Jaahas, mistä lähden etsimään vikaa, kun E39 on kehittänyt mekaanisen "klonk" äänen, kun ajaa tasaista nopeutta maantieajossa. Tyhjäkäynnillä ei ongelmia, mutta kierrättäessä tekee samaa ääntä sitten satunnaisesti. Auto käy hyvin, ottaa kierroksia normaalisti, eivätkä tehot ole kateissa. Inpa ei antanut vikakoodeja ja livedatassa ei ole sanomista. Kun tuo "nykäisy/kolahdus" tapahtuu, koko kone heilahtaa hieman ja sen voi tuntea kabiiniinkin.
Kipeästi kaipaisin veikkauksia/tietoutta.
EDIT:
Lisäillään vielä sellaisia tarkennuksia, että kyse ei ole nakuttamisesta, eli vika ei ole päällä koko ajan. Esimerkiksi ajossa voi mennä useampi kilometri, ennen kuin tuollainen yksittäinen "kolahdus" tapahtuu. Se ei näy kierroksissa tai ajossa muuten kuin fyysisenä rykäisynä moottoriin/kabiiniin. Tyhjäkäynnillä vikoja ei ole ja moottori käy tasaisesti. Kierrättäessä kolahtelua voi saada tiheämmin aikaan, mutta ne ovat silti satunnaisia, eivät säännöllisiä. Korjausarvot inpalla tsekattuna aivan bueno ja vikamuisti tyhjä. Ei siis ole jättänyt sylintereitäkään välistä.
EDIT2:
Vieläkin tarkempaa diagnoosia, eli vikaa tuskin aiheuttaa visko tai ilmastoinnin kompura. Ajatus noista kävi vain mielessä, koska kone käy muuten normaalisti, mutta tuollaiset rykäisyt kesken käynnin olisivat kenties voineet viitata esimerkiksi jumittuneeseen kompuraan. Vaikka suuttimissa ei livedatan perusteella ollut mitään sanomista, niin voisiko vika nyt kuitenkin johtua jostakin suuttimesta? Eikös näissä kehity jonkin sortin nakutus, jos suutin on entinen? Tämän keissin vika kun on siinä mielessä hasardi, että koko kone tärähtäää, kun tuo mekaaninen kolaus tapahtuu ja se voi hetkellisesti tapahtua muutaman kerran peräjälkeen. Mitä enemmän kierroksia, sitä todennäköisemmin kolauksia tapahtuu. Tyhjäkäynnillä ei mitään ongelmia. Aina kun kone ei kolahtele, se toimii täysin normaalisti.
EDIT3: Voisiko vesi polttoaineessa aiheuttaa em. ongelmia? Suodatin on pari vuotta vanha ja se menee nyt joka tapauksessa vaihtoon, mutta jotenkin silti epäilen sitä ongelman aiheuttajaksi. Kolahdus on kuitenkin luonteeltaan aina samanlainen. Voi tosin esiintyä voimakkaampana tai vaimeampana ja kerran tai usean kerran peräjälkeen, mutta ei jää jatkuvaksi.
EDIT4: Voisiko olla mahdollista, että öljynerotin aiheuttaisi tällaisen ongelman? 4 tkm sitten vaihdoin huopasuodattimen vortex-malliseen erottimeen, joka tosin oli tarvikemallia, merkiltään Vaico. Nyt kun asiaa olen tarkemmin tutkinut, ilmanputsarin ja turbon suuntaan on vieläkin päätynyt hieman öljyä. Eli voisiko huohotus olla nyt jollakin tapaa tukossa edelleen, jolloin tuollainen metalliselta kuullostava kolahtelu syntyisi? Ainakin Youtubesta videoita katselleena, bensakoneissa voi kehittyä aika samankaltainen ääni, joskaan ei täysin identtinen, kun CCV on entinen. Ja vaihdoin tosiaan vain sen itse erottimen, en sitä koko kantta (osa nro 11).
Kipeästi kaipaisin veikkauksia/tietoutta.
EDIT:
Lisäillään vielä sellaisia tarkennuksia, että kyse ei ole nakuttamisesta, eli vika ei ole päällä koko ajan. Esimerkiksi ajossa voi mennä useampi kilometri, ennen kuin tuollainen yksittäinen "kolahdus" tapahtuu. Se ei näy kierroksissa tai ajossa muuten kuin fyysisenä rykäisynä moottoriin/kabiiniin. Tyhjäkäynnillä vikoja ei ole ja moottori käy tasaisesti. Kierrättäessä kolahtelua voi saada tiheämmin aikaan, mutta ne ovat silti satunnaisia, eivät säännöllisiä. Korjausarvot inpalla tsekattuna aivan bueno ja vikamuisti tyhjä. Ei siis ole jättänyt sylintereitäkään välistä.
EDIT2:
Vieläkin tarkempaa diagnoosia, eli vikaa tuskin aiheuttaa visko tai ilmastoinnin kompura. Ajatus noista kävi vain mielessä, koska kone käy muuten normaalisti, mutta tuollaiset rykäisyt kesken käynnin olisivat kenties voineet viitata esimerkiksi jumittuneeseen kompuraan. Vaikka suuttimissa ei livedatan perusteella ollut mitään sanomista, niin voisiko vika nyt kuitenkin johtua jostakin suuttimesta? Eikös näissä kehity jonkin sortin nakutus, jos suutin on entinen? Tämän keissin vika kun on siinä mielessä hasardi, että koko kone tärähtäää, kun tuo mekaaninen kolaus tapahtuu ja se voi hetkellisesti tapahtua muutaman kerran peräjälkeen. Mitä enemmän kierroksia, sitä todennäköisemmin kolauksia tapahtuu. Tyhjäkäynnillä ei mitään ongelmia. Aina kun kone ei kolahtele, se toimii täysin normaalisti.
EDIT3: Voisiko vesi polttoaineessa aiheuttaa em. ongelmia? Suodatin on pari vuotta vanha ja se menee nyt joka tapauksessa vaihtoon, mutta jotenkin silti epäilen sitä ongelman aiheuttajaksi. Kolahdus on kuitenkin luonteeltaan aina samanlainen. Voi tosin esiintyä voimakkaampana tai vaimeampana ja kerran tai usean kerran peräjälkeen, mutta ei jää jatkuvaksi.
EDIT4: Voisiko olla mahdollista, että öljynerotin aiheuttaisi tällaisen ongelman? 4 tkm sitten vaihdoin huopasuodattimen vortex-malliseen erottimeen, joka tosin oli tarvikemallia, merkiltään Vaico. Nyt kun asiaa olen tarkemmin tutkinut, ilmanputsarin ja turbon suuntaan on vieläkin päätynyt hieman öljyä. Eli voisiko huohotus olla nyt jollakin tapaa tukossa edelleen, jolloin tuollainen metalliselta kuullostava kolahtelu syntyisi? Ainakin Youtubesta videoita katselleena, bensakoneissa voi kehittyä aika samankaltainen ääni, joskaan ei täysin identtinen, kun CCV on entinen. Ja vaihdoin tosiaan vain sen itse erottimen, en sitä koko kantta (osa nro 11).
Comment