Originally posted by rikul
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 ja nelipyöräsuuntaus ?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Hemi View PostEi suoraan juuri missään.
Sinulla pitää itselläsi olla tarjota tavoitearvot johon kulmat haluat erityisesti camberien suhteen.
Varmaan kannattaisi perustaa oma säätöpulju ja mainostaa että "maailman parasta säätämistä" ja ainut "paikka maailmassa missä osataan"...
Comment
-
-
Originally posted by Rubu View PostHuh huh, kohtalaisen ylimielinen asenne Hemillä taas...
Varmaan kannattaisi perustaa oma säätöpulju ja mainostaa että "maailman parasta säätämistä" ja ainut "paikka maailmassa missä osataan"..."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Mitenköhän noihin kulmakysymyksiin pitäisi vastata? "Kyllä siellä ja siellä osataan" ei varmaan oikein kelpaa kun ei sitä näytetä osaavan pääsääntöisesti missään. Itsekin säädätin aikoinaan useampaan otteeseen kulmat ja lopuksi "vuokrasin" säätöpenkkiaikaa 4-5 tuntia ja opettelin tekemään homman itse. Yllätys olikin mukava kun se tepsi, eli autosta tuli hyvä ajaa verrattuna "ammattilaisen ohjearvojen mukaan säätämään".---
Comment
-
-
Tapi: puhut asiaa.
Pakko silti tähän kommentoida, ettei se ole vaikea homma laittaa niitä kulmia kohdilleen, jos oikeasti mekaanikko osaa käyttää laitteita. Itsehän olen usean bemarin kulmat säätänyt täysin kohdilleen, eikä ole ns. vihreän alueen rajoilla.
Tietysti autoista löytyy eroja ja jos on esim, vaihdettu madallusjouset tms., voi olla, että loppuu säätövara. Siinä tilanteessa oon asiakkaan kanssa keskustellut, että jos toinen vedetään mahd. lähelle optimiarvoa (siis siihen, mihin säätövara loppuu) ja se toinen puoli samaan arvoon, niin on kulmat vastaavat auton molemmin puolin.
Duunissa on kyllä moni käynyt, kun ovat ensin säädättäneet vianorilla, euromasterilla tai muussa rengasfirmassa. jokunen jopa laakkosella saaädättänyt ja sen jälkeen olen laittanut 'oikeat' kulmat. Kummastuttaa toi mekaanikkojen ammattitaidottomuus noissa kulmien säädössä.
Tosin onhan meillä firmalla 2/6 asentajaa, ketkä eivät yksinkertaisesti osaa hommaa (eikä heitä kiinnosta opetella).KuukiFix palvelee...
sigpic
NYT: A1 8X, T3, 190e
EX: S5 8T coupe, S4 B5 avant, S3 8L, E46 330dA Touring, E36 318tds Compact airride, E36 325i coupe, E36 320iA coupe, E30 320i & 316
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostMitenköhän noihin kulmakysymyksiin pitäisi vastata? "Kyllä siellä ja siellä osataan" ei varmaan oikein kelpaa kun ei sitä näytetä osaavan pääsääntöisesti missään. Itsekin säädätin aikoinaan useampaan otteeseen kulmat ja lopuksi "vuokrasin" säätöpenkkiaikaa 4-5 tuntia ja opettelin tekemään homman itse. Yllätys olikin mukava kun se tepsi, eli autosta tuli hyvä ajaa verrattuna "ammattilaisen ohjearvojen mukaan säätämään".
Ne säätäjät jotka laittelevat tyyliin "kunhan on ohje-arvon sisällä" kuuluu tähän Hemin mainitsemaan kerhoon, siinä hän on oikeassa mutta se että yleistetään että ei juuri kukaan osaa sieppaa ainakin minua joka työkseen säätää päivät pitkät.
Minusta tuossa säätötyössä ei ole mitään ihmeellistä kun ymmärtää asian perusteet ja työmenetelmät miten säädetään ja mistä.
Ohje-arvot löytyy koneelta/kirjasta ja 95% prosentille autoilijoista ne on toimivat jos auto säädetään tehtaan suositukseen.
Comment
-
-
Originally posted by Rubu View PostHuh huh, kohtalaisen ylimielinen asenne Hemillä taas...
Varmaan kannattaisi perustaa oma säätöpulju ja mainostaa että "maailman parasta säätämistä" ja ainut "paikka maailmassa missä osataan"...
Jos sinulla on tiedossa paikka missä ko.alustakulmat säädetään ja osataan säätää aina kulloiseenkin automerkkiin+malliin optimiksi suhteessa alla olevaan rengaskokoon, niin kerro nyt ihmeessä missä tällainen lafka on.
Minä en välttämättä tällaista paikkaa tosiaan tiedä, joten tietoa nyt sitten jakoon?
Eli sinne tehtaan antaman toleranssialueen sisälle toki kulmat saadaan missä tahansa, mutta missä ne saadaan kohdalle juuri kulloisellekkin käytetylle rengaskoolle? Ok, näitäkin varmasti jokunen sentään löytyy, kuten totesinkin= ..."ei JUURI missään".... mutta kuten nyt vakkka tämän topikin läpi kahlaamalla hyvin selviää, niin ihan joka kylästäkään ei tällaisia putiikkije löydy.
Eli kerro nyt tosiaan miten minä nyt taas olin tuolla kommentillani "ylimielinen"??????
Comment
-
-
Originally posted by Rubu View PostMinä itse käsitän asian kyllä aina siten että jos tehdas antaa jonkun ohjearvon niin siihen se säädetään jos ei haeta erikseen jotain muuta, jonka asiakas osaa itse yleensä kertoa.
Ne säätäjät jotka laittelevat tyyliin "kunhan on ohje-arvon sisällä" kuuluu tähän Hemin mainitsemaan kerhoon, siinä hän on oikeassa mutta se että yleistetään että ei juuri kukaan osaa sieppaa ainakin minua joka työkseen säätää päivät pitkät.
Minusta tuossa säätötyössä ei ole mitään ihmeellistä kun ymmärtää asian perusteet ja työmenetelmät miten säädetään ja mistä.
Ohje-arvot löytyy koneelta/kirjasta ja 95% prosentille autoilijoista ne on toimivat jos auto säädetään tehtaan suositukseen.
Eli heti vastaus tähän ensimmäiseen ja 100% BS:ää sisältävään lausumaan:
Tehdas EI ANNA MITÄÄN KIINTEÄÄ OHJEARVOA ALUSTAKULMILLE, VAAN SÄÄTÖARVOJEN TOLERANSSIALUEEN....PISTE.
Eli ei ole olemassakaan mitään tehtaan antamaa kiinteää ohjearvoa kullekkin rengaskoolle, vaan tehdas antaa alustan ja vannekoon pohjalta ainoastaan toleranssialueen, joka käytännössä on aivan liian laaja antaakseen optimituloksen kaikilla toleranssialueen arvoilla.
Käytännössä 95%:ssa Suomessa tapahtuvista säätötöistä riittää kunhan ollaan tämän mittalaitteiston antaman toleranssialueen sisällä, mikäli asiakas itse ei anna minkäänlaisia tavoitearvoja.
Ok, jos jossain sellaisia putiikkeja on jotka ns.optimiarvoja alle varmasti laittavat, niin miksi ihmeessä esim.BTCF:llä ei ole listaa näistä kullan arvoisista liikkeistä?
No, varmasti siksi että ei varmasti voi käytännössä olla olemassakaan sellaista henkilöä joka jokaiseen automerkkiin+malliin pystyisi arvioimaan edes kohtuullisen lähelle kulloisenkin eksaktin optimiarvon kullekkin rengasmerkille+mallille+koolle suhteessa haluttuihin ominaisuuksiin uraherkkyyden, suuntavakavuuden, stabiliteetin ja kaarre/äärikäytösominaisuuksien suhteen? Ilmeisesti nimim:RUBU tähän pystyy....mutta sitä vain sitten ihmettelen miksi juuri hän ei ole näihin tällä saitilla satoihin esitettyihin kulmakysymyksiin meitä viisaudellaan informoinut.
Nyt ei kyseessä ole kuin pääosin e36, e46 ja e39???
Toisaalta, jos nyt vaikka sitten RUBU:lla on jossain tällainen optimitaulukko josta voi eksaktisti katsoa kulloisenkin alusta+rengaskoko+malli kulma-arvot, niin herran tähden jakoon vaan.....?
Eli toki sen toleranssialueen saa ihan koneelta, mutta mistä ihmeestä saa esim.takapään oikean camberarvon e39:lle kun rengastus on 275/30-19" Kumho 712 ecsta ja autoa madallettu 40/15???
RUBU voisi sitten tämän tälle "ylimieliselle paskalle" kertoa, niin loppuu tämä turhanpäiväinen spekulointi niistä oikeista alustakulmista kulloisellekkin vannekoolle+alustalle?Last edited by Hemi; 19-10-2009, 13:45.
Comment
-
-
Minä säädän ainakin meillä sen mukaan millaiset pyörät asiakkaalla on alla ja katselen vähän miten renkaat on kuluneet jos alla on vanhat pyörät.
Meillä kone kysyy pyöräkokoa ja alustan korkeutta esim. E39 kohdalla. (Mitataan ja syötetään koneelle, vaikuttaa "ohje-arvoihin")
Vanteen halkaisijoita löytyy 19" asti joka myös vaikuttaa arvoihin.
Miksi asiakkaan tarvitsi tietään mitään ohje-arvoja kun nehän löytyy kirjasta ja koneelta?
Jos ei haeta jotain erilaista johtuen esim. leveiden renkaiden takia?
Säädin oman E39 joskus sinun antamien ohjeiden mukaan siinä toivossa että auto olisi vieläkin parempi ajaa ja nostin cambereita takaa niin ylös kun ne nousivat, autosta tuli huonompi ajaa.
Säädin pyörät takaisin ja totesin että "tehtaan" ilmoittamat arvot toimivat hyvin ja auto oli hyvä ajaa.
Mielestäni nuo sinun ohjeet pätevät tiettyihin kombinaatioihin jotka on hyvin rajallisia ja niihin ei kannattaisi jokaisen mennä säädättämään.
Autodata antaa ainakin taka-akselille esim E39 touring camber 1.8 astetta, kokonaisauraus 1.8mm.
Teen vuosittain noin 600 säätöä erimerkkisiin autoihin ja kokeilen useissa eri säätöjä asiakkaiden toiveiden mukaan mukaan lukien kilpa-autot, joten jotain ajatuksia on vuosien varreltakin tarttunut.
Täällä palstalla kysymyksiin vastailussa käy herkästi kuten tässäkin tapauksessa, että yksi tietää kaiken ja ei sulata sitä että muillakin voi olla kokemuksia pidemmältä ajalta ja voi esittää eriävän mielipiteen.
Ehkä sinun ei kannattaisi vetää noita herneitä noin topakasti kitusiin pelkän keskustelupalstan takia, Rubu kirjoitetaan pienellä...
Työpaikkani:
Vianor Oy
Kallantie 8
70340 Kuopio
010-4013640
Suora:0104013642
Puolen viikon jonolla menee tällä hetkellä, joten jos säätöä joku kaipailee kannattaa varata ajoissa aika.
Ei muuta kun epäilijät kokeilemaan.Last edited by Rubu; 19-10-2009, 14:28.
Comment
-
-
Originally posted by Rubu View Post...Miksi asiakkaan tarvitsi tietään mitään ohje-arvoja kun nehän löytyy kirjasta ja koneelta?
Jos ei haeta jotain erilaista johtuen esim. leveiden renkaiden takia?
Säädin oman E39 joskus sinun antamien ohjeiden mukaan siinä toivossa että auto olisi vieläkin parempi ajaa ja nostin cambereita takaa niin ylös kun ne nousivat, autosta tuli huonompi ajaa.
Säädin pyörät takaisin ja totesin että "tehtaan" ilmoittamat arvot toimivat hyvin ja auto oli hyvä ajaa.
Se tehdas ei todekkakaan vain ilmoita mitään "arvoja", vaan toleranssialueen jonka sisään kulmat pitää saada.
RAUTALANKAA.... Siis EI OLE OLEMASSAKAAN mitään kirjaa tai konetta josta löytyisi mitään tarkkoja ohjearvoja yhteenkään autoon, vaan ainoastaan erittäin laajat TOLERANSSIALUEET joka mahdollistaa jopa lähes asteenkin eri kulmasäädöt.
Siis TOTTAKAI haemme jotain "erilaista" renkaiden leveyden ja vannekoon suhteen, mutta niitä tarkkoja mitta-arvoja ei sinunkaan mittalaitteistosta tai kirjoista löydy.
Sitten taas lisää paskapuhetta. Näytätkö missä ihmeessä olen kehoittanut e39:stä nostamaan takacambereita niin pystyyn kuin ne saa?
Suosittelen ehdottomasti poimimasta mitään neuvoja netistä mikäli lukutaito on jäänyt ala-asteelle.
Jos olet näin tietämättömyyttäsi tehnyt, niin ihan varmasti ajo-ominaisuudet ovat huonommat kuin orggiasetuksilla.
Ensinnäkin, en ole milloinkaan kehoittanut mihinkään muuhun säätötyöhön kuin minkä tehtaan TOLERANSSIALUE antaa myöden. Eli en 100% varmuudella ole kenenkään kehoittanut heittämään e39:stä takapyöriä niin tappiin kuin se on mahdollista.
Ok, sen toki myönnän että viittauksia lievään toleranssialueen ylittämiseen olen antanut, mutta tällöin kyseessä on ollut 265 tai 275 leveä 19" rengas jota ei e39:iin ole speksattu, vaan cambersäätö on maksimissaan 18" renkaan speksissä. Eli nytkin puhutaan siitä ihan tehtaan antamasta toleranssialueesta jonka sisällä kaikki antamani säätösuositukset käytännössä ovat.
On toki perin huvittavaa että ko.säätötyötä tekevä taho puhuu täällä näistä asioista aivan kuin olisi pihalla kuin lumiukko ja samalla mainostaa kuinka juuri hän heittää alle juuri ne "oikeat kirjasta poimitut" arvot alle, samalla kun tiedetään 100% varmuudella että tällaisia arvoja ei ole olemassakaaan.
Ok, toki näissä toleranssaluemitoissa on se suosituskeskiarvo, mutta tämä oikeasti on vain 1/1 mittaskaalan keskiarvo, ei sen enempää eikä vähempää oikea eksakti arvo.
Eli tästähän tämä asiakkaan kusetus juuri lähtee, että ei itsekkään lainkaan tiedetä mistä tässä oikeasti on kyse.
Comment
-
Comment