Originally posted by Jonsku
View Post
E39 ja nelipyöräsuuntaus ?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
1. Onhan nuo ilmoitetut camber arvot oikeasti negatiivisia, siis etumerkkinä miinus, ja se on vaan jäänyt tuossa kirjoitusasussa pois? Sillä 1.35 positiivinen camber takana ei kuulosta terveeltäOriginally posted by Jonsku View PostLaitellaas tännekin, eli olisiko raadilla ajatuksia miten tuosta E39:stä saisi vähemmän herkän urille. Nyt meinaa motarilla napata uriin vähän turhankin herkästi (etupään ongelma?)
Eli seuraavanlainen setuppi tuossa D10 touringissa;
-Kaikki alustan osat uutta poislukien hammastanko
-Alpina jouset & iskarit
-Edessä camber 0,35 / 0,22 ast., auraus 0,04mm
-235/40-18 suhteellisen kuluneet Yokohamat
-Takana camber 1,35 ast, auraus 0,06mm
-265/35-18 hyväkuntoiset Nokialaiset
Onko tuo laitos kuinka herkkä etupään camberille / erolle vas-oik? Aurausta vielä pienemmälle?
Hammastanko tuntui olevan suhteellisen järjissään (ei juurikaan klappia sivusuunnassa), ehkä sitä voisi aavistuksen kiristää mutta en nyt ihan heti uskoisi ongelman piilevän siellä.
2. Hammastangossa voi pituussuuntaisen välyksen lisäksi olla myös pystyvälystä joka saattaa vaikuttaa renkaan virheasentoon ja ylimääräisiin ongelmiin renkaan kulumisessa ja suuntavakavuudessa. Pystyvälystä voi testata raidetangosta ylös/alas kokeilemalla.
Muutenhan jonkinlainen vastaus ongelmaan on jo suoraan kysymyksessä, kun on kirjoitettu "auto uraherkkä, alustassa kaikki muu uutta, eturenkaat kuluneet". Kun kaikki muu on jo vaihdettu, ei muuta syypäätä juuri ole jäljellä kuin eturenkaat.Last edited by Havis; 04-06-2013, 07:34."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Tämä olisi ehjässä E39:ssä mahdotonta.Ei millään riitä minkäänlaiset säädöt "posetiivari campereille".Itse "ihmettelin" aurauksen arvoja.Kun on sadasosa millien tarkkuudella osattu säätää.Eli varmaan nuokin (osa)asteita...Originally posted by Havis View PostSillä 1.35 positiivinen camber takana ei kuulosta terveeltä
Last edited by Heguli 31; 04-06-2013, 14:21.
Comment
-
Onko hyvät kulmat? Auto bmw e39 M5. Autossa ap:n coiloverit madallus noin edestä 30mm ja takaa 30mm. http://aijaa.com/INt015
Comment
-
Rengas koko ja renkaitten merkit laitat vielä näkyviin tänne. Asteen ero ei toteudu etu ja taka-pään cambereissa, eli ei olla ihan vielä tavoitteissa. Lukeehan se siellä suuntaus lapun alarivilläkin punaisella.Originally posted by VomiT View PostOnko hyvät kulmat? Auto bmw e39 M5. Autossa ap:n coiloverit madallus noin edestä 30mm ja takaa 30mm. http://aijaa.com/INt015Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Eikös tuo taka camberi ole hyvä noin, ohjearvo käskisi kääntää lisää kallelleen mikä ei mun mielestä oleOriginally posted by janke View PostRengas koko ja renkaitten merkit laitat vielä näkyviin tänne. Asteen ero ei toteudu etu ja taka-pään cambereissa, eli ei olla ihan vielä tavoitteissa. Lukeehan se siellä suuntaus lapun alarivilläkin punaisella.
viisasta?
Comment
-
Eiköhän kyse kuitenkin ole tuon koneen automaattisesta varoituksesta,jos mittausarvot ei ole ohjearvojen puitteissa.Ei siis mistään sen suuremmasta hysteriasta ole kyse.Originally posted by N.u.t View PostEli auto on nyt vaarallinen ajaa sekä renkaat sulaa alle, kun ollaan 10 minuuttia tavoitteesta ?
Hysteeriseksi tämä on menny.
Comment
-
Tiedän sen.Originally posted by Heguli 31 View PostEiköhän kyse kuitenkin ole tuon koneen automaattisesta varoituksesta,jos mittausarvot ei ole ohjearvojen puitteissa.Ei siis mistään sen suuremmasta hysteriasta ole kyse.
Tuollaisen kuvan tästä topikista olen vain saanut.
Ei sillä, hyviä neuvojakin olen täältä lukenut.
Tietää edes hivenen miten säätää, ettei tarvi arpoa päivän arvoja joka päivälle.
Noitakaan kun ei missään opeteta, ikävä kyllä.Last edited by N.u.t; 07-06-2013, 20:15.
Comment
-
Edestä kun saisi negatiivisen camberin n.-0.25"-asteeseen, niin oltaisiin lähellä täydellistä 18"-19" pyörillä. Nyt tällä kokoluokalla edessä on negatiivista sen verran liikaa, että varmasti syö renkaan sisäkanttia ja renkaan mallista riippuen sisäpalakuvio on hampaalla kesän ajelulla(alkaa renkaat huutamaan).Originally posted by VomiT View PostOnko hyvät kulmat? Auto bmw e39 M5. Autossa ap:n coiloverit madallus noin edestä 30mm ja takaa 30mm. http://aijaa.com/INt015
Comment
-
Osaatko sanoa mistä tuo hampaalle kuluminen johtuu ?Originally posted by Hemi View PostEdestä kun saisi negatiivisen camberin n.-0.25"-asteeseen, niin oltaisiin lähellä täydellistä 18"-19" pyörillä. Nyt tällä kokoluokalla edessä on negatiivista sen verran liikaa, että varmasti syö renkaan sisäkanttia ja renkaan mallista riippuen sisäpalakuvio on hampaalla kesän ajelulla(alkaa renkaat huutamaan).
Iskarit on luultavastin yksi syy, mutta jos kulmat on toleransseissaan ja alusta normi korkeudella ?
Ei mee mun päähän, että liiallinen camberi söisi renkaan noin.
Comment
-
Liiallinen camber yhdistettynä hiemankin liialliseen auraukseen tai haritukseen.Originally posted by N.u.t View PostOsaatko sanoa mistä tuo hampaalle kuluminen johtuu ?
Iskarit on luultavastin yksi syy, mutta jos kulmat on toleransseissaan ja alusta normi korkeudella ?
Ei mee mun päähän, että liiallinen camberi söisi renkaan noin.
Se iskarijuttu on oikeasti urbaanilegenda jos/kun nykyrenkaan 2.4cm leveä renkaan kulutuspinnan sisäpalat kuluu hampaalle.
Oikeasti se johtuu nimenomaan liiallisesta negatiivisesta camberista, yhdiostettynä tyypillisesti liialliseen auraukseen, jolloin renkaan sisäreunan kuvio ikäänkuin "puskee" edetessään.
Tämän vuoksi 17"-20" kokoluokilla pyritään aina tehtaan antamien toleranssien rajoissa maksimaalisen pieneen auraukseen.
Comment
-
Entä jos ja kun ei ole camberit säädettävissä. Ainoastaan auraus ?Originally posted by Hemi View PostLiiallinen camber yhdistettynä hiemankin liialliseen auraukseen tai haritukseen.
Se iskarijuttu on oikeasti urbaanilegenda jos/kun nykyrenkaan 2.4cm leveä renkaan kulutuspinnan sisäpalat kuluu hampaalle.
Oikeasti se johtuu nimenomaan liiallisesta negatiivisesta camberista, yhdiostettynä tyypillisesti liialliseen auraukseen, jolloin renkaan sisäreunan kuvio ikäänkuin "puskee" edetessään.
Tämän vuoksi 17"-20" kokoluokilla pyritään aina tehtaan antamien toleranssien rajoissa maksimaalisen pieneen auraukseen.
Auto edelleenkin normaali korkeudessa. Jos ohjearvo antaisi minimissään aurauksen nollaan, siis takapäässä. Kuinka etupää säädettäisiin ?
Sovitaan vannekooksi 17 tuumaa ja etuveto.
Toinen kysymys koskee autoja joissa toleranssit aurauksen suhteen menee aurauksesta haritukseen. Voit siis säätää joko haritukselle tai auraukselle toleranssien puitteissa.
Lähinnä ranskiksia tuo koskee.Last edited by N.u.t; 07-06-2013, 22:24.
Comment
Comment