Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 alustasarja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 787
    • Suomi

    Originally posted by kaol View Post
    Ei vaan näin:
    Etukaasu BMW E39 Sport 520-530 E39 Eteen/Sport-alusta ja "M" [1995-2003] 2kpl
    Takakaasu BMW E39 SedanSport 500-Sedan E39 Taakse/Sport-alusta ja "M" [1995-2003] 2kpl

    ja noihin iskareihin jousiksi ne M-sportit tai uudet H&R vastaavalla madalluksella. Kokemuksesta tiedän sanoa, ettei Motonetin normaali-iskarit kestä/toimi pienelläkään madalluksella.

    Takaiskareita ei välttämättä tarvitse edes vaihtaa, koska takapään madallus on vähäinen ja E39:ssä alkuperäiset taka-Saschit kestää erittäin pitkään.

    EDIT: Itse vaihdoin taaksekin nuo sport-iskarit, mutta vanhat, ylimääräiseksi jääneet, oli vielä lähes uuden veroiset. Autolla oli tuolloin ajettu 220tkm.
    Ihan tasan tarkkaan toimii ja kestää vakioalustaisen iskarit m-sport jouusien kanssa ja tämä on fakta. Jos mätlnetistä ostaa niin täytyy olla sachs/boge, niin ei takuulla tule ongelmia vakiomittaistenkaan kanssa, mikäli madallus on noin pieni. Vakiopamput menee myös hienosti esim h&r 40/15 setin kanssa. M-sportin iskarit taasen toimii ja kestää esim. -60mm KAW etujousien kanssa, mikä on myös moneen kertaan käytännössä havaittu.

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      Originally posted by Martti View Post
      Ihan tasan tarkkaan toimii ja kestää vakioalustaisen iskarit m-sport jouusien kanssa ja tämä on fakta. Jos mätlnetistä ostaa niin täytyy olla sachs/boge, niin ei takuulla tule ongelmia vakiomittaistenkaan kanssa, mikäli madallus on noin pieni. Vakiopamput menee myös hienosti esim h&r 40/15 setin kanssa. M-sportin iskarit taasen toimii ja kestää esim. -60mm KAW etujousien kanssa, mikä on myös moneen kertaan käytännössä havaittu.
      Toistan: Kokemuksesta tiedän sanoa, ettei Motonetin normaali-iskarit kestä/toimi pienelläkään madalluksella.

      Motonetin normaalialustan iskarit on merkiltään Gabriel tms.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Jos laittaa H&R 40/15 madallussarjan (29742-1) vakioiskareihin, niin onko tuo vielä toimiva paketti? Iskarit on n. 40tkm ajettu. Ei kai nuo vakioiskarit ole (edessä) liian pitkät jolloin jousi voi ulosjoustossa pompata paikaltaan? Entä pitääkö pohjaanlyöntikumia lyhentää?
        E39 528iA

        Comment

        • Martti
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 787
          • Suomi

          Originally posted by TJJ View Post
          Jos laittaa H&R 40/15 madallussarjan (29742-1) vakioiskareihin, niin onko tuo vielä toimiva paketti? Iskarit on n. 40tkm ajettu. Ei kai nuo vakioiskarit ole (edessä) liian pitkät jolloin jousi voi ulosjoustossa pompata paikaltaan? Entä pitääkö pohjaanlyöntikumia lyhentää?
          Tämä(kin) asia on useampaan kertaan jo selvitetty tässä viestiketjussa, mutta otetaan vielä kerran. Eli nuo 29742-1 vieterit toimii erittäin hyvin vakioiskareiden kanssa, ainakin jos ovat alkup./Sachs/Boge. Noista kaol:n mainitsemista Gabrieleista yms. scheissesta en osaa sanoa.

          Jousta et saa irtoamaan lautasista vaikka haluaisitkin, minkä varmasti huomaat itsekin, jos vietereitä alle laitat. Pohjaanlyöntikumin lyhentäminen ei ole pakollista vielä tuolla madalluksella, joskin siitä ei mitään haittaakaan ole. Tai sitten vaihtaa M-Sport malliset, matalammat kumet.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17797
            • Jämsä

            Originally posted by Martti View Post
            Tämä(kin) asia on useampaan kertaan jo selvitetty tässä viestiketjussa, mutta otetaan vielä kerran. Eli nuo 29742-1 vieterit toimii erittäin hyvin vakioiskareiden kanssa, ainakin jos ovat alkup./Sachs/Boge. Noista kaol:n mainitsemista Gabrieleista yms. scheissesta en osaa sanoa.

            Jousta et saa irtoamaan lautasista vaikka haluaisitkin, minkä varmasti huomaat itsekin, jos vietereitä alle laitat. Pohjaanlyöntikumin lyhentäminen ei ole pakollista vielä tuolla madalluksella, joskin siitä ei mitään haittaakaan ole. Tai sitten vaihtaa M-Sport malliset, matalammat kumet.

            40mm madalluksella täytyy todellakin kumit jo lyhentää. joustovaraa ei jää muuten montaa senttiä ja menosta tulee pompottavaa, kun joka montussa joustaa kumeihin asti...
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • Martti
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 787
              • Suomi

              Originally posted by bemu2000 View Post
              40mm madalluksella täytyy todellakin kumit jo lyhentää. joustovaraa ei jää muuten montaa senttiä ja menosta tulee pompottavaa, kun joka montussa joustaa kumeihin asti...
              Just just..No näitä on sitten ilmeisesti eri paksuisilla kumeilla, ihan vakioalustallakin. Mutta kuten totesinkin, ei lyhentämisestä ainakaan mitään haittaa ole, jos pysyy kohtuudessa. Itse olen pari e39:ä madaltanut juuri tolla h&r 40/15 setillä eikä todellakaan makaa kumien päällä/tee ajosta pompottavaa vakiokorkuisillakaan..tai ainakaan mun tapauksessa ole tehnyt..

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17797
                • Jämsä

                Originally posted by Martti View Post
                Just just..No näitä on sitten ilmeisesti eri paksuisilla kumeilla, ihan vakioalustallakin. Mutta kuten totesinkin, ei lyhentämisestä ainakaan mitään haittaa ole, jos pysyy kohtuudessa. Itse olen pari e39:ä madaltanut juuri tolla h&r 40/15 setillä eikä todellakaan makaa kumien päällä/tee ajosta pompottavaa vakiokorkuisillakaan..tai ainakaan mun tapauksessa ole tehnyt..

                mittaappa huvikseen paljonko jää vartta näkyviin kumin jälkeen, kun on auto alhaalla. ei juuri yhtään... auto jo lepää lähes niitten kumien päällä! ei siellä M-sport alustalla turhaan ole lyhempi kumeja ja kyllä sitä kumia on 40mm madalluksella syytä lyhentää se 30-40mm. ei tykkää iskarikaan hyvää, kun auto ponnaa siitä kumista aina voimalla ylöspäin. kyllä ne kumit madaltaessa kuuluu lyhentää, tai vaihtaa lyhemmät tilalle. siitä on turha edes vääntää enempää
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Jos laittaa H&R 40/15 madallussarjan (29742-1) vakioiskareihin, niin onko tuo vielä toimiva paketti? Iskarit on n. 40tkm ajettu. Ei kai nuo vakioiskarit ole (edessä) liian pitkät jolloin jousi voi ulosjoustossa pompata paikaltaan? Entä pitääkö pohjaanlyöntikumia lyhentää?
                  Itse kyllä laittaisin samalla iskareiksi M-sport(I), Boge Turbo, esim. Motonetista. Noi hyväkuntoiset orkkikset myyntiin, eiköhän tuollaisille sisäänajetuille löydy ostaja. M-sport pohjaanlyöntikumit ei varmaan montaa euroa maksa.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Itse kyllä laittaisin samalla iskareiksi M-sport(I), Boge Turbo, esim. Motonetista. Noi hyväkuntoiset orkkikset myyntiin, eiköhän tuollaisille sisäänajetuille löydy ostaja.
                    Mitä etuja tuolla olisi? Miksi sitten joidenkin mielestä alusta on ihan toimiva noilla vakioiskareillakin? Kiinnostaisi oikeasti tietää ettei tässäkin käy niin, että teen kohta saman remontin uudestaan ja vaihdan iskarit...

                    M-sport pohjaanlyöntikumit ei varmaan montaa euroa maksa.
                    Niin sitä luulisi, mutta näyttää maksavan n. 15€/kpl.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17797
                      • Jämsä

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Mitä etuja tuolla olisi? Miksi sitten joidenkin mielestä alusta on ihan toimiva noilla vakioiskareillakin? Kiinnostaisi oikeasti tietää ettei tässäkin käy niin, että teen kohta saman remontin uudestaan ja vaihdan iskarit...


                      Niin sitä luulisi, mutta näyttää maksavan n. 15€/kpl.

                      "ihan toimiva" on aika laaja käsite. se on ihan mitä autolta haluaa... haluaako "ihan toimivan" joka mahdollisesti "ihan hyvin" toimii, vai haluaako että se alusta toimii varmasti. vakio kumit voi kyllä lyhentää ja sen takia ei kyllä tarvi mitään M kumeja sinne laittaa. on mullakin ollut alkuperäisillä iskareilla madallusjousia ja eihän ne aina ole ihan täydellisesti yhteen sopinut. joskus tosin "ihan hyvin" toiminutkin...
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by bemu2000 View Post
                        "ihan toimiva" on aika laaja käsite. se on ihan mitä autolta haluaa... haluaako "ihan toimivan" joka mahdollisesti "ihan hyvin" toimii, vai haluaako että se alusta toimii varmasti. vakio kumit voi kyllä lyhentää ja sen takia ei kyllä tarvi mitään M kumeja sinne laittaa. on mullakin ollut alkuperäisillä iskareilla madallusjousia ja eihän ne aina ole ihan täydellisesti yhteen sopinut. joskus tosin "ihan hyvin" toiminutkin...
                        Otapa tuosta sitten selvä... Kiinnostaisi tietää miten E39 käyttäytyy noilla vakioiskareilla vs. M-sport iskareilla jos alla on tuo 40/15 sarja.

                        Siis missä sen eron huomaa? Tietyissä tilanteissa vakioalusta ja iskarit ei vakuuta ja niissä Toyotan vakioalustakin toimii paremmin, paraneeko tuo jos laitan M-sport iskarit? Esim tällainen juttu joka tuntuu liittyvän iskareiden palautumiseen/jousen toimintaan: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=383

                        Mitä mieltä Hemi on tästä vakioiskarit 40/15 H&R:ien kanssa jutusta?
                        E39 528iA

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17797
                          • Jämsä

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Otapa tuosta sitten selvä... Kiinnostaisi tietää miten E39 käyttäytyy noilla vakioiskareilla vs. M-sport iskareilla jos alla on tuo 40/15 sarja.

                          Siis missä sen eron huomaa? Tietyissä tilanteissa vakioalusta ja iskarit ei vakuuta ja niissä Toyotan vakioalustakin toimii paremmin, paraneeko tuo jos laitan M-sport iskarit? Esim tällainen juttu joka tuntuu liittyvän iskareiden palautumiseen/jousen toimintaan: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=383

                          Mitä mieltä Hemi on tästä vakioiskarit 40/15 H&R:ien kanssa jutusta?

                          mulla oli E91:ssä vakio alusta ja iskarit toimi oikeen hyvin. sitten laitoin H&R 40/20 jouset, niin eihän ne iskarit enää niiden kanssa pelannut. toiseen E91:een laitoin AP:n 30/20 jouset vakio iskareille, niin se alusta taas pelasi ihan hyvin. sama tilanne periaatteessa, vaikka nyt on kyse E39:stä.

                          jos susta tuntuu, että vakio alusta ei pelaa hyvin, niin ei ne pelkät madallusjouset ainakaan yleensä paranna tilannetta.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Mitä etuja tuolla olisi? Miksi sitten joidenkin mielestä alusta on ihan toimiva noilla vakioiskareillakin? Kiinnostaisi oikeasti tietää ettei tässäkin käy niin, että teen kohta saman remontin uudestaan ja vaihdan iskarit...

                            Otapa tuosta sitten selvä... Kiinnostaisi tietää miten E39 käyttäytyy noilla vakioiskareilla vs. M-sport iskareilla jos alla on tuo 40/15 sarja.

                            Siis missä sen eron huomaa? Tietyissä tilanteissa vakioalusta ja iskarit ei vakuuta ja niissä Toyotan vakioalustakin toimii paremmin, paraneeko tuo jos laitan M-sport iskarit? Esim tällainen juttu joka tuntuu liittyvän iskareiden palautumiseen/jousen toimintaan: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=383
                            Aika monenlaisella alustalla varustettua E39:iä tullut ajettua, mutta ei tuollaista sekasikiötä madallusjousilla ja vakioiskareilla. Itselläkin oli H&R jouset Koni FSD-iskareilla ja palasin M-sport(II) jousiin kompattuna Boge Turboilla, eikä kaduta yhtään. Veikkaisin kuitenkin, että uusintaremontin riski on pienempi, jos laitat M-sport iskarit, kuin nuo vakiot.

                            Tuohon aiempaan postaukseesi liittyen olen tuolla omalla alustalla huomannut, että paradoksaalisesti 235/45R17 kesärenkailla esim. poikkisaumojen yli alusta toimii jouheammin, kuin 215/55R16 talvirenkailla. Liittynee jotenkin alustan ja renkaan ominaisresonanssien yhteispeliin.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Aika monenlaisella alustalla varustettua E39:iä tullut ajettua, mutta ei tuollaista sekasikiötä madallusjousilla ja vakioiskareilla. Itselläkin oli H&R jouset Koni FSD-iskareilla ja palasin M-sport(II) jousiin kompattuna Boge Turboilla, eikä kaduta yhtään. Veikkaisin kuitenkin, että uusintaremontin riski on pienempi, jos laitat M-sport iskarit, kuin nuo vakiot.
                              Miksi vaihdoit takaisin m-sport2:een? Eikös se ollut pintakova?

                              Nyt kun vaan tietäisi miten nuo m-sport iskarit vaikuttaisi ja tuleeko niillä jopa jotain huonompaa ominaisuutta kuin vakioiskareilla? Toisaalta toimiiko vakioiskari (lähinnä edessä) enää oikein kun sen toiminta-alue muuttuu sisempään? Vai onko noilla edes mitään toiminta-aluetta/progressiivisuutta eri kohdissa?

                              Onko Motonetin myymät iskarit sitten ihan toimivia eikä mitään kiinalaisia kopioita tuurista riippuen? Ilmeisesti nämä olisi ne sopivat?


                              Entäpä hinta, saako noita muualta halvemmalla?
                              E39 528iA

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3018
                                • Kuopio

                                Minulla on touringissa tällähetkellä edessä vakio iskarit ja M-sport jouset. Nyt olisi iskareiden vaihto lähellä niin mitä tuonne kannattaisi laittaa? Käykö -99 vuoden vakio "tolppiin" M-sport I/II iskarit?
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎