Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    Originally posted by MMM525 View Post
    Siili meni vaihtoon ja johan alkoi puhallus toimimaan. Osa maksoi 90€ Metroautosta, Motonetissä olisi mennyt tilaukseen. On tainnut oireilla puhallus jo pidempään, kun ilmaa tulee niin ettei lakki pysy päässä

    Onneksi tuli käytyä lukemassa foorumia, rahaa olisi palanut kun liikkeessä oltaisiin alettu tutkia ilmastointilaitteen nesteitä tms.

    Tässä kuvakooste esivastuksen vaihdosta. Aikaa meni noin 45min.
    FAQ-ainesta
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • Terou
      BTCF Member
      • May 2005
      • 791
      • Tampere

      Oiskohan täälläkin tuo flekti kuollut. Ei ole hetkeen toiminut. Käsillä pyörittäen ropeli pyörii varsin helposti, eli ei ole jumissa. Näkyy olevan tuo uudempi malli. Mustan ja ruskean johdon välillä on jännite, eli virta tulee. Kelta/ruskeasta johdosta mittari värähti, että se ohjausjohtokaan ei ole ainakaan irtipoikki. Ja INPA sanoo:
      125 E-fan
      KS-->VB/Ground or open circuit

      Voiko olla muuta vielä kuin tuo itse flekti sökö? Varmaan uutta tilailtava.

      Auto: E39 530iAT -01 108tkm
      E46 M3 perän lukkoyksikkö
      Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

      www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

      Comment

      • antsajtp
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 107
        • Lahti

        Originally posted by Terou View Post
        Oiskohan täälläkin tuo flekti kuollut. Ei ole hetkeen toiminut. Käsillä pyörittäen ropeli pyörii varsin helposti, eli ei ole jumissa. Näkyy olevan tuo uudempi malli. Mustan ja ruskean johdon välillä on jännite, eli virta tulee. Kelta/ruskeasta johdosta mittari värähti, että se ohjausjohtokaan ei ole ainakaan irtipoikki. Ja INPA sanoo:
        125 E-fan
        KS-->VB/Ground or open circuit

        Voiko olla muuta vielä kuin tuo itse flekti sökö? Varmaan uutta tilailtava.

        Auto: E39 530iAT -01 108tkm
        Omaan kulkineeseen vaihtelin parisen vuotta sitten uuden flektin, ja tänä keväänä avasin huvin vuoksi vanhan puhaltimen moottorin auki. Sisällä oli piirilevylle tuleva signaalijohto lähes hapettunut poikki, samoin kuin piirilevyltä moottorin käämeille menevät "lattaliittimet" olivat todella pahasti hapettuneet. En ole vielä jaksanut kolvata/puhdistaa noita toiminnan toteamiseksi, mutta uskon vahvasti että nuo ovat syyllinen flektin äkilliseen kuolemiseen. Mikälie suunnitteluvirhe, kun kosteus on noin pahasti päässyt mellastamaan.
        Tämä vaan tiedoksi, jos joku haluaa yrittää korjata puhallinta ennenkuin sijoittaa n.350e uuteen.
        Myynnissä E39/E36-osia
        ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

        Comment

        • Administrator
          Bimmer Rookie
          • Jul 2009
          • 76
          • Tre

          Olipahan tässäkin topicissa lukemista ja asiaakin mutta minulle jäi epäselväksi miten tärkeä tuo ilmastoinnin flekti on ilmastoinnin päälle saamiseksi.
          Auto E39 M54B25 on valmistunut 9/01 manuaali-ilmastoinnilla, nyt tilanne on että ilmastoinnin kompura ei mene päälle napista.

          Kompura lähtee pyörimään kun magneettikytkimeen syöttää suoran plussan ja ilmastointi toimii myös INPA:lla pakkokytkettynä. Niin ja kylmäaineet on tallella ja järjestelmässä ei ollut vuotoja, järjestelmä täytettiin 2 päivää sitten 750g ainetta.

          Vikakoodi AUX fanin oikosulku, sulakkeet (muistaakseni 9 ja 20) hanskalokeron rivistä tarkastettu ja vaihdettu. Flekti ei siis toimi missään tilanteessa.

          Kuivaimen paineanturin vastukset mitattu yleismittarilla ja mittarin ollessa asennossa 20K rusk.must.-harm.must. 6,?? ja rusk.must.-kelt.vihr. 11,??.

          Tänään hain uuden paineanturin, releet 61 36 8 373 700 ja 61 36 6 915 327 sekä isot sulakkeet hanskalokeron taakse.

          Kysymys kuuluu, että pitäisikö ilmastoinnin toimia vaikka ilman tuota lisäflektiä vai voiko tuo flekti olla kompastinkivenä ettei auto suostu kompuraa käynnistämään?

          Edellisessä 97 mallisessa samalla paikalla oleva flekti oli myöskin mykkä mutta automaatti-ilmastointi toimi moitteetta.

          Olisin kiitollinen avusta, minä ja perheeni saatamme menehtyä tuonne kuumuuteen.


          Foorumille tattikset monesta hyvästä tiedosta ja useista nauruista!
          Last edited by Administrator; 31-07-2009, 14:30.

          Comment

          • Terou
            BTCF Member
            • May 2005
            • 791
            • Tampere

            Originally posted by Administrator View Post
            Olipahan tässäkin topicissa lukemista ja asiaakin mutta minulle jäi epäselväksi miten tärkeä tuo ilmastoinnin flekti on ilmastoinnin päälle saamiseksi.
            Auto E39 M54B25 on valmistunut 9/01 manuaali-ilmastoinnilla, nyt tilanne on että ilmastoinnin kompura ei mene päälle napista.

            Kompura lähtee pyörimään kun magneettikytkimeen syöttää suoran plussan ja ilmastointi toimii myös INPA:lla pakkokytkettynä. Niin ja kylmäaineet on tallella ja järjestelmässä ei ollut vuotoja, järjestelmä täytettiin 2 päivää sitten 750g ainetta.

            Vikakoodi AUX fanin oikosulku, sulakkeet (muistaakseni 9 ja 20) hanskalokeron rivistä tarkastettu ja vaihdettu. Flekti ei siis toimi missään tilanteessa.

            Kuivaimen paineanturin vastukset mitattu yleismittarilla ja mittarin ollessa asennossa 2K(saattoi olla myös 20K) rusk-sin 6,?? ja rusk-kelt 11,??.

            Tänään hain uuden paineanturin, releet 61 36 8 373 700 ja 61 36 6 915 327 sekä isot sulakkeet hanskalokeron taakse.

            Kysymys kuuluu, että pitäisikö ilmastoinnin toimia vaikka ilman tuota lisäflektiä vai voiko tuo flekti olla kompastinkivenä ettei auto suostu kompuraa käynnistämään?

            Edellisessä 97 mallisessa samalla paikalla oleva flekti oli myöskin mykkä mutta automaatti-ilmastointi toimi moitteetta.

            Olisin kiitollinen avusta, minä ja perheeni saatamme menehtyä tuonne kuumuuteen.


            Foorumille tattikset monesta hyvästä tiedosta ja useista nauruista!
            (hyvä nimimerkki oli vapaana)

            Itselläni ainakin ollut jonkun aikaa tuo flekti mykkänä, mutta kyllä ilmastointi toimii. Auto samaa vuosimallia, tosin automaatti-ilmastoinnilla.
            E46 M3 perän lukkoyksikkö
            Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

            www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

            Comment

            • Administrator
              Bimmer Rookie
              • Jul 2009
              • 76
              • Tre

              Originally posted by Terou View Post
              (hyvä nimimerkki oli vapaana)

              Itselläni ainakin ollut jonkun aikaa tuo flekti mykkänä, mutta kyllä ilmastointi toimii. Auto samaa vuosimallia, tosin automaatti-ilmastoinnilla.
              Näin minäkin uskoisin, ettei tuo lisäflekti ole noin ehdoton ilmastoinnin toiminnalle tai peräti päälle kytkeytymisen ehto.

              Asian sivusta kysymys Teroulle, miten tuollaisessa facelifti umpiossa jälkiasennus xenonit toimivat? Onko valokuvio ihan hanurista vai kehtaako valoja pitää päälläkin?

              Comment

              • Jagu81
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 115
                • 03

                Originally posted by Administrator View Post
                Näin minäkin uskoisin, ettei tuo lisäflekti ole noin ehdoton ilmastoinnin toiminnalle tai peräti päälle kytkeytymisen ehto.

                Asian sivusta kysymys Teroulle, miten tuollaisessa facelifti umpiossa jälkiasennus xenonit toimivat? Onko valokuvio ihan hanurista vai kehtaako valoja pitää päälläkin?
                On ehdoton.. järjestelmässä nousee paineet muuten liian korkeaksi.. ja jostain lopulta paikka pettää.. ajossa voi käyttää ilmastointia ajo viima jäähdyttää mutta paikallaan ollessa EI. ilmastointi lähtee kyllä päälle vaikka flekti ei toimi..
                Last edited by Jagu81; 31-07-2009, 12:49.

                Comment

                • Administrator
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2009
                  • 76
                  • Tre

                  Originally posted by Jagu81 View Post
                  On ehdoton.. järjestelmässä nousee paineet muuten liian korkeaksi.. ja jostain lopulta paikka pettää.. ajossa voi käyttää ilmastointia ajo viima jäähdyttää mutta paikallaan ollessa EI. ilmastointi lähtee kyllä päälle vaikka flekti ei toimi..
                  Eli vikaa etsiessä voi flektin toimimattomuuden rajata pois syistä, jotka pitää kompuran mykkänä.
                  Täytyy tänään vaihtaa releet, isot sulakkeet ja paineanturi. Jos näillä korjauksilla kompura ei ala toimimaan pitänee vikaa alkaa etsimään uudelta kantilta.
                  Tietääkö kukaan mitä arvoja ehjältä paineanturilta pitäisi saada?

                  Comment

                  • Administrator
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2009
                    • 76
                    • Tre

                    Originally posted by Administrator View Post
                    Kuivaimen paineanturin vastukset mitattu yleismittarilla ja mittarin ollessa asennossa 20K rusk.must.-harm.must. 6,?? ja rusk.must.-kelt.vihr. 11,??.
                    Mittasin tuon uuden paineanturin irrallaan, rusk.must.-harm.must. 4,55 ja rusk.must.-kelt.vihr. ei lukemaa.

                    Comment

                    • Jagu81
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2005
                      • 115
                      • 03

                      katsot ensin että releille tulee virtaa ja tarkista releiden liittimet..
                      tutkit kompuralle menevän johdon.
                      laitat flektille suoraan virtaa näkee onko vika painekytkimessä vai flektissä..

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Administrator View Post
                        Mittasin tuon uuden paineanturin irrallaan, rusk.must.-harm.must. 4,55 ja rusk.must.-kelt.vihr. ei lukemaa.
                        Miksi et katso Inpalla mitä paineanturi näyttää? Vai eikö sitä näy manuaali-ilmastoinnissa? Sen pitäisi, ainakin automaatti-ilmastoinnissa, näyttää 1,4-2,4V. Jos jännite (kesällä) on selvästi alle tuon 1,4V, on järjestelmä tyhjä tai anturille tulevissa johdoissa on vikaa. Puhallin lähtee pyörimään tuossa 1,5-1,6V kohdalla.

                        Oletko muuten tutkinut pitääkö systeemi tyhjentää ennen kuin paineanturin voi vaihtaa? Luultavasti pitää...

                        Entä toimiiko puhallin Inpalla ohjattuna? Sitähän voi säätää portaattomasti Inpan kautta.
                        Last edited by TJJ; 31-07-2009, 18:05.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Administrator
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2009
                          • 76
                          • Tre

                          Originally posted by Jagu81 View Post
                          katsot ensin että releille tulee virtaa ja tarkista releiden liittimet..
                          tutkit kompuralle menevän johdon.
                          laitat flektille suoraan virtaa näkee onko vika painekytkimessä vai flektissä..
                          Täytyy huomenissa koittaa keritä. Sehän taitaa olla kuitenkin sama, että onko flektissä vikaa koska sen ei pitäisi estää kompuraa käynnistymästä, paineanturi voi.


                          Originally posted by TJJ View Post
                          Miksi et katso Inpalla mitä paineanturi näyttää? Vai eikö sitä näy manuaali-ilmastoinnissa? Sen pitäisi, ainakin automaatti-ilmastoinnissa, näyttää 1,4-2,4V. Jos jännite (kesällä) on selvästi alle tuon 1,4V, on järjestelmä tyhjä tai anturille tulevissa johdoissa on vikaa. Puhallin lähtee pyörimään tuossa 1,5-1,6V kohdalla.

                          Oletko muuten tutkinut pitääkö systeemi tyhjentää ennen kuin paineanturin voi vaihtaa? Luultavasti pitää...

                          Entä toimiiko puhallin Inpalla ohjattuna? Sitähän voi säätää portaattomasti Inpan kautta.
                          En päässyt Inpalla ilmastointiin käsiksi, voikohan tuohon manuaali-ilmastointiin päästäkään, vaan kompuran sai laitettua päälle DMEltä.
                          Noita jännitteitä löysinkin tänään Autodataa tutkiessani, täytyy niihinkin paneutua kun pääsen tyhjentämään ilmastointia vasta ensiviikolla.

                          Noh, onneksi sataa niin ilmastointikaan ei ole niin välttämätön, vaikka kyllä se näin kosteellakin tekisi eetvarttia.

                          Comment

                          • whector
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2009
                            • 169
                            • N/a

                            mistäköhän johtuu, että kun flektin mustasini ja mustapuna johdoille ja tietenkin ruskealle maa-johdoille syöttää virtaa, niin tuuletin pyörii niin kuin pitääkin, mutta kun siihen alimman nopeuden, eli mustaan johtoon antaa virtaa, niin ei lähde flekti pyörimään?

                            Olen syöttänyt siis virtaa ennen niitä vastuksia, ja vastuksien jälkeen kuorin johtoa ja syötin virtaa mutta ei pyöri. Onko siis johto mahdollisesti poikki ennen sitä flektiä?

                            Sitten se itse kysymys. Haluaisin, että tuo pyörisi myös alimmalla nopeudella, niin onko mitään purkkaviritystä, millä sen saisi pelaamaan? Auto alkaa kyllä 14volttia syöttämään sille mustalle ja ruskealle piuhalle kun ilmastoinnin pistää päälle, mutta se ei kerran sitä mustaa johtoa pitkin mene edemmäksi, niin olisiko se mahdollista liittää esimerkiksi mustasini johtoon vastusten perään? Eli tuuletin pyörisi tällöin samantien täydellä nopeudella. Vai aiheutuuko tästä jotain kuormaa jollekin osalle liikaa? :think

                            Comment

                            • Terou
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 791
                              • Tampere

                              Originally posted by Administrator View Post
                              Asian sivusta kysymys Teroulle, miten tuollaisessa facelifti umpiossa jälkiasennus xenonit toimivat? Onko valokuvio ihan hanurista vai kehtaako valoja pitää päälläkin?
                              Offtopic: Tuossa facelift-projektoriumpiossa valokuvio on varmasti ihan kuten pitääkin. Laittoi sitten H7 xenonpolttimon tai sovitteella alkuperäistyyppisen D2S-polttimon (vaikka ihan Philipsin polttimot). Pistä privaa, jos xenonpäivitys kiinnostaa.
                              E46 M3 perän lukkoyksikkö
                              Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                              www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                              Comment

                              • whector
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2009
                                • 169
                                • N/a

                                osaisiko joku vastata tuohon edelliseen kysymykseen, ennen teroun viestiä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎