E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spyke
    Bimmer Rookie
    • Aug 2006
    • 125
    • Helsinki

    #226
    Originally posted by Hemi View Post
    Siis saahan nyt toki kulmat aina kohdalleen kun käyttää hieman mielikuvitusta ja ”vinkua”. Eli lisäsäätöä eri kiinnityksiin/tukivarsiin jos säätövarat ei riitä. Siihen epäkeskoonkin saa hieman lisää säätöä kun käyttää vähän mielikuvitusta.
    Hyvä pointti Hemi ! Mistä suosittelisit "vinguttamaan", vai onko hyvinkin tapauskohtaista? Vinkuahan ei varmasti tarvitse paljoa näyttää, kun vain sen tekee oikeasta paikasta...
    E38 728 -99

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #227
      Originally posted by spyke View Post
      Hyvä pointti Hemi ! Mistä suosittelisit "vinguttamaan", vai onko hyvinkin tapauskohtaista? Vinkuahan ei varmasti tarvitse paljoa näyttää, kun vain sen tekee oikeasta paikasta...
      Kuten sanoin...”kun käyttää mielikuvitusta, aina tapauskohtaisesti”.
      Eli katsoo nyt vähän mistä helpoiten saa niin ettei tarvitse mitään pitkiä holkkeja kairata sisältä soikeiksi.
      Ihan ensimmäisenä katsoisin miten sitä varsinaista cambersäätöä saisi modifioimalla muutettua jotta suurempi säätöalue mahdollistuisi (mm.poistamalla sen epäkeskon ko.säädöstä ja vinguttamalla lisää säätöä).
      Ja kyllä, kaikki tuennat pysyy kiinni jopa törmäystilanteissa ilman että säätö itsekseen muuttuu (eli kakki tukivarret saa mennä täysin solmuun ilman että säätö muuttuu kun pultit on kunnolla kiristetty).

      Comment

      • Jasuuu
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2011
        • 773
        • Oulu

        #228
        Mihin arvoihin säädätän orkkisalustalla ja 17" vanteilla kulmat? Auto puoltaa oikealle ihan perkuleesti.

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14590
          • Oulu

          #229
          Originally posted by Jasuuu View Post
          Mihin arvoihin säädätän orkkisalustalla ja 17" vanteilla kulmat? Auto puoltaa oikealle ihan perkuleesti.
          Etupään camber ja caster kun saa tietää, voi hieman kattoa mistä puoltaminen voisi johtua. Jos puoltaminen on todella rajua, niin kannattaa kokeilla kääntää renkaat puolelta toiselle keulassa.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10121
            • KVLA

            #230
            Originally posted by Jasuuu View Post
            Mihin arvoihin säädätän orkkisalustalla ja 17" vanteilla kulmat? Auto puoltaa oikealle ihan perkuleesti.
            Ja varmasti välyksetön alusta?Sitten vasta kulmien säätöön.

            Comment

            • Jasuuu
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2011
              • 773
              • Oulu

              #231
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Ja varmasti välyksetön alusta?Sitten vasta kulmien säätöön.
              Ei 100%varmaa mutta ei kolise ja kaikki tuntuu jämäkältä Pitääpä ensiviikolla käydä tarkistuttamassa ensin.

              Comment

              • spyke
                Bimmer Rookie
                • Aug 2006
                • 125
                • Helsinki

                #232
                Originally posted by Hemi View Post
                Kuten sanoin...”kun käyttää mielikuvitusta, aina tapauskohtaisesti”.
                Eli katsoo nyt vähän mistä helpoiten saa niin ettei tarvitse mitään pitkiä holkkeja kairata sisältä soikeiksi.
                Ihan ensimmäisenä katsoisin miten sitä varsinaista cambersäätöä saisi modifioimalla muutettua jotta suurempi säätöalue mahdollistuisi (mm.poistamalla sen epäkeskon ko.säädöstä ja vinguttamalla lisää säätöä).
                Ja kyllä, kaikki tuennat pysyy kiinni jopa törmäystilanteissa ilman että säätö itsekseen muuttuu (eli kakki tukivarret saa mennä täysin solmuun ilman että säätö muuttuu kun pultit on kunnolla kiristetty).
                Kiitos Hemi ja muut. Näillä ohjeilla eteenpäin.
                E38 728 -99

                Comment

                • enmity
                  Newbiemmer
                  • Jul 2010
                  • 26
                  • lahti

                  #233
                  Terve..
                  Ongelma on 540 bemmi. Takana aurausta 11mm. Vaihdettu kaikki uudet tukivarret, puslat ja alatukivarretkin.. säädöt tapissa, eikä muuty mikskään. Apurunkoa yritetty vertailla ehjän auton kanssa, ei näy äkkiseltään suuria heittoja...:think
                  Tojota supra mk3 turpo
                  BMW e34 518
                  Chevy van 6.2d
                  MB "ponttooni"
                  Chevrolet apache stepside pickup 350cid '58

                  ex e38 750, e39 525tds, e36 325 coupe, e30 318 '87, e34 535 '88, audi 80 2.6 quattro, MB w201 2,5d, 2x mb w124 2.5d, mb w124 230ce, hilux '99

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #234
                    Originally posted by enmity View Post
                    Terve..
                    Ongelma on 540 bemmi. Takana aurausta 11mm. Vaihdettu kaikki uudet tukivarret, puslat ja alatukivarretkin.. säädöt tapissa, eikä muuty mikskään. Apurunkoa yritetty vertailla ehjän auton kanssa, ei näy äkkiseltään suuria heittoja...:think
                    Se miksi näistä ei joskus saa säätöjä kohdalleen johtuu useimmiten niin edessä kuin takanakin laakeripesästä, eli carrierista. e39:ssä ne ovat huippukevyttä alumiinia ja vääntyvät kiinnityksistään helpostikkin sen verran että säätövarat loppuu:

                    Etu:


                    Taka (sedanissa ja farkuissa erilaiset):

                    Comment

                    • Hebbu ///M3
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 1625
                      • Dallas

                      #235
                      Mikä se oisi semmonen maksimi madallus, että kulmat saa oikein? Talvikumi 225/40/18 ja nyt syksyllä, en jaksa kuutta tuntia pihalla rymytä siimojen kanssa että saapi kohilleen kun taas saapi talveksi korottaa ainaki sen 40mm.
                      Sotkamo Connection

                      Comment

                      • juha_s
                        Alueaktiivi
                        • May 2008
                        • 446
                        • Lappeenranta

                        #236
                        Auto ois nyt menossa perjantaina menossa kulmien säätöön. Renkaita on alla 225/50 r17 talviset ja kesät tulee olemaan samat. Ilmotin liikkeeseen erikseen että taakse camber kulmat -1,50 asteen tienoille kun ohjearvot on siinä -2.0 luokkaa. Olikos se nyt niin että edessä on oltava se asteen verran pystymmässä camber? Alustaa tossa on puotetta ehkä se 50/30? Caster yms auraus arvot varmaan koneen antamien arvojen mukaan. Vittumainen ajettava nyt talvikelillä kun camberia näyttää olevan perkeleesti liikaa...
                        F11 535d xDrive M-Sport -13

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          #237
                          Originally posted by juha_s View Post
                          Auto ois nyt menossa perjantaina menossa kulmien säätöön. Renkaita on alla 225/50 r17 talviset ja kesät tulee olemaan samat. Ilmotin liikkeeseen erikseen että taakse camber kulmat -1,50 asteen tienoille kun ohjearvot on siinä -2.0 luokkaa. Olikos se nyt niin että edessä on oltava se asteen verran pystymmässä camber? Alustaa tossa on puotetta ehkä se 50/30? Caster yms auraus arvot varmaan koneen antamien arvojen mukaan. Vittumainen ajettava nyt talvikelillä kun camberia näyttää olevan perkeleesti liikaa...
                          Sanoisin, että käyt ensin siellä suuntauksessa ja laitat sitten tänne sieltä suuntauksesta saamasi raportin ja katsotaan miltä ne kulmat näyttää. 99%-varmuudella edessä on camber-kulmat varmasti mitä sattuu... tämä on vain tosiasia! Asteen erohan pitäisi olla etu ja takapään cambereissa, mutta pieni ero tuossa ei ehkä haittaa.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • juha_s
                            Alueaktiivi
                            • May 2008
                            • 446
                            • Lappeenranta

                            #238
                            Originally posted by janke View Post
                            Sanoisin, että käyt ensin siellä suuntauksessa ja laitat sitten tänne sieltä suuntauksesta saamasi raportin ja katsotaan miltä ne kulmat näyttää. 99%-varmuudella edessä on camber-kulmat varmasti mitä sattuu... tämä on vain tosiasia! Asteen erohan pitäisi olla etu ja takapään cambereissa, mutta pieni ero tuossa ei ehkä haittaa.
                            Miks siellä pitää ravata useamman kerran? Siks niitä kyselin että sais kerralla oikein, ei minusta oo kannattavaa muutakuin säätöfirmalle...
                            F11 535d xDrive M-Sport -13

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              #239
                              Originally posted by juha_s View Post
                              Miks siellä pitää ravata useamman kerran? Siks niitä kyselin että sais kerralla oikein, ei minusta oo kannattavaa muutakuin säätöfirmalle...
                              Jos olet lukenut täältä suuntaus threadista yhtään vanhoja keskusteluita, niin selviää kyllä miksi pitää käydä vähintäänkin toisen kerran. Mutta jos autossasi on edessä camberit valmiiksi jo tasaisesti toleranssialueen alkupäässä, ja takaa saa säädettyä sitten siihen asteen eroon etupään kanssa, niin sitte homma ok. Ammattitaitoinen suuntaaja kyllä sanoo sinulle sitten jos ei säädöt onnistu, että mitä alustassa pitää korjata/säätää että oikeat toleranssit toteutuu.
                              Last edited by janke; 25-11-2015, 07:34.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8975
                                • Kellokoski

                                #240
                                Ja edessä ei ole cambersäätöjä, joten sinne pitää ne tarvittaessa tehdä etukäteen tai varmistua että säätäjä alkaa ne sinne vinguttamaan. Taitaa suurin osa todeta että ei ole säätöjä ja nostaa kädet pystyyn.

                                Plus toki olisi hyvä varmistua että alusta on siinä kunnossa että säätö ylipäänsä on mahdollista.
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X