F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• kakkoskuski
    replied
    Originally posted by veikkola22 View Post
    ^Ilmottelehan mitä sieltä porsi, sikäli kun saat tiedon, itellä samalla kone 220tkm ajettuna, tarkotus ois päästä vielä pätkä tuolla... Että jos ois jotain mihin vois jotenkin ennakoivasti vaikuttaa
    Sain sellasta tietoa että siellä on venttiili poikki, mäntä paskana, kansi paskana ja epäilevät että turbokin ottanu osumaa. Mutta jakopää on kuulemma ehjä. En ihan ymmärrä mikä tuon on sitten aiheuttanut.

Alustava karkea arvio moottorin vaihdolle oli ~5k ja nyt uusi arvio oli että menee yli kuuden tonnin. Tuosta kun lopullinen summa vielä nousee lähemmäs 7k niin eihän tässä hommassa ole mitään järkeä.

Kuulostaako teistä järkevältä?
    b47 vaihtomoottori ~4000€
    vaihtotyö +2000€
    Loppusumma +6000

Ehjänä tosta autosta olis varmaan saanu sen 9-10k. Moottorin vaihdon jälkeen arvo tuskin yhtään enempää ja onkohan vaan vaikeempi päästä eroon.

Mitähän tommosesta moottoririkko raadosta sais jos sen myisi sellasenaan jollekkin korjattavaksi tai purkuun? Vois tulla mulle lopulta halvemmaksi eikä tarvisi sen jälkeen miettiä koko asiaa.

Leave a comment:

• Laku
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Jos soft close surahtaa 2 krt muttei imaise, hampaat rikki vai vaijeri sutii tyhjää? Korjaussarjoja ilmeisesti saa näihin. Yksikkö näyttäs liimatun tukevasti, joten askartelutaitoa vaatinee vanhan halkaisu ilman että rikkoo.
    Minusta se ei ole oikein avattavissa. Omassani vaijeri irtosi moottorista vai oliko mennyt poikki ja uusin koko moottorin.

Leave a comment:

• VilleP
    replied
    Eipä nuo kiinni päin mentäessä jumittele.

Leave a comment:

• Tatu6o
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Sekä seiskassa, että retrofitattuna äffässä on soft close ja aina annan moottorin vetää oven kii. Äffässä se moottori pyörähtää kuitenkin varotoimena varmistaen, että ovi on kiinni, vaikka sen ns. paiskaa kiinni.

Sitä vartenhan tuo varuste on, ettei tarvi pieksää.
    Näin olin ajatellut, mutta nyt pakkasilla heräsi pieni epäluulo. Ovi oli aika kohmeessa tänään aamulla ja aloin pohtimaan, että meneekö mekanismi rikki jos ovi jumittaa eikä moottori saa vedettyä ovea kiinni.

Leave a comment:

• ritariässä
    replied
    Jos soft close surahtaa 2 krt muttei imaise, hampaat rikki vai vaijeri sutii tyhjää? Korjaussarjoja ilmeisesti saa näihin. Yksikkö näyttäs liimatun tukevasti, joten askartelutaitoa vaatinee vanhan halkaisu ilman että rikkoo.

Leave a comment:

• zener
    replied
    Sekä seiskassa, että retrofitattuna äffässä on soft close ja aina annan moottorin vetää oven kii. Äffässä se moottori pyörähtää kuitenkin varotoimena varmistaen, että ovi on kiinni, vaikka sen ns. paiskaa kiinni.

Sitä vartenhan tuo varuste on, ettei tarvi pieksää.

Leave a comment:

• Tatu6o
    replied
    Löytyykö kenelläkään tietoa tai omaa näkemystä soft closesta. Jos omistaa soft closella varustetun auton, onko talvella pakkasilla fiksumpi "paiskata" ovi kiinni itse vai antaa soft closen vetää ovi kiinni? Olen ymmärtänyt että kesällä on mekanismille parempi antaa sen vetää itse ovi kiinni, mutta muuttuuko tilanne talvella.

Leave a comment:

• Stroop
    replied
    Sori, jakopään kopan ja lohkon väliin tiiviste, sen perään vasta tulee laatikko. Ei pitäis kiireessä päteä. Korjasin tuohon listaan.
    Last edited by Stroop; 19-11-2025, 05:34.

Leave a comment:

• Urpo_rotta
    replied
    Laatikon ja lohkon väliin tiiviste... ?? asiasta ei kyllä varmuudella ole kahta koulukuntaa

Leave a comment:

• vekkuli
    replied
    Originally posted by Stroop View Post

Valmistajalistan sijaintia en muista minäkään ja lista vaihdettavista osistakin on rustattu eri topiceissa useampaan kertaan. "Jakopää" tai "N47 jakopää" hakusanoina varmaan tuottaisi tulosta, ketjuja on useita.

Mutta karkeasti sinne menee ketjujen ja kiristimen lisäksi:

- Nokka-akselin ratas
    - Öljypumpun ratas+ketju (öljypumpun rattaassa muuten vääränkätinen kierre)
    - Korkeapainepumpun ratas
    - Laahaimet
    - Tiiviste laatikon ja lohkon väliin riippumatta oliko siellä alunperin vai ei. Tästä on kaksi koulukuntaa, tiiviste vai ei. Itse olen laittanut öljyvuotojen välttämiseksi.
    - Suuttimien tiivisterenkaat kannattaa vaihtaa kun käyvät irti joka tapauksessa
    - Varmaan vielä jotain muutakin, edellisestä on aikaa jo sen verran että kovalevy näköjään sakkaa.

Tsemppiä hommaan.
    Missä variaatiossa on muka tiiviste lohkon ja laatikon välissä? Ei sinne kyllä kuulu mitään ylimääräistä laittaa ja mitä öljyvuotoja se estää?

kampuran stefa ja öljysuutin myös vaihtoon.

Leave a comment:

• Stroop
    replied
    Originally posted by ptl View Post
    Mitäs ne suositellut valmistajat n57 jakoketjuksi olikaan? Ja oliko iwis tehtaalla käytetty merkki?

Muistelen jonkun listan nähneeni, mutta en nyt haulla löytänyt, ja viikonlopun hankintojen myötä voisi alkaa laittamaan osia tilaukseen.

Mitä kaikkea kannattaa samalla vaihtaa ketjujen ja kiristimien lisäksi? Selkeät "vaihda aina nämä" ja "vaihda nämä jos näyttää huonolle" listat olis tässä vaiheessa (moottoreita ei vielä purettu) ja isot avut. Toki ei ole kiire, eli ei ole mikään pakko heti tilata mitään, mutta tapana ottaa omaan hyllyyn hieman etupainotteisesti osiajoita tulee tarvitsemaan varmasti tai hyvällä todennäköisyydellä.
    Valmistajalistan sijaintia en muista minäkään ja lista vaihdettavista osistakin on rustattu eri topiceissa useampaan kertaan. "Jakopää" tai "N47 jakopää" hakusanoina varmaan tuottaisi tulosta, ketjuja on useita.

Mutta karkeasti sinne menee ketjujen ja kiristimen lisäksi:

- Nokka-akselin ratas
    - Öljypumpun ratas+ketju (öljypumpun rattaassa muuten vääränkätinen kierre)
    - Korkeapainepumpun ratas
    - Laahaimet
    - Tiiviste jakopään kopan ja lohkon väliin riippumatta oliko siellä alunperin vai ei. Tästä on kaksi koulukuntaa, tiiviste vai ei. Itse olen laittanut öljyvuotojen välttämiseksi.
    - Suuttimien tiivisterenkaat kannattaa vaihtaa kun käyvät irti joka tapauksessa
    - Varmaan vielä jotain muutakin, edellisestä on aikaa jo sen verran että kovalevy näköjään sakkaa.

Tsemppiä hommaan.
    Last edited by Stroop; 19-11-2025, 05:33. Reason: Tiivisteen paikka korjattu jakopään kopan ja lohkon väliin.

Leave a comment:

• ptl
    replied
    Mitäs ne suositellut valmistajat n57 jakoketjuksi olikaan? Ja oliko iwis tehtaalla käytetty merkki?

Muistelen jonkun listan nähneeni, mutta en nyt haulla löytänyt, ja viikonlopun hankintojen myötä voisi alkaa laittamaan osia tilaukseen.

Mitä kaikkea kannattaa samalla vaihtaa ketjujen ja kiristimien lisäksi? Selkeät "vaihda aina nämä" ja "vaihda nämä jos näyttää huonolle" listat olis tässä vaiheessa (moottoreita ei vielä purettu) ja isot avut. Toki ei ole kiire, eli ei ole mikään pakko heti tilata mitään, mutta tapana ottaa omaan hyllyyn hieman etupainotteisesti osiajoita tulee tarvitsemaan varmasti tai hyvällä todennäköisyydellä.
    Last edited by ptl; 17-11-2025, 12:16.

Leave a comment:

• Kamppi
    replied
    Itse laitoin defa pistokkeen kuskin puolelle sumuvalon vieressä olevaan peitelevyyn. Panssarijohto ajovalon suuntaan ylös josta löytyi sopiva kuja. Ensin laturille ja siihen haaroitus säteilylämmittimelle ja sisätilalämmittimelle. Pistokkeen yläpuolelle sijoittui ritilän muoto joka ohjaa valuvan veden. Kohtuullisen huomaamaton sijoitus.

Leave a comment:

• Stroop
    replied
    Originally posted by Kajakki2 View Post
    Oletteko saaneet asennettua Defan minipulgin jotenkin järkevästi F10/F11:n vakiopuskuriin, ja vedetyä vielä sen Defan panssarikaapelinkin sinne konehuoneen plus ja miinus -navoille?
    Olisi tarkoitus asentaa Dedan 1210 laturi Webastoa varten, kun rouvan auto on kyseessä, ja ajot on aika lailla pätkämallista.
    Jotain niitä ritilämuoveja joutuu kait vandalisoimaan mutta olisi kiva tietää mistä kohdasta sen panssarikaapelin saisi vedettyä. Kuva olisi kiva!
    Pari olen asentanut. Jonkin verran tietysti riippuu siitä minne haluat puskuripistokkeen laittaa, itse olen laittanut kuskin puolelle puskurin päätyyn niin että se osoittaa sivulle. Tässä tapauksessa etupyörä pois, sisälokasuojan etupuolisko irti ja reilusti raolleen. Porrasporanterällä reikä puskuriin ja pistoke sitten kiinni. "Panssarijohdon" olen tuonut umpion takaa ylös, siellä on tilaa tulla vaikka ahdas onkin. Reitin löytää kyllä kun viitsii hieman tutkailla. Boksi kiinni ohjaustehostimen säiliön viereen, siinä on joitain kiinnitysruuveja jonka alle olen saanut lipareen kiinni. Johdot navoille sitten etukautta sen suojapellin alla ja lopussa jäykisteputkea pitkin, siihen nippareilla kiinni. Tämä ei varmasti ole ainoa eikä ehdottoman oikea tapa, kulma on enemmänkin se että laittaa miten omasta mielestä on paras lopputulos..

Leave a comment:

• Urpo_rotta
    replied
    Eikai se vinoon voimennä mitenkään jos sinne ei oo mitään jääny väliin. Näin ite näkisin asian

Leave a comment:

Working...
X