Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sto
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 89
    • Helsinki

    Tänään päivällä käynnistyksen yhteydessä tuli 4x4 ja DSC vikakuvakkeet. Ennätin jo olettaa jotain olevan vialla starttinappia painettaessa, koska hehkun valo oli näytössä noin 2s ajan (auto oli ajettu lämpimänä yöksi viileään parkkihalliin, jossa lämpötila on noin 10c). Ymmärtääkseni hehkun valo tulee näytölle vasta, jos jäähdytysnesteen lämpötila on alle 0c.


    Vikakoodeina ISTA löysi seuraavat (jotka eivät ole enää aktiivisia ja kuitaantuivat pois):
    - 55C3 (VTG: AWD limp-home control activated. No DSC specified nominal torque)
    - 5EBA (DSC: Steering-angle sensor, plausibility).


    Hallista lähtiessä ainut huomattava vika oli, että vilkku ei "palauttanut" itseään, kun ratin käänsi suoraksi. Kaikki vikavalot hävisivät noin 200 metrin ajon jälkeen ja vilkkukin alkoi toimimaan normaalisti.

    Eli lähdenkö etsimään vikaa huonosta akusta vai viallisesta/likaisesta ratin asentoanturista ja/tai viallisesta jakolaatikosta? Kuinka alas akun jännite saa tipahtaa käynnistyksen yhteydessä?Jakolaatikosta voisin tarkistaa ohjausmoottorin matoruuvin, joka näistä taitaa kulua ajan myötä. Valuuko jakolaatikon öljyt ulos, jos sähkömoottorin ottaa irti? TIS:ssä ei ainakaan sanota niin, mutta mikä on todellisuus?


    Autona sigun E61 ja kilometrejä noin 190tkm.


    Edit: Heti lähetysnapin painalluksen jälkeen tuli mieleen, että auto on nykinyt ihmeellisesti kolmeen-neljään otteeseen viime talven aikana. Yhteistä näille tapahtumille oli, että kaasu oli juuri ja juuri painettuna niin, että moottorijarrutusta ei kuitenkaan tapahtunut. Kierrokset olivat matalat ja nopeutta noin 30-40km/h. Nykiminen katosi heti, jos kaasun hölläsi moottorijarrutukselle tai painoi pikkaisen enemmän. Voiko jakolaatikko aiheuttaa moista oiretta? Jakolaatikon öljyt on vaihdettu noin 25tkm sitten.
    Last edited by Sto; 07-05-2020, 19:14.
    EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

    Comment

    • ekaBMW
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 450
      • Oulu

      Jakolaatikon aktuaattori voi aiheuttaa ihmellisiä vikoja mm sähköihin liittyen.
      Noitahan ihmiset ovat joutuneet aika paljon vaihtamaan joskus 200tkm jälkeen, jopa aikaisemminkin.
      Paljon halvempi kuin koko jakolaatikon vaihto.
      F11 530d xDrive 09/16
      Ex E60 530d xDrive A 10/08
      Ex E60 520dA 09/08 liisari
      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
      Ex Opel Kadett 1.6 -89

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        Originally posted by Sto View Post
        Tänään päivällä käynnistyksen yhteydessä tuli 4x4 ja DSC vikakuvakkeet. Ennätin jo olettaa jotain olevan vialla starttinappia painettaessa, koska hehkun valo oli näytössä noin 2s ajan (auto oli ajettu lämpimänä yöksi viileään parkkihalliin, jossa lämpötila on noin 10c). Ymmärtääkseni hehkun valo tulee näytölle vasta, jos jäähdytysnesteen lämpötila on alle 0c.


        Vikakoodeina ISTA löysi seuraavat (jotka eivät ole enää aktiivisia ja kuitaantuivat pois):
        - 55C3 (VTG: AWD limp-home control activated. No DSC specified nominal torque)
        - 5EBA (DSC: Steering-angle sensor, plausibility).


        Hallista lähtiessä ainut huomattava vika oli, että vilkku ei "palauttanut" itseään, kun ratin käänsi suoraksi. Kaikki vikavalot hävisivät noin 200 metrin ajon jälkeen ja vilkkukin alkoi toimimaan normaalisti.

        Eli lähdenkö etsimään vikaa huonosta akusta vai viallisesta/likaisesta ratin asentoanturista ja/tai viallisesta jakolaatikosta? Kuinka alas akun jännite saa tipahtaa käynnistyksen yhteydessä?Jakolaatikosta voisin tarkistaa ohjausmoottorin matoruuvin, joka näistä taitaa kulua ajan myötä. Valuuko jakolaatikon öljyt ulos, jos sähkömoottorin ottaa irti? TIS:ssä ei ainakaan sanota niin, mutta mikä on todellisuus?


        Autona sigun E61 ja kilometrejä noin 190tkm.


        Edit: Heti lähetysnapin painalluksen jälkeen tuli mieleen, että auto on nykinyt ihmeellisesti kolmeen-neljään otteeseen viime talven aikana. Yhteistä näille tapahtumille oli, että kaasu oli juuri ja juuri painettuna niin, että moottorijarrutusta ei kuitenkaan tapahtunut. Kierrokset olivat matalat ja nopeutta noin 30-40km/h. Nykiminen katosi heti, jos kaasun hölläsi moottorijarrutukselle tai painoi pikkaisen enemmän. Voiko jakolaatikko aiheuttaa moista oiretta? Jakolaatikon öljyt on vaihdettu noin 25tkm sitten.
        Itse nollaisin ja katsoisin mitä tulee takaisin. Voi johtua vaikka heikosta akusta.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • E39Fin
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2013
          • 1761
          • HKI/Orimattila

          Originally posted by E39Fin View Post
          Onko muita mahdollisia vuotopaikkoja ilmajousitukselle kuin pussit, mikäli vain toinen nurkka putoaa alas ja INPAlla täyttäessä suhisee vain?
          :think
          Noh, pussihan se vaan oli. Iso käsi BMW:lle hyvästä suunnittelusta kun kokematonkin vaihtoi reilussa puolessa tunnissa alakautta tarpeinaan vain rengasavain ja 10mm lenkki. Vähemmän harmittaa maksaa 10vuoden välein vähän enemmän jousesta kuin kaivella jousipuristimia.
          Jaguar XF Sportbrake R-sport.
          E39 523iA Oxfordgreen

          Comment

          • MikkoJII
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 1807
            • Lapua

            Autona sigun toukka ja vikakoodina:
            Zusatzwasserpumpe, englanniksi vissiin auxiliary water pump eli suomeksi tieten kiertovesipumppu.

            Mikäs tämän virka on? Kierrättää vettä puhaltimen kennolle ja vaikuttaa hytin lämpeämiseen? Mistäs tuo löytyy? :think
            Last edited by MikkoJII; 10-05-2020, 08:32.
            E32 750i 11/89

            Comment

            • Cunttory
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1772
              • Kuopio

              Jos sinula ei ole webastoa, niin ainakin rest toiminnolla kierrättää jäähdytysnestettä.

              ...en tiedä missä on webastottomassa,webastollisessa vasemman lokasuojan uumenissa.
              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

              Comment

              • MikkoJII
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 1807
                • Lapua

                Originally posted by Cunttory View Post
                Jos sinula ei ole webastoa, niin ainakin rest toiminnolla kierrättää jäähdytysnestettä.

                ...en tiedä missä on webastottomassa,webastollisessa vasemman lokasuojan uumenissa.
                Webastoa ei tosiaan autosta löydy.
                E32 750i 11/89

                Comment

                • daro
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2010
                  • 113
                  • Oulu

                  Suurinpiirtein virranantopisteen kohdalla, hieman alempana. Vaihtaminen noin 5 minuutin homma.

                  Comment

                  • abber
                    Newbiemmer
                    • Nov 2018
                    • 29
                    • RAUMA

                    Originally posted by abber View Post
                    auto varoittaa pienestä akunvaraustasosta heti jos on minuutin virrat päällä, puhallin toiminut ja välillä lopettanut toimintansa, nyt viikon ollut mykkä. ajattelin johtuvan akusta, uusi akku laitettu ja kuitattu, molemmat viat jatkuu vieläkin. mistä vikaa etsimään?
                    akkukaapeliremontti tehty, vieläkin sama vika. mistä seuraavaksi vikaa etsimään?puhaltimen moottori ja etuvastus tilattu. mikä kaapeli lähtee +navasta ohut kaapeli. jos tämän laittaa kiinni akku purkautuu? on ilmeisesti ainakin niin kauan kuin auto mulla ollut niin ollut irti

                    Comment

                    • Wangel436
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1029
                      • Ylöjärvi

                      Originally posted by abber View Post
                      akkukaapeliremontti tehty, vieläkin sama vika. mistä seuraavaksi vikaa etsimään?puhaltimen moottori ja etuvastus tilattu. mikä kaapeli lähtee +navasta ohut kaapeli. jos tämän laittaa kiinni akku purkautuu? on ilmeisesti ainakin niin kauan kuin auto mulla ollut niin ollut irti

                      Oliskohan ibs-johto ja toinen ohut lähtee miinusnavasta ja sekin on ibs:n johto...
                      Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

                      E61 530D ///M-sport




                      Comment

                      • abber
                        Newbiemmer
                        • Nov 2018
                        • 29
                        • RAUMA

                        okei eli pitääkö ostaa vain uusi ibs johto vai mitä mahtaa joutua uusimaan

                        ja käykö ihan jos ostaa vaikka purkuautosta kyseisen johdon missä on toiminut?
                        Last edited by abber; 13-05-2020, 07:48.

                        Comment

                        • MikkoJII
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 1807
                          • Lapua

                          Originally posted by MikkoJII View Post
                          Autona sigun toukka ja vikakoodina:
                          Zusatzwasserpumpe, englanniksi vissiin auxiliary water pump eli suomeksi tieten kiertovesipumppu.

                          Mikäs tämän virka on? Kierrättää vettä puhaltimen kennolle ja vaikuttaa hytin lämpeämiseen? Mistäs tuo löytyy? :think
                          Originally posted by Cunttory View Post
                          Jos sinula ei ole webastoa, niin ainakin rest toiminnolla kierrättää jäähdytysnestettä.

                          ...en tiedä missä on webastottomassa,webastollisessa vasemman lokasuojan uumenissa.
                          Originally posted by MikkoJII View Post
                          Webastoa ei tosiaan autosta löydy.
                          Originally posted by daro View Post
                          Suurinpiirtein virranantopisteen kohdalla, hieman alempana. Vaihtaminen noin 5 minuutin homma.
                          Missäs tälle pumpulle on sulake? Googlamalla löysin F20 ja F63 (peräloosteri) auxiliary heater, mutta entäs pumppu? F20 paikalla ei ole sulaketta, mutta F63 on.

                          EDIT:
                          F20 sulake paikoilleen ja ongelma korjattu. Ei tule enää vikakoodia ja pumppu näytti pelaavaan kun INPA:lla katselin. Syy jää tuntemattomaksi miksi siellä ei ole sulaketta ollut. Sulakkeen paikkakin oli ihan pölyssä.
                          Last edited by MikkoJII; 15-05-2020, 20:42.
                          E32 750i 11/89

                          Comment

                          • h3rmo
                            Newbiemmer
                            • Feb 2016
                            • 17
                            • Helsinki

                            Mikä on parasta mitä voi levittää mustille Dakota-nahkapenkeille marseillesaippuapesun jälkeen? Nimenomaan nahan elvytykseen haen parasta ainetta.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2760
                              • Tampere

                              Originally posted by h3rmo View Post
                              Nimenomaan nahan elvytykseen haen parasta ainetta.
                              Nimen omaan nahkan elvytystarkoituksessa käyttäisin nahkaöljyä, esim. ruotsalaisen Ekolin valmistamaa tuotetta Ekol-olja.
                              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • daro
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2010
                                • 113
                                • Oulu

                                E61 on aloittanut takaluukun suunnasta tulevan nitinän, kuuluu kun tiessä on pienikään epätasaisuus ja suhteellisen haasteellista saada selville, mistä tulisi. Pikaelvytyksenä yritin rasvailla suojaverhon päissä olevien lukituskappaleiden "kynsiä" ja korissa olevia vastinkappaleita - ei auttanut.

                                Onko muilla ollut vastaavaa metakkaa ja millä on loppunut?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎