memebuy23buy

E39 Kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tyramies
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 271
    • Helsinki

    Originally posted by Muurahainen View Post
    blaablaa
    Hih, halusinkin juuri teknistä yksityistietoa että mitä se "vanha" tarkoittaa
    mitenkä se turbo ei annakkaan tohon 2.5 myllyyn samoja tehoja kuin 3 litranen ilman turboa?
    -Kevin, i wanna double...
    -Harry! ...
    -I need a double, right now!
    "thank you son."

    Comment

    • Muurahainen
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      Originally posted by Tyramies View Post
      Hih, halusinkin juuri teknistä yksityistietoa että mitä se "vanha" tarkoittaa
      mitenkä se turbo ei annakkaan tohon 2.5 myllyyn samoja tehoja kuin 3 litranen ilman turboa?
      Siis tds on jakajapumppu kone kun taas uudemmat on commonrail koneita.

      Diesel ja bensa koneet on vähän eri vehkeitä.
      Ja jos tarkoitat 530d:tä niin on siinäkin turbo joten pikkasen on edellytyksiä ollakkin enemmän voimaa.

      Comment

      • tmth
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 2194
        • Kangasala

        Originally posted by Tyramies View Post
        mitenkä se turbo ei annakkaan tohon 2.5 myllyyn samoja tehoja kuin 3 litranen ilman turboa?
        Kyllähän se tietysti ahdettu on tuo M57 moottori

        Eikä tuossa tds:ssä ole vääntöäkään läheskään 530d:n vertaa.

        F10 & R55
        ex:
        E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

        Comment

        • BreeZi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 2371
          • Jyväskylä

          Originally posted by Tyramies View Post
          pähkinänkuoressa: olen vaihtamassa E38 730iA autoa E39 autoon, hyvin toden.näk. 2.5tds koneella olevaan. Mitä pitää huomioida ja mitenkä auto eroaa teknisesti isosta bensamyllystä?

          -Mikä laatikko, kuvia, teknistä piirrosta, mikä mylly? Miten vaihteistosta saa selvää verrattuna 5hp18?
          -Bensan ja dieselin ero, sen verran että joskus diisselillä ajanut kuormaa ja pakua, mutten tds
          -paljonko 525tds on n. kulutus 2013 vuonna?
          -jälkiasennus vakionopeudensäädin mahdollinen ja paljonko maksaa?
          -näistähän saa tehtyä pakettiauton ottamalla takapenkit irti ja selkänojat alas ja remmit irti? näin oli ideana ja työjuhdaksi.
          -1din vai 2 din soittimet 1998 mallissa?
          -mitkä km rajat ovat 2.5tds myllylle kuoleman toisella puolella? Entäs laatikko ja muut osat?
          -bensamyllyyn saisi tehoa jos laittaisi jotain turboja ebaysta yms, mitenkäs dieselin laita? lastutusta ja kädet ristissä että kone kestää? Isompaa turboa? Minkälaista? Mitenkäs auton koneen purkaminen eroaa kiisseliin verrattuna esim kannen irroittaminen?
          -kolmelitrasessa 220hp ja tässä uudessa 143 mutta vääntö about samanlainen, mitenkäs tämän huomaa käytännössä?


          vaihtokohde tod.näk. 2.5tds ajettu about 430tkm

          vastaajalle kiitos ja olut jos HKI suunnalla

          p.s saa nauraa, viski maistuu
          p.s2 juho, kun vaihoit kieltä siellä valikossa oli se consumption tyyliin jotain 10/l tai jotai, gallonoissa yms, ittellä kävi sama ja näytti joskus 22 litraa sataselle, kun vaihdoin US englishiin, enkä UK =D
          Lyhyesti ja ytimekkäästi asiaa tutkaistuna:
          -Ota manuaalivaihteinen. Sen takia osa näistä onkin niin halpoja, sillä automaatti tuo ongelmia.
          -Bosch vp44 pumppu: Särkyy/särkynyt miltein kaikista ja maksaa todella paljon €.
          -Koneessa jäykkä ahdin, eikä vnt(tämä on hyvä juttu).
          -vakkarin asennus onnistuu, mutta uudempiin se on paljon helpompi homma(ja halvempi).
          -Farkuista saa pakun tehtyä oli se millä mosalla tahansa.
          -Kansiremontti 200-300tkm.

          Itse moottorit kestää kyllä järkevällä käytöllä pitkään, mutta kaikki siitä ympäriltä tuppaa hajoamaan siinä 200-300tkm välissä.
          Omassa 530D:ssä(common-rail) on nyt vaihdettua/laitettua:
          -Laturi
          -Suuttimet
          -Turbo
          -Imusarja
          -Automaatin turbiini
          -Siirtopumppu
          -Kansi(huonosti korjatun suuttimen takia)+venat.
          Startti kun vielä jossain vaiheessa porsii, niin sittenhän nuo onkin melkein kaikki tuon mosan ympäriltä laitettu, ja autoa ei kannata enää myydä. Manuaaliaskin saatan vielä tuohon omaani laittaa vaikka automaatti vielä toimiikin.
          Ajomäärä autolla 284tkm ja vuosimalli 09/2001.
          Last edited by BreeZi; 03-10-2013, 23:01.
          - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
          - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
          - E- ja F- sarjan avaimet.
          - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
          - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
          .

          Finmodi oy
          050-3063926
          [email protected]

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by BreeZi View Post
            -Ota manuaalivaihteinen. Sen takia osa näistä onkin niin halpoja, sillä automaatti tuo ongelmia.
            TDS:ssä on Zf5hp18 joka kyllä kestää, manuaalin kytkimen joutuu vaihtamaan.

            Comment

            • Tyramies
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2011
              • 271
              • Helsinki

              Originally posted by BreeZi View Post
              Lyhyesti blaablaa.
              Okei ja jos sais näistä yksityiskohtasemmin:
              -jäykkä turbo eli siis tarkoittaa ??? tähän pystyy vaihtamaan bolt-on turbona jonkun 530 turbon? tjsp? Samalla kävi mielessä että jos vaihtaa minkä vaan sopivan turbon, mitkä ovat turbon mitat että tietää ruveta ettimään samantien isompaa
              -vakkarin asennus 7/98 malliin? vittumaisempi homma?
              -mitenkäs kun lastuttaminen tuntuis maksavan noissa pajoissa jonku reilun puol tonnia, kuinka on asian laita näitten 50e maksavien chippien johdosta? paskaa?
              - itselläni on tietokoneella inpat yms vehkeet jotka riitti selvittämään e38 sielunelämää. Mitenkäs tän dieselin kanssa, millä ohjelmilla pystyis muuttamaan jotain asetuksia yms juuri nimenomaan toi lastutus homma kiinnostais ettei tarttis maksaa hulluna...
              -kansiremppa 200-300tkm, vaihdokilla ajettu n. 430tkm, remppa VARMASTI jo mennyt ohitse ja siirtopumppu vaihettu, vai meikäläisen murheena sitten?
              Suurimmat ongelmat on saatu hoidettua omassa tallissa ja sielläkin suurin osa työkaluista peruspetterin hylsyjä yms sellasta perustavaraa, tällä saa dieselinkin korjattua?

              - mitenkäs kun autossa ei ole webastoa, lohkolämppäriä ja puhallintasisälle että lämpiäisi, ja sitten aamulla käyntiin ja antaa käydä 5minuuttia että lämpenee?

              ja tohon laatikkohommaan, 5hp18 on tässä seiskassakin mutta erilaiset säätimet siinä keskikonsolissa, meikällä PRND432, vitossarjalaisessa PRNDS32?
              -Kevin, i wanna double...
              -Harry! ...
              -I need a double, right now!
              "thank you son."

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Tyramies View Post
                meikällä PRND432, vitossarjalaisessa PRNDS32?
                Samathan nuo on, pakkonelonen korvattu sportilla joka käyttää nelosta ja vaihtaa hieman urheilullisemmin.

                Mutta jos meinaat heti virittää, niin mikset osta samantien 530d?

                Comment

                • tmth
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 2194
                  • Kangasala

                  Originally posted by Tyramies View Post
                  Okei ...
                  Täällä jonkin verran tietoa TDS:ään liittyen.

                  F10 & R55
                  ex:
                  E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                  Comment

                  • Tyramies
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2011
                    • 271
                    • Helsinki

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Samathan nuo on, pakkonelonen korvattu sportilla joka käyttää nelosta ja vaihtaa hieman urheilullisemmin.

                    Mutta jos meinaat heti virittää, niin mikset osta samantien 530d?
                    Tässä oon kuunnellu viimeset kaks viikkoa sitä kuinka tää oma seiska josta ite on maksanu reilut 3k, ja rempannu 2k pintaan, pitäs myydä alle 3k hinnalla koska se kuulemma on paska ja vitusti vie bensaa ja kaikkee paskaa.
                    Vaihtotarjouksia laittanu ympäri suomen, mutta kukaan ei halua luopua 530D autostaan vaihdossa tähän. Tai sitten esim että seiska myynnissä 4k, ja 530d myynnissä 4k, niin "puoltoistatonnia väliä nii vaihtuu", ei vittujen kevät...

                    Paras oli kun yks äijä soitti, 530D silläkin oli myynnissä, hintaa joku 3800 ja ehdotin et ajetaan puoleenväliin ja vaihdetaan päittäin, sieltä tuli 15min litanja miks e38 on perseestä ja siihen ei pitäis vaihtaa. Sitten lopuks totes että 1800e väliä niin vaihtuu koska "nettiautossa halvin e38 on myynnissä 2300"

                    pikasesti laskettuna seiskan hinta
                    n. 2000e hinta autolle oli ajetu sillonku hain 215tkm, nyt 260tkm
                    1036euroa vero
                    rekisteröintikatsastus 180
                    tummennukset kaikki paitsi tuulilasi, 350eur
                    uudet talvirenkaat 300e
                    7tuuman näyttösoitin divx codeceilla ja kaikella paskalla 400e
                    kicx subikka 130e + piuhat 25e
                    uus bensapumppu 80e
                    uus ilmastointilaite + puhaltimen etuvastus 250e
                    ilmastoinnin täyttö kesällä 150 = 1250grammaa tavaraa sisälle
                    jarrupalat eteen ja taakse about 50e
                    takaiskarit sachs 200e

                    kutakuinki jos tosta lähetään ja ei oteta mukaan koneen öljynvaihtoja mihin öljyt ja filtterit, automaatin öljynvaihto kaks viikkoa sitten, vietettyjä työtunteja, nahan hoitotuotteita yms kuurausta niin ollaan jo 5066euron paikkeilla...

                    niinku sanottua nii kyl nää autot bensaa vie ja se ei oo kallista kuin köyhälle, ja nyt kun itekkin lähdin opiskeleen niin ei riitä kauheesti motivaatiota tunkee puolia palkoista löpöön.

                    tää kakspuolikas tuntuis olevan edes jonkunverran liikkuva malli, enimmäkseen tulee kruisailtua eurooppaa pitkin ja itään päin, jossa vakkarilla menty aina reilut 140km/h.

                    sitten taas toisaalta ei tekis mieli ettiä tuolta foorumilta puoltuntia, kun tarttee vaan muutaman vastauksen yksinkertaseen kysymykseen
                    -Kevin, i wanna double...
                    -Harry! ...
                    -I need a double, right now!
                    "thank you son."

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      Heh, sama se itteä ketuttaa, omasta autosta maksoin n. 6ke, huoltoa varmaan tehty yli 2ke edestä.

                      Silti tuosta pitäis luopua johonkin varmaan 3-4ke väliin, hyvällä tuurilla...

                      Ja tosiaan tullu tehtyä laadukkailla osilla tuota huoltoa, kaverikin osti mersun, toki vähän enemmän ajettu, mutta ei autoa niin huonoon kuntoon saa jossei oo törkeen välinpitämättömällä pidolla, eli voin hyvin mielin sanoa että oma on kunnossa.
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • Fastpiksu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2010
                        • 1571
                        • Kajaani-Paltamo

                        Originally posted by Tyramies View Post
                        Okei ja jos sais näistä yksityiskohtasemmin:
                        1) jäykkä turbo eli siis tarkoittaa ??? tähän pystyy vaihtamaan bolt-on turbona jonkun 530 turbon? tjsp? Samalla kävi mielessä että jos vaihtaa minkä vaan sopivan turbon, mitkä ovat turbon mitat että tietää ruveta ettimään samantien isompaa

                        2) mitenkäs kun lastuttaminen tuntuis maksavan noissa pajoissa jonku reilun puol tonnia, kuinka on asian laita näitten 50e maksavien chippien johdosta? paskaa?
                        - itselläni on tietokoneella inpat yms vehkeet jotka riitti selvittämään e38 sielunelämää. Mitenkäs tän dieselin kanssa, millä ohjelmilla pystyis muuttamaan jotain asetuksia yms juuri nimenomaan toi lastutus homma kiinnostais ettei tarttis maksaa hulluna...

                        3) mitenkäs kun autossa ei ole webastoa, lohkolämppäriä ja puhallintasisälle että lämpiäisi, ja sitten aamulla käyntiin ja antaa käydä 5minuuttia että lämpenee?

                        4) tohon laatikkohommaan, 5hp18 on tässä seiskassakin mutta erilaiset säätimet siinä keskikonsolissa, meikällä PRND432, vitossarjalaisessa PRNDS32?
                        1) TDS:n ahdin ei ole muuttuvasiipinen, toisin kuin 530d:n.
                        Et voi vaihtaa 530d:n ahdinta tilalle, tai voit toki, mutta siitä ei ole kamalasti iloa kun TDS:sä ei ole ohjausta turbon siiville.

                        2) Aja mieluummin vakiolla kuin laitat mitään perkeleen "powerboxeja" siihen. Ne on oikeasti paskaa. Inpalla et autoasi saa ohjelmoitua/lastutettua.

                        3) Lohko/säteilylämmitinsetti sisähaaralla maksanee alle 200e, varmistaa käynnistyksen pakkasilla, säästää kovasti moottoria ja tekee liikkeellelähdöstä huomattavasti mielekkäämpää. Suosittelen sijoittamaan.

                        4) Perusaski on sama. Shifterissä ja ohjauksessa eroja.

                        5) Noinkin paljon ajetussa saattaa olla jo jakoketju sen verran venynyt että kuumana käynnistyminen saattaa olla vaikeaa. Korjautuu johonkin asti pumpun ajotuksen säädöllä, mutta jakopääremontti olisi suotavaa jos alkaa puoli miljoonaa olla mittarissa.


                        P.S: Minulla oli hetken tuollainen e34 TDS manuaali. Autossa oli "evrymodi", isohko schwitser ahdin, isoin mahdollinen välijäähdytin ja 3" suora putki.
                        Savua, ahtoja ja suhinaa riitti ja jossain määrin voimaakin, tosin ahdin oli hieman vääränlainen ja se alkoi heräämään vasta n. 3000 kierroksella jonka jälkeen oli jo täydet 1,7bar ahtoja.
                        Kytkintä ei saatu pitämään..
                        Chevrolet Express van
                        Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                        E36 325i group F

                        Ex:
                        e34 525i
                        e34 525tds "superturbo"
                        e39 530d M-Sport

                        Comment

                        • Tyramies
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2011
                          • 271
                          • Helsinki

                          Originally posted by Fastpiksu View Post
                          1)

                          P.S: Minulla oli hetken tuollainen e34 TDS manuaali. Autossa oli "evrymodi", isohko schwitser ahdin, isoin mahdollinen välijäähdytin ja 3" suora putki.
                          Savua, ahtoja ja suhinaa riitti ja jossain määrin voimaakin, tosin ahdin oli hieman vääränlainen ja se alkoi heräämään vasta n. 3000 kierroksella jonka jälkeen oli jo täydet 1,7bar ahtoja.
                          Kytkintä ei saatu pitämään..
                          Okei kuvitellaanpa tilanne, 525tds on meikäläisellä ja haluan siitä yksinkertasesti ja helposti enemmän tehoja irti. Mitä teen ensimmäisenä ja millä softalla pystyy muokkaamaan asetuksia dieselissä?
                          Sattuuko näissä olee sellanen "ruuvattava" turbo että vetäis piuhat koppiin ja sitten potikasta aina laittais lisää ahtoja suoraan auton sisältä?
                          Mitenkäs toi evry mod, tekeekö hallaa autolle yms? tolla ei varmaan leimalle toina mennä...
                          -Kevin, i wanna double...
                          -Harry! ...
                          -I need a double, right now!
                          "thank you son."

                          Comment

                          • Muurahainen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by Tyramies View Post
                            Okei kuvitellaanpa tilanne, 525tds on meikäläisellä ja haluan siitä yksinkertasesti ja helposti enemmän tehoja irti. Mitä teen ensimmäisenä ja millä softalla pystyy muokkaamaan asetuksia dieselissä?
                            Sattuuko näissä olee sellanen "ruuvattava" turbo että vetäis piuhat koppiin ja sitten potikasta aina laittais lisää ahtoja suoraan auton sisältä?
                            Mitenkäs toi evry mod, tekeekö hallaa autolle yms? tolla ei varmaan leimalle toina mennä...
                            Miten musta tuntuu ettei tule pahemmin halvemmaksi nyt jos vaihdat tuon 730i:n 525tds:ään ja aloitat sen virittämisen...

                            Softalla et taida paljon tds:ään muutella vaan evryllä mennään.
                            Menee se laimastakin läpi jos ei kauheaan sauhua tule.
                            Isompi turbo / cooleri sitten pompauttaa helpommin kun ne näkyvät niin sopivasti. Tosin pelkkä isompi turbo tai cooleri ei tuo yhtään lisää tehoa kun pitää saada polttoainettakin lisää.

                            Tuossa tmth:n linkissä on paljon asiaa tuosta mitä potikoita saat jne.
                            Last edited by Muurahainen; 04-10-2013, 17:45.

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              Originally posted by Tyramies View Post
                              Okei kuvitellaanpa tilanne, 525tds on meikäläisellä ja haluan siitä yksinkertasesti ja helposti enemmän tehoja irti. Mitä teen ensimmäisenä ja millä softalla pystyy muokkaamaan asetuksia dieselissä?
                              Sattuuko näissä olee sellanen "ruuvattava" turbo että vetäis piuhat koppiin ja sitten potikasta aina laittais lisää ahtoja suoraan auton sisältä?
                              Mitenkäs toi evry mod, tekeekö hallaa autolle yms? tolla ei varmaan leimalle toina mennä...
                              Ite lähtisin parantamaan pakopuolta ensin, isompi downpipe ja loppuputki, turbonhan siinä samalla voi vaihtaa sopivasti isompaan ja sopivan mieto evry tai jokin muu keino lisätä syöttöjä, mutta jären kanssa, niin varmasti ois hyvä peli.
                              Kai tollaseen sais vnt ahtimenkin, mutta kunhan on paineohjattu, niin ei tarvi kikkailla ohjauksen kanssa. Vnt vaan tietysti rasittaa kytkintä ja voimansiirtoa enemmän kuin perinteinen ahdin kasvaneen alaväännön takia. Toki sit taas ei välttämättä tuu niin rankkaa tehopiikkiä ahtojen noustessa, joka vois taas alkaa luistattamaan kytkintä...

                              Mut kunhan saa pakopuolen riittävän avaraksi, ettei pakopaineet nouse, ja heräähän se turbokin herkemmin, niin eiköhän jo uudella putkella ja evryllä saa jotain rikotuksi.
                              Last edited by Bmw Dreamer; 04-10-2013, 17:51.
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • peto2
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 8282
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                TDS:n viritysohje kohta 1. vaihda se herneen kokoinen turbo isompaan, saattaa kansikin pysyä ehjänä
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X