Originally posted by Juspa
View Post
E60 Akku asiaa.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Jos nyt olen oikein tulkinnut, niin autoon ollessa koodattuna AGM -akku, rajaa IBS latausjännitteen 14.6V:iin?
Autooni on edellisen omistajan toimesta vaihdettu lyijyakku. Voinko latausjännitteestä päätellä, onko ko. akku koodattu autoon, kun latausjännite on tällä hetkellä 14.8-15.0V?
Leave a comment:
-
Akustapa oli virta loppunut yhdessä yössä. Ei ole aikaisemmin antanut mitään enteitä etteikö käynnistyisi, nyt oli täysin mykkänä. Lyötiin pellin alle apuvirta johdot kiinni ja virtaa tuliki yllättäen ihan mielettömästi. Samantien pystyi töytäistä käyntiin. Siksi tuntuuki omituiselta ettei tarvinnu yhtää odotella että latautuisi?:think
Välillä auto on sanonut että battery discharge to low, mutta kuitenkin startannut ihan normaalisti. Viikolla rupes koneenlämpö mittari reistaamaan ja airbagin valoa sytyttelee silloin tällöin.
Leave a comment:
-
Tuli nyt jumpattua uus akku tuolla pakkasessa. Mukavaa puuhaa kunnei auennut kun kuskin ovi..Kyselin jo tuolla uudenmaan puolella onnistuisko joltain koodailla tuo kun vkl on matka keravalle täältä mikkelistä? :think
Leave a comment:
-
Originally posted by jaki View PostMutta, eikö AGM akku nimenomaan ole parempi juuri tuollaisessa syklisessä käytössä ja kestisi paremmin vajaalataustakin?
Lauatsujännite ei ole oleellinen, jos akun rakennekin on erilainen.
Joku kysyi akun koosta. Kannattaa laittaa sellainen akku minkä saa koodattua mahdollisimman lähelle mitä on mahdollista koodata.
Syklisessä käytössä ja vajaalatauksen kestossa on AGM akku parempi, mutta pakkastoimivuudesta vissiinkin peistä ovat viisaat vääntäneet...
Leave a comment:
-
Mutta, eikö AGM akku nimenomaan ole parempi juuri tuollaisessa syklisessä käytössä ja kestisi paremmin vajaalataustakin?
Lauatsujännite ei ole oleellinen, jos akun rakennekin on erilainen.
Joku kysyi akun koosta. Kannattaa laittaa sellainen akku minkä saa koodattua mahdollisimman lähelle mitä on mahdollista koodata.
Leave a comment:
-
Originally posted by Anzafin View PostHei onko se näin että AGM-akku ottaa kylmänä virtaa huonommin vastaan kuin ns. normaali akku?
- Antti -
Pakkasessa ladattaessa pitäisi käyttää latauskombensaatiota -> nostaa latausjännitettä jotta saataisiin optimaalinen lataus aikaiseksi. (sisäiset vastukset akussa)
AGM:n latausjännite on alunperinkin pienempi ja vielä kun ei tykkää ylijännitteestä siitä seuraa hitaampi latautuminen tehollisesti.
Sitten vielä AGM akut muutaman Ah:n pienempiä varauskyvyltään.
Tuosta kai se lyhykäisydessään AGM:n "huonous" peruslyijyakkuun verrattuna johtuu...
Leave a comment:
-
Hei onko se näin että AGM-akku ottaa kylmänä virtaa huonommin vastaan kuin ns. normaali akku?
- Antti -
Leave a comment:
-
Originally posted by vilsku View PostOnkos konehuoneessa joku hyvä paikka valmiina mihin sen voi pistää ilman reikien poraamista tms. säätöä? Tulossa toi Calixin ylläpitolaturi itselle...
e61 siis mutta lienee samaa kauraa.
Tsekkaa tuolta mun sigun linkin takaa pari kuvaa mihin minä sen asensin. Se on vasemman etuvalon takana olevassa pellissä kiinni. Oli sopiva paikka laittaa.
Tuossa calixissa oli mukavan mittaset johdot ainakin.
Leave a comment:
-
Originally posted by marsep View PostOlen itsekin miettinyt tuota 1204 defaa, kun ajo on pääasiassa aika lyhyttä sahausta.
Hintakaan ei paha n.115€ ja saa suoraan piuhasarjan väliin.
Onko muilla tätä?
Ja tuohan osaa nostaa latausjännitettä sen mukaan mitä kovempi pakkanen on.
Leave a comment:
-
Calixeja myy ainakin Polar autovaruste:
Itselleni tarttui tommonen Defa Handy 70 vähän kuin puolivahingossa kun oli tarjouksessa Honkkarissa 50e (normaalisti 70-80e). Sitä tosin ei ole tarkoitettu kiinteään asennukseen vaikka onkin vesitiivis. Virtaakin se antaa ihan kohtalaisesti noin pieneksi ja sopii myös AMG akuille:
"
Defa Handy 70 on pieni yleiskäyttöinen akkulaturi. Soveltuu kaikentyyppisten lyijyakkujen,muun muassa auton akkujen lataamiseen. Tarvittaessa se toimii myös 12 voltin virtalähteenä. Elvyttää sulfatoituneet akut, integroitu taskulamppu.
Vesitiiviinä soveltuu mökille, matkailuun ja harrastuksiin.
170-260 V, 7 ampeeria, 12 volttia
Voidaan ladata 4-240 Ah akkuja, paino 0,5 kg, mitat 220x45x45mm "
Leave a comment:
-
Originally posted by vilsku View PostOnkos konehuoneessa joku hyvä paikka valmiina mihin sen voi pistää ilman reikien poraamista tms. säätöä? Tulossa toi Calixin ylläpitolaturi itselle...
e61 siis mutta lienee samaa kauraa.
Leave a comment:
-
Originally posted by vilivaltteri View PostOmaan autoon tuli nyt uusi akku moniurahihnavaihdon yhteydessä, kun kysyin korjaamolta oliko uusi akku ohjelmoitu autoon vastaus oli kyllä, mutta vaikutti kuitenkin siltä ettei siellä tiedetty mistä puhuin. Onko jotain keinoa millä näkee onko akku ohjelmoitu autolle vaihdon yhteydessä vai pitääkö vain luottaa korjaamon sanaan?
Jos Hämeenlinnan nurkilla pyörit niin soittele mikäli haluat asiaan varmuuden, voidaan tarkistaa asia.
Leave a comment:
Leave a comment: