E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • böntti
    replied
    Originally posted by Juspa View Post
    Jos nyt olen oikein tulkinnut, niin autoon ollessa koodattuna AGM -akku, rajaa IBS latausjännitteen 14.6V:iin?

    Autooni on edellisen omistajan toimesta vaihdettu lyijyakku. Voinko latausjännitteestä päätellä, onko ko. akku koodattu autoon, kun latausjännite on tällä hetkellä 14.8-15.0V?
    Saattaa se ladata agm-akkua hetkellisesti jopa 15v jännitteellä joten huippujännitteestä ei voi päätellä että mikä akku on koodattuna.

    Leave a comment:


  • Juspa
    replied
    Jos nyt olen oikein tulkinnut, niin autoon ollessa koodattuna AGM -akku, rajaa IBS latausjännitteen 14.6V:iin?

    Autooni on edellisen omistajan toimesta vaihdettu lyijyakku. Voinko latausjännitteestä päätellä, onko ko. akku koodattu autoon, kun latausjännite on tällä hetkellä 14.8-15.0V?

    Leave a comment:


  • djs^
    replied
    Akustapa oli virta loppunut yhdessä yössä. Ei ole aikaisemmin antanut mitään enteitä etteikö käynnistyisi, nyt oli täysin mykkänä. Lyötiin pellin alle apuvirta johdot kiinni ja virtaa tuliki yllättäen ihan mielettömästi. Samantien pystyi töytäistä käyntiin. Siksi tuntuuki omituiselta ettei tarvinnu yhtää odotella että latautuisi?:think
    Välillä auto on sanonut että battery discharge to low, mutta kuitenkin startannut ihan normaalisti. Viikolla rupes koneenlämpö mittari reistaamaan ja airbagin valoa sytyttelee silloin tällöin.

    Leave a comment:


  • Prison
    replied
    Tuli nyt jumpattua uus akku tuolla pakkasessa. Mukavaa puuhaa kunnei auennut kun kuskin ovi.. Kyselin jo tuolla uudenmaan puolella onnistuisko joltain koodailla tuo kun vkl on matka keravalle täältä mikkelistä? :think

    Leave a comment:


  • Nettipepe
    replied
    Originally posted by jaki View Post
    Mutta, eikö AGM akku nimenomaan ole parempi juuri tuollaisessa syklisessä käytössä ja kestisi paremmin vajaalataustakin?
    Lauatsujännite ei ole oleellinen, jos akun rakennekin on erilainen.

    Joku kysyi akun koosta. Kannattaa laittaa sellainen akku minkä saa koodattua mahdollisimman lähelle mitä on mahdollista koodata.
    Näinpä... siksi "huonous" onkin heittomerkeissä
    Syklisessä käytössä ja vajaalatauksen kestossa on AGM akku parempi, mutta pakkastoimivuudesta vissiinkin peistä ovat viisaat vääntäneet...

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Mutta, eikö AGM akku nimenomaan ole parempi juuri tuollaisessa syklisessä käytössä ja kestisi paremmin vajaalataustakin?
    Lauatsujännite ei ole oleellinen, jos akun rakennekin on erilainen.

    Joku kysyi akun koosta. Kannattaa laittaa sellainen akku minkä saa koodattua mahdollisimman lähelle mitä on mahdollista koodata.

    Leave a comment:


  • Nettipepe
    replied
    Originally posted by Anzafin View Post
    Hei onko se näin että AGM-akku ottaa kylmänä virtaa huonommin vastaan kuin ns. normaali akku?

    - Antti -
    Akkuspesialistit korjatkaa, mutta eikö se lyhyesti maalaisjärjellä mene näin?

    Pakkasessa ladattaessa pitäisi käyttää latauskombensaatiota -> nostaa latausjännitettä jotta saataisiin optimaalinen lataus aikaiseksi. (sisäiset vastukset akussa)

    AGM:n latausjännite on alunperinkin pienempi ja vielä kun ei tykkää ylijännitteestä siitä seuraa hitaampi latautuminen tehollisesti.
    Sitten vielä AGM akut muutaman Ah:n pienempiä varauskyvyltään.

    Tuosta kai se lyhykäisydessään AGM:n "huonous" peruslyijyakkuun verrattuna johtuu...

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Ed.............................
    Last edited by Heguli 31; 22-01-2014, 20:16. Reason: ei enää mitn,

    Leave a comment:


  • Anzafin
    replied
    Hei onko se näin että AGM-akku ottaa kylmänä virtaa huonommin vastaan kuin ns. normaali akku?

    - Antti -

    Leave a comment:


  • teppo_h
    replied
    Originally posted by vilsku View Post
    Onkos konehuoneessa joku hyvä paikka valmiina mihin sen voi pistää ilman reikien poraamista tms. säätöä? Tulossa toi Calixin ylläpitolaturi itselle...
    e61 siis mutta lienee samaa kauraa.
    Itellä kans tuo calixin ylläpitolaturi.

    Tsekkaa tuolta mun sigun linkin takaa pari kuvaa mihin minä sen asensin. Se on vasemman etuvalon takana olevassa pellissä kiinni. Oli sopiva paikka laittaa.

    Tuossa calixissa oli mukavan mittaset johdot ainakin.

    Leave a comment:


  • JJtalo
    replied
    Originally posted by marsep View Post
    Olen itsekin miettinyt tuota 1204 defaa, kun ajo on pääasiassa aika lyhyttä sahausta.

    Hintakaan ei paha n.115€ ja saa suoraan piuhasarjan väliin.

    Onko muilla tätä?
    on, hyvin toimii. Ainoa pieni miinus on liian lyhyet 12v johdot, jouduin jatkaan että ylsi konehuoneessa toiselle puolelle. Tulee lyhyttä ajoa paljon niin tuo on todella hyödyllinen.

    Ja tuohan osaa nostaa latausjännitettä sen mukaan mitä kovempi pakkanen on.

    Leave a comment:


  • vilsku
    replied
    Originally posted by Kesäromu View Post
    Mistäpäs ostit calixin laturin/mihin hintaan ?
    Huuto.netistä, 63eur posteineen.

    Ei toi ollut edes suunnitelmissa, mutta tuli ihan vahingossa vastaan siellä...

    Leave a comment:


  • kalevi67
    replied
    Calixeja myy ainakin Polar autovaruste:



    Itselleni tarttui tommonen Defa Handy 70 vähän kuin puolivahingossa kun oli tarjouksessa Honkkarissa 50e (normaalisti 70-80e). Sitä tosin ei ole tarkoitettu kiinteään asennukseen vaikka onkin vesitiivis. Virtaakin se antaa ihan kohtalaisesti noin pieneksi ja sopii myös AMG akuille:

    "
    Defa Handy 70 on pieni yleiskäyttöinen akkulaturi. Soveltuu kaikentyyppisten lyijyakkujen,muun muassa auton akkujen lataamiseen. Tarvittaessa se toimii myös 12 voltin virtalähteenä. Elvyttää sulfatoituneet akut, integroitu taskulamppu.
    Vesitiiviinä soveltuu mökille, matkailuun ja harrastuksiin.
    170-260 V, 7 ampeeria, 12 volttia
    Voidaan ladata 4-240 Ah akkuja, paino 0,5 kg, mitat 220x45x45mm "

    Leave a comment:


  • Kesäromu
    replied
    Originally posted by vilsku View Post
    Onkos konehuoneessa joku hyvä paikka valmiina mihin sen voi pistää ilman reikien poraamista tms. säätöä? Tulossa toi Calixin ylläpitolaturi itselle...
    e61 siis mutta lienee samaa kauraa.
    Mistäpäs ostit calixin laturin/mihin hintaan ?

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by vilivaltteri View Post
    Omaan autoon tuli nyt uusi akku moniurahihnavaihdon yhteydessä, kun kysyin korjaamolta oliko uusi akku ohjelmoitu autoon vastaus oli kyllä, mutta vaikutti kuitenkin siltä ettei siellä tiedetty mistä puhuin. Onko jotain keinoa millä näkee onko akku ohjelmoitu autolle vaihdon yhteydessä vai pitääkö vain luottaa korjaamon sanaan?
    Pystyy tarkistamaan ihan testerillä akunvaihtohistoriat ym.
    Jos Hämeenlinnan nurkilla pyörit niin soittele mikäli haluat asiaan varmuuden, voidaan tarkistaa asia.

    Leave a comment:

Working...
X