Originally posted by Jh5xx
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 kysymyksiä ja vastauksia II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
En tiiä onko paras mahdollinen topikki kysyä mutta kysynpähän kuitenkin kun e39:iin liittyy.
Eli perjantaina oltiin reissussa ja koko reissun ajan vesisade oli melko voimakasta, yhdessä vaiheessa ei enää edes pyyhkijän nopein asento riittänyt ja tiellekin tuli vettä sen verran että ei enää uskaltanut 70km/h kovempaa ajaa kun alkoi kolmio vilkkua. Lämppäri oli huuteenpoisto asennossa eli siis täysillä (laturin kuormitusta ajatellen.)
Ongelmat alkoivatkin tämän vesisateen jälkeen. Eli auto alkoi nykiä normaaleissa tasakaasu kiihdytyksissä. Kuvittelin ensin vian johtuvan jostain kosteusongelmasta mutta viikonlopun jälkeen lähdettiin taas kotia kohti ja ongelma ilmeentyi heti koneen lämmettyä. Tänään sitten purin/putsasin ja tarkistin imupuolelta lähes tulkoon kaikki ongelma-alueet. Inpalla myös luin vikakoodeja ja livedataa eikä mitään löytynyt. Auton tyhjäkäynti on siis "rumputtavaa". Ilmanputsarin koteloa irroittaessa pistin merkille laturin olevan polttavan kuuma mutta oletin sen olevan normaalia 140A boschilaiselle.
Hallilta kotio ajellessa sitten tuli mieleen että vilkaisen latausjännitteen pikku OBC:n salavalikosta. Yllätyksenä jännite heittelikin väliä 14.3-15.9v niin ettei kahta viimestä numeroa kerennyt oikein silmällä edes erottaa. Kotona sitten seurasin auton toimintaa vrt. jännitteen nousu/heittely ja auto pyöri sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen normaalisti siihen asti kunnes jännite ylittyi reilut 14.7v jolloin jännite alkoi heitellä voimakkaasti ja tyhjäkäynti sekä vedot muuttui nykiväksi.
Asiahan on selvä siinä suhteessa että vika on latauspuolella ja moduulit(?) alkavat suojella ilmeisesti itseään ylijännitteeltä ja tämä aiheuttaa sitten tuon ongelman. Akku on reilu vuoden vanha 90aH ja laturi huollettu noin kuukausi sitten (purin itse ja vein osat liikkeeseen.) Mistähän tätä tilannetta nyt tointaisi lähteä purkamaan? Pitäisikö tuonne nyt lyödä suosiolla vanha kulahtanut laturi toisella jännitteensäätimellä, kokeilla toista akkua vai voiko vika olla jossain muualla? Jotainhan tuo rankkasade sai aikaiseksi.. Tyhjäkäynnin ja vedot saa tasaantumaan kun lyö vaan perkeleesti kulutuksia päälle mutta eihän tuolla nyt uskalla edes ajaa jos palaa koko paska. Kumma on kun yrität ennalta ehkästä ongelmia kuten huollattamalla laturin niin kiitos on nyt sitten tässä
Niin ja tuli katsottua vielä noita videoita mitä hallilla inpasta kuvasin niin niissä jännite ei kyllä karkaa yli livedatan "battery voltage" hälytysrajan. Silti huomasin eron että noin kolme viikkoa sitten otetuissa screencaptureissa jännite inpalla katsottuna on 14.04 ja nyt se oli videolla parhaillaan 14.7-14.9v.
M47TU E61 520D FamilyWagon -06
M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
M20 E30 320i/323i Rooflost -86
M30 E24 628 CsiT Batmobile -82
O: E24 osasia
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostTuliko prikka jousilautasen ja yläpään laakerin väliin?
Tuli käytyä katsomassa ja olihan se unohtunut laittaa!onko nuin suuri merkitys kyseisellä prikalla???E70 X5 LCI- P-Sawo Connection -- Aja sinä mennessä niin minä otan tullessa -
-vikakoodin lukua ja nollausta inpalla/bmw scannerilla sekä live datan lukua-
Suoritan Tukkivannesahausta/Hirrensorvausta
Ex: E91 318dEx: E61 525d toukka
Ex: E46 330d sedan
Ex: E46 328 Coupe
Ex: E39 530d Sedan
Ex: E39 525i Sedan
Ex: E39 523i Toukka
+ Useita ex kikottimia
Comment
-
-
vaihdoin jännitteensäätimen toiseen ja jännitteen heittely ainakin rauhoittui mutta latausjännite edelleen mitattuna ja obc:n näytöltä katsottuna 14.5-15.0v. Onko liikaa e39:lle tuo 15volttia?
M47TU E61 520D FamilyWagon -06
M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
M20 E30 320i/323i Rooflost -86
M30 E24 628 CsiT Batmobile -82
O: E24 osasia
Comment
-
-
Originally posted by Magirus View PostOnko liikaa e39:lle tuo 15volttia?
13,8-14,3v ois oikeanlainen latausjännite.
Comment
-
-
Mulla ois nyt tälläinen ongelma eli tuli tuossa viime syksynä haeuttua e39 530 Ruotsin puolelta ja jo ostettaessa tuli huomattua, että ilmastoinnista mehut loppu. Nyt kun kävin paikallisessa Autoprossa huollattamassa ilmastoinnin ja lisäämässä mehut niin kas kummaa, sehän ei lähtenytkään päälle. Huoltajan mukaan sisällä olevasta ilmastoinnin napista ei lähde pyörittämään kompuraa, mutta suoralla virralla kompuraan tämä lähtee pyörimäänEpäilivät sulakevikaa, mutta aikani sulakkeita tutkiessani kaikki tuntui olevan kunnossa. Mikään tekniikanlapsi en nyt välttämättä ole, mutta ei kiinnosta ihmeemmin huoltoon viedä kun tuntuu pieneltä vialta niin jos jollakin olisi ollut samanlaisia vikoja tai muuten vain ehdotuksia, missä vika voisi piillä? :think
nimimerkillä, musta auto ja helteet lähestyy
Comment
-
-
Originally posted by Thoomas View PostMikään tekniikanlapsi en nyt välttämättä ole, mutta ei kiinnosta ihmeemmin huoltoon viedä kun tuntuu pieneltä vialta niin jos jollakin olisi ollut samanlaisia vikoja tai muuten vain ehdotuksia, missä vika voisi piillä? :think
Comment
-
-
Originally posted by mikron View PostItellä oli -96 523i ja siinä salavalikon kautta katsottuna jännite oli aina vajaa 15V. Ja hyvin pelitti useamman vuoden.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostYleismittareissa ainakin voi olla suurtakin heittoa lukemissa.Kokeilemalla se selviää...
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostNiin kuinkahan tarkkoja nuo auton obc:n antamat tiedot ovat? Yleismittareissa ainakin voi olla suurtakin heittoa lukemissa. Viisainta olisikin verrata johonkin "toimivaan" vehkeeseen sitä latausjännitettä samalla mittarilla, että saa jonkunlaisen kuvan paljonko se mahdollisesti valehtelee. Eli voi siis ihan hyvin olla kunnossa.F11 530dA xDrive M-sport -13
Ex:E39 525i Touring M-sport -03
Ex: E38 740iA -98
Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
Ex: E39 523i -96
Ex: E34 520i -89
Comment
-
-
Originally posted by kaol View PostEihän tämä aivan tähän topicciin liity, mutta mihin perustat tuon vaitteen? 0-20€ arvoisiin "yleismittareihin", vai yli 20€ arvoisiin oikeisiin yleismittareihin? :think
Comment
-
Comment