Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    Originally posted by Ramzez View Post
    Suosittelen ihan yleisesti kaikille, joilla ei jo ole, että hankkivat itselleen vikakoodinlukulaitteet. E38:ssa niitä tuntuu tarvitsevat yhtenään ja noiden vikojen selvittäminen tulee aivan helkkaristi helpommaksi. Eihän sillä toki kaikkea selvitä, mutta noita sähkövikoja on kyllä tullut selvitettyä useammasta autosta hyvällä menestyksellä.
    Ne on nuo automaatti seiskat vähä tuollaasia..Onneks löytyy tuo 6-gang manuaal
    Mainittavia ongelmia ei ole juurikaan ollut, ja päivittäin tulee varsin reilusti ajettua


    Originally posted by |foder| View Post
    Kaikki ovet ja luukut lukkiutuvat. Kokeilin juuri.
    Vilautuksen aikana ei syttyneet sisustan valot palamaan. Häly ei huutanut.
    Kerran on häly huutanut, sekin laivalla ollessa. ihme ettei silloin imassut akkua tyhjäksi.
    Ettei tässä nyt vain olisi se Zouinkin mainostama sulakerasian vesi ongelma..Eli poistoreikä tukossa ja pohjalla olevat releet uiskentelevat vedessä.
    Toinen joka kannattaa tarkistaa, on apparin puolen c-pilarin johdot..Menee sitten varsin typerästi noissa alkupään kotteroissa ne piuhat siellä.

    Supa, meinaatko ihan tosissaan että noihin vanhempiin saa koodattua valomuistin? Vähän haiskahtaa kyllä jollekkin rele/diodi virityksille aina noissa vanhemmissa vehkeissä nuo valomuistit.
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      Originally posted by Janzki View Post
      Ne on nuo automaatti seiskat vähä tuollaasia..Onneks löytyy tuo 6-gang manuaal
      Mainittavia ongelmia ei ole juurikaan ollut, ja päivittäin tulee varsin reilusti ajettua
      Mikäs edustusauto se sellainen on, jossa pitää vaihtaa manuaalisesti!
      Noh, oman autoni laatikko on kyllä ikänsä toiminut moitteetta, eikä vikakoodeja ole näkynyt, mutta en halua liikaa mainostaa, koska silloin on yleensä tapana, että se nimenomaan hajoaa.

      Originally posted by Janzki View Post
      Ettei tässä nyt vain olisi se Zouinkin mainostama sulakerasian vesi ongelma..Eli poistoreikä tukossa ja pohjalla olevat releet uiskentelevat vedessä.
      Toinen joka kannattaa tarkistaa, on apparin puolen c-pilarin johdot..Menee sitten varsin typerästi noissa alkupään kotteroissa ne piuhat siellä.

      Supa, meinaatko ihan tosissaan että noihin vanhempiin saa koodattua valomuistin? Vähän haiskahtaa kyllä jollekkin rele/diodi virityksille aina noissa vanhemmissa vehkeissä nuo valomuistit.
      Pitäisköhän alkaa kirjoittaa e38:sta jotain faq:ia, kun tietyt ongelmat näissä ovat aika yleisiä, niin ei aina kysyttäisi asiaa erikseen? Jaksaminen on sitten asia erikseen.

      Valomuisti on kyllä mielestäni aika vanhoissakin seiskoissa. Tai ainakin tämän nykyisen seiskan kai saisi ohjelmoitua siten, että valot syttyisivät automaattisesti, mutta itse en henk koht välitä kyseisestä ominaisuudesta. Ihan hyvä vain, että valot saa tarvittaessa pois päältä.

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        Originally posted by Ramzez View Post
        Mikäs edustusauto se sellainen on, jossa pitää vaihtaa manuaalisesti!
        Noh, oman autoni laatikko on kyllä ikänsä toiminut moitteetta, eikä vikakoodeja ole näkynyt, mutta en halua liikaa mainostaa, koska silloin on yleensä tapana, että se nimenomaan hajoaa.



        Pitäisköhän alkaa kirjoittaa e38:sta jotain faq:ia, kun tietyt ongelmat näissä ovat aika yleisiä, niin ei aina kysyttäisi asiaa erikseen? Jaksaminen on sitten asia erikseen.

        Valomuisti on kyllä mielestäni aika vanhoissakin seiskoissa. Tai ainakin tämän nykyisen seiskan kai saisi ohjelmoitua siten, että valot syttyisivät automaattisesti, mutta itse en henk koht välitä kyseisestä ominaisuudesta. Ihan hyvä vain, että valot saa tarvittaessa pois päältä.
        No jaa..Tuolla niin tule edustettua..Käyttis Sen takia sillä uskaltaa huoletta ajaakkin kun itse saa hämmentää, ja kulutuskin pysyy varsin maltillisena

        Niihä noissa tuntuu samat viat pyörivän..Yllätys
        Jostain lukaisin että 6/98 eteenpäin saisi vasta valomuistin koodailtua..Omakin on tuota "vanhempaa painosta" ja sitä vähän mulkoillut niin eipä tuolla mahdottomia pysty koodailla päälle / pois..
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          Originally posted by Janzki View Post
          Jostain lukaisin että 6/98 eteenpäin saisi vasta valomuistin koodailtua..Omakin on tuota "vanhempaa painosta" ja sitä vähän mulkoillut niin eipä tuolla mahdottomia pysty koodailla päälle / pois..
          On hyvin mahdollista, mutta kuten sanoin, en itse sitä kaipaa, niin en ole edes yrittänyt. Jos autossani olisi halogenit, niin mikä jottei, mutta noita xenoneita ei viitsi välkytellä jatkuvasti, varsinkin kaupungissa jos ajaa esim. kaupan pihasta sata metriä toisen pihaan tai vastaavasti huoltoasemalle. Pidemmät maantiepätkät tuleekin sitten ajettua valot täysin päällä. Talvella tietysti valot aina päällä.

          Comment

          • |foder|
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 7045
            • Forssa

            Originally posted by Janzki View Post
            Ettei tässä nyt vain olisi se Zouinkin mainostama sulakerasian vesi ongelma..Eli poistoreikä tukossa ja pohjalla olevat releet uiskentelevat vedessä.
            Toinen joka kannattaa tarkistaa, on apparin puolen c-pilarin johdot..Menee sitten varsin typerästi noissa alkupään kotteroissa ne piuhat siellä.
            Mistä sulakerasia kyseessä?
            Konepellin alla apukuskin puolella sulakerasia näytti olevan pohjaltaan kuiva, sen verran mitä taskulampulla näki välistä.

            Tuon C-pilarin otan teon alle huomenna. puuttui tänään torxit niin piti käydä hakemassa kaiken kattava palasarja. Niin ja apukuskin sisälokarin ajattelin kurkkia myös huomenna. Huomenna päivitystä.
            Nyt:
            E82 135i -11

            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6350
              • Tampere

              Originally posted by |foder| View Post
              Konepellin alla apukuskin puolella sulakerasia näytti olevan pohjaltaan kuiva, sen verran mitä taskulampulla näki välistä.
              Mullakin oli yhdessä vikaisessa yksilössä boxin pohja ihan kuiva, mutta joskus aikaisemmin ollut niin märkänä että releen pohjien liitokset oli ihan poikki hapettuneita :think Päältä päin katsottuna taisin nähdä vain että purkin pohja oli hiukan musta, kun vaalea pitäisi puhtaana olla.
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Joo taisin muistaa väärin, ei tainnut ihan helposti onnistua itseasiassa prefacelifteihin tuo valomuistin laitto, vaatii uudemman valomoduulin.

                Joo ja ne apparin penkin alla olevat isot sulakkeet kantsii katsoa kanssa läpi maton alta, jos pohjasta puuttuu esim niitä reikien suojalätkiä niin aika varmasti on päässyt vesi sisään.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • |foder|
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 7045
                  • Forssa

                  No, yritän sitten saada koko kotelon irti korista ja tarkistaa liitokset myös alapuolelta.
                  Nyt:
                  E82 135i -11

                  Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    Originally posted by |foder| View Post
                    No, yritän sitten saada koko kotelon irti korista ja tarkistaa liitokset myös alapuolelta.
                    Ainakin 750 mallissa mahtui nostamaan ecut pois tieltä, sitten releet nousi kanssa pakettina sen verran ylös, että sai kallistettua alapuolen näkyviin, muutaman minuutin perkaus... korjaaminen vaatikin jo purkamista, kun omat kädet ei kupin pohjalla kolvaamaan mahtuneet.
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • |foder|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 7045
                      • Forssa

                      Originally posted by Zoui View Post
                      Ainakin 750 mallissa mahtui nostamaan ecut pois tieltä, sitten releet nousi kanssa pakettina sen verran ylös, että sai kallistettua alapuolen näkyviin, muutaman minuutin perkaus... korjaaminen vaatikin jo purkamista, kun omat kädet ei kupin pohjalla kolvaamaan mahtuneet.
                      Jos kolvailla tarvii niin sitten menee ensi viikkoon. Tämä viikko vielä lomaa ja kolvit kaikki töissä...
                      Nyt:
                      E82 135i -11

                      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                      Comment

                      • |foder|
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 7045
                        • Forssa

                        Noni, tallipäivä ohi.
                        Apukuskin etummaisen sisälokarin takana piuhanippu kunnossa, ei ongelmia. Suojasin silti hyvin ettei rupea joskus rispaantumaan.

                        Sitten se ekujen alla olevat releet. Yhdessä releessä oli hapettumia pahemmin, toisessa vähemmän. Pahemmassa yksi piuha oli hapettunut poikki. Piuhaa vähän pätkäsin ja laitoin uuden liittimen. Alla olevassa kuvassa yksi tyhjä relepaikka vaikka piuhoja tulee siihen, pitääkö siihen tuikata jotain vai antaa vaan olla?
                        Rele, josta oli piuha hapettunut, on kuvassa oikeanpuoleisena. piuha oli poikki nastasta 87 (releen kaaviossa nasta 87).
                        Rasian pohja oli siis nyt kuiva mutta kun nostin kaikki sähköt ylös ja kaadoin kannulla vettä, ei vesi kadonnut mihinkään. Hetken yritin saada sitä kumituttia toimimaan oikein, kunnes lopulta vahingossa painoin sen tutin sinne alapuolelle läpi. Eli nyt ei ainakaan vesi jää seisomaan sinne.



                        KUVA2

                        C-pilaria en ehtinyt avata. Jätetään jotain huomiselle. Meni se aika mukavasti noissakin.

                        E: Kuten arvata saattaa, auto ei vieläkään mene sleep-modeen.
                        Nyt:
                        E82 135i -11

                        Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                        Comment

                        • Bouma
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2007
                          • 3108
                          • Tampere

                          Originally posted by Bouma View Post
                          Jostain syystä alkoi tu sigun E38 puhaltaan kuumaa tuulilasiin sekä sivuikkunoihin niistä pikkusuuttimista keskisuuttimien yläpuolelta vaikka rulla oli säädetty siniselle tottakai näillä keleillä...? Automaatilla huusi ilmastointi.

                          Jumittaisiko siellä surullisen kuuluisa kiertovesipumppu/vesiventtiili?:think

                          Täytyy varmaan säätää lämmöt täysille hetkeksi aikaa jos saisi venttiilit liikkumaan vaikka...

                          Ja kun nämä viat ei riitä niin lisää pukkaa...

                          Lämpiminä päivinä (+25 - +30) tuossa kun autoon hyppäät ja liikkeelle lähdet niin ilmastointi puhaltaa automaatilla täysiä niinkuin kuuluukin mutta pikkuhiljaa se pudottaa puhallustehoa puoleenväliin vaikka lämmöt säädetty esim. 18 asteelle. Autoon alkaa tulla jo kuuma ja puhallusteho ei nouse automaatti asennossa puolesta välistä mihinkään vaikka säätäisi lämmöt puhaltaan 16 astetta...? Tämä tuskin enää on vesiventiilin kepposia...?:think
                          Noniin....

                          Vikakoodit luettu ja tulihan sieltä kaksi vikakoodia:

                          45 - Auxiliary Water pump
                          46 - Left Water valve

                          Eli vika selvisi miksi puhaltaa kuumaa kuskin jalkoihin ja tuulilasiin. Mitenköhän tuon puhallusteho vian kanssa sitten on kun ei mitään muita vikakoodeja tullut ja ei oikein osattu katsoa livedataa tuosta IHKAsta? Voisiko sen aiheuttaa tuo kiertovesipumppu sitten vai onko siellä jotain haistelija antureita pimeenä?:think
                          MB CLS-12 350CGI AMG

                          MYSTINEN.FI

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3197
                            • Saarijärvi

                            Originally posted by |foder| View Post
                            Noni, tallipäivä ohi.
                            Apukuskin etummaisen sisälokarin takana piuhanippu kunnossa, ei ongelmia. Suojasin silti hyvin ettei rupea joskus rispaantumaan.

                            Sitten se ekujen alla olevat releet. Yhdessä releessä oli hapettumia pahemmin, toisessa vähemmän. Pahemmassa yksi piuha oli hapettunut poikki. Piuhaa vähän pätkäsin ja laitoin uuden liittimen. Alla olevassa kuvassa yksi tyhjä relepaikka vaikka piuhoja tulee siihen, pitääkö siihen tuikata jotain vai antaa vaan olla?
                            Rele, josta oli piuha hapettunut, on kuvassa oikeanpuoleisena. piuha oli poikki nastasta 87 (releen kaaviossa nasta 87).
                            Rasian pohja oli siis nyt kuiva mutta kun nostin kaikki sähköt ylös ja kaadoin kannulla vettä, ei vesi kadonnut mihinkään. Hetken yritin saada sitä kumituttia toimimaan oikein, kunnes lopulta vahingossa painoin sen tutin sinne alapuolelle läpi. Eli nyt ei ainakaan vesi jää seisomaan sinne.



                            KUVA2

                            C-pilaria en ehtinyt avata. Jätetään jotain huomiselle. Meni se aika mukavasti noissakin.

                            E: Kuten arvata saattaa, auto ei vieläkään mene sleep-modeen.
                            Minä tossa talvella korjasin tommosen samanlaisen sleep-mode ongelman yhdestä E38:sta. Oli aikamoinen homma, mutta vika löytyi releestä rattiakselin suojamuovin alta. Siellä on kaksi relettä, joista toisen tarkoitusta en löytänyt laisinkaan WDS:stä ja sehän se siellä oireili. Liekkö joku ajoneston/hälyttimen rele tms. kun ei ole dokumentoitu, samassa autossa oli myös hälyttimen satunnaisia itsekseen laukeamisia, jotka saattoivat johtua tästä (tosin autosta koodattiin hälytin pois jo aiemmin, niin siitä ei varmuutta)

                            Edit: pistetään nyt vielä valokuvamuistista, että oli kahdesta releestä oikeanpuolimmainen. Toinen rele lienee automaatin suojarele tms.
                            Last edited by Morkai; 13-08-2011, 23:14.
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Bouma View Post
                              Noniin....

                              Vikakoodit luettu ja tulihan sieltä kaksi vikakoodia:

                              45 - Auxiliary Water pump
                              46 - Left Water valve

                              Eli vika selvisi miksi puhaltaa kuumaa kuskin jalkoihin ja tuulilasiin. Mitenköhän tuon puhallusteho vian kanssa sitten on kun ei mitään muita vikakoodeja tullut ja ei oikein osattu katsoa livedataa tuosta IHKAsta? Voisiko sen aiheuttaa tuo kiertovesipumppu sitten vai onko siellä jotain haistelija antureita pimeenä?:think
                              Vikakoodi vesipumpusta johtuu useimmissa tapauksissa itse pumpun huonosta toiminnasta. Ts. pumpun hiilet ovat lopussa tai itse pumppu on jumissa, joka synnyttää tuon vikakoodin. Yleensä siitä on muistaakseni maininta "short circuit to ground" tms. Tämän vian korjaa vain vaihtamalla hiilet, tai koko pumpun. Yleensä pumpun toimimattomuus käytännössä aiheuttaa huonon lämmöntulon kabiiniin auton käydessä tyhjäkäyntiä ja auton ilmaaminen on hieman haastellisempaa, mutta kuitenkin tehtävissä. Mitään muuta en ole ainakaan itse havainnut.

                              Jännä sinänsä, että vesiventtiili antoi vikakoodin, sillä omassa autossanikin ne välillä jumittavat tai elävät omaa sielunelämäänsä, mutta vikakoodia niistä ei synny. Sinun tapauksessa kuitenkin vaikuttaa erittäin selvältä, että vesiventtiili/t jumittavat ja tämä voi teoriassa aiheuttaa puhallustehon vaihtelut, koska se ilmastointi yrittää kompensoida sen ylimääräisen lämmöntuoton. Ts. suuttimista tulee kuumaa, vaikka pitäisi tulla kylmää ja tämä saa tuuletuksen sekaisin. Tämä on tietysti arvailua, mutta en sulkisi pois sitä mahdollisuutta. Tietysti on vielä yksi vaihtoehto, että itse se ilmastoinnin paneeli on jotenkin rikki. Tietääkseni siinä on jonkinlaista älyä ja se ohjaa ilmastointia. Varmaksi en mene väittämään.

                              Comment

                              • Morkai
                                BTCF Member
                                • Sep 2005
                                • 3197
                                • Saarijärvi

                                Originally posted by Ramzez View Post
                                Vikakoodi vesipumpusta johtuu useimmissa tapauksissa itse pumpun huonosta toiminnasta. Ts. pumpun hiilet ovat lopussa tai itse pumppu on jumissa, joka synnyttää tuon vikakoodin. Yleensä siitä on muistaakseni maininta "short circuit to ground" tms. Tämän vian korjaa vain vaihtamalla hiilet, tai koko pumpun. Yleensä pumpun toimimattomuus käytännössä aiheuttaa huonon lämmöntulon kabiiniin auton käydessä tyhjäkäyntiä ja auton ilmaaminen on hieman haastellisempaa, mutta kuitenkin tehtävissä. Mitään muuta en ole ainakaan itse havainnut.

                                Jännä sinänsä, että vesiventtiili antoi vikakoodin, sillä omassa autossanikin ne välillä jumittavat tai elävät omaa sielunelämäänsä, mutta vikakoodia niistä ei synny. Sinun tapauksessa kuitenkin vaikuttaa erittäin selvältä, että vesiventtiili/t jumittavat ja tämä voi teoriassa aiheuttaa puhallustehon vaihtelut, koska se ilmastointi yrittää kompensoida sen ylimääräisen lämmöntuoton. Ts. suuttimista tulee kuumaa, vaikka pitäisi tulla kylmää ja tämä saa tuuletuksen sekaisin. Tämä on tietysti arvailua, mutta en sulkisi pois sitä mahdollisuutta. Tietysti on vielä yksi vaihtoehto, että itse se ilmastoinnin paneeli on jotenkin rikki. Tietääkseni siinä on jonkinlaista älyä ja se ohjaa ilmastointia. Varmaksi en mene väittämään.
                                Vesiventtiilin normaalista mekaanisesta viasta ei taida tulla vikakoodia, eli vikakoodin synnyttää vain huono kontakti jossain kohtaa tai kärynnyt magneettiventtiilin kela (jolloin tulee pelkkää kuumaa ilmaa). Yleensä mekaaninen vika ilmenee niin että tulee pelkkää kylmää ilmaa, kun vesiventtiili jumittuu kiinniasentoon. Kiertovesipumpun toimimattomuus on kyllä vesiselvä, lämmintä ei tule kabiiniin niin että aamulla sais höyryt pois ikkunoista ilman ilmastointia. Ja kun virrat on autossa päällä, mutta ei kone käynnissä niin ehjän vesipumpun äänen kuulee erittäin selvästi.

                                Tilattiin käytetty vesiventtiili ja kiertovesipumppu viime viikolla E38:siin oili jaloselta, makso 40e + rahti. Siihen vaihdetaan pumppuun uudet hiilet ja asennetaan huollettuna paikoilleen.
                                sigpic
                                E23 728iA V8-projekti
                                E38 730D -projekti
                                E39 540iA -projekti
                                I01 i3 -projekti

                                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎