Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anza(kla)
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 970
    • kokkola

    Originally posted by Cell View Post
    Lambdan vikakoodi ei välttämättä ole tarkoittanut että lambda on rikki, siksi ne koodit pitäis aina katsoa sanatarkasti. Noilla oireilla veikkaan että ongelma on alunperinkin ollut seoksensäädössä, eli imuvuoto tai maffi.

    Katsoitteko luistoneston koodin miltä modulilta?
    kyllä se ihan varta vasten katsottiin että se on lambdavika ja mitattiin myös että saatiin varmuus ja ne arvot pysyi paikoillaan,eikä seilannut ollenkaan.

    en ala suin päin kuitenkaan +150€ lambdaa ostamaan.

    en ymmärrä noista moduleista hevon helvettiä.

    vikakoodit on kuitenkin luettu (merkkiliikkeessä ja kaveri luki sitten muutama viikko sen jälkeen) ja koodeja oli merkkiliikkeen aikaan päällä 3 kappaletta.

    1.akun varaus käynyt vähissä (paska akku)
    2.joku bank(1?) (lambdaksi epäiltiin)
    3.se mikrokytkin vänkärin takaoven ikkunan-listassa

    tuosta jälkimmäisestähän puitiin jokunen sivu takaperin ja kaikki niin sanoi ettei siellä mitään kytkimiä/tunnistimia ole.
    No eipä ole hälytin enään vittuillut kun tilasin uuden ikkunan-listan takaoveen missä OLI se kytkin.

    ja sen takia kaveri luki noi koodit jälkeen päin että saatiin varmuus että vika on tosiaan lambdassa ja sitten alettiin mittailemaan lambdoja.

    Eli luistonesto itsessään ei ole minun omistus-suhteen aikana antanut ainuttakaan vika-koodia.

    tosin kun "vika" on päällä ei ole koodeja luettu,mutta eiköhän tuommonen luulis jäävän muistiin.

    EDIT: ja tosiaan joltain seoksen-säätö probleemalta kuulostais omaanki korvaan tuo "käynti-häiriö".

    pitänee joku ilta kilauttaa kaverille ja lukee ne koodit taas kerran.
    Last edited by anza(kla); 24-11-2010, 20:47.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      Originally posted by anza(kla) View Post
      pitänee joku ilta kilauttaa kaverille ja lukee ne koodit taas kerran.
      Suosittelen kilauttamaan semmoselle kaverilla joka ymmärtää myös tulkita niitä.
      Ja kyllä luistoneston puolella pitäisi koodi jäädä muistiin jos valo syttyy.
      Jos siellä ei ole mitään muistissa niin katso mittaristolta, voihan vika olla siinäkin päässä toki.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Jaska.T
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1527
        • TaNpere

        Originally posted by anza(kla) View Post
        kertokaas mulle mikä on vialla kun "kylmällä" moottorilla polkasee kaasua niin luistonesto valo syttyy ja palaa niin kauan kun auton sammuttaa.
        Mulla oli vastaavaa ongelmaa kun auto ostin ja niin oudolta kuin se kuulostaakin niin antoi vikakoodia maffista ja sen uusimmalla tuo vika ei ole palannut.

        G30 530e Msport
        -------------------------------------------------
        F30 330e Msport
        E60 525d Msport LCI
        E39 530d Touring
        Ex E46 320i coupé
        Ex AC Schnitzer S5 3.0d
        Ex ALPINA B6
        Ex E34 525i Touring
        Ex E36 328i Coupe
        Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
        Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
        Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
        Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
        Never Drive Faster Than
        Your GuardianAngel Can Fly

        Comment

        • juho-85
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 753
          • Pirkkala

          Mitenkäs on käykö e60 16" vakiovanne e38 740i faceliftiin?
          Eli onko suunnilleen sama et yms?
          F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
          Tilattu i4 M50

          Exät:
          e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            Originally posted by juho-85 View Post
            Mitenkäs on käykö e60 16" vakiovanne e38 740i faceliftiin?
            Eli onko suunnilleen sama et yms?
            Esim Styling 32:
            5er E60 ff.
            8x18245/40R18 ET 20
            8x18vorne245/40R18 ET 20
            9x18hinten275/35R18 ET 32

            7er E38
            8x18 *vorne235/50R18 ET 20
            9x18 *hinten255/45R18 ET 22



            katselepa lisää osoittesta http://felgenkatalog.auto-treff.com/
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • juho-85
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 753
              • Pirkkala

              Kiitoksia. en ollutkaan edes tietoinen tommosesta sivustosta.
              F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
              Tilattu i4 M50

              Exät:
              e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

              Comment

              • VipeT
                Newbiemmer
                • Apr 2009
                • 29
                • Nokia

                Talvi tulee mukavien pakkasten kera ja vihdosta viimein ajattelin e38 735:een sen defan säteilylämmitinsarjan hommata ja asentaa. Onkos kellään vinkkejä sisähaaran tuomiseen kabiinin puolelle? Mistä kohtaa kannattaa johto vetää?

                Onko tuo säteilylämmitinsarja ainut vaihtoehto, ei kukaan ole saanut letkulämmitimiä toimimaan M62:n kanssa? Tuo sarja on varmasti parempi kuin kylmäkäynnistys pakkasaamuna.

                Hintaa tuolla säteilylämmitin setillä on 360e sisähaaroineen ja 2.5m vihreine edullisine ulkojohtoineen, ilman sisälämppäriä. Webastoa tai Eberiä en halua, niiden hinnat on kuitenkin tuota ainakin tuplasti kalliimmat, vaikka kuinka itse asentaisi.
                Bmw 520i -99 E39
                ex. Bmw 318i -94 E36 cabriolet
                ex. Bmw 735i -96 E38

                Comment

                • JiPe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2010
                  • 2548
                  • Kuopio

                  Kylläpäs on KL-varaosassa ruuhkaa kun ei puhelimeen ehditä vastata.. Kellään tietoo paljonko öljypohjantiiviste maksanee siellä?
                  MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                  MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                  MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                  Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                  Comment

                  • Rockford
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 8028
                    • Pinsiö

                    Originally posted by JiPe View Post
                    Kellään tietoo paljonko öljypohjantiiviste maksanee siellä?
                    Itse juuri tuossa asentaneena -> M60 metallinen öljypohjantiiviste KL:ssä 28€.
                    -Dodge Charger -73
                    -Mercedes-Benz GLK
                    -VW Transporter

                    Comment

                    • anza(kla)
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 970
                      • kokkola

                      Originally posted by VipeT View Post
                      Talvi tulee mukavien pakkasten kera ja vihdosta viimein ajattelin e38 735:een sen defan säteilylämmitinsarjan hommata ja asentaa. Onkos kellään vinkkejä sisähaaran tuomiseen kabiinin puolelle? Mistä kohtaa kannattaa johto vetää?

                      Onko tuo säteilylämmitinsarja ainut vaihtoehto, ei kukaan ole saanut letkulämmitimiä toimimaan M62:n kanssa? Tuo sarja on varmasti parempi kuin kylmäkäynnistys pakkasaamuna.

                      Hintaa tuolla säteilylämmitin setillä on 360e sisähaaroineen ja 2.5m vihreine edullisine ulkojohtoineen, ilman sisälämppäriä. Webastoa tai Eberiä en halua, niiden hinnat on kuitenkin tuota ainakin tuplasti kalliimmat, vaikka kuinka itse asentaisi.
                      itse asensin 540i (e34 tosin) molemmat.
                      letkulämmitin ekaks ja kun ei millään meinannut lämmetä moottori (virta pistokkeessa meidän taloyhtiössä ainoastaan 2 tuntia/kellon ympäri)
                      niin säteily-lämmitin kylkeen. sitä en muista että kuuluko tuohon letkulämmittimeen joku kytkentäsarja tuohon sähköiselle vesipumpulle mutta itselle semmoinen rakennettiin. voi olla että tyhjästä alettiin sitä tekeen. mutta tuo auttoi pikkusen lisää kun vesi kiersi kun auto oli roikan nokassa. tosin ainahan lämmin vesi pakenee ylöspäin,joten jos lämmittimen asentaa alavesi letkuun niin luulishan sen niinkin hiukan tuota vettä "pyörittävän".

                      no eipä lämmennyt vieläkään moottori juuri yhtään,joten eipä siinä.

                      porukka kun puhui että m60 kylkeen ei saa lohkolämmitintä.

                      no nyt alla on m60 (e38) ja kah perkele,siinähän on lohkolämmitin ja johan muuten pata lämpiää parissa tunnissa.

                      olin itse kans siinä uskossa että säteily tai letkulämmitin m60,mutta on niihin näköjään saatavilla myös lohkolämmittimiä.

                      tai voihan se olla että joku on tuohon kokannut jonku defan kiinni,mutta voi pojat että pelaa upeesti.

                      ja itse kysymykseen.

                      mikäli et pidä koko yötä autoa roikan nokassa,niin molemmat nuo sun vaihtoehdot on todella huonoja.
                      tosin varmasti parempipa kun ei mitään,mutta ei noista niinku itselle ainakaan mitään hyötyä ollut.

                      Comment

                      • VaihtoVirta
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 558
                        • Kuusamo

                        Nyt on ruvennu seiska hävittämään jäähdytysnestettä pari desiä viikossa, vaikka ei hirveästi tule ajettua. Ja ilmoittaa myös välillä "check coolant level", vaikka nestettä olisikin (johtunee hävinneestä paineesta jäähdytysjärjestelmässä?) Vesipumppu ja termari vaihdettu 2007 (oem-osa), joten onko nyt paras tapa vaihtaa paisari ja siihen uusi korkki? Noista paineellisista järjestelmistä kun ei pikkuvuotoja oikein silmin havaitse.

                        Toinen kysymys:

                        Mistä johtuu auton lämmettyä ja varsinkin nyt pakkasella esiin tullut naputus jostain vesiventtiilin suunnalta. Kuuluu parhaiten kabiiniin, konehuoneesta ei tuota ääntä voi paikallistaa (taustamelu: rallattava vanos ). Naputus kuuluu parhaiten tyhjäkäynnillä, ja se tulee noin 3-5sek välein. Jos puhaltimen sammuttaa, loppuu ääni. Kuten myöskin silloin, kun pakkasella avaa oven ja automatiikka pyytää lisää puhallustehoa/lämpöä, mutta naputus jatkuu taas hetken päästä.

                        edit: kyseessä siis 740iA 06/99

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by VaihtoVirta View Post
                          Nyt on ruvennu seiska hävittämään jäähdytysnestettä pari desiä viikossa, vaikka ei hirveästi tule ajettua. Ja ilmoittaa myös välillä "check coolant level", vaikka nestettä olisikin (johtunee hävinneestä paineesta jäähdytysjärjestelmässä?) Vesipumppu ja termari vaihdettu 2007 (oem-osa), joten onko nyt paras tapa vaihtaa paisari ja siihen uusi korkki? Noista paineellisista järjestelmistä kun ei pikkuvuotoja oikein silmin havaitse.
                          Paisari tuppaa yleensä hajoamaan kerralla, eli kun yksi halkeama jonnekkin ilmestyy, niin sen kyllä huomaa. Ainoastaan tasoanturin paikasta, saattaa vuotaa hitaasti nestettä.

                          Toinen vaihtoehto on jäähdyttimen toisessa päässä oleva muovinen kulmapala, josta lähtee ilmausletku paisarille. Tämä kulmapala haurastuu ajan kuluessa ja alkaa vuotamaan hitaasti. Monesti kun sitä vähänkin enemmän pitelee, murenee koko palikka käsiin. Kannattaa siis sekin tsekata.

                          E38:ssa on myös sitä ongelmaa, että jäähdytin alkaa vanhetessaan muuttua luonnottoman muotoiseksi. Yleisimmin sen huomaa kun jäähdyttimen yläosa tai alaosa vääntyy ja muistuttaa "puolikuuta". Tällöin tuollainen parin desin viikkohävikki on erittäin mahdollista. Ex seiskastani tosin toinen jäähdyttimen pääty halkesi, läheltä ylävesiletkua ja hävitti sitä kautta hiljalleen nestettä, aiheuttaen samalla paineenlaskua ja vikavaloja mittaristoon. Kannattaa siis tsekata se konehuone huolella läpi, koska jäähdytinneste yleensä värjää paikkoja valkoiseksi, jolloin vuoto on helpompi tunnistaa.

                          Viimeisenä vaihtoehtona on, että vesipumppu vuotaa, mutta niin vähän, että neste kuivuu kuumaa konetta vasten samantien, eikä jätä näkyviä jälkiä. Termarin tiivistekin voi toki vuotaa.

                          Comment

                          • Arnolds
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3311
                            • Kajjjaani

                            Originally posted by anza(kla) View Post
                            ......no eipä lämmennyt vieläkään moottori juuri yhtään,joten eipä siinä.

                            porukka kun puhui että m60 kylkeen ei saa lohkolämmitintä.

                            no nyt alla on m60 (e38) ja kah perkele,siinähän on lohkolämmitin ja johan muuten pata lämpiää parissa tunnissa.

                            olin itse kans siinä uskossa että säteily tai letkulämmitin m60,mutta on niihin näköjään saatavilla myös lohkolämmittimiä.

                            tai voihan se olla että joku on tuohon kokannut jonku defan kiinni,mutta voi pojat että pelaa upeesti.

                            ja itse kysymykseen.

                            mikäli et pidä koko yötä autoa roikan nokassa,niin molemmat nuo sun vaihtoehdot on todella huonoja.
                            tosin varmasti parempipa kun ei mitään,mutta ei noista niinku itselle ainakaan mitään hyötyä ollut.
                            :think :think Pakko kyllä ihmetellä miten M60:iin on istutettu kaksi normaalia lohkolämmitintä. :think :think

                            Ja sitten tuo ettei säteilijät toimi on paska puhetta. Nyt jo kolmanessa säteilijät ja niistä kaksi M60 konetta ja TOIMII jos on asennettu oikein.
                            F26 xDrive20d TwinPower

                            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                            Comment

                            • JiPe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2010
                              • 2548
                              • Kuopio

                              Onko muuten kukaan suomentanu tuota huoltokirjaa? (sitä vihkosta, missä on lueteltu mitä pitää millonkin tehdä) Ei tartteis koko aikaa istua nenä kiinni läppärissä..

                              E: Kiitoksia infosta Ramzez...taas.
                              Last edited by JiPe; 28-11-2010, 23:31.
                              MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                              MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                              MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                              Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by JiPe View Post
                                Onko muuten kukaan suomentanu tuota huoltokirjaa? (sitä vihkosta, missä on lueteltu mitä pitää millonkin tehdä) Ei tartteis koko aikaa istua nenä kiinni läppärissä..
                                En ole koskaan perehtynyt koko vihkoon sen tarkemmin, kun huollot voi järjellä jäsennellä paremminkin.

                                Oma huoltotaktiikkani on seuraava

                                10 tkm välein:

                                öljyt
                                suodatin

                                40 tkm välein:

                                ilmansuodatin
                                tulpat (jos normit)
                                raitisilmasuodattimet (voi vaihtaa hieman harvemminkin)
                                Inspection II listan mukaiset tarkistukset (löytyy mm. e38.org)
                                vikakoodinluku

                                60 tkm välein:

                                tehostinnesteet vaihtoon
                                peräöljyt

                                80 tkm välein:

                                hihnat ja niihin liittyvät hilppeet
                                öljypumpun kiinnitys
                                alemman öljypohjan tiivistevaihto (pumpun kiinnityksen tsekkauksen yhteydessä)

                                100 tkm välein:

                                tulpat (jos mallia platina)
                                vesipumppu ja termari vaihtoon


                                Kerran kahdessa vuodessa:

                                jäähdytinnesteet
                                jarrunesteet


                                Kahdesti vuodessa (yleensä renkaidenvaihdon yhteydessä):
                                jarrujen läpikäynti, putsaus, voitelu


                                Polttoainesuodatin vaihtoon joka syksy


                                Saattoi jäädä jotain mainitsematta, mutta kaikkea ei voi heti muistaa...
                                Last edited by Ramzez; 28-11-2010, 19:39.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎