Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Jaahas, mistä lähden etsimään vikaa, kun E39 on kehittänyt mekaanisen "klonk" äänen, kun ajaa tasaista nopeutta maantieajossa. Tyhjäkäynnillä ei ongelmia, mutta kierrättäessä tekee samaa ääntä sitten satunnaisesti. Auto käy hyvin, ottaa kierroksia normaalisti, eivätkä tehot ole kateissa. Inpa ei antanut vikakoodeja ja livedatassa ei ole sanomista. Kun tuo "nykäisy/kolahdus" tapahtuu, koko kone heilahtaa hieman ja sen voi tuntea kabiiniinkin.

    Kipeästi kaipaisin veikkauksia/tietoutta.

    EDIT:

    Lisäillään vielä sellaisia tarkennuksia, että kyse ei ole nakuttamisesta, eli vika ei ole päällä koko ajan. Esimerkiksi ajossa voi mennä useampi kilometri, ennen kuin tuollainen yksittäinen "kolahdus" tapahtuu. Se ei näy kierroksissa tai ajossa muuten kuin fyysisenä rykäisynä moottoriin/kabiiniin. Tyhjäkäynnillä vikoja ei ole ja moottori käy tasaisesti. Kierrättäessä kolahtelua voi saada tiheämmin aikaan, mutta ne ovat silti satunnaisia, eivät säännöllisiä. Korjausarvot inpalla tsekattuna aivan bueno ja vikamuisti tyhjä. Ei siis ole jättänyt sylintereitäkään välistä.

    EDIT2:

    Vieläkin tarkempaa diagnoosia, eli vikaa tuskin aiheuttaa visko tai ilmastoinnin kompura. Ajatus noista kävi vain mielessä, koska kone käy muuten normaalisti, mutta tuollaiset rykäisyt kesken käynnin olisivat kenties voineet viitata esimerkiksi jumittuneeseen kompuraan. Vaikka suuttimissa ei livedatan perusteella ollut mitään sanomista, niin voisiko vika nyt kuitenkin johtua jostakin suuttimesta? Eikös näissä kehity jonkin sortin nakutus, jos suutin on entinen? Tämän keissin vika kun on siinä mielessä hasardi, että koko kone tärähtäää, kun tuo mekaaninen kolaus tapahtuu ja se voi hetkellisesti tapahtua muutaman kerran peräjälkeen. Mitä enemmän kierroksia, sitä todennäköisemmin kolauksia tapahtuu. Tyhjäkäynnillä ei mitään ongelmia. Aina kun kone ei kolahtele, se toimii täysin normaalisti.

    EDIT3: Voisiko vesi polttoaineessa aiheuttaa em. ongelmia? Suodatin on pari vuotta vanha ja se menee nyt joka tapauksessa vaihtoon, mutta jotenkin silti epäilen sitä ongelman aiheuttajaksi. Kolahdus on kuitenkin luonteeltaan aina samanlainen. Voi tosin esiintyä voimakkaampana tai vaimeampana ja kerran tai usean kerran peräjälkeen, mutta ei jää jatkuvaksi.

    EDIT4: Voisiko olla mahdollista, että öljynerotin aiheuttaisi tällaisen ongelman? 4 tkm sitten vaihdoin huopasuodattimen vortex-malliseen erottimeen, joka tosin oli tarvikemallia, merkiltään Vaico. Nyt kun asiaa olen tarkemmin tutkinut, ilmanputsarin ja turbon suuntaan on vieläkin päätynyt hieman öljyä. Eli voisiko huohotus olla nyt jollakin tapaa tukossa edelleen, jolloin tuollainen metalliselta kuullostava kolahtelu syntyisi? Ainakin Youtubesta videoita katselleena, bensakoneissa voi kehittyä aika samankaltainen ääni, joskaan ei täysin identtinen, kun CCV on entinen. Ja vaihdoin tosiaan vain sen itse erottimen, en sitä koko kantta (osa nro 11).
    Last edited by Ramzez; 19-03-2015, 19:25.

    Comment

    • Night-Wind
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 1534
      • 02

      Mikä helvetti mahtaa olla hehkureleen liittimessä, kun ei saa iso mies sitä tunnin aikana auki vaikka yritti hampaat irvessä kaksin käsin papukaijatonget kaverina?

      Tuli raja vastaan ja rupesin pelkäämään että hajoaa koko helvetin liitin ni ei viitsinyt väkisin. Aattelin sitä että noistahan on hitsaillut kärjet kiinni ajan kanssa, mutta vetääkö se sitten suoraan siihen liittimeen kiinni ja sen takia ei irtoa vai mikä piru? :think

      Tykkäs kyllä paska selkä hunajaa olla tossa asennossa!
      ex: BMW E38 735iA -97
      ex: MB W211 E200CDI -03
      ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
      ex: BMW E39 528iA -96
      ex: MB W126 300SE -89
      ex: BMW E34 525iAT -95
      ex: BMW E36 316iA -91

      Comment

      • tonnizi
        Bimmer Enthusiast
        • May 2007
        • 1501
        • Mäntsälä

        Osaako tääl ketään kertoa, mihin lastu laitettaan E39 525tds -99?

        Ecun sisälle ei mene, koska ei ole tinatava.
        Vaan on sellanen mikä menee johkun piuhan päähän ja siihen tulee lukitaja päälle. Siainti on tiedossa, eli oikean puolen raitisilman suodatimen alla, mutta mikä niistä piuhan päätyyn se tulee.

        Korjatkaa jos olen väärässä ton piuhan siainista, kertokaa missä on ja mikä piuhoista jne...

        Jos sais kuvan mihin se laitettaan
        Last edited by tonnizi; 20-03-2015, 02:28.
        Social Media:
        - Twitter
        - Instagram
        - Twitch

        - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
        Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

        Nykyinen:
        E61 530d -04
        Ex:
        E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

        Comment

        • TBM
          Bimmer Rookie
          • Sep 2007
          • 74

          Osaako joku sanoa että toimiiko OBD2 lukija mikä toimii bluetoothilla kun mun E39:ssä on se pyöreä liitin?
          Tarkoitus tietenkin hommata se adapteri siihen jotta voisi jättää tuon systeemin kone huoneeseen ja puhelimeen saisi tuota varten vielä softan?

          Tämä laite tulossa:

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by Ramzez View Post
            Jaahas, mistä lähden etsimään vikaa...
            Jatketaan yksinpuhelua, eli vika tuskin on huohotuksessa. Se tuli eliminoitua pois. Tuon metallisen "kolahduksen" saa aikaan parhaiten siten, että auton seistessä lämpimänä, nostaa tyhjäkäynniltä kierroksia hetkellisesti mutta nopeasti n. 1500-2000 kierrokseen ja päästää kierrokset heti palautumaan, niin kuuluu "klak". Ei niin voimakkaana, kuin enemmän kierrätettäessä, mutta ääni tulee joka kerta, kun edellä mainitulla tavalla moottoria polkee.

            Toinen vika esiintyi sitten heti tämän jälkeen, sillä peruuttaessa moottori meinasi hetkellisesti sammua, mutta jatkoi sitten käyntiään heti normaalisti. Sen jälkeen tyhjäkäynnilläkin käynti oli hetkittäin katkonaista. Inpa ei edelleenkään tarjoa vikakoodeja ja arvot vaikuttaisivat olevan kunnossa. Mikä ihme siis voi aiheuttaa metallista kolinaa ja aiheuttaa käyntihäiriöitä? Jakopää?

            Comment

            • mika_z
              Bimmer Rookie
              • Mar 2009
              • 56
              • Kokkola

              Originally posted by Ramzez View Post
              Jatketaan yksinpuhelua, eli vika tuskin on huohotuksessa. Se tuli eliminoitua pois. Tuon metallisen "kolahduksen" saa aikaan parhaiten siten, että auton seistessä lämpimänä, nostaa tyhjäkäynniltä kierroksia hetkellisesti mutta nopeasti n. 1500-2000 kierrokseen ja päästää kierrokset heti palautumaan, niin kuuluu "klak". Ei niin voimakkaana, kuin enemmän kierrätettäessä, mutta ääni tulee joka kerta, kun edellä mainitulla tavalla moottoria polkee.

              Toinen vika esiintyi sitten heti tämän jälkeen, sillä peruuttaessa moottori meinasi hetkellisesti sammua, mutta jatkoi sitten käyntiään heti normaalisti. Sen jälkeen tyhjäkäynnilläkin käynti oli hetkittäin katkonaista. Inpa ei edelleenkään tarjoa vikakoodeja ja arvot vaikuttaisivat olevan kunnossa. Mikä ihme siis voi aiheuttaa metallista kolinaa ja aiheuttaa käyntihäiriöitä? Jakopää?
              Onkos moottorin tukikumit tarkistettu?
              Vikakoodien luku ja nollaus INPA/DIS

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                Originally posted by TareJR View Post
                Osaako tääl ketään kertoa, mihin lastu laitettaan E39 525tds -99?

                Ecun sisälle ei mene, koska ei ole tinatava.
                Vaan on sellanen mikä menee johkun piuhan päähän ja siihen tulee lukitaja päälle. Siainti on tiedossa, eli oikean puolen raitisilman suodatimen alla, mutta mikä niistä piuhan päätyyn se tulee.

                Korjatkaa jos olen väärässä ton piuhan siainista, kertokaa missä on ja mikä piuhoista jne...

                Jos sais kuvan mihin se laitettaan
                Irto lastulle ei ole normaalissa piuhasarjassa paikkaa.
                Lastut menevät aina ecun sisään tai ecuun on lisätty sieltä ulos tuleva kanta lastulle.

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by mika_z View Post
                  Onkos moottorin tukikumit tarkistettu?
                  Eipä ole, mutta miten ne vaikuttaisivat esimerkiksi noihin käyntihäiriöihin? :think Autohan nyt pätkii myös tyhjäkäynnillä, mutta ei kuitenkaan sammu.

                  EDIT: Tukikumeja ihmettelin, mutta eipä ääni vaikuta sieltä tulevan. Itse asiassa kun kone oli nyt kerennyt jäähtyä, ei ääntä saa aikaiseksi viileällä koneella. Kun kone lämpiää tarpeeksi, saa äänenkin taas alkamaan. Nyt tiedän jo sen, että tuon metallisen kolahduksen saa aikaan konetta ryntäyttämällä, mutta paljoa ei tarvitse kierroksia nostaa ja laskea alas, että ääni kuuluu. Alkaa yhä enemmän mietityttää vika jakopäässä, esim. kiristimessä. En tiedä sitten, selittääkö noita hetkellisiä käyntihäiriöitä, kun häiriötkin on sellaisia, että ikään kuin yksi sylinteri jäisi syttymättä, mutta kone ei silti puudu tai pääse sammumaan. Sekunnin murto-osan ajan kuitenkin voi huomata, että kone hieman pätkäisee. Voi tehdä tämän siis ihan tyhjää käydessään.

                  Seuraava kysymys onkin sitten se, että kuinka usein M57:ssa on jakopäässä ongelmia ja miten parhaiten selvittäisin sen, että onko vika siellä vai ei? Eli kuinka paljon puran, että voin saada asiasta selvyyden?
                  Last edited by Ramzez; 20-03-2015, 13:55.

                  Comment

                  • mika_z
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2009
                    • 56
                    • Kokkola

                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Eipä ole, mutta miten ne vaikuttaisivat esimerkiksi noihin käyntihäiriöihin? :think Autohan nyt pätkii myös tyhjäkäynnillä, mutta ei kuitenkaan sammu.
                    Eikös niihin mene alipaineletkut? Mietin, että jos vuotavat niin alipaineet pääsevät pihalle ja sitäkautta vaikuttaisi johonkin muualle.
                    Vikakoodien luku ja nollaus INPA/DIS

                    Comment

                    • KarkkainenL
                      Aluevastaava
                      • Sep 2013
                      • 767
                      • Tampere

                      Originally posted by TareJR View Post
                      Osaako tääl ketään kertoa, mihin lastu laitettaan E39 525tds -99?

                      Ecun sisälle ei mene, koska ei ole tinatava.
                      Vaan on sellanen mikä menee johkun piuhan päähän ja siihen tulee lukitaja päälle. Siainti on tiedossa, eli oikean puolen raitisilman suodatimen alla, mutta mikä niistä piuhan päätyyn se tulee.

                      Korjatkaa jos olen väärässä ton piuhan siainista, kertokaa missä on ja mikä piuhoista jne...

                      Jos sais kuvan mihin se laitettaan
                      Omassa tdässäs ainaki tulee syöttöpumpun johtojen väliin. Kuva sun lastusta auttais aika paljon!

                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Jatketaan yksinpuhelua, eli vika tuskin on huohotuksessa. Se tuli eliminoitua pois. Tuon metallisen "kolahduksen" saa aikaan parhaiten siten, että auton seistessä lämpimänä, nostaa tyhjäkäynniltä kierroksia hetkellisesti mutta nopeasti n. 1500-2000 kierrokseen ja päästää kierrokset heti palautumaan, niin kuuluu "klak". Ei niin voimakkaana, kuin enemmän kierrätettäessä, mutta ääni tulee joka kerta, kun edellä mainitulla tavalla moottoria polkee.

                      Toinen vika esiintyi sitten heti tämän jälkeen, sillä peruuttaessa moottori meinasi hetkellisesti sammua, mutta jatkoi sitten käyntiään heti normaalisti. Sen jälkeen tyhjäkäynnilläkin käynti oli hetkittäin katkonaista. Inpa ei edelleenkään tarjoa vikakoodeja ja arvot vaikuttaisivat olevan kunnossa. Mikä ihme siis voi aiheuttaa metallista kolinaa ja aiheuttaa käyntihäiriöitä? Jakopää?
                      Onkohan tossa koneessa kaksoismassa vauhtipyörä? Jos on jo vähän väsynyt saattaa pohjata nopeissa momentin muunnoksissa ja pitää siis pienen kolahduksen. Lopulta, kun löystyy tarpeeksi kolahtelee kokoajan ja kolisee tyhjäkäynnillä ja omassa autossa sai tyhjäkäynninkin ihan sekaisin.
                      Vikakoodinluku INPA ja VagCom Tampere

                      E28 520ia M30B35 Turbo 520hp 740nm

                      EX E36 320iA -98
                      EX E39 520i -01
                      EX E34 525 Tds -95

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Läbä View Post
                        Onkohan tossa koneessa kaksoismassa vauhtipyörä? Jos on jo vähän väsynyt saattaa pohjata nopeissa momentin muunnoksissa ja pitää siis pienen kolahduksen. Lopulta, kun löystyy tarpeeksi kolahtelee kokoajan ja kolisee tyhjäkäynnillä ja omassa autossa sai tyhjäkäynninkin ihan sekaisin.
                        Käsittääkseni ei. Lisäksi vikakohde ei oikein täsmää, koska koneen käyntilämpötilalla ei pitäisi silloin olla mitään vaikutusta vauhtipyörän käytökseen. Nyt kuitenkin vika iskee päälle kun lämmöt tarpeeksi nousevat. Uskoisinkin siksi vian olevan jossain jakopään seudulla, koska kun öljyt lämpenevät, vika alkaa. Ja tosiaan koneen kierroksia nostelemalla saa tuon paukkeen kuulumaan joka kerran. Tyhjäkäynnillä ongelmia ei muuten ole, kuin nuo ilmenneet hetkelliset käyntiongelmat. Silloin mikään ei kuitenkaan kolahda.

                        Täytyy nyt yrittää vielä paikallistaa kolinan lähde, mutta haastavaa se on. Lisäksi netistä etsimällä ei oikein tullut viisaammaksi. On kyllä todella mystinen vika, mutta sen verran hasardi, ettei autolla voi ajaa, vaikka liikkuukin.

                        Comment

                        • Hebbu ///M3
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 1627
                          • Dallas

                          Yhessä kunnon autossa oli hihnankiristimessä, semmonen iskarin näkönen kiristelijä, jonka toinen korvakko oli mennyt väljäksi. Siinä ku kaasua polki se joskus kolahti, ja joskus kolisi monta kertaa putkeen, kun hihna alko väpättää. Siihen ei kyllä pitäsi lämpöihin vaikuttaa, ellei sitten tehostimen ölpät lämpene tai latauskuorma muuttuu.
                          Sotkamo Connection

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by Läbä View Post
                            Omassa tdässäs ainaki tulee syöttöpumpun johtojen väliin. Kuva sun lastusta auttais aika paljon!
                            Mikäli olen oikein käsittänyt kyseessä on piiri minkä päällä on numero ja monen monta jalkaa.



                            Tuohon tyyliin.

                            Pitääkö paikkaansa TareJR?

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8258
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              Originally posted by TareJR View Post
                              Osaako tääl ketään kertoa, mihin lastu laitettaan E39 525tds -99?

                              Ecun sisälle ei mene, koska ei ole tinatava.
                              Vaan on sellanen mikä menee johkun piuhan päähän ja siihen tulee lukitaja päälle. Siainti on tiedossa, eli oikean puolen raitisilman suodatimen alla, mutta mikä niistä piuhan päätyyn se tulee.

                              Korjatkaa jos olen väärässä ton piuhan siainista, kertokaa missä on ja mikä piuhoista jne...

                              Jos sais kuvan mihin se laitettaan
                              Ei se ole mikään lastu.. se on huijauspalikka aka. evrymodi, perkeleen kalliilla hinnalla
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              • Pääkkäri
                                Bimmer Rookie
                                • May 2013
                                • 54
                                • E-Savo

                                mites noi obd2 tehoboksit, tekeekö niillä mitään esim: http://proracingchip.fi/obd2-tehoboxit.html

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎