Tarvikeakku 90Ah (95Ah) AGM on se 200€ ja sen voi kyllä itsekin vaihtaa ihan samanlailla kuin muitten autojen akut. Kyllä ne akkumyyjätkin vaihtaa sen akun vaikka ei olisi ohjelmointi laitteita.
Sit sun pitää löytää joku paikallinen joka koodaisi ja rekisteröisi akun.
En tunne Turkua ja ei ole mitään kokemusta kyseisestä yrityksestä, mutta nopealla googletuksella:
http://www.valinta-akku.fi
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 Akku asiaa.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Turun suunnalla pätevää akun vaihtajaa e60
Sain tarjouksen merkkiliikkeestä ja hiukan haukkoi happea, eli orkkis AMG akku vaihdettuna yms 410€ ilmeisesti 90ah?
Onko jollain tietoa / hyviä edullisempia vaihtoehtoja?
Sen verran ymmärtänyt, että pitää jotain uudelleen koodauksia ilmeisesti tehdä, niin se pois sulkee perus akku puljut?
Leave a comment:
-
-
Ajattelin kirjoittaa pienen pätkän tuosta akun rekisteröinnistä akun vaihdon yhteydessä.
Vaihtelin alkuperäisen 90Ah AGM akun(on muuten Bannerin valmistama) paikalle 95Ah Boschin AGM akun ja rekisteröin sen tänään DIS:llä.
Alkuperäinen akku oli n. kahdeksan vuotta vanha. Eli aika hyvin on kestänyt.
Nyt viimeisinä kuukausina alkoi tulemaan tuota Increased Battery Discharge -herjaa.
Katsoin latausjännitettä ennen akun vaihtoa salavalikosta ja se oli n. 14.4V jatkuvasti.
Vaihdoin uuden akun ja katsoin latausjännitteen ennen akun rekisteröintiä, se oli samalla tasolla kuin aiemmin, eli 14.4V
Rekisteröin akun DIS:llä ja katsoin latausjännitteen uudestaan.
Ensimmäisillä kilometreillä akun latausjännite vaihteli 12.5-14.7V välillä. Välillä latausjännite jäi 12.8V tasolle ja välillä pomppasi tuonne 14.7V.
Auto selvästi haisteli uuden akun toimintaa ja kykyä ottaa vastaan latausta, kuten täälläkin on ollut puhetta.
Noin 10 min ajon jälkeen latausjännite jäi 13.9-14 volttiin, joka on linjassa uuden AGM akun suosituslatausjännitteen kanssa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostIlmeisesti Bmw:n lataus systeemi on todella erikoinen ja toimii täysin henkipohjalta. Ottaa huomioon sen mitä on koodattu ja sen mitä ei ole koodattu mutta käyttää sitä mikä on aikaisempaa dataa. Näinkö ?.
Eli tämä äly ei osaa huomata että akkuun (uuteen) mahtuu latausta vaan käyttää vanhaa dataa ja toimii sen mukaan, mittaa kuitenkin jännitettä ja ah määriä ?.
On kyllä erikoinen systeemi, ihan näin täyden sähköummikon silmin joka ymmärtää mitä 30€ älylaturissa on sisällä.
Järjestelmä monimutkainen niin ei sitä tässä voi kirjoittaa "läpi".
Tottakai oppiva järjestelmä oppii aikanaan.
Mutta lähtökohta lienee parempi jos lähdetään uuden akun kohdalla jostakin hyväksi todetusta arvosta
Vai mitä.
Leave a comment:
-
-
Ilmeisesti Bmw:n lataus systeemi on todella erikoinen ja toimii täysin henkipohjalta. Ottaa huomioon sen mitä on koodattu ja sen mitä ei ole koodattu mutta käyttää sitä mikä on aikaisempaa dataa. Näinkö ?.
Eli tämä äly ei osaa huomata että akkuun (uuteen) mahtuu latausta vaan käyttää vanhaa dataa ja toimii sen mukaan, mittaa kuitenkin jännitettä ja ah määriä ?.
On kyllä erikoinen systeemi, ihan näin täyden sähköummikon silmin joka ymmärtää mitä 30€ älylaturissa on sisällä.Last edited by BMW525Xda; 03-11-2015, 19:33.
Leave a comment:
-
-
Oletuksena tosiaan että akkua ladataan sieltä mistä pitää.
Siis moottoritilasta. Ei akun kengistä.
Rankasti yksinkertaistettuna...
Kun ibs on todennut että akku ei ota vastaan kun tietyn määrän virtaa...
Sähkön säästön nimissä sinne ei ladata kuin tietty määrä.
Nyt kun uusi akku ilmoitetaan - tarvittavat akun parametrit "nollataan".
Pahimmassa tapauksessa vanha akku ei ota vastaan kun muutaman ah:n ibs:n mielestä.
Uutta akkuakaan ei sitten ladata kuin muutama ah.
Toki tuossa on eri parametreja joten ei ihan noin yksinkertaista ole.
Mutta miksi ei voi ilmoittaa autolle akun vaihtoa ja olla varma että akkua ladataan oikein.
Homma ei iso asia ole varsinkin kun harrastajia löytyy melkein joka paikkakunnalta.
Lisäys.
Nimenomaan em.linkistä nämä akun soh ja soc arvot nollataan tiettyihin arvoihin.
Ja kyllä ibs toimii vaikka auto unessa... Em. Dokumentissa mainitaan että voi jopa herättää auton tarvittaessa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hakkapeliitta View PostBMW Technical Service Bulletin SI B 61 13 05:
5. New battery registration
Registration of the new battery is necessary, using the DIS/GT1 service function. If the new battery is not registered, erroneous messages (check control) may appear.
Use the following path the register the new battery: "Function selection>Service functions>Body>Power supply>Battery>Register battery change>Test plan". Follow the test plan instructions.
If a new battery is installed, the "Energy Diagnosis" test plan should be completed prior to
registering the new battery.
When the battery is registered, the stored energy history is deleted. This may cause the vehicle to return if the root cause of the dead battery is not determined.
Lisäksi:
http://www.bimmerfest.com/forums/sho...0&postcount=12
Tosin nyky autojen ajotietokoneetkin ilmoittaa lasinpesunesteen vajauksesta "ota yhteys lähimpään merkkihuoltoon". Ja ohjekirjan mukaan autosi saattaa vaurioitua käytettäessä tarvike pesunestettä.Last edited by BMW525Xda; 03-11-2015, 19:10.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Woke View PostTuokin riippuu että miten sitä akkua ladataan. Jos laturi kytketään suoraan akunnapoihin kiinni niin IBS ei tiedä että akkua on ladattu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostJos näin on, miksi uusi saman kokoinen (ah) akku pitäisi ilmoittaa autolle ?.
Tällöinhän mikään muu ei olisi muuttunut kuin se että uusi akku ottaa virtaa paremmin kuin vanha, määreethän olisivat täysin identtiset alkuperäiseen koodaukseen ?
BMW Technical Service Bulletin SI B 61 13 05:
5. New battery registration
Registration of the new battery is necessary, using the DIS/GT1 service function. If the new battery is not registered, erroneous messages (check control) may appear.
Use the following path the register the new battery: "Function selection>Service functions>Body>Power supply>Battery>Register battery change>Test plan". Follow the test plan instructions.
If a new battery is installed, the "Energy Diagnosis" test plan should be completed prior to
registering the new battery.
When the battery is registered, the stored energy history is deleted. This may cause the vehicle to return if the root cause of the dead battery is not determined.
Lisäksi:
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostJos näin on, miksi uusi saman kokoinen (ah) akku pitäisi ilmoittaa autolle ?.
Tällöinhän mikään muu ei olisi muuttunut kuin se että uusi akku ottaa virtaa paremmin kuin vanha, määreethän olisivat täysin identtiset alkuperäiseen koodaukseen ?
BMW Technical Service Bulletin SI B 61 13 05:
5. New battery registration
Registration of the new battery is necessary, using the DIS/GT1 service function. If the new battery is not registered, erroneous messages (check control) may appear.
Use the following path the register the new battery: "Function selection>Service functions>Body>Power supply>Battery>Register battery change>Test plan". Follow the test plan instructions.
If a new battery is installed, the "Energy Diagnosis" test plan should be completed prior to
registering the new battery.
When the battery is registered, the stored energy history is deleted. This may cause the vehicle to return if the root cause of the dead battery is not determined.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Nettipepe View PostNo siihenhän se IBSin fiksuus juuri perustuu.
Se tarkkailee virran kulkua ja myös suuntaa.
Eli kun lataat laturilla se osaa ottaa sen huomioon,että akkuun päin on mennyt tietty ampeerituntimäärä.
Tottakai siinä on muutakin järkeä(edellinen linkki).
Mutta lähtökohta siis uuden akun kohdalla on se että siihen pyritään lataamaan ennalta määritelty ah määrä(90Ah)tms.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Nettipepe View PostMutta lähtökohta siis uuden akun kohdalla on se että siihen pyritään lataamaan ennalta määritelty ah määrä(90Ah)tms.
Tällöinhän mikään muu ei olisi muuttunut kuin se että uusi akku ottaa virtaa paremmin kuin vanha, määreethän olisivat täysin identtiset alkuperäiseen koodaukseen ?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostKäsittääkseni tämä koodaus jne. liittyy siihen että auto ymmärtää akun varauksen lähtötason josta lähteä lataamaan ?.
Mikäli näin on.
Kuinka auton äly reagoi tilanteeseen jossa laitan akun lataukseen yönyli auton ollessa lepotilassa ?. (Latailen noin kerran kaksi kuukaudessa akun lämpimässä tallissa täyteen.)
Peilaankin tilannetta akun vaihtotilanteeseen, vanha akku (vaikka ehjä) vaihdetaan uuteen samanlaiseen mutta täyteen ladattuun....miksi vaihto pitäisi kertoa auton älylle, samoin ilmeisesti pitäisi latauksen jälkeenkin toimia ?.
Se tarkkailee virran kulkua ja myös suuntaa.
Eli kun lataat laturilla se osaa ottaa sen huomioon,että akkuun päin on mennyt tietty ampeerituntimäärä.
Tottakai siinä on muutakin järkeä(edellinen linkki).
Mutta lähtökohta siis uuden akun kohdalla on se että siihen pyritään lataamaan ennalta määritelty ah määrä(90Ah)tms.
Leave a comment:
-
Leave a comment: