Announcement

Collapse
No announcement yet.

8HP öljynvaihdosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    Originally posted by janilind View Post
    Putket saa irti myös koneen päästä lämmönvaihtimen termarikotelosta. Siellä on suht hyvin tilaa ainaki 530dx:ssä. Takaisin paikalleen hieman hankalaa ku putket hieman lyhyet, mutta luulisin helpommaksi kun kardaanin kanssa taiston. Bemarin lämmitys/jäähdytys systeemi on ihan erilainen kuin tuo yllä ollu Amrokin kuva kertoo.
    Vaihdelaatikko on molemmissa sama joten luulisin että öljy tulee myös molemmista samoista reijistä ulos eli autolla ei pitäisi olla mitään merkitystä. Amrokin jäähdytyksessä on se ero että putkissa on välissä by-pass jolla se tarvittaessa ohittaa jäähdyttimen. Toki jäähdytys tapahtuu siinä myös ilmaan.

    Tuota jäähdyttäjän päätä mietin myös mutta sieltä öljyjen takaisinkerääminen taitaa olla hankalempaa ilman siihen sopivaa adapteria? Adaterisatseja näyttää saavan molemppin väleihin. Tuo onkin ymmärettävää vaihtaa jäähdyttäjän/lämmönvaihtimen päästä jos näitä tekee työkseen niin tällöin kardaania ei tarvitse ottaa pois. TOki ei tuokaan taida kova vaiva olla.



    6HP askissa putkien kiinnitys on tälläinen ja ainakin tässä askissa tuo silloin tarkoitti että tuo alempi mitä ei saa helposti kiinni piti nimenomaan jättää kiinni eli se oli jäähdyttäjälle menevät putki ja palaava tuo ylempi. Olen nyt 99% varma että suunta on samanlainen myös tässä 8HP laatikossa.



    Löysinkin nyt kuvan myös adapterista jota käytetään noissa huuhtelulaitteissa. Näyttää että noissa liitos tehdään laatikon ja jäähdyttimelle menevän putken väliin. Riippuen adapterista sen voi ottaa joko laatikon tai jäähdyttäjän päästä. Tällöin uusi öljy menee jäähdyttimelle ja tuota tapaa mitä ajattelin itse käyttää uusi öljy menee suoraan laatikolle. Tällöin ainakin jokapaikka tulee huuhdeltua. Miksiköhän noissa laitteissa kierto on noin?

    8HP laatikon päästä


    8HP jäähdyttäjältä


    6HP

    Kuvat täältä: https://www.sm-produkter.no/ViewFile.aspx?ItemID=19529
    Last edited by fraatti; 05-01-2019, 17:57.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • pyyn0
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 1053
      • Fin

      Tuli vain mieleen että, eikös tollasen adapterin tekis laatikonkylkeen vaikka 3d tulostamalla, ABSstä kun tekis niin kestää vähän lämpöäkin, riittää että sais vain letkut kiinni.
      -BMW F11 530xd -12
      -BMW E60 530dA -04
      -BMW E23 735iA -85
      Ex
      -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
      -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
      -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
      -BMW E39 528i 96

      Comment

      • janilind
        Bimmer Rookie
        • Nov 2017
        • 165
        • Pirkanmaa

        Originally posted by pyyn0 View Post
        Tuli vain mieleen että, eikös tollasen adapterin tekis laatikonkylkeen vaikka 3d tulostamalla, ABSstä kun tekis niin kestää vähän lämpöäkin, riittää että sais vain letkut kiinni.
        Saattas olla kätsy tapa edetä.. ABS omien rajallisten kokemuksieni mukaan hieman hankalaa tulostettavaa kun tykkää kutistella ja irrota pöydästä helposti, mutta osaava saanee tehdyksi.

        Tuossa Puun0:n laittamassa kuvassa oleva HP8 lämmönvaihdin/jäähdyttäjä on erinäköinen verrattuna omassani olevaan. Liekkö sit eroja eri vuosimalleissa/versioissa(omani siis 2011 530dx ZF8HP70XHIS lootalla).

        Tutkiessani tuota termaria omastani mulla oli lämmönvaihtimen päästä putket irti ja putkissa lenkki 17mm sisämitalla olevaa paineilmaletkua - putki kiinni ihan klemmareilla noissa termarikotelon pään liitännöissä. Tuon lenkin sijaan luulis olevan mahdollista rakennella huuhtelulaite - ihan vaan ideana jos joku tommosta haluaa alkaa väkästellä..
        2011 530d x-drive
        2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          Originally posted by pyyn0 View Post
          Tuli vain mieleen että, eikös tollasen adapterin tekis laatikonkylkeen vaikka 3d tulostamalla, ABSstä kun tekis niin kestää vähän lämpöäkin, riittää että sais vain letkut kiinni.
          Tuollaisia adatereja ei tarvi kun laatikon täyttää samasta aukosta kuin mistä öljyn taso tarkistetaan. Pumppaaminen pois hoituu automaattisesti auton käydessä ja käsipumpulla sitten sisään uutta öljyä. Kaaviokuvana siis näin.

          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            Originally posted by janilind View Post
            Tuon lenkin sijaan luulis olevan mahdollista rakennella huuhtelulaite - ihan vaan ideana jos joku tommosta haluaa alkaa väkästellä..
            Mietin tuollaistakin tapaa. Koko järjestelmän täytyisi olla tiivis ja astioiden paineen kestäviä. Muuten voi olla mielenkiitoinen sotku lattialla kun vieressä on 2x 20l saavia halkinaisena. Toiseksi ongelmaksi tuossa voi tulla se että ilma painuu kansaan.


            Yksi vaihtoehto olisi myös käyttää kahta toisiinsakytkettyä rataspumppua. Laatikosta poistuva pumppu pyörittäisi toista pumppua joka työntäisi uutta öljyä sisään. Turvallisempi lienisi tietysti pyörittää ulkoisella pumpulla ja samasta välistä kuin mita nuo vaihtolaitteetkin tekevät vai mitähän laatikon öljypumppu moisesta tykkäisi... :think

            Onko muuten noita vaihtolaitteita käytettäessä auto käynnissä? Jos käynnissä niin hoitaako laite pumppauksen vain vaihdelaatikon öljypumppu?

            Tuo aikaisemmin mainittu tapa nyt on ainakin täysin riskitön.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 2003
              • Tampere/kainuu

              Tai sitten tulee vaikka omilla öljyillä ja suodattimella jos hinta hirvittää käymään huollossa ja vaihdetaan kunnon laitteilla.

              Tuleepahan puhtaaksi laatikko sisältä kun tuplasuodatetulla vanhalla öljyllä kierrätetään ja huuhdellaan ensin ja suodatetulla uudella sama juttu ja uusi öljy menee puhtaana suodatettuna vielä sisään asti.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                Originally posted by zakspeed View Post
                Tai sitten tulee vaikka omilla öljyillä ja suodattimella jos hinta hirvittää käymään huollossa ja vaihdetaan kunnon laitteilla.

                Tuleepahan puhtaaksi laatikko sisältä kun tuplasuodatetulla vanhalla öljyllä kierrätetään ja huuhdellaan ensin ja suodatetulla uudella sama juttu ja uusi öljy menee puhtaana suodatettuna vielä sisään asti.
                En usko että huollon laitteilla lopputulos on sen kummempi kuin mainitsemallani tavalle tehtynä. Vaihtolaitteisiin nyt ei kannata paljoa investoida tai tulee äkkiä varsin arvokas öljynvaihto.

                Moni paikka katsoo tuota omien romujen kantamista sisään nenänvarttapitkin ja tuolloin joko homma ei onnistu ollenkaan tai sitten se maksaa kertoimella 2x. Voipi olla etten itsekään kehtaisi edes kysyä.

                Sinänsä tässä itsekin pohdin sitä että kumpi on järkevämpää, vaihtaa öljyt huuhtelemalla vai pelkästään pohja ja uudet öljyt sisään.

                Paljonko sitten taas koneen suodatin on parempi kuin itse laatikossa oleva suodatin ja onko vanhoilla öljyillä enää mitään liuottavaa vaikutusta? Kelpaako vanha öljy "huuhteluksi"? Toki laatikon suodatin ei varmaan kaavi kuin isoimmat kököt pois jos se ei koskaan saa tukkeutua.

                Vastaavasti jos käytetään jotain peseviä aineita niin onko nekään hyväksi? Jostain syystä ainoat täällä esiintulleet ongelmat lienevät liittyneen nimenomaan noihin vaihtovärkkeihin.

                Pelkän öljyt ja pohjan saa saksasta kotiin kannettuna ehkä noin 220€(motonet 320€).
                Huutelemalla tarvinee öljyä varata varmuuden vuoksi tuo 20l saavi. Tällöin osilla onkin jo hintaa 380€.

                Onko lopputulos niin paljon parempi että siitä kannattaa maksaa ylimääräistä 160€? :think Tuohon vielä muutama kymppi lisää niin sillä öljyt jo vaihtaisi toiseenkin kertaan. Toisaalta jos vaihdolla saa aikaiseksi jonkun paskashokin niin se vasta kalliiksi tuleekin. Autolla on nyt kuitenkin jo rullattu se 160tkm ja taidan nyt kuitenkin jotain tehdä asialle sen kummemmin penniä venyttämättä. Todennäköisesti vastine rahoille tulee olemaan varsin heikko. Siitä huolimatta suunnitelmissa oli myös vaihtaa peräöljyt molempiin päihin..
                Last edited by fraatti; 05-01-2019, 22:24.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2673
                  • Tampere

                  Originally posted by fraatti View Post
                  Sinänsä tässä itsekin pohdin sitä että kumpi on järkevämpää, vaihtaa öljyt huuhtelemalla vai pelkästään pohja ja uudet öljyt sisään.
                  Itse tekisin niin, että hankkisin ennalta 20 litraa öljyä ja öljypohjan suodattimineen. Ensin vanhojen öljyjen valutus tyhjennyspropun kautta ja täyttö tuoreella öljyllä. Käydään vaihteita läpi, jolloin öljy pääsee kiertämään vaihteistossa huuhdelleen myös turbiiniakin. Sitten öljyt jälleen ulos, vanha öljypohja irti ja antaa öljyn valua pois niin paljon kuin itsestään tulee. Uusi öljypohja paikalleen ja puhdas tuore öljy sisään. Vaihteistoa pesevien lisäaineiden käyttö on makuasia, mutta mikäli niitä haluaa käyttää, niin laittaisin alkuperäisen vanhan öljyn joukkoon ja antaisin kiertää vaihteistossa vähän aikaa ennen öljyn ulosvalutusta.
                  B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    Noniin. Nyt olisi oljyt vaihdettu huhtelemalla omaan ja kaverin autoon. Melkoisen tummaa mötköttiä nuo olivat. Öljyä ei pihdattu vaan tuossa kului +15l öljyä. Huvikseen vertailunvuoksi otettiin molemmista autoista tippa öljyä talteen. Vasemmalla öljyt -14 535xd:stä noin 165tkm. Oikealla -12 530d 210tkm. Keskellä uutta Ravenolia. Toinen autoista oli kotoisin Saksasta (535xd) ja toinen Belgiasta. Saattaapi olla että 535 on saanut mailaa enemmän saksan baanailla koska öljyt olivat tummempia.

                    Saas nähdä vaikuttaako tämä mitenkään laatikon käytökseen... :think



                    Jossain tuossa reilun kymmenen litran jälkeen nesteen väri alkoi vaihtumaan jotakuinkin samanlaiseksi kuin sisäänpumpattu Ravenol 8HP joka oli väriltään vihreää.



                    Öljyt siis valuteltiin tuosta lauhduttimelle lähtevästä putkiliitännästä. Aikasemmin olin tutkivinani että laatikkoon menevän liitännän halkaisija oli 14,1mm, todellisuudessa se oli 17mm eli tuon sisähalkaisijan putkea tarvitaan liitäntää varten.
                    Last edited by fraatti; 25-07-2019, 19:20.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      Ravenol vs ZF Lifeguard 8
                      OE-öljy lienee jotakuinkin lifeguardin väristä ihan vertailun vuoksi noihin vanhoihin tervoihin.




                      Välillä näkee juttua että öljyt vaihdetaan ainoastaan koneella huuhtelemalla ilman öljypohjan/suodattimen vaihtoa. Igorit ovat myös kurkanneet mitä tuolta öljypohjasta ja suodattimesta löytyy. Näiden kuvien jälkeen tuohon ei mielestäni ole kuin yksi vaihtoehto.

                      Potilas 530d -11 ~100tkm.

                      Öljypohjan magneeteissa oleva hiomatahna:








                      Ja itse rekiterva:

                      Как и планировал, не долго думая, решил масло поменять в АКПП. За одно и посмотреть главный индикатор состояния коробки — масло. Коробас барабас у нас — ZF/8HP/70 .от ZF/8HP/45 отличается крутящим мом…
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • pyyn0
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 1053
                        • Fin

                        Itse kun vaihtelin uudet Ravenolit tonne pönttöön niin vanhasta öljypohjasta löyty joka magneetti täynnä tuota vastaavaa hiomatahnaa.
                        Tuskin kai kukaan jättää tota pohjaa vaihtamatta.
                        -BMW F11 530xd -12
                        -BMW E60 530dA -04
                        -BMW E23 735iA -85
                        Ex
                        -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                        -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                        -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                        -BMW E39 528i 96

                        Comment

                        • Miqwe
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2014
                          • 32
                          • Rovaniemi

                          Originally posted by pyyn0 View Post
                          Itse kun vaihtelin uudet Ravenolit tonne pönttöön niin vanhasta öljypohjasta löyty joka magneetti täynnä tuota vastaavaa hiomatahnaa.
                          Tuskin kai kukaan jättää tota pohjaa vaihtamatta.

                          Tyhmä kysymys, mutta itsellä sama edessä.

                          Tuleeko uuden öljypohjan mukana kyseiset magneetit?

                          Käytän alkuperäistä ZF pohjaa.
                          F30 mPö.

                          Comment

                          • pyyn0
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 1053
                            • Fin

                            Originally posted by Miqwe View Post
                            Tyhmä kysymys, mutta itsellä sama edessä.

                            Tuleeko uuden öljypohjan mukana kyseiset magneetit?

                            Käytän alkuperäistä ZF pohjaa.
                            Tulee.
                            -BMW F11 530xd -12
                            -BMW E60 530dA -04
                            -BMW E23 735iA -85
                            Ex
                            -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                            -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                            -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                            -BMW E39 528i 96

                            Comment

                            • Janzki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 4947
                              • Lohja

                              Originally posted by pyyn0 View Post
                              Itse kun vaihtelin uudet Ravenolit tonne pönttöön niin vanhasta öljypohjasta löyty joka magneetti täynnä tuota vastaavaa hiomatahnaa.
                              Tuskin kai kukaan jättää tota pohjaa vaihtamatta.
                              Jättää, monikin..Myös vaihtamatta öljyt ja ihmettelee kun Bmw ei kestä
                              Sähköposti.
                              IG: janzki_

                              Comment

                              • suppari
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4049
                                • Turku

                                Höljästi asiaan liittyen, eli vaihteistot johon on öljyt jätetty vaihtamatta, ja nyt särki, niin meillä onnistuu käytetyn 8HP vaihteiston asentaminen autoon. Tänään laitettiin 525d n57:aan käytetty 520d vaihdelaatikko. Näissähän on siis ajonesto vaihteistossa, ja käytettyjen vaihteistojen ohjelmahomma suomenmaalla ei juuri muualla taida onnistua?
                                sigpic
                                P:0409699000

                                JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                                tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                                huollot/korjaukset!

                                BMW E&F sarjaan.
                                Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                                8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                                AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎