Tänään päivällä käynnistyksen yhteydessä tuli 4x4 ja DSC vikakuvakkeet. Ennätin jo olettaa jotain olevan vialla starttinappia painettaessa, koska hehkun valo oli näytössä noin 2s ajan (auto oli ajettu lämpimänä yöksi viileään parkkihalliin, jossa lämpötila on noin 10c). Ymmärtääkseni hehkun valo tulee näytölle vasta, jos jäähdytysnesteen lämpötila on alle 0c.
Vikakoodeina ISTA löysi seuraavat (jotka eivät ole enää aktiivisia ja kuitaantuivat pois):
- 55C3 (VTG: AWD limp-home control activated. No DSC specified nominal torque)
- 5EBA (DSC: Steering-angle sensor, plausibility).
Hallista lähtiessä ainut huomattava vika oli, että vilkku ei "palauttanut" itseään, kun ratin käänsi suoraksi. Kaikki vikavalot hävisivät noin 200 metrin ajon jälkeen ja vilkkukin alkoi toimimaan normaalisti.
Eli lähdenkö etsimään vikaa huonosta akusta vai viallisesta/likaisesta ratin asentoanturista ja/tai viallisesta jakolaatikosta? Kuinka alas akun jännite saa tipahtaa käynnistyksen yhteydessä?Jakolaatikosta voisin tarkistaa ohjausmoottorin matoruuvin, joka näistä taitaa kulua ajan myötä. Valuuko jakolaatikon öljyt ulos, jos sähkömoottorin ottaa irti? TIS:ssä ei ainakaan sanota niin, mutta mikä on todellisuus?
Autona sigun E61 ja kilometrejä noin 190tkm.
Edit: Heti lähetysnapin painalluksen jälkeen tuli mieleen, että auto on nykinyt ihmeellisesti kolmeen-neljään otteeseen viime talven aikana. Yhteistä näille tapahtumille oli, että kaasu oli juuri ja juuri painettuna niin, että moottorijarrutusta ei kuitenkaan tapahtunut. Kierrokset olivat matalat ja nopeutta noin 30-40km/h. Nykiminen katosi heti, jos kaasun hölläsi moottorijarrutukselle tai painoi pikkaisen enemmän. Voiko jakolaatikko aiheuttaa moista oiretta? Jakolaatikon öljyt on vaihdettu noin 25tkm sitten.
Vikakoodeina ISTA löysi seuraavat (jotka eivät ole enää aktiivisia ja kuitaantuivat pois):
- 55C3 (VTG: AWD limp-home control activated. No DSC specified nominal torque)
- 5EBA (DSC: Steering-angle sensor, plausibility).
Hallista lähtiessä ainut huomattava vika oli, että vilkku ei "palauttanut" itseään, kun ratin käänsi suoraksi. Kaikki vikavalot hävisivät noin 200 metrin ajon jälkeen ja vilkkukin alkoi toimimaan normaalisti.
Eli lähdenkö etsimään vikaa huonosta akusta vai viallisesta/likaisesta ratin asentoanturista ja/tai viallisesta jakolaatikosta? Kuinka alas akun jännite saa tipahtaa käynnistyksen yhteydessä?Jakolaatikosta voisin tarkistaa ohjausmoottorin matoruuvin, joka näistä taitaa kulua ajan myötä. Valuuko jakolaatikon öljyt ulos, jos sähkömoottorin ottaa irti? TIS:ssä ei ainakaan sanota niin, mutta mikä on todellisuus?
Autona sigun E61 ja kilometrejä noin 190tkm.
Edit: Heti lähetysnapin painalluksen jälkeen tuli mieleen, että auto on nykinyt ihmeellisesti kolmeen-neljään otteeseen viime talven aikana. Yhteistä näille tapahtumille oli, että kaasu oli juuri ja juuri painettuna niin, että moottorijarrutusta ei kuitenkaan tapahtunut. Kierrokset olivat matalat ja nopeutta noin 30-40km/h. Nykiminen katosi heti, jos kaasun hölläsi moottorijarrutukselle tai painoi pikkaisen enemmän. Voiko jakolaatikko aiheuttaa moista oiretta? Jakolaatikon öljyt on vaihdettu noin 25tkm sitten.
Comment