Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    Originally posted by Jh5xx View Post
    Ongelmana seuraava kun tuli vaihdettua alustasarja autoon niin sen jälkeen rupesi vänkärinpuolen etukulma moksahtelemaan satunnaisesti ei esiintynyt ennen vaihtoa!
    Missähän vika??
    Tuliko prikka jousilautasen ja yläpään laakerin väliin?
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Magirus
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 876
      • Keski-Suomi und Sawo

      En tiiä onko paras mahdollinen topikki kysyä mutta kysynpähän kuitenkin kun e39:iin liittyy.

      Eli perjantaina oltiin reissussa ja koko reissun ajan vesisade oli melko voimakasta, yhdessä vaiheessa ei enää edes pyyhkijän nopein asento riittänyt ja tiellekin tuli vettä sen verran että ei enää uskaltanut 70km/h kovempaa ajaa kun alkoi kolmio vilkkua. Lämppäri oli huuteenpoisto asennossa eli siis täysillä (laturin kuormitusta ajatellen.)

      Ongelmat alkoivatkin tämän vesisateen jälkeen. Eli auto alkoi nykiä normaaleissa tasakaasu kiihdytyksissä. Kuvittelin ensin vian johtuvan jostain kosteusongelmasta mutta viikonlopun jälkeen lähdettiin taas kotia kohti ja ongelma ilmeentyi heti koneen lämmettyä. Tänään sitten purin/putsasin ja tarkistin imupuolelta lähes tulkoon kaikki ongelma-alueet. Inpalla myös luin vikakoodeja ja livedataa eikä mitään löytynyt. Auton tyhjäkäynti on siis "rumputtavaa". Ilmanputsarin koteloa irroittaessa pistin merkille laturin olevan polttavan kuuma mutta oletin sen olevan normaalia 140A boschilaiselle.

      Hallilta kotio ajellessa sitten tuli mieleen että vilkaisen latausjännitteen pikku OBC:n salavalikosta. Yllätyksenä jännite heittelikin väliä 14.3-15.9v niin ettei kahta viimestä numeroa kerennyt oikein silmällä edes erottaa. Kotona sitten seurasin auton toimintaa vrt. jännitteen nousu/heittely ja auto pyöri sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen normaalisti siihen asti kunnes jännite ylittyi reilut 14.7v jolloin jännite alkoi heitellä voimakkaasti ja tyhjäkäynti sekä vedot muuttui nykiväksi.

      Asiahan on selvä siinä suhteessa että vika on latauspuolella ja moduulit(?) alkavat suojella ilmeisesti itseään ylijännitteeltä ja tämä aiheuttaa sitten tuon ongelman. Akku on reilu vuoden vanha 90aH ja laturi huollettu noin kuukausi sitten (purin itse ja vein osat liikkeeseen.) Mistähän tätä tilannetta nyt tointaisi lähteä purkamaan? Pitäisikö tuonne nyt lyödä suosiolla vanha kulahtanut laturi toisella jännitteensäätimellä, kokeilla toista akkua vai voiko vika olla jossain muualla? Jotainhan tuo rankkasade sai aikaiseksi.. Tyhjäkäynnin ja vedot saa tasaantumaan kun lyö vaan perkeleesti kulutuksia päälle mutta eihän tuolla nyt uskalla edes ajaa jos palaa koko paska. Kumma on kun yrität ennalta ehkästä ongelmia kuten huollattamalla laturin niin kiitos on nyt sitten tässä

      Niin ja tuli katsottua vielä noita videoita mitä hallilla inpasta kuvasin niin niissä jännite ei kyllä karkaa yli livedatan "battery voltage" hälytysrajan. Silti huomasin eron että noin kolme viikkoa sitten otetuissa screencaptureissa jännite inpalla katsottuna on 14.04 ja nyt se oli videolla parhaillaan 14.7-14.9v.

      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


      O: E24 osasia

      Comment

      • Jh5xx
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 496
        • Kiuruvesi

        Originally posted by janke View Post
        Tuliko prikka jousilautasen ja yläpään laakerin väliin?
        Joo!
        Tuli käytyä katsomassa ja olihan se unohtunut laittaa!onko nuin suuri merkitys kyseisellä prikalla???
        E70 X5 LCI
        - P-Sawo Connection -
        - Aja sinä mennessä niin minä otan tullessa -
        -vikakoodin lukua ja nollausta inpalla/bmw scannerilla sekä live datan lukua-

        Suoritan Tukkivannesahausta/Hirrensorvausta

        Ex: E91 318d
        Ex: E61 525d toukka
        Ex: E46 330d sedan
        Ex: E46 328 Coupe
        Ex: E39 530d Sedan

        Ex: E39 525i Sedan
        Ex: E39 523i Toukka
        + Useita ex kikottimia

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Originally posted by Jh5xx View Post
          Joo!
          Tuli käytyä katsomassa ja olihan se unohtunut laittaa!onko nuin suuri merkitys kyseisellä prikalla???
          On, yläpää ottaa nyt jousilautaseen kiinni!
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Magirus
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 876
            • Keski-Suomi und Sawo

            vaihdoin jännitteensäätimen toiseen ja jännitteen heittely ainakin rauhoittui mutta latausjännite edelleen mitattuna ja obc:n näytöltä katsottuna 14.5-15.0v. Onko liikaa e39:lle tuo 15volttia?

            M47TU E61 520D FamilyWagon -06
            M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
            M20 E30 320i/323i Rooflost -86
            M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


            O: E24 osasia

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14513
              • Oulu

              Originally posted by Magirus View Post
              Onko liikaa e39:lle tuo 15volttia?
              Kyllä se 12v järjestelmässä on aivan liikaa.

              13,8-14,3v ois oikeanlainen latausjännite.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • mikron
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 2171
                • Himas

                Itellä oli -96 523i ja siinä salavalikon kautta katsottuna jännite oli aina vajaa 15V. Ja hyvin pelitti useamman vuoden.
                F11 530dA xDrive M-sport -13
                Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                Ex: E38 740iA -98
                Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                Ex: E39 523i -96
                Ex: E34 520i -89

                Comment

                • Thoomas
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2008
                  • 31
                  • Lahti

                  Mulla ois nyt tälläinen ongelma eli tuli tuossa viime syksynä haeuttua e39 530 Ruotsin puolelta ja jo ostettaessa tuli huomattua, että ilmastoinnista mehut loppu. Nyt kun kävin paikallisessa Autoprossa huollattamassa ilmastoinnin ja lisäämässä mehut niin kas kummaa, sehän ei lähtenytkään päälle. Huoltajan mukaan sisällä olevasta ilmastoinnin napista ei lähde pyörittämään kompuraa, mutta suoralla virralla kompuraan tämä lähtee pyörimään Epäilivät sulakevikaa, mutta aikani sulakkeita tutkiessani kaikki tuntui olevan kunnossa. Mikään tekniikanlapsi en nyt välttämättä ole, mutta ei kiinnosta ihmeemmin huoltoon viedä kun tuntuu pieneltä vialta niin jos jollakin olisi ollut samanlaisia vikoja tai muuten vain ehdotuksia, missä vika voisi piillä? :think

                  nimimerkillä, musta auto ja helteet lähestyy

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    Yksinkertaiseen kysymykseen en osannut vastausta etsiä, eli sopiiko

                    Vuoden 1997 mallisen penkit 2002 vuotiseen, sopiiko paukun/tunnistimen johto suoraan? (molemmat penkit manuaalisia muuten)
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Thoomas View Post
                      Mikään tekniikanlapsi en nyt välttämättä ole, mutta ei kiinnosta ihmeemmin huoltoon viedä kun tuntuu pieneltä vialta niin jos jollakin olisi ollut samanlaisia vikoja tai muuten vain ehdotuksia, missä vika voisi piillä? :think
                      Pitäisi lukea vikakoodit. Vika voi olla paineanturissa tai sen johdossa. Toimiihan ulkolämpömittari?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Originally posted by mikron View Post
                        Itellä oli -96 523i ja siinä salavalikon kautta katsottuna jännite oli aina vajaa 15V. Ja hyvin pelitti useamman vuoden.
                        Niin kuinkahan tarkkoja nuo auton obc:n antamat tiedot ovat? Yleismittareissa ainakin voi olla suurtakin heittoa lukemissa. Viisainta olisikin verrata johonkin "toimivaan" vehkeeseen sitä latausjännitettä samalla mittarilla, että saa jonkunlaisen kuvan paljonko se mahdollisesti valehtelee. Eli voi siis ihan hyvin olla kunnossa.

                        Comment

                        • kaol
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 5007
                          • Ilmajoki

                          Originally posted by Antsah View Post
                          Yleismittareissa ainakin voi olla suurtakin heittoa lukemissa.
                          Eihän tämä aivan tähän topicciin liity, mutta mihin perustat tuon vaitteen? 0-20€ arvoisiin "yleismittareihin", vai yli 20€ arvoisiin oikeisiin yleismittareihin? :think
                          Kokeilemalla se selviää...

                          Comment

                          • Thoomas
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2008
                            • 31
                            • Lahti

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Pitäisi lukea vikakoodit. Vika voi olla paineanturissa tai sen johdossa. Toimiihan ulkolämpömittari?
                            Ulkolämpömittari toimii. Täytyypä lukaista nuo vikakoodit jos sieltä vaikka ilmenisi jotain.

                            Comment

                            • mikron
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 2171
                              • Himas

                              Originally posted by Antsah View Post
                              Niin kuinkahan tarkkoja nuo auton obc:n antamat tiedot ovat? Yleismittareissa ainakin voi olla suurtakin heittoa lukemissa. Viisainta olisikin verrata johonkin "toimivaan" vehkeeseen sitä latausjännitettä samalla mittarilla, että saa jonkunlaisen kuvan paljonko se mahdollisesti valehtelee. Eli voi siis ihan hyvin olla kunnossa.
                              Yleismittarilla akunnavoista mitattuna tuli samoja lukemia kuin salavalikko antoi. Ja mittari ammattivehje duunista.
                              F11 530dA xDrive M-sport -13
                              Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                              Ex: E38 740iA -98
                              Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                              Ex: E39 523i -96
                              Ex: E34 520i -89

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                Originally posted by kaol View Post
                                Eihän tämä aivan tähän topicciin liity, mutta mihin perustat tuon vaitteen? 0-20€ arvoisiin "yleismittareihin", vai yli 20€ arvoisiin oikeisiin yleismittareihin? :think
                                Juuri noihin halpoihin mittareihin. Niitä kun on harrastajilla aika paljon kuitenkin käytössä. Hyvähän se on seurata sen kalliimmankin version toimintaa. Pääasiahan on, että tietää mikä sen oman mittarin virhenäyttämä on.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎