Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • algernon
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Käsittääkseni tämä koodaus jne. liittyy siihen että auto ymmärtää akun varauksen lähtötason josta lähteä lataamaan ?.

    Mikäli näin on.
    Kuinka auton äly reagoi tilanteeseen jossa laitan akun lataukseen yönyli auton ollessa lepotilassa ?. (Latailen noin kerran kaksi kuukaudessa akun lämpimässä tallissa täyteen.)

    Peilaankin tilannetta akun vaihtotilanteeseen, vanha akku (vaikka ehjä) vaihdetaan uuteen samanlaiseen mutta täyteen ladattuun....miksi vaihto pitäisi kertoa auton älylle, samoin ilmeisesti pitäisi latauksen jälkeenkin toimia ?.
    Luulisi että olisi toisinpäin, kun auto tietää suunnilleen Ah:t (joka on "varaus maksimi") niin siitä voi estimoida milloin pitää estää turhaa kulutusta että saa moottorin vielä käyntiin.

    Latauksen voi haistella volteista ja virrasta kun laskee kulutukset pois auton käydessä.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Käsittääkseni tämä koodaus jne. liittyy siihen että auto ymmärtää akun varauksen lähtötason josta lähteä lataamaan ?.

    Mikäli näin on.
    Kuinka auton äly reagoi tilanteeseen jossa laitan akun lataukseen yönyli auton ollessa lepotilassa ?. (Latailen noin kerran kaksi kuukaudessa akun lämpimässä tallissa täyteen.)

    Peilaankin tilannetta akun vaihtotilanteeseen, vanha akku (vaikka ehjä) vaihdetaan uuteen samanlaiseen mutta täyteen ladattuun....miksi vaihto pitäisi kertoa auton älylle, samoin ilmeisesti pitäisi latauksen jälkeenkin toimia ?.

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    Mä en suosittelisi laittamaan muuta kun alkuperäisen kokoisen akun, ampeerimäärältään siis. On liikaa erinäisiä kokemuksia esim. e60:n akku/sähkö ongelmista kun halutaan väenväkisin tunkea niitä 95A akkuja vaikka koodaus on 90A tai 110A akulle, sillä on oikeesti merkitystä että onko se akku sulla koko ajan vajaa vai täynnä, mm webaston käytössä akun iässä yms..

    Aina kun akku vaihdetaan näihin niin, se pitää koodata vaihdetuksi, oli samankokoinen ampeerimäärältään tai ei, jos erikokoinen niin se pitää vielä lisäksi koodata jotta se auto tajuaa että koska se akku on oikeesti täynnä
    Juuri noin, paitsi mutuna sanoisin +-5Ah saa olla heittoa.
    En minäkään ymmärrä mikä hemmetin jankkaus on tuosta, että "ei tarvitse koodata/rekisteröinti", kun se on jo moneen kertaan todettu/todistettu, että merkitystä on.
    Sitten palstoilla hehkutetaan, että, "juu vaihdoin akun reilu vuosi sitten, hyvin pelaa". Niin pelaakin, mutta ei kovin montaa vuotta maksimissaan.
    Lama ei voi olla kovin paha, kun noin rahamiehiä on liikkeellä: vrt akun koodaus/rekisteröinti n 25 eur (BMW:n virallisilla systeemeillä), uusi akku n 200 euroa...

    Oma teoria on se, että koska akkuliikkeet eivät pysty tuota rekisteröintiä/koodausta tekemään, levittävät valhetta, että koko ohjelmointi on huuhaata.:think

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Onko 535d:n alkuperäisakku 90Ah? Itselläni on autossa Webasto myös.

    Leave a comment:


  • Mikiis
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    Mä en suosittelisi laittamaan muuta kun alkuperäisen kokoisen akun, ampeerimäärältään siis. On liikaa erinäisiä kokemuksia esim. e60:n akku/sähkö ongelmista kun halutaan väenväkisin tunkea niitä 95A akkuja vaikka koodaus on 90A tai 110A akulle, sillä on oikeesti merkitystä että onko se akku sulla koko ajan vajaa vai täynnä, mm webaston käytössä akun iässä yms..

    Aina kun akku vaihdetaan näihin niin, se pitää koodata vaihdetuksi, oli samankokoinen ampeerimäärältään tai ei, jos erikokoinen niin se pitää vielä lisäksi koodata jotta se auto tajuaa että koska se akku on oikeesti täynnä.

    BMW alkuperäiset akut:
    -Valkoinen=tavallinen
    -Musta=agm
    Kerro vain lisää, kiinnostaa kun sinullahan on näistä aika paljon kokemusta. Mulla tuon 95A agm akun kans kyllä hyvin reilu 2 vuotta mennyt. Oikeastaan 3 vuotta vanha akku, kun otin edellisestä autosta tähän. Ja hintaero nuihin orggis akkuihin tekee varmasti sen, että halutaan tunkea nuita vääränkokoisia tilalle ainakin mulla näin...

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Mä en suosittelisi laittamaan muuta kun alkuperäisen kokoisen akun, ampeerimäärältään siis. On liikaa erinäisiä kokemuksia esim. e60:n akku/sähkö ongelmista kun halutaan väenväkisin tunkea niitä 95A akkuja vaikka koodaus on 90A tai 110A akulle, sillä on oikeesti merkitystä että onko se akku sulla koko ajan vajaa vai täynnä, mm webaston käytössä akun iässä yms..

    Aina kun akku vaihdetaan näihin niin, se pitää koodata vaihdetuksi, oli samankokoinen ampeerimäärältään tai ei, jos erikokoinen niin se pitää vielä lisäksi koodata jotta se auto tajuaa että koska se akku on oikeesti täynnä.

    BMW alkuperäiset akut:
    -Valkoinen=tavallinen
    -Musta=agm

    Leave a comment:


  • Koala
    replied
    Pelkkä liitin auki vai miten teit?

    Leave a comment:


  • JJtalo
    replied
    Originally posted by Hakkapeliitta View Post
    Mietin yhtä asiaa:
    Jos IBS käskee auton lepotilaan, mikäs sen käskyn antaa jos IBS on irtikytketty? Vai tuleeko käsky kuitenkin jostain muualta esim korimodulilta tms?
    Ite ajanu nyt kohta vuoden ibs pois käytöstä ja kiltisti menee nukkuun (oiskohan 16min että sammuu tomaatin valo). Oma viallinen ibs-kaapeli purki akkua lepotilassa 3A. Viime jouluaattona näppäsin liittimen siltä irti ja loppu virransyönti.
    Ite oon ymmärtäny että tuo ibs pitää kirjanpitoo paljonko virtaa menee akkuun ja paljonko tulee pois, ja siitä tekee johtopäätöksen paljonko pitää ladata. Ja jos on webasto, sammuttaa sen ennenku akku on menny tyhjäks että lähtee vielä käyntiin. En enään muista latausjännitettä mutta lataa samalla jännitteellä kokoajan, kuten "tyhmemmätki" autot.

    Leave a comment:


  • Hakkapeliitta
    replied
    Originally posted by Koala View Post
    Jos samoilla spekseillä olevan laitan niin sillonhan ei tarvitse ilmoitella mitään. IBS tajuaa uuden/toimivan akun.
    Näin ainekin muutamat ovat täällä väittäneet.

    Auton myyjä väitti että tuo on AGM, mutta täällä oli juttua että valkoinen on normiakku ja musta on AGM. Onko kellään varmaa tietoa?

    Huollot autoon on tehty aina merkkihuollossa joten luulen että oikea akku on ohjelmoitu. Ja se että siellä on BMW:n orkkisakku tukee tätä luuloa.
    Säähän voit kokeilla asian: laitat uuden akun ja jätät rekisteröimättä. Sitten voi testerillä katsoa vaikka viikon päästä, milloin auton mielestä akku on viimeksi vaihdettu. Kerro miten kävi.

    Mietin yhtä asiaa:
    Jos IBS käskee auton lepotilaan, mikäs sen käskyn antaa jos IBS on irtikytketty? Vai tuleeko käsky kuitenkin jostain muualta esim korimodulilta tms?

    Leave a comment:


  • Nettipepe
    replied
    Itse kyllä koodaisin akun vaihdon.
    Perustelen sen sillä,että vanhalle akulle on saatu joku soh (State Of Health) arvo.
    Tätä laitteisto tuskin osaa heti huomata...kun taas koodauksen jälkeen aloitetaan
    Ns. Puhtaalta pöydältä.

    Leave a comment:


  • jake2710
    replied
    Originally posted by Koala View Post
    Ja mihin tämä perustuu? Merkkihuollon väittämään vai omakohtaisiin kokemuksiin?
    Varmaankin ihan BMW:n omiin ohjeisiin, mutta jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

    Leave a comment:


  • Koala
    replied
    Ja mihin tämä perustuu? Merkkihuollon väittämään vai omakohtaisiin kokemuksiin?

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Koala View Post
    Jos samoilla spekseillä olevan laitan niin sillonhan ei tarvitse ilmoitella mitään. IBS tajuaa uuden/toimivan akun.
    Näin ainekin muutamat ovat täällä väittäneet.
    Pitää silti akun vaihtuminen autolle ilmoittaa vaikka uusi akku olisikin samanlainen. Koodausta ei tällöin tarvita.

    Leave a comment:


  • AjE
    replied
    Omassa oli musta ja varaosanumeron perusteella AGM.
    Carly ei löytänyt merkintäö edellisestä vaihdosta joten saattoi olla jopa alkuperäinen.

    Uusi AGM 95ah Exide löytyi kohtuu edullisesta Lapin Akuista, n. 190€ toimitettuna kun monessa paikassa sama akku vajaa 300€..

    Leave a comment:


  • Koala
    replied
    Jos samoilla spekseillä olevan laitan niin sillonhan ei tarvitse ilmoitella mitään. IBS tajuaa uuden/toimivan akun.
    Näin ainekin muutamat ovat täällä väittäneet.

    Auton myyjä väitti että tuo on AGM, mutta täällä oli juttua että valkoinen on normiakku ja musta on AGM. Onko kellään varmaa tietoa?

    Huollot autoon on tehty aina merkkihuollossa joten luulen että oikea akku on ohjelmoitu. Ja se että siellä on BMW:n orkkisakku tukee tätä luuloa.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎