Mulla on kans Bridgestone blizzakit, sen lisäks että ne ei pidä niin ne tärisee aina kun lähtee liikkeelle.. sit pikku hiljaa tärinä tasaantuu muttei häviä kokonaan. Oiskohan munkin ongelmat kuitenkin rengaspuolella..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Edelleenkin itse primääriongelma on alustassa ja tarkemmin sen välyksissä.
Mitä enemmän välyksiä, sitä herkemmin renkaiden ongelmat korreloituvat resonassin synnyttäjinä. Eli mitä enemmän ongelmia alustassa, sitä herkemmin renkaiden/vanteiden ongelmat tuntuvat istumalihaksissa/käsissä.
Renkaiden vaihto toki voi auttaa hetkeksi, mutta ei poista itse ongelmaa jos kyse ei ole selvästä viasta renkaassa/vanteessa/näiden keskittymisessä.
Comment
-
-
Originally posted by touring39Eikös nyt käynyt niin, että oikeanpuolinen taka-alatukivarsi oli väljä, ja se sitten vaihdettiin. Heitin samalla 225 16" kitkat alle orkkisaluilla, ja tärinää ei vieläkään ilmennyt. Paskat mä niistä puslista nyt sitten välitän, kun auto kulkee kuin unelma sekä talvi- että kesärenkailla & -vanteillaToivottavasti ei, sillä työhön menee kulema koko päivä ja hintaa sille työlle tulee ainakin 300 euroa.
X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Originally posted by vaviahOliko tässä kyse siis takapyörän tuennan alatukivarresta? Soitin ME-autoon ja sinun tilaamasi takakelkan puslat odottelevat siellä seuraavaa uhria! Tyyppi sanoi, ettei kenellekään ole näitä vielä vaihdettu eivätkä ne yleensä hajoa... Itselläni tuli vähän paremmaksi kun vaihdoin alle 235/45-17 renkaat mutta vieläkin tutisee ja kuopissa perä jysähtää. Vien auton ensi viikolla tarkastettavaksi samaan puljuun, josko tilaamillesi puslille tulisi käyttöä.Toivottavasti ei, sillä työhön menee kulema koko päivä ja hintaa sille työlle tulee ainakin 300 euroa.
Ilmoittele, oliko niistä hyötyä, ettei vaan tullu tilattua turhaan
Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Originally posted by vaviahToivottavasti ei, sillä työhön menee kulema koko päivä ja hintaa sille työlle tulee ainakin 300 euroa.Tämä hinta oli tietty sedaniin, mutta ei kai niissä mitään suurta eroa ole.
E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Comment
-
-
Originally posted by JardeOulussa Stokkalla ilmoittivat hinnaksi, 100 euroa puslille ja 200 euroa työlle.Tämä hinta oli tietty sedaniin, mutta ei kai niissä mitään suurta eroa ole.
Tai jos tarkoitit tuolla työn osuutta, niin siinä ei taida suurta eroa olla!
Comment
-
-
Taas pientä valoa asiaan.
Hiace oli eilen Metroauton öljynvaihtohuollossa. Klapussa todettiin, että takajarrulevyt lähenee loppuaan, eli ne oli ottaneet takapyörät irti tarkistaakseen ne. Enivei, auto tärisi aivan sairaasti huollon jälkeen. Enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ensin ~55 km/h ja sitten alueella 90 - 120.
Mä ryntäsin tänään aamulla sinne keuhkoamaan, että mitenkäs ne takarenkaat sitten tuli laitettua takaisin, kun meinaa taas amalgaamit tippua suusta!
Eikun pikahuollossa renkaat pois, teräsharjalla navat puhtaaksi, vähän öljyä perään ja nakit takaisin. Taas kulkee auto kuin kiskoilla.
Eli se on uskottava, että piänestä se on kiinni. Eli ennen isompia remontteja kantsii ton verran nähdä vaivaa! Takanapa kun on aika ahdas muutenkin, ja jos sinne menee kuraa/pölyä/hius tms mikroskooppisen pieni krämmäle, tärinät alkaa...Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Tutinat loppuivat lopullisesti
Kerron loppuun omat kokemukseni, joista jo täällä aloitin viime vuoden lopulla: Auto on E39 530D Touring manuaali 12/2001.
Originaalit+ loppuun ajetut Fuldat syksyllä 2005 Saksasta tuotaessa ja ei tutissut. Ostin replikat + uudet hakkapeliitat ja tutisi. Vaihdoin Hakkapeliitat originaaleille ja ajoin koko talven ilman minkäänlaista tutinaa. Vaihdatin rengasliikkeessä Fuldat replikoille ja vaihdoin hiljattain ne alle ja tutina alkoi taas kuten syksyllä. Kaikkien yhdistelmien tasapainotus oli ok ja säteisheitot koneessa alle 0,5 mm. Tuo viimeinen oli erityisen hyvä alle 0,2 mm säteisheitolla. Huomasin kuitenkin, että replikoiden soviterengas on VÄLJÄ pesässään, joten koneessa vikaa ei nähdä koska siellä ei soviterengasta käytetä, mutta autossa tuo väljyys ajautuu toiseen laitaansa ja heitto on varmasti yli tuon 0,5 mm. Rengasliike otti replikat takaisin ja ostin uudet originaalit sekä Misukat. Heittoa alle 0,3 mm ja kulkee aivan sukkasillaan Ei mitää tutinaa. Ei väliä rengaspaineilla eikä millään muullakaan. Veikkaan että autoon sopii vain vanteet ilman mitään soviterenkaita ja mieluiten originaalit, joissa keskitysreikä on tarkka. Sinänsä tuo pieni säteisheittokin syntynee vain riittävän nopeusluokan renkailla, joissa toleranssit ovat tiukemmat.
Comment
-
-
Originally posted by mooriaHuomasin kuitenkin, että replikoiden soviterengas on VÄLJÄ pesässään, joten koneessa vikaa ei nähdä koska siellä ei soviterengasta käytetä, mutta autossa tuo väljyys ajautuu toiseen laitaansa ja heitto on varmasti yli tuon 0,5 mm.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Samaa mieltä, eli ei väliä onko soviterengas, kunhan se on tarkka. Replikoita lienee monen tasoisia, ja korostan sitä, että tuo väljyys tuntui sormissa juuri ja juuri. Lisäksi sovirenkaan keskireikä tarkistettiin työntömitalla ja vastasi napaa. Eli isoista ei ollut kysymys ja vaikutus oli dramaattinen ajossa yli 100 km/h. En mitannut väljyyttä mutta toimiakseen sovitteen pitäisi ehkä olla lievästi ahdistuksen puolella. Sama väljyys oli kaikissa vanteissa ja tehty vannetehtaassa näin ja tässä varmasti syy värinöihin. En tiedä minkä säteisheiton auto kestää, mutta 0,3 mm riitti nyt hyvin. Ja tämä on vain rengas ilman napojen mahdollista heittoa.
Comment
-
-
No toverit..eikö kenenkään e39 enää tutise..?Omani (10/97) "väpistää" aika rajusti, etenkin kylmänä, lämmettyään tasaantuu aika mukavaksi mutta siellä taustalla se stana aina vaan on.Rengastus on 235/45/17.On painoteltu/pyöritelty...aina hetkeksi auttaa mutta sitten tutinat palaa.Vasen etujarrulevy on hieman kiero (tuntuu pyörittäessä, Voisiko tämä aiheuttaa tuon vatkauksen?Etupään osia ei tiettävästi ole vaihdettu ja autolla ajettu 228tkm.
Last edited by creative 22; 25-05-2006, 22:25.Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
No niin. ME-autossa kaveri tutki auton alustaa 3-4 tuntia ja ajeli kaksilla eri renkailla yhteensä lähes 70 km. Lopputulos oli sama kuin aikaisemminkin: Missään nivelissä tai puslissa ei ole yhtään väljää... Myös takakelkan puslat olivat hyväkuntoiset. Ainut poikkeava asia oli toisen takarenkaan pystyheitto. Renkaat ovat 235-45-17. Toisen bemarin kitkarenkailla tutina hävisi. Niin hävisi tutina myös omilla vanhoilla misukan kitkoillani. Kuitenkin auto on tutissut vähintään yhtä paljon uusilla aluvanteilla ja uusilla 15" Mchelinin kesärenkailla sekä tutinattomien kitkarenkaiden peltivanteilla ja uusilla Pirellin nastarenkailla. Eivät kai nämä kaikki rengassarjat nyt niin pielessä ole etteivät toimisi näennäisesti "välyksettömällä" alustalla? Kaveri kävi myös koeajamassa liikkeen puolet (100tkm) vähemmän ajettua 2001 vuosimallista 520 Touringia ja tutina oli täysin samanlainen siinäkin!
Mitä seuraavaksi? Ei taida kannattaa summissa lähteä vaihtamaan alustan osia. Olisiko nyt aika kokeilla Hemin niin paljon suosittelemia Motonetin alatukivarsia eteen?X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Originally posted by creative 22Omani (10/97) "väpistää" aika rajusti, etenkin kylmänä, lämmettyään tasaantuu aika mukavaksi ...E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by vaviahMissään nivelissä tai puslissa ei ole yhtään väljää... Myös takakelkan puslat olivat hyväkuntoiset. Ainut poikkeava asia oli toisen takarenkaan pystyheitto. Renkaat ovat 235-45-17. Toisen bemarin kitkarenkailla tutina hävisi. Niin hävisi tutina myös omilla vanhoilla misukan kitkoillani.Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.
Comment
-
Comment