Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    Originally posted by Max View Post
    Webasto tippuu pois päältä ku nesteen lämpötila on jossain 73 asteessa tietämillä, ainakin mitä olen omastani seurannut. Loput noin 20 astetta saat sit itse hoitaa kaasujalan käytöllä.
    Ainakin jälkiasennus weba ei sammu noin alhaisessa lämmössä, riippuu tietysti kierrosta minkä lämpöisenä palaa takaisin. En löytänyt "virallista" tietoa, mutta 84 puoliteholle ja 88 pois oli jossain. Takaisin päälle taas jossain alle 80 ?
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • Max
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 994
      • Kotona

      Originally posted by Esal View Post
      Ainakin jälkiasennus weba ei sammu noin alhaisessa lämmössä, riippuu tietysti kierrosta minkä lämpöisenä palaa takaisin.
      Termari vaihdon yhteydessä testattu et auto parkissa tyhjäkäynnillä lämpöjen tippuessa alle 68 asteen (jos en aivan väärin muista) lähti webasto päälle, kun kävi säätämässä lämmöt täysille. Sit lämmöt minimiin ja 73 asteen kohdilla sammui webasto. Vaikuttaa tietysti se et mihin lämpötilaan nupikat on säädetty et jaksaa sisätilaa lämmittää... Mistähän saisi tietää nuo rajat et milloin webasto lähtee päälle ja milloin ei tai onko jollain tiedossa?

      Comment

      • Repe78
        Newbiemmer
        • Dec 2010
        • 10
        • Pohojanmaa

        320Da E91 + webasto

        11/2006 tuontipelissä on Webasto mutta se ei lämmitä kuin sisätiloja. Johtonipuissa ei ole tässä threadissa esiintynyttä musta/harmaa-johtoa. Osaisko joku auttaa, mihin väliin tässä pelissä tuo vastus tulisi kytkeä? Ja onko siitä vastuksesta ylipäätään apuja, kun jotkut huhut kertoivat, että tässä mallissa venttiiliä tai letkutuksia tulisi myös muutella. Liitteenä kolme kuvaa, jossa johtonippuja kuskin puolelta moottoritilasta.
        Attached Files

        Comment

        • hande2
          Newbiemmer
          • Nov 2010
          • 10
          • Naantali

          Originally posted by Repe78 View Post
          11/2006 tuontipelissä on Webasto mutta se ei lämmitä kuin sisätiloja. Johtonipuissa ei ole tässä threadissa esiintynyttä musta/harmaa-johtoa. Osaisko joku auttaa, mihin väliin tässä pelissä tuo vastus tulisi kytkeä? Ja onko siitä vastuksesta ylipäätään apuja, kun jotkut huhut kertoivat, että tässä mallissa venttiiliä tai letkutuksia tulisi myös muutella. Liitteenä kolme kuvaa, jossa johtonippuja kuskin puolelta moottoritilasta.
          Itse otin samanlaisesta 320 Da:sta ventiilistä tiivisteen pois. Ventiili on siinä keskimmäisessä kuvassasi se musta mötikkä, joka on neljällä torx ruuvilla kiinni.

          Kone lämpeää nyt noin 35 asteiseksi ja myös sisätilat lämpiävät. Jos webasto on ollut joskus vain hetken päällä, on moottori pari kertaa pätkäissyt käynnistyksen jälkeen, mutta ei koskaan kun moottori on lämmennyt paremmin.

          Ja mitään vastusta minulla ei siis ole.
          Last edited by hande2; 23-12-2010, 11:53. Reason: lisäys

          Comment

          • Repe78
            Newbiemmer
            • Dec 2010
            • 10
            • Pohojanmaa

            320Da E91 + webasto

            Eipä tullut ulkona pakkasessa ajatelleeksi ylävinkkelistä katteltuna, että tuo keskimmäisen kuvan musta mötikkä on se venttiili, joka on tämän ketjun aiemmissakin viesteissä vilahdellut ( E6x-malleissa lokarin suojissa ).

            Tästä pääteltynä: kyseiselle venttiilille menee kaksi johtoa ja jos näiden väliin laittaa vastuksen niin sitten taitaa mennä oikein? Voisi kai sen yleismittarillakin varmistaa/mitata siten, että liitin irti, mittari kiinni ja yrittäisi käynnistää webaston. Silloinhan tuonne pitäisi tulla ohjaus hetkeksi mutta katketa hetimiten, kun ei ole kuormaa. Ja kolme kertaahan näin kai uskalsi yrittää...

            Ei vaan viittisi tonne >-20C pakkaseen lähteä letkuja tulppaamaan ja ruuveja ruuvaamaan & tiivistettä poistamaan. Kesällä sitten... Vastuksen saisi suht pienellä vaivalla laitettua kyseisen liittimen nastojen väliin...
            Last edited by Repe78; 23-12-2010, 14:33.

            Comment

            • hande2
              Newbiemmer
              • Nov 2010
              • 10
              • Naantali

              Originally posted by Repe78 View Post
              Eipä tullut ulkona pakkasessa ajatelleeksi ylävinkkelistä katteltuna, että tuo keskimmäisen kuvan musta mötikkä on se venttiili, joka on tämän ketjun aiemmissakin viesteissä vilahdellut ( E6x-malleissa lokarin suojissa ).

              Tästä pääteltynä: kyseiselle venttiilille menee kaksi johtoa ja jos näiden väliin laittaa vastuksen niin sitten taitaa mennä oikein? Voisi kai sen yleismittarillakin varmistaa/mitata siten, että liitin irti, mittari kiinni ja yrittäisi käynnistää webaston. Silloinhan tuonne pitäisi tulla ohjaus hetkeksi mutta katketa hetimiten, kun ei ole kuormaa. Ja kolme kertaahan näin kai uskalsi yrittää...

              Ei vaan viittisi tonne >-20C pakkaseen lähteä letkuja tulppaamaan ja ruuveja ruuvaamaan & tiivistettä poistamaan. Kesällä sitten... Vastuksen saisi suht pienellä vaivalla laitettua kyseisen liittimen nastojen väliin...
              Siihen se varmaan pitäis laittaa. Täytyy katkaista johdot. Sitten siinä on se huono puoli, että ventiili on normaalisti auki, kun webasto on päällä. Jos ventiilille ei tule virtaa, pysyy se jousen voimalla kiinni ja webaston vesipumpun paine raottaa ventiiliä. Virtaus ei ehkä ole yhtä hyvä.

              Itse nostin ventiili/pumppu mötikkää 10 -20 cm ylöspäin, jotta vedet pysyvät sisällä. Mötikkä on kumityynyillä lokasuojan hahloissa, joten itsessään se ei vaadi ruuvien irroittamista. Webastolta tulevan letkun kiinnikkeen aukaisin ja koska se oli niin ahtaassa paikassa, irroitin paisuntasäiliön ja siirsin sitä vähän sivuun. Näin toimien vettä karkasi ehkä desi. Mitään letkuja en avanut.

              Homman ainoa riski on, että ventiilin ruuvit menevät tosi helposti poikki. Mulla meni vesipumpusta yksi poikki, kun tutustuin myös sen sielunelämään, mutta näyttää vesien ainakin nyt talvella pysyvän sisällä kolmellakin ruuvilla.

              Tiivisteen halkaisija on 25 mm ja paksuus n. 4 mm ja siinä on noin 12 mm reikä keskellä. Itse laitoin tiivisteen paikalle O renkaan ja prikan, jonka keskelle porasin 13 mm reijän. O renkaan ja prikan paksuus yhteensä n. 4 mm. Siis ensin prikka alimmaiseksi sitten O rengas ja lopuksi ventiilissä oleva holkki. Tavoite oli, että väylä moottoriin on auki, kun ventiili on auki, mutta ei kuitenkaan liikaa. En tiedä, onko prikalla mitään merkitystä, mutta ainakin näin moottori lämpiää tosi hyvin ja sisätilakin aika mukavasti.
              Last edited by hande2; 23-12-2010, 18:04. Reason: lisäys

              Comment

              • bemu-freak
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 277
                • Kerava

                Minäkin meinasin poistaa tuosta ventiilistä tiivisteen 530D E60:stä, mutta jäi tekemättä, kun kaksi ruuvia katkesi, niin piti lopettaa homma. Olisiko jollain myydä venttiiliä, kun olette poistaneet niitä?

                Osa 6 tuossa.

                BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                Comment

                • e46touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1327
                  • Tornio

                  Originally posted by bemu-freak View Post
                  Minäkin meinasin poistaa tuosta ventiilistä tiivisteen 530D E60:stä, mutta jäi tekemättä, kun kaksi ruuvia katkesi, niin piti lopettaa homma. Olisiko jollain myydä venttiiliä, kun olette poistaneet niitä?

                  Osa 6 tuossa.

                  http://bmwfans.info/parts/catalog/E6...es_ihka_basis/
                  löytyy UUSI käyttämätön ko. venttiili
                  __________________________________________________ ____________
                  Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                  Comment

                  • Repe78
                    Newbiemmer
                    • Dec 2010
                    • 10
                    • Pohojanmaa

                    320Da E91 + webasto

                    Eipä lähtenyt moottori lämpenemään vastuskytkennällä. Vastuksen sai kytkettyä siihen venttiilille tulevaan naarasliittimeen katkaisematta piuhoja, kun teki käämilangasta pienet piikit ( venttiilin urospiikkien välillä oli 11ohm kun sen yleismittarilla mittasi ). Tällä patentilla Webasto käynnistyi ja 33ohm vastuskin rupesi lämpenemään, mutta Webasto sammui muutaman minuutin jälkeen eikä tänä aikana moottorin lämpötila noussut ollenkaan. --> Kytkennän palautus alkuperäiseksi ja kokeilu, että pelaako vielä sisätilojen lämmittimenä ja pelasi. Kuitenkin siitä hetkestä, kun antoi Webastolle komennon lopettaa lämmitys iDrivestä ( "Independent heater" - lämmityksen ) - siihen hetkeen kun Webasto oikeasti lopettaa toiminnan; moottorin lämpötila rupesi nousemaan melko nopeasti ( n. minuutin aikana -12C --> -5C ).

                    Eli ennen tiivisteen poistoa voisi kokeilla saada konetta lämpiämään käynnistelemällä ja sammuttelemalla Webastoa pari kertaa peräjälkeen.

                    Comment

                    • hande2
                      Newbiemmer
                      • Nov 2010
                      • 10
                      • Naantali

                      Originally posted by Repe78 View Post
                      Eipä lähtenyt moottori lämpenemään vastuskytkennällä. Vastuksen sai kytkettyä siihen venttiilille tulevaan naarasliittimeen katkaisematta piuhoja, kun teki käämilangasta pienet piikit ( venttiilin urospiikkien välillä oli 11ohm kun sen yleismittarilla mittasi ). Tällä patentilla Webasto käynnistyi ja 33ohm vastuskin rupesi lämpenemään, mutta Webasto sammui muutaman minuutin jälkeen eikä tänä aikana moottorin lämpötila noussut ollenkaan. --> Kytkennän palautus alkuperäiseksi ja kokeilu, että pelaako vielä sisätilojen lämmittimenä ja pelasi. Kuitenkin siitä hetkestä, kun antoi Webastolle komennon lopettaa lämmitys iDrivestä ( "Independent heater" - lämmityksen ) - siihen hetkeen kun Webasto oikeasti lopettaa toiminnan; moottorin lämpötila rupesi nousemaan melko nopeasti ( n. minuutin aikana -12C --> -5C ).

                      Eli ennen tiivisteen poistoa voisi kokeilla saada konetta lämpiämään käynnistelemällä ja sammuttelemalla Webastoa pari kertaa peräjälkeen.
                      Onkohan E91 ventiili sitten erillainen kuin E60 kun vastuksella ei pelaa. E91:ssä ventiili tukkii webastolta tulevan putken jousen voimalla, kun siihen ei johda virtaa. Kun se saa virtaa, väylä webastolta aukeaa ja moottorista tuleva putki sulkeutuu.

                      Webaston pumppu ei sitten varmaankaan jaksa painaa vettä jousea vasten ja vesi webastolla kuumenee ja sammuttaa polton.

                      Tuo jälkilämmitys johtuu varmaankin siitä, että kun webasto lakkaa polttamasta, ventiili aukaisee moottorilta tulevan putken ja kun lämmityskennossa on lämmintä vettä, kiertovesipumppu kierrättää sitä hetken aikaa myös moottorissa.
                      Last edited by hande2; 27-12-2010, 09:56. Reason: lisäys

                      Comment

                      • bemu-freak
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 277
                        • Kerava

                        Nyt on sitten koitettu tuota versiota vesiventtiilistä E60:ssä, josta alempi tiiviste poistettu. Moottori lämpesi enemmän kuin 10 asteisessa tallissa. Sisälämpötila nousi vain 8 astetta. Pakkasta oli 5 astetta. Minusta moottoria ei tarvitse lämmittää noin paljon eli tein tiivisteeseen vain pienen viillon. Katsotaan miten tuo toimii.

                        Edit:
                        Nyt on sitten suoritettu mitauksia:
                        Alkuperäinen vesiventtiili:
                        Aika Sisälämpötila Puhallus lämpötila
                        0 -14 -14
                        5 -13 12
                        10 -10 45
                        15 -7 53
                        20 -3 55
                        25 0 57
                        30 3 58

                        Vesiventtiili poistettu
                        Aika Sisälämpötila Puhalluslämpötila
                        0 -20 -20
                        5 -19 2
                        10 -17 14
                        15 -14 20
                        20 -11 25
                        25 -9 29
                        30 -6 33
                        Moottorin lämpö testin lopussa 32

                        Sisälämpötila mitattu vaihdekepin vierestä.
                        Last edited by bemu-freak; 16-01-2011, 18:12. Reason: Mittaus tuloksia
                        BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                        ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                        Comment

                        • exautisti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 1267
                          • oulu

                          en asiaan juuri ole perehtynyt ,mutta tuli mieleen ,että eikö asian voisi hoitaa vastuksella ja normi pallosulku venttiilillä jolla säätää virtauksen moottorille sopivaksi iha manuaalisesti?
                          -99 punane passatti

                          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                          Tuikun softat
                          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                          www.mcars.fi

                          Kysy 041-5056506

                          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                          Comment

                          • MrHenkka
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2010
                            • 113
                            • finlanders

                            Tiistaina ostettu E61 530da on eka autoni jossa webasto. Tehdasasennettu webasto on kahdella kellolla ja kaukosäätimellä. Itse webasto toimii kuin junan vessa, mutta mie en ymmärrä, että esilämmittääkö tuo nyt moottoria vai ei?

                            Vastushomma+rele parkeilta on sähkömiehen korviin järkevältä kuulostava viritys, onko siellä helppoa paikkaa josta saa parkin signaalin haaroitettua releelle?
                            --Pakko saada bmw, pakko päästä kruisaileen--
                            ------------BMW 530da touring E61-----------

                            Comment

                            • Tommix
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 5416
                              • S:t Karins

                              Originally posted by MrHenkka View Post
                              Tiistaina ostettu E61 530da on eka autoni jossa webasto. Tehdasasennettu webasto on kahdella kellolla ja kaukosäätimellä. Itse webasto toimii kuin junan vessa, mutta mie en ymmärrä, että esilämmittääkö tuo nyt moottoria vai ei?
                              Ei lämmitä mosaa, vain kabiinin.

                              Originally posted by MrHenkka View Post
                              Vastushomma+rele parkeilta on sähkömiehen korviin järkevältä kuulostava viritys, onko siellä helppoa paikkaa josta saa parkin signaalin haaroitettua releelle?
                              IMO en ymmärrä miksi noita sähköräpellyksiä pitää rakentaa, murheita noista tulee ennemmin tai myöhemmin. Nämä vehkeethän on niin pirun ronkeleita sähköasioissa .
                              Tuon homman voi hoitaa helposti tässäkin topiikissa mainostetulla tiivisteiden poisto-operaatiolla...
                              Ja toimii kuin junan vessa
                              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                              Comment

                              • MrHenkka
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2010
                                • 113
                                • finlanders

                                Onko saksalainenkin insinööri niin julmetun tyhmä, että tärkeämpää on ikkunoiden sulattaminen kuin kattilan lämmitys.. Mitä kummaa tekee webastolla jos sen tehtävä on vain ikkunoiden sulatus! Taitaa olla tiivistehomma helpompi ja nopeampi ratkaisu, jos kokeilis sitä ensin.
                                --Pakko saada bmw, pakko päästä kruisaileen--
                                ------------BMW 530da touring E61-----------

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎