Siis saahan nyt toki kulmat aina kohdalleen kun käyttää hieman mielikuvitusta ja ”vinkua”. Eli lisäsäätöä eri kiinnityksiin/tukivarsiin jos säätövarat ei riitä. Siihen epäkeskoonkin saa hieman lisää säätöä kun käyttää vähän mielikuvitusta.
Hyvä pointti Hemi ! Mistä suosittelisit "vinguttamaan", vai onko hyvinkin tapauskohtaista? Vinkuahan ei varmasti tarvitse paljoa näyttää, kun vain sen tekee oikeasta paikasta...
Hyvä pointti Hemi ! Mistä suosittelisit "vinguttamaan", vai onko hyvinkin tapauskohtaista? Vinkuahan ei varmasti tarvitse paljoa näyttää, kun vain sen tekee oikeasta paikasta...
Kuten sanoin...”kun käyttää mielikuvitusta, aina tapauskohtaisesti”.
Eli katsoo nyt vähän mistä helpoiten saa niin ettei tarvitse mitään pitkiä holkkeja kairata sisältä soikeiksi.
Ihan ensimmäisenä katsoisin miten sitä varsinaista cambersäätöä saisi modifioimalla muutettua jotta suurempi säätöalue mahdollistuisi (mm.poistamalla sen epäkeskon ko.säädöstä ja vinguttamalla lisää säätöä).
Ja kyllä, kaikki tuennat pysyy kiinni jopa törmäystilanteissa ilman että säätö itsekseen muuttuu (eli kakki tukivarret saa mennä täysin solmuun ilman että säätö muuttuu kun pultit on kunnolla kiristetty).
Mihin arvoihin säädätän orkkisalustalla ja 17" vanteilla kulmat? Auto puoltaa oikealle ihan perkuleesti.
Etupään camber ja caster kun saa tietää, voi hieman kattoa mistä puoltaminen voisi johtua. Jos puoltaminen on todella rajua, niin kannattaa kokeilla kääntää renkaat puolelta toiselle keulassa.
Kuten sanoin...”kun käyttää mielikuvitusta, aina tapauskohtaisesti”.
Eli katsoo nyt vähän mistä helpoiten saa niin ettei tarvitse mitään pitkiä holkkeja kairata sisältä soikeiksi.
Ihan ensimmäisenä katsoisin miten sitä varsinaista cambersäätöä saisi modifioimalla muutettua jotta suurempi säätöalue mahdollistuisi (mm.poistamalla sen epäkeskon ko.säädöstä ja vinguttamalla lisää säätöä).
Ja kyllä, kaikki tuennat pysyy kiinni jopa törmäystilanteissa ilman että säätö itsekseen muuttuu (eli kakki tukivarret saa mennä täysin solmuun ilman että säätö muuttuu kun pultit on kunnolla kiristetty).
Terve..
Ongelma on 540 bemmi. Takana aurausta 11mm. Vaihdettu kaikki uudet tukivarret, puslat ja alatukivarretkin.. säädöt tapissa, eikä muuty mikskään. Apurunkoa yritetty vertailla ehjän auton kanssa, ei näy äkkiseltään suuria heittoja...:think
Tojota supra mk3 turpo
BMW e34 518
Chevy van 6.2d
MB "ponttooni"
Chevrolet apache stepside pickup 350cid '58 ex e38 750, e39 525tds, e36 325 coupe, e30 318 '87, e34 535 '88, audi 80 2.6 quattro, MB w201 2,5d, 2x mb w124 2.5d, mb w124 230ce, hilux '99
Terve..
Ongelma on 540 bemmi. Takana aurausta 11mm. Vaihdettu kaikki uudet tukivarret, puslat ja alatukivarretkin.. säädöt tapissa, eikä muuty mikskään. Apurunkoa yritetty vertailla ehjän auton kanssa, ei näy äkkiseltään suuria heittoja...:think
Se miksi näistä ei joskus saa säätöjä kohdalleen johtuu useimmiten niin edessä kuin takanakin laakeripesästä, eli carrierista. e39:ssä ne ovat huippukevyttä alumiinia ja vääntyvät kiinnityksistään helpostikkin sen verran että säätövarat loppuu:
Mikä se oisi semmonen maksimi madallus, että kulmat saa oikein? Talvikumi 225/40/18 ja nyt syksyllä, en jaksa kuutta tuntia pihalla rymytä siimojen kanssa että saapi kohilleen kun taas saapi talveksi korottaa ainaki sen 40mm.
Auto ois nyt menossa perjantaina menossa kulmien säätöön. Renkaita on alla 225/50 r17 talviset ja kesät tulee olemaan samat. Ilmotin liikkeeseen erikseen että taakse camber kulmat -1,50 asteen tienoille kun ohjearvot on siinä -2.0 luokkaa. Olikos se nyt niin että edessä on oltava se asteen verran pystymmässä camber? Alustaa tossa on puotetta ehkä se 50/30? Caster yms auraus arvot varmaan koneen antamien arvojen mukaan. Vittumainen ajettava nyt talvikelillä kun camberia näyttää olevan perkeleesti liikaa...
Auto ois nyt menossa perjantaina menossa kulmien säätöön. Renkaita on alla 225/50 r17 talviset ja kesät tulee olemaan samat. Ilmotin liikkeeseen erikseen että taakse camber kulmat -1,50 asteen tienoille kun ohjearvot on siinä -2.0 luokkaa. Olikos se nyt niin että edessä on oltava se asteen verran pystymmässä camber? Alustaa tossa on puotetta ehkä se 50/30? Caster yms auraus arvot varmaan koneen antamien arvojen mukaan. Vittumainen ajettava nyt talvikelillä kun camberia näyttää olevan perkeleesti liikaa...
Sanoisin, että käyt ensin siellä suuntauksessa ja laitat sitten tänne sieltä suuntauksesta saamasi raportin ja katsotaan miltä ne kulmat näyttää. 99%-varmuudella edessä on camber-kulmat varmasti mitä sattuu... tämä on vain tosiasia! Asteen erohan pitäisi olla etu ja takapään cambereissa, mutta pieni ero tuossa ei ehkä haittaa.
Sanoisin, että käyt ensin siellä suuntauksessa ja laitat sitten tänne sieltä suuntauksesta saamasi raportin ja katsotaan miltä ne kulmat näyttää. 99%-varmuudella edessä on camber-kulmat varmasti mitä sattuu... tämä on vain tosiasia! Asteen erohan pitäisi olla etu ja takapään cambereissa, mutta pieni ero tuossa ei ehkä haittaa.
Miks siellä pitää ravata useamman kerran? Siks niitä kyselin että sais kerralla oikein, ei minusta oo kannattavaa muutakuin säätöfirmalle...
Miks siellä pitää ravata useamman kerran? Siks niitä kyselin että sais kerralla oikein, ei minusta oo kannattavaa muutakuin säätöfirmalle...
Jos olet lukenut täältä suuntaus threadista yhtään vanhoja keskusteluita, niin selviää kyllä miksi pitää käydä vähintäänkin toisen kerran. Mutta jos autossasi on edessä camberit valmiiksi jo tasaisesti toleranssialueen alkupäässä, ja takaa saa säädettyä sitten siihen asteen eroon etupään kanssa, niin sitte homma ok. Ammattitaitoinen suuntaaja kyllä sanoo sinulle sitten jos ei säädöt onnistu, että mitä alustassa pitää korjata/säätää että oikeat toleranssit toteutuu.
Ja edessä ei ole cambersäätöjä, joten sinne pitää ne tarvittaessa tehdä etukäteen tai varmistua että säätäjä alkaa ne sinne vinguttamaan. Taitaa suurin osa todeta että ei ole säätöjä ja nostaa kädet pystyyn.
Plus toki olisi hyvä varmistua että alusta on siinä kunnossa että säätö ylipäänsä on mahdollista.
Comment