Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juuhee
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 163
    • Pohjanmaa

    Jaa mikähän juttu tää perän jäykistyminen nyt on...
    Eilen huomasin illalla töistä lähtiessäni (pakkasta -20) että perä aivan kivikova,siis todella jäykkä. En ole aiemmin tälläistä huomannut.
    Ja auto 518d F11 vm-2015. Kaikki alkuperäistä takana ilmapusseista lähtien.

    Comment

    • Björkka
      Bimmer Rookie
      • Jan 2012
      • 45
      • Helsinki

      Tuossa ajellessa huomasin, että kyllä siellä perässä aikamoista jäykkyyttä on edelleen. Kuitenkin tuntuu, että ulosjoustot menee kohtuu normaalisti, sisäänpäin tökkäseen enemmän, toi nyt voi johtua pääosin siitäkin, että ulospäin vastuksena on painovoima/massan hitaus ja sisäänpäin jotain kiinteämpää. Kokonaisuutena tuntui kuitenkin vähemmän jäykältä kuin pahimmillaan, kunnes...
      - yhdessä vaiheessa kompura polki lisää ilmaa pusseihin ja siinä vaiheessa koveni huomattavasti, etenkin vasen puoli.

      Eihän ne murot sitä pusseissa olevaa ilmaa kuivaa muuten kuin ’tuulettamalla’ eli tyhjentämällä ja täyttämällä pusseja. Niitä pieniä letkuja pitkin kosteus tuskin hirveästi diffundoituu sinne kompuran suuntaan. Millähän saisi helposti pumppailtua ilmaa systeemin läpi? Ihan vaan siltä varalta, josko se jäykkyys olisi ilmapuolella...

      Onko muuten vielä yhtään pussitonta autoa (F10) jäykistynyt?
      i4 M50 ja ameriikkalainen akkuporakone...

      Comment

      • Hexa1983
        Newbiemmer
        • Aug 2016
        • 8
        • Espoo

        Täällä samaa ongelmaa, vaihdoin kompuran kuivaimen murot ja perä toimi viikon verran nätisti. Ensimmäisten 2 pakkaspäivän aikana (La&Su) Auton perä oli lähtiessä jäykkä, mutta nöyrtyi muutaman sadan metrin jälkeen. Nyt Ma ja Ti ollaan menty kovalla perällä. Jotakin siellä jäätyy, mutta mikä?

        Lämmittelen huomenna sisälämppärillä tuon venttiilikopan ja huutelen lisää.
        Autona F11 d525 vm 2011,
        Pusseina Arnot

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3399
          • Tre

          F10-aloittelijalta tähän ketjuun yleisiä kysymyksiä:

          * Miten saan auton varustelistauksen tulostettua?

          * Lämmityslaitteen automaattitoiminta. Lämpötilan säätimessä on AUTO-nappi, silti puhalluksen voimakkuutta voi säätää manuaalisesti. Entä jos auto on aivan kylmä ja pidän tietysti lämpötilaa automaatilla niin manuaalisestiko pitää naksutella puhallusta ja siten ehkä maksimitehoa lämppäristä kabiiniin?

          * alkuperäiset kaiuttimet eivät niin mahtavan soundiset olekaan mitä kuvittelin olevan 2010-luvun pro-autossa. (Tähän autoon voisin panostaa edes hieman hifiin, edelliseen -02 Pasuunaan oli ns. työn alla aina ja sitten vierähti lähes 9 vuotta ja vajaa 500tkm olikin jo mittarissa. ) Siispä suosituksia kaiuttimista jotka menevät heittämällä orggispaikoille.

          * ulkoisen äänilähteen käyttö. Löytyy iPhone sekä vanha kovalevyllinen iPod. Mitä systeemeitä käytätte? Onko kännyn Spotify Premium BT-yhteyden kautta nopea/hyvä/kätevä? Monesti mulla on ajot pätkiä joten mitään "odotetaan laite yhdistyy"-meininkiä ei jaksa.

          * Peräluukun kantta vissiin pitää voimilla painaa kiinni vai lähteekö siitä jotenkin sellainen "esijännitys" pois mikä ponkaisee luukun auki?

          *vikakoodien lukuun /huoltokuittaukseen pitäisi varmaan laite hommata koska tarkoitus pitää autoa 5 - jopa 8v ja 200tkm. Eli vinkit niistä. Maksaa varmaan enemmän kuin aiemmin kiinapiuha + waretettu softa, mutta maksaahan se itsensä takaisin jos pystyy edes öljyt vaihtamaan itse ja kuittamaan perushuollot. Muutenkin ajatuksena huoltaa itse ja leimata huoltokirjaa itse vaikka se 2011/20k€ autossa tuntuu hullulta. Mutta kun ei ole menossa kiertoon niin samapa tuo kuka öljyt vaihtaa.

          * mihin kulutukseen tollasella 520d:lla pitäisi päästä 100% kaupunkipyörityksessä talvella? Nollasin ajotietokoneen ja kun hetken päästä katselin niin consupt. näytti ~10l/100km . No, en tuota usko. Mittaan kulutuksen perjantaina matka-ajossa ja muutenkin keskimääräisestä ajosta laskemalla tankkauksesta.

          EDIT:päivitän listaa kun muistan loput askarruttavat asiat.
          Last edited by alspe; 07-02-2018, 10:28.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • rizzo
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2007
            • 5418
            • Oulu

            * Miten saan auton varustelistauksen tulostettua?

            Alustanumeron vikat 7 merkkiä osoitteeseen: https://www.bmwvin.com/

            * Lämmityslaitteen automaattitoiminta. Lämpötilan säätimessä on AUTO-nappi, silti puhalluksen voimakkuutta voi säätää manuaalisesti. Entä jos auto on aivan kylmä ja pidän tietysti lämpötilaa automaatilla niin manuaalisestiko pitää naksutella puhallusta ja siten ehkä maksimitehoa lämppäristä kabiiniin?

            Ei tarvitse koskea mihinkään, pidät AUTO -napukan valittuna, niin alkaa pukkaa haluamaasi lämpöä kun jäähdytysnesteen lämpötila on tarpeeksi lämmin (eli ihan normaalia, ettei alkumatkasta puhalla ollenkaan).

            * alkuperäiset kaiuttimet eivät niin mahtavan soundiset olekaan mitä kuvittelin olevan 2010-luvun pro-autossa. (Tähän autoon voisin panostaa edes hieman hifiin, edelliseen -02 Pasuunaan oli ns. työn alla aina ja sitten vierähti lähes 9 vuotta ja vajaa 500tkm olikin jo mittarissa. ) Siispä suosituksia kaiuttimista jotka menevät heittämällä orggispaikoille.


            Suosittelen tsekkaamaan firman https://www.fanaticaudio.com/

            *vikakoodien lukuun /huoltokuittaukseen pitäisi varmaan laite hommata koska tarkoitus pitää autoa 5 - jopa 8v ja 200tkm. Eli vinkit niistä. Maksaa varmaan enemmän kuin aiemmin kiinapiuha + waretettu softa, mutta maksaahan se itsensä takaisin jos pystyy edes öljyt vaihtamaan itse ja kuittamaan perushuollot. Muutenkin ajatuksena huoltaa itse ja leimata huoltokirjaa itse vaikka se 2011/20k€ autossa tuntuu hullulta. Mutta kun ei ole menossa kiertoon niin samapa tuo kuka öljyt vaihtaa.

            Helpoin ratkaisu (ei halvin, mutta toimii pirun hyvin ja on helppo käyttää): Carly for BMW -kännykkäappi, google kertoo lisää.

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3399
              • Tre

              Originally posted by rizzo View Post

              * Lämmityslaitteen automaattitoiminta. Lämpötilan säätimessä on AUTO-nappi, silti puhalluksen voimakkuutta voi säätää manuaalisesti. Entä jos auto on aivan kylmä ja pidän tietysti lämpötilaa automaatilla niin manuaalisestiko pitää naksutella puhallusta ja siten ehkä maksimitehoa lämppäristä kabiiniin?

              Ei tarvitse koskea mihinkään, pidät AUTO -napukan valittuna, niin alkaa pukkaa haluamaasi lämpöä kun jäähdytysnesteen lämpötila on tarpeeksi lämmin (eli ihan normaalia, ettei alkumatkasta puhalla ollenkaan).
              [B]
              Vielä kertaakaan en ole nähnyt, että puhalluksen pykälät 0/5 asteikolla AUTO-asennossa muuttuisivat. Kun painaa AUTO:n pois, tulee puhallukselle useampipykäläinen vaihtoehto. AUTO päälle ja taas on se puhalluksen voimakkuus minkä on tykännyt manuaalisesti valita. Siis ainakin siinä 0/5 näytöllä, siitä en ole nyt varma että nostaako sisälämppäri kierroksia lämpenemisen mukaan vaikka näytön asento ei muutukaan...
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                Originally posted by alspe View Post
                Vielä kertaakaan en ole nähnyt, että puhalluksen pykälät 0/5 asteikolla AUTO-asennossa muuttuisivat. Kun painaa AUTO:n pois, tulee puhallukselle useampipykäläinen vaihtoehto. AUTO päälle ja taas on se puhalluksen voimakkuus minkä on tykännyt manuaalisesti valita. Siis ainakin siinä 0/5 näytöllä, siitä en ole nyt varma että nostaako sisälämppäri kierroksia lämpenemisen mukaan vaikka näytön asento ei muutukaan...
                Puhalluksen näppäimillä on kolme toimintoa: Ilmastoinnin AUTO-asennossa niillä säädetään automatiikan intensitettiä, eli sitä, kuinka nopeasti automatiikka reagoi muutoksiin ja miten automatiikka säätää puhalluksen nopeutta ja ilman jakoa. Jos AUTO on painettu pois, silloin puhalluksen näppäimet toimivat tavalliseen tapaan ja säätävät vain puhaltimen nopeutta. Kolmas toiminto on "parkkilämmitys", eli jos sammuttaa auton ja painaa puhaltimen näppäintä, niin automatiikka lämmittää autoa moottorin jälkilämmöllä jonkin aikaa, vaikka auto ei käy.

                Comment

                • maukka86
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 491
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by alspe View Post
                  Vielä kertaakaan en ole nähnyt, että puhalluksen pykälät 0/5 asteikolla AUTO-asennossa muuttuisivat. Kun painaa AUTO:n pois, tulee puhallukselle useampipykäläinen vaihtoehto. AUTO päälle ja taas on se puhalluksen voimakkuus minkä on tykännyt manuaalisesti valita. Siis ainakin siinä 0/5 näytöllä, siitä en ole nyt varma että nostaako sisälämppäri kierroksia lämpenemisen mukaan vaikka näytön asento ei muutukaan...
                  Ei niiden palkkien kuulu auto-asennossa mihinkään liikkua, vaan ne ilmaisevat puhalluksen maksimi-intensiteetin. Kun auto-tilassa painelee puhallusnopeuden säätöä, pystyy tätä asetusta muuttamaan. Talvella kannattaa pitää melko korkealla, niin pysyy huurut pois ja auto lämpenee sisältä nopeasti.
                  f22 220i

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3399
                    • Tre

                    Originally posted by HV530XD View Post
                    Puhalluksen näppäimillä on kolme toimintoa: Ilmastoinnin AUTO-asennossa niillä säädetään automatiikan intensitettiä, eli sitä, kuinka nopeasti automatiikka reagoi muutoksiin ja miten automatiikka säätää puhalluksen nopeutta ja ilman jakoa. Jos AUTO on painettu pois, silloin puhalluksen näppäimet toimivat tavalliseen tapaan ja säätävät vain puhaltimen nopeutta. Kolmas toiminto on "parkkilämmitys", eli jos sammuttaa auton ja painaa puhaltimen näppäintä, niin automatiikka lämmittää autoa moottorin jälkilämmöllä jonkin aikaa, vaikka auto ei käy.
                    Ahh, OK kiitos. Tämä selvensi automatiikan hienosti.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3399
                      • Tre

                      Originally posted by rizzo View Post

                      *vikakoodien lukuun /huoltokuittaukseen pitäisi varmaan laite hommata koska tarkoitus pitää autoa 5 - jopa 8v ja 200tkm. Eli vinkit niistä. Maksaa varmaan enemmän kuin aiemmin kiinapiuha + waretettu softa, mutta maksaahan se itsensä takaisin jos pystyy edes öljyt vaihtamaan itse ja kuittamaan perushuollot. Muutenkin ajatuksena huoltaa itse ja leimata huoltokirjaa itse vaikka se 2011/20k€ autossa tuntuu hullulta. Mutta kun ei ole menossa kiertoon niin samapa tuo kuka öljyt vaihtaa.

                      Helpoin ratkaisu (ei halvin, mutta toimii pirun hyvin ja on helppo käyttää): Carly for BMW -kännykkäappi, google kertoo lisää.
                      Jos oikein ymmärsin niin 62€ WIFI-adapteri ja 55€ Carly BMW Pro-versio App Storessa? Eli ei juuri mitään.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        Originally posted by alspe View Post
                        Jos oikein ymmärsin niin 62€ WIFI-adapteri ja 55€ Carly BMW Pro-versio App Storessa? Eli ei juuri mitään.
                        Just näin.
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • rizzo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2007
                          • 5418
                          • Oulu

                          Originally posted by alspe View Post
                          Jos oikein ymmärsin niin 62€ WIFI-adapteri ja 55€ Carly BMW Pro-versio App Storessa? Eli ei juuri mitään.
                          Käsittääkseni myös halvemmat "kopio"adapterit toimii, mutta tuolla taatusti pelittää. Pitäisi itselläkin tilata kun saisi aikaiseksi.

                          Comment

                          • Bisnes^
                            Bimmer Rookie
                            • May 2014
                            • 82
                            • uusimaa

                            Kuskin puoleinen ilma räppänä? Löytyiskö jostain? Menny muutama ripa poikki :(
                            🚗

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3399
                              • Tre

                              Muutamia huomioita mitä on tullut vastaan.

                              Oikeasta etukulmasta kuuluu kuin hurisevan sisäpuhaltimen tai nastarenkaiden jollotus ääni joka kasvaa vauhdin mukana, kuuluu jo 40-50 km/h vauhdissa. Nastat autossa onkin, mutta ääni on kovin toispuoleinen. Onko pyöränlaakereita mennyt ~200tkm lukemilla? Entä voisiko levyt/palat pitää tuollaista ääntä? Etupalat vissiin vaihdettu ~90tkm sitten ja levyt ehkä alkuperäiset (2011/198tkm ajettu), joten ei kun levyt+palat tilaukseen ja vaihtoon. Vai tarkoittaaako huoltokirjan jarruhuolto oletuksena myös levyjen vaihtamisen?
                              Auto myös ravistaa/nypyttää kevyesti kun jarruttaa.

                              Sisäpuhallin kitisee välillä. Löytyykö puhallin jostain hanskalokeron kautta vai miten hiljenee?
                              Myöskin keskikonsolin mukitelineen kansi pärisee, varsinkin kiinni ollessaan, mutta myös aukinaisena. Muilla samaa?

                              Onko webasto näissä käytössä kun auto käy vai onko varmasti aina pois?

                              Moottorin lämpömittaria en ole vielä kertaakaan saanut 100 asteen kohdalle kaupunkiajossa. Onko mahdollisesti termarivikaa jos lämmöt pyörii 85 asteen kohdalla? EGR saattanee siis olla poistettu käytöstä? (mutta ei kai sitä käyttöönkään ottaa kannata?) Hyvin riittää lämmitystä sisään vaikka moottori ei olisikaan oikean lämpöinen, siitä mietin webaston toimintaa.

                              Mistä F1x:ään OEM-laatuisia osia? Saako ulkomailta selvästi halvemmalla kuin KL-varaosista vai eikö maksa vaivaa?
                              EDIT: jaa, itseasiassa vähän edullisemmat kuin KL OEM-osat saattanee riittää Jarrulevyt eteen näyttäisi olevan OEM 440€/pr, Zimmerman 196€/pr.
                              Suosituksia?
                              Last edited by alspe; 09-02-2018, 09:17.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4629
                                • Tampere

                                Originally posted by alspe View Post
                                Sisäpuhallin kitisee välillä. Löytyykö puhallin jostain hanskalokeron kautta vai miten hiljenee?
                                Just vaihdoin tuollaisen. Melko syvälle saa kaivaa että puhaltimen saa kouraan. Sinne pääsee konehuoneesta repsikan puolelta. Taitaa ottaa hiukan toista tuntia vaihtaa puhallin.

                                Puhaltimen saa edullisimmin saksasta.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎