, kun jarruttaminen tärisyttää koko autoa ja perä on levottomampi kuin minä kyläbaarissa!

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10082
            • KVLA

            Originally posted by PaavoRusi View Post
            Okei, tilaan ebaysta satsin lemfördereitä eteen. Miksei takapäähän kannata laittaa uretaaneja? Ois niin helppoa vaihtaa nuo ripustukset paikoillaan.

            Yritän vain etsiä nopeaa ratkaisua saada tuo alusta kuntoon, syksyllä on taas enempi aikaa laitella autoja. On vaan ihan hiton huono ajaa tuo nyt, kun jarruttaminen tärisyttää koko autoa ja perä on levottomampi kuin minä kyläbaarissa!
            Käytetyihin ja ehkä jo reilusti ajettuihin tukivarsiin ei kannata koskaan vaihtaa pelkkiä puslia.Ei edessä,eikä takana(kaan).Uretaaneista puhumattakaan.Kovat puslat "hakkaa" ne nivelpäätkin äkkiä väljiksi.Oletko tsekannut huolella ,ettei narinahelat ole väljiä?Niiden tilalle ei sitten pysty uretaania laittamaankaan.Entä takakelkan puslat,pehmosia?

            Comment

            • Fastpiksu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2010
              • 1571
              • Kajaani-Paltamo

              Originally posted by PaavoRusi View Post
              Okei, tilaan ebaysta satsin lemfördereitä eteen. Miksei takapäähän kannata laittaa uretaaneja? Ois niin helppoa vaihtaa nuo ripustukset paikoillaan.

              Yritän vain etsiä nopeaa ratkaisua saada tuo alusta kuntoon, syksyllä on taas enempi aikaa laitella autoja. On vaan ihan hiton huono ajaa tuo nyt, kun jarruttaminen tärisyttää koko autoa ja perä on levottomampi kuin minä kyläbaarissa!
              Kyllä kai niitä taaksekkin voi laittaa jos haluaa. Katsoin kristallipallosta ja noilla mainitsemillasi oireilla siellä on todennäköisesti edessä reaktiotangoissa väljää ja ehkä myös levyissä heittoa, ja takapäässä on narinahelat ja apurungon puslat rikki
              Chevrolet Express van
              Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
              E36 325i group F

              Ex:
              e34 525i
              e34 525tds "superturbo"
              e39 530d M-Sport

              Comment

              • PaavoRusi
                Newbiemmer
                • Apr 2014
                • 18
                • Napapiiri

                Originally posted by Fastpiksu View Post
                Kyllä kai niitä taaksekkin voi laittaa jos haluaa. Katsoin kristallipallosta ja noilla mainitsemillasi oireilla siellä on todennäköisesti edessä reaktiotangoissa väljää ja ehkä myös levyissä heittoa, ja takapäässä on narinahelat ja apurungon puslat rikki
                Kiitosta vaan, viat on kyllä jo paikannettu mainitsemiisi paikkoihin

                Tässä arvotaan vain, pitäisikö vaihtaa myös tukitangot, koiranluut ja raidetangonpäät samalla, kun suuntaamaan joutuu kuitenkin. Renkaatkin vaihtuu inhimillisimpiin 18" -> 16" että saa kumiakin vanteen ympärille. Täällä pohjoisessa ei tiet ole niin häävit.

                Melko varmasti ne powerflexit tulee tässä vaiheessa ainakin taakse.

                Kiitos avusta

                Comment

                • PaavoRusi
                  Newbiemmer
                  • Apr 2014
                  • 18
                  • Napapiiri

                  Semmonen tyhmä kyssäri vielä,eee että mitkä kaapelit tilaan e-villestä vikadiagnostikkaa varten? Paikansin liittimen kaasupolkimen yläpuolelle. Liitin ei ollut obd2, vaan joku yli 30 napainen.. Onko konehuoneen puolella jossain obd2?

                  Comment

                  • Hene
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2002
                    • 399
                    • Joensuu

                    Sammui kesken ajon kuin veitsellä leikaten. (530da -00) Katosi virrat osittain (mm. radio pysyi päällä), piti ruplata avainta virtalukossa muutamia kertoja ennen kuin sain taas mittaristoon lamput syttymään. Joskus tehnyt ennenkin (n. kerran kuukaudessa), useimmiten heti käynnistyksen jälkeen. Tässä yhteydessä ratin yläasento unohtui ja nostaa ratin niin ylös että koko mittaristo nousee muutaman millin.

                    Heti perään heitti trans faisafet ja loota luisti julmetusti. Virrat pois ja minuutin odottelu. Toimi taas normaalisti. Samassa yhteydessä heitti abs/dsc keltaiset valot palamaan, jota se tekee muutenkin päivittäin.

                    Vikakoodeja ei jää muistiin.

                    -Virtalukon pohja?
                    -Ajonesto?
                    Last edited by Hene; 10-05-2014, 13:57.
                    X5 E53 3.0d

                    Comment

                    • Oqz
                      Bimmer Rookie
                      • May 2011
                      • 139
                      • Espoo

                      Originally posted by jaakala View Post
                      Juu kiitos vastauksesta. Itellä kanssa meni koko kahva vaihtoon ja krominen tuli korin värisen tilalle. Täytyy koittaa tuosta vanhasta irrottaa se pinta josko se lähtis jotenki. Muistaakseni joskus törmäsin täällä ohjeeseen että sen voi vaihtaa. Mutta joo eipä vanha irronnut kuin rikkomalla ja pultit piti taistella irti autosta. Oli valmiiksi pyöritelty ne kannat irti muovista ja vain pihdeillä ja voimalla sai mutterit auki.
                      Ja tulihan huomattua että motonetissä se koko lista/kahva ,jonka siis joutuu ostamaan kokonaan, maksaa reilusti enemmän kuin marmorilla. Motonetissä ~109e ja marmorilta krominen mikä oli kalliimpi kuin pohja maalattu 67e.
                      Tuo kahvan pulttien kanssa taisteleminen olikin sitten ihan tuttua hommaa sinulle.

                      Olet aivan oikeassa, kyllä tuo "koristelistan" irrottaminen erikseen onnistuu, en vain eilen tutkinut tuota omaani tarpeeksi tarkkaan. Päätin tänään vilkaista sitä ajankuluksi vielä kertaalleen ja onnistuin irrottamaan koristelistan ehjänä. Tulipa tuon purkamisesta napattua pätkä videollekin. Tuosta kun katsot pari ensimmäistä minuuttia, niin osaat tehdä homman omallesi.



                      Listan alareunoissa on kiinnitysklipsit, jotka on liimattu kiinni ja peitetty jonkinlaisella massalla. Massa lähtee helposti pois tieltä, eikä liimankaan kanssa joudu kovin pitkään taistelemaan.

                      Kovaa hintaa pitävät Motonetissä.:think Itse ostin omani Schmiedmannilta, alkuperäisosaksi mainostavat sielläkin ja hinta on juurikin samoissa lukemissa marmorin kanssa.
                      BMW 540iA Touring e39 -98

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by PaavoRusi View Post
                        Semmonen tyhmä kyssäri vielä,eee että mitkä kaapelit tilaan e-villestä vikadiagnostikkaa varten? Paikansin liittimen kaasupolkimen yläpuolelle. Liitin ei ollut obd2, vaan joku yli 30 napainen.. Onko konehuoneen puolella jossain obd2?
                        Sisällä oleva pistoke on kyllä obd2 pistoke, eikä se sijaitse kaasupolkimen yläpuolella. Nyt sä siellä käpistelet jotain ihan muuta. Konehuoneessa oleva pistoke ei ole obd2 vai ihan BMW oma pyöreä. Konehuoneen pistoketta ei ole facelift autoissa ollenkaan.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          Originally posted by PaavoRusi View Post
                          Paikansin liittimen kaasupolkimen yläpuolelle. Liitin ei ollut obd2, vaan joku yli 30 napainen.
                          Tuollainen liitin?

                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • thesensei
                            Newbiemmer
                            • May 2014
                            • 12
                            • Helsinki

                            Huomasin tänään sisustaa putsatessani, että automaatti-ilmastoinnin paneli "hurisee". Sellaista pientä hurinaa kuuluu kokoajan. Laitoin ovet lukkoon ja istuin itse sisällä hetken, eikä sammunut. Varmaan 30 sek. odottelin.

                            Ominaisuus? Vai vika?

                            En ole aikaisemmin kiinnittänyt asiaan huomiota, toki autokaan ole kauaa ollut. Panelin sulakkeen (9) irroittamalla hiljenee. Auto on vuosimallia -97.

                            E:todennäköisesti panelin sisällä oleva tuuletin pyörii, joka mittaa sisälämpötilaa.
                            Last edited by thesensei; 10-05-2014, 15:43.

                            Comment

                            • peto2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 8267
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              Originally posted by thesensei View Post
                              Huomasin tänään sisustaa putsatessani, että automaatti-ilmastoinnin paneli "hurisee". Sellaista pientä hurinaa kuuluu kokoajan. Laitoin ovet lukkoon ja istuin itse sisällä hetken, eikä sammunut. Varmaan 30 sek. odottelin.

                              Ominaisuus? Vai vika?

                              En ole aikaisemmin kiinnittänyt asiaan huomiota, toki autokaan ole kauaa ollut. Panelin sulakkeen (9) irroittamalla hiljenee. Auto on vuosimallia -97.

                              E:todennäköisesti panelin sisällä oleva tuuletin pyörii, joka mittaa sisälämpötilaa.
                              Normijuttu, pyörii aina kun auto "hereillä" eli puhallin pysähtyy kun virrat pois ja 16 minuuttiin et koske mihinkään. Puhallin käynnistyy heti kun oven avaa tms.
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              • thesensei
                                Newbiemmer
                                • May 2014
                                • 12
                                • Helsinki

                                Ok. Kiitoksia nopeasta vastauksesta. (Käyn laittamassa sulakkeen takaisin)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎