Tässähän on nimenomaan kysymys heikosta pakkasenkestosta, lauhemmilla keleillä ei oo mitään ongelmaa, mut lepojännite sukeltaa yön aikana luvattoman paljon alle 15 pakkasessa, vaikka miten latailis. Ei pitäs pätkäajokaan olla ongelma, aina puoli tuntia vähintään käynnissä startin jälkeen. Sammyn tapauksessa tähän kun lisätään satunnainen eberin käyttö, niin vois melkein laittaa kolmannen kiveksen pantiksi, et alkaa valot vilkkuun startin jälkeen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 Akku asiaa.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Jos se lepojännite sukeltaa varmasti täydelläkin akulla, syö siellä joku virtaa normaalia enemmän lepotilassa. Ei silloin kannata etsiä vikaa latausjärjestelmästä. Akku saattaa olla lämpimämpänä samassa varaustilassa kuin kylmänäkin, mutta sen kuormankesto on lämpimänä huomattavasti parempi -> ei tipu jännitteet niin alas.
Kyllä se puolen tunnin pätkäajokin voi olla ongelma, kun agm-akku voi ottaa sinä aikana huomattavasti vähemmän vastaan kuin normi märkäakku. Siinäpä taas lisää mittailtavaa jollekin miten latausvirrat eroaa agm:llä ja perus märkäakulla ajan funktiona kun lyödään kylmästä tulille. AGM saattaa kestää lataamista isommalla virralla, mutta ei se sitä tarkoita että se sitä ottaisi vastaan kylmänä yhtään sen paremmin, ja tosiaan tuo parempi hyötysuhde on talvikäytössä vaan haitta näissä autoissa kun latauskapasiteettia kyllä riittää eikä akku ole pakosarjan lämpimässä syleilyssä.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Edelleen toistan, auto on käynyt wetterillä mittauksissa, joissa ei ilmennyt mitään vikaa, joten ei jää ku tuo akku vaihtoehdoksi. Kaivoin tuon testikuitin esiin ja siinäkin käy jännite 10V:n viivalla käynnistystestiä tehtäessä, en tiedä onko auto ollu yön sisällä vai otettu aamulla pihalta ennen testien tekemistä, saattaa olla vaikutusta akun testiarvoihin. On myös testattu lepotilan virrankulutus, normaali. Öö, siis onko tuo agm nyt sitten oletusarvoltaankin jo huonompi ottaan virtaa vastaan ko tavis akku, ymmärsinkö oikein. Möivät mulle tuon akun just sillä perusteella et se kestää pätkäajoa ja purkautumista paremmin ku tavallinen, hassu homma että se sitten latautuis huonommin ku normiakku. Laitoin maahantuojalle viestiä, saa nähä miten käy.ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah
Comment
-
-
Siis, jos alkaa ajossa sammua laitteita autosta ja sitten koko kosla hyytyy eikä jaksa enää edes oikein pyörittää, sitten lataus on loppunut ja auto on kulkenut kunnes akku on tyhjä. En jaksa uskoa, että IBS pystyisi toteamaan akun tyhjäksi ja sammuttamaan koko auton, vaikka erillisiä lisävarusteita varmasti pystyykin sammuttamaan. Miksi lataus sitten on loppunut, sitä en tiedä, mutta ei sitä varmasti ainakaan IBS:n toimesta lopeteta, tulisi melkoista jänniteheittelyä.
Jos auto on kulkenut ihan hienosti, muttei jaksa aamulla lähteä käyntiin, on akku joko a) purkaantunut yön aikana autossa olevan vian takia tai b) edellisen matkan jäljiltä osittain tyhjä. Tuo sinun akkusi nyt tuskin on osittain sisäisessä oikosulussa ja purkaisi itseään.
Jos jännite navalla pyörii jossain 14-15v välissä, akkua ladataan niin paljon kuin se ottaa vastaan. Jos latausvirtaa rajoitetaan, jännite putoaa myös. Jos salavalikko näyttää yli 14v jännitettä, tämä on varmasti myös akulla mikäli yhteys IBS:n kautta ei ole kokonaan poikki (tällöin ei inahtaisikaan koko auto, joten voitaneen ottaa pois laskuista).
Ei agm-akku ole huonompi ottamaan vastaan latausta, se on huono ottamaan sitä vastaan kylmänä, kuten kaikki muutkin kemialliset akut. AGM nyt vaan sattuu lämpeämään vähemmän ladattaessa, joten hyvin suurella todennäköisyydellä menee myös pidempään ennen kuin se alkaa ottaa virtaa vastaan. Tämän puolesta puhuu nuo 1A latausvirrat ajossa. Jos näin tosiaan käy ihan käytännössäkin, menee AGM-akku talvisessa pätkäajossa jopa helpommin tyhjäksiTämähän nyt on todistamatta, mutta päättely on kivaa.
AGM kestää purkautumista ja pätkäajoa siksi paremmin, että sitä voidaan ladata suuremmalla virralla eikä siten pääse tyhjäksi yhtä helposti. Tässä on nyt vain se juju, ettei tuo hieno mainoslause erottele ollenkaan lämpötilaa. Talvisin ei pääse ulosmittaamaan tuota suurempaa latausvirtaa, koska akku ei ota kylmänä vastaan virtaa kunnolla. Hyöty on siis aika +-0, jos se rajoittuu kesäpäiviin.
Ei näillä infoilla nyt kannata akkuliikkeeseen mesoamaan, mutta onpa jotain ajateltavaa. Keskimäärin akkuliikkeen sedät tuntuu muutenkin tietävän myymistään kapistuksista tasan sen mitä siinä kahden sivun värikkäässä mainoslehtisessä kerrottiin, eivätkä jaksa kyseenalaistaa mitenkään. Poikkeuksiakin on.
Paljos autolla on kilsoja?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Silloin ku toi jätti välille, niin nakkasin akan töihin (matkaa kotoa noin 4km) ja ihmettelin siinä parkkiksella ko puhallin sippasi, jatkoin matkaa noin kilsan verran ja tökkäsin vakkarin päälle, vaan seki putos pois pelistä, sit katoski kaikki sähkövermeet pelistä. Aattelin et tuossapa on levike lähellä(1km), käympä siinä starttaan uudestaan ja jatkan matkaa niin mitä sitä paskaa, startin solenoidi vaan naksuu ja kaikki sekasin, lähti jonku ajan jälkeen käyntiin mut kävi täristäen joten soitin lavetin paikalle ja vein wetterin pihalle. Wetterin pihalla taas testasin niin lähti käyntiin, mut puotti vehkeitä taas pois pelistä. Ei tullut tuolloin kateltua jännitteitä siinä vitutuksessa, valitettavasti. Tässä wetterin kupongissa mainitaan, että mahdollisesti laturi ylikuumentunut jonka seurauksena lopettanut lataamisen vaurion välttämiseksi. Eikös tuo vois tarkoittaa sitä että akku ei ota virtaa vastaan, laturi kuitenki puskee täysillä jonka seurauksena lämpeää ja lopettaa kokonaan lataamasta ettei riko paikkoja. Kilsoja 143tkm. On tää niin kivaa tää arpominen.ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah
Comment
-
-
OFFTopic:
Onkos täällä tietoa mitkä on käytännön rajat tavallisille (tai AGM) akuille latausjännitteen suhteen?
Kysymys juontaa juurensa vaihdettuun laturiin (vene), joka puskee 15.7V. Onko se jo liikaa akuille (+muille värkeille) vai vielä sallitun rajoissa. Tiedän että usein puhutaan 14.4-14.7 tai jotain sellaista??________________________________________
G31 520dA Business SportLine 2017
Comment
-
-
Originally posted by Janne S View PostSilloin ku toi jätti välille, niin nakkasin akan töihin (matkaa kotoa noin 4km) ja ihmettelin siinä parkkiksella ko puhallin sippasi, jatkoin matkaa noin kilsan verran ja tökkäsin vakkarin päälle, vaan seki putos pois pelistä, sit katoski kaikki sähkövermeet pelistä. Aattelin et tuossapa on levike lähellä(1km), käympä siinä starttaan uudestaan ja jatkan matkaa niin mitä sitä paskaa, startin solenoidi vaan naksuu ja kaikki sekasin, lähti jonku ajan jälkeen käyntiin mut kävi täristäen joten soitin lavetin paikalle ja vein wetterin pihalle. Wetterin pihalla taas testasin niin lähti käyntiin, mut puotti vehkeitä taas pois pelistä. Ei tullut tuolloin kateltua jännitteitä siinä vitutuksessa, valitettavasti. Tässä wetterin kupongissa mainitaan, että mahdollisesti laturi ylikuumentunut jonka seurauksena lopettanut lataamisen vaurion välttämiseksi. Eikös tuo vois tarkoittaa sitä että akku ei ota virtaa vastaan, laturi kuitenki puskee täysillä jonka seurauksena lämpeää ja lopettaa kokonaan lataamasta ettei riko paikkoja. Kilsoja 143tkm. On tää niin kivaa tää arpominen.
Joku joka tietää, vois varmistaa että voiko IBS katkaista latauksen kokonaan vai sääteleekö se vaan kuluttavia laitteita. Ja onko E6x jännitteensäätimen ohjaus edelleen perinteinen on/off? Clavuuuuuu
Tuskinpa on laturissa mitään lämpöanturia, saati sitten että ylikuumeneminen loppuis heti sen jälkeen kun akku on imastu kerran tyhjäksi. Jos akku ei ota virtaa vastaan, se ei kuormita laturia.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Janne S View PostSilloin ku toi jätti välille, niin nakkasin akan töihin (matkaa kotoa noin 4km) ja ihmettelin siinä parkkiksella ko puhallin sippasi, jatkoin matkaa noin kilsan verran ja tökkäsin vakkarin päälle, vaan seki putos pois pelistä, sit katoski kaikki sähkövermeet pelistä. Aattelin et tuossapa on levike lähellä(1km), käympä siinä starttaan uudestaan ja jatkan matkaa niin mitä sitä paskaa, startin solenoidi vaan naksuu ja kaikki sekasin, lähti jonku ajan jälkeen käyntiin mut kävi täristäen joten soitin lavetin paikalle ja vein wetterin pihalle. Wetterin pihalla taas testasin niin lähti käyntiin, mut puotti vehkeitä taas pois pelistä. Ei tullut tuolloin kateltua jännitteitä siinä vitutuksessa, valitettavasti. Tässä wetterin kupongissa mainitaan, että mahdollisesti laturi ylikuumentunut jonka seurauksena lopettanut lataamisen vaurion välttämiseksi. Eikös tuo vois tarkoittaa sitä että akku ei ota virtaa vastaan, laturi kuitenki puskee täysillä jonka seurauksena lämpeää ja lopettaa kokonaan lataamasta ettei riko paikkoja. Kilsoja 143tkm. On tää niin kivaa tää arpominen.
Eli paukkukartio varmasti kiinni?
Comment
-
-
Missäs tollanen paukku sijaitsee, eikös se tapa koko autoa. Tuskin on tuossa vikaa, ku toimii lauhalla kelillä ku junan vessa. Joo, se on selvää et lataus on loppunut, mutta tässä nyt selvitetäänki et miks se silloin 25 pakkasessa lopetti lataamasta ilman latauksen varoitusvaloa. Pitäs vähän selvittää tuota latausta, et missä vikatilanteissa se lopettaa lataamasta. http://forums.5series.net/index.php?...q=si&img=10935 tuolta iltalukemista. Saa laittaa teorioita.ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah
Comment
-
-
Olipa informatiivinen, kiitos
Eikö wetterillä ollu mitään vikakoodeja löydetty tuosta sammumisesta?Last edited by Cell; 02-02-2010, 23:47.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
On sieltä joku vikakoodi moottorinohjauksen ja laturin väliselle tiedonsiirtoyhteydelle kaivettu, en tiä onko tuo sit seurausta black outista. Ei sille kuiten voinu kuulemma tehä mitään, johtosarjatesti tehtiin kans, ei vikaa sielläkään.ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah
Comment
-
-
Originally posted by Janne S View PostMissäs tollanen paukku sijaitsee, eikös se tapa koko autoa. Tuskin on tuossa vikaa, ku toimii lauhalla kelillä ku junan vessa. Joo, se on selvää et lataus on loppunut, mutta tässä nyt selvitetäänki et miks se silloin 25 pakkasessa lopetti lataamasta ilman latauksen varoitusvaloa. Pitäs vähän selvittää tuota latausta, et missä vikatilanteissa se lopettaa lataamasta. http://forums.5series.net/index.php?...q=si&img=10935 tuolta iltalukemista. Saa laittaa teorioita.
Comment
-
-
Tuossa yksi ote laturin ohjauksesta. KLIK
Lisää voi kaivaa (netti-)WDS:stä: body -> Voltage supply
Tarinaa myös TIS: SI Techniques -> Power supply
Sieltä nyt ainakin pisti silmään, että latausjännitteen pitäisi olla 14,8 V aina, kun akun lämpötila < +10 C. Olettaisin, että tuo on IBS:n mittaama, eli sama pitäisi olla navoilta mitattavissa.
Virransyötölle löytyy myös melkoinen nippu testiproseduureja DIS:ltä.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Ja tähänkin ongelmaan voi löytyä ratkaisu tästä, eli Itse törmäsin samaan ongelmaan ja vika löytyi poikki hapettuneeseen päävirtakaapelin läpivientiin.
Eli onko päävirtakaapelin läpivienti tsekattu? Näissä nimittäin näyttäisi ko.läpiviennin osalta ko.kaapeli hapettuvan poikki, aiheuttaen nämä "virranvähyyden" ongelmat ja turhat akunvaihdot.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJa tähänkin ongelmaan voi löytyä ratkaisu tästä, eli Itse törmäsin samaan ongelmaan ja vika löytyi poikki hapettuneeseen päävirtakaapelin läpivientiin.
Eli onko päävirtakaapelin läpivienti tsekattu? Näissä nimittäin näyttäisi ko.läpiviennin osalta ko.kaapeli hapettuvan poikki, aiheuttaen nämä "virranvähyyden" ongelmat ja turhat akunvaihdot.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Comment