Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tapiska
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 70
    • Tampere

    Onko linkin kuvassa osa 1 kiertovesipumppu ja osa 2 vesiventtiili? http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ve_water_hose/
    E91 320iA - 08 LCI

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      Originally posted by Tapiska View Post
      Onko linkin kuvassa osa 1 kiertovesipumppu ja osa 2 vesiventtiili? http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ve_water_hose/
      Osa 1 sisältää vesiventtiilit, joiden alle kiertovesipumppu tulee
      Osa 2 on itse kiertovesipumppu

      Jos noita lähtee erikseen ostamaan, niin voi olla aavistuksen hankalaa, kun yleensä ne myydään kombona. Saksasta tosin saa noita erikseenkin.

      Comment

      • Tapiska
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 70
        • Tampere

        Originally posted by Ramzez View Post
        Osa 1 sisältää vesiventtiilit, joiden alle kiertovesipumppu tulee
        Osa 2 on itse kiertovesipumppu

        Jos noita lähtee erikseen ostamaan, niin voi olla aavistuksen hankalaa, kun yleensä ne myydään kombona. Saksasta tosin saa noita erikseenkin.
        Ajattelin vain että jos tuohon vesiventtiiliin olisi päässyt käsiksi helpommin ja kokeilla että jumiiko kun puskee kuskin jalkoihin pelkkää lämmintä ilmastointi päällä, 740i -97?:think Ja vaikka laittaa rullan punaiselle ja pistää 32 astetta kuskille ja repsikalle niin ei tule kuumaa ilmaa muutakuin sinne kuskin jaloille ja tuulilasille?
        E91 320iA - 08 LCI

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          Originally posted by Tapiska View Post
          Ajattelin vain että jos tuohon vesiventtiiliin olisi päässyt käsiksi helpommin ja kokeilla että jumiiko kun puskee kuskin jalkoihin pelkkää lämmintä ilmastointi päällä, 740i -97?:think Ja vaikka laittaa rullan punaiselle ja pistää 32 astetta kuskille ja repsikalle niin ei tule kuumaa ilmaa muutakuin sinne kuskin jaloille ja tuulilasille?
          Tutulta vialta kuullostaa. Nuo vesiventtiilit tuppaavat jumittamaan vanhemmiten kaikissa seiskoissa. Nykyisessä pelissänikin tuota ongelmaa esiintyy, mutta toistaiseksi vielä sen verran harvoin, ettei ole ollut ensimmäisenä korjauslistalla, kun on ollut muutakin laittoa. Niitä venttiilejä taitaa olla aika hankala korjata, kun kovin moni ei ole siihen ryhtynyt, mutta mahdollista kai se on. Kiertovesipumpun toimimattomuus johtuu taas yleensä kuluneista hiilistä, jotka vaihtamalla saa sen jälleen toimimaan.

          Comment

          • Qeequ
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 993
            • Ylivieska

            Misä on 95 vm releet? onko hanskalokeron takana ja ratin alla vaiko missä?
            740ia Siis kyseessä,

            13xE34
            1xE39
            5xE36
            1xE38
            1xE32

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              alkaa ideat loppumaan, 1-lohkolla (eli oikea lohko)
              - multiplicative on -1
              - additive on +18
              eli käsitykseni mukaan osakaasulla ollaan liian rikkaalla ja tyhjäkäynnillä liian laihalla, mutta mistä hiivatista tota vikaa lähtee etsimään kun imuvuotojakaan ei meinaa enää löytyä koneesta. Miten MAF:n voi testata?
              Lisäksi, mitä tarkoittaa Luftbedarf LL Stelle, siinä on arvot ihan katossa? Toi mun Inpa on perskeles saksankielinen just moottorinohjauksen scripteissä (muuten englanniksi), ja netistä ei löydy mitään järkevää käännöstä.
              Yleisenä vikakoodina on 27 eli fuel trim bank 1, eli moottorinohjauksellakin on tieto että seoksissa on jotain mätää. Toisena on termarin vikakoodi, mutta lämmöt on normaalit kun olen seurannut test-valikosta 7 niitä lämpöjä (~108 astetta).

              Hyviä ideoita anyone, tai kuinka ton maf:n testaa, sitä kun epäilen vähän kans.
              Last edited by BeamR; 07-11-2012, 07:57.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • Bouma
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 3108
                • Tampere

                Jostain syystä alkoi tu sigun E38 puhaltaan kuumaa tuulilasiin sekä sivuikkunoihin niistä pikkusuuttimista keskisuuttimien yläpuolelta vaikka rulla oli säädetty siniselle tottakai näillä keleillä...? Automaatilla huusi ilmastointi.

                Jumittaisiko siellä surullisen kuuluisa kiertovesipumppu/vesiventtiili?:think

                Täytyy varmaan säätää lämmöt täysille hetkeksi aikaa jos saisi venttiilit liikkumaan vaikka...
                MB CLS-12 350CGI AMG

                MYSTINEN.FI

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Bouma View Post
                  Jostain syystä alkoi tu sigun E38 puhaltaan kuumaa tuulilasiin sekä sivuikkunoihin niistä pikkusuuttimista keskisuuttimien yläpuolelta vaikka rulla oli säädetty siniselle tottakai näillä keleillä...? Automaatilla huusi ilmastointi.

                  Jumittaisiko siellä surullisen kuuluisa kiertovesipumppu/vesiventtiili?:think

                  Täytyy varmaan säätää lämmöt täysille hetkeksi aikaa jos saisi venttiilit liikkumaan vaikka...
                  Vesiventtiilit jumissa. Yleensä tuulilasiin ja jalkotilaan alkaa puhaltaa kuumaa lämpösäädöistä huolimatta, kun venttiili jää jumiin. Jos taas ei kylmänä tahdo tulla lämmintä, niin on sähköpumppu sökö. Tyyppivikoja.

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Vesiventtiilit jumissa. Yleensä tuulilasiin ja jalkotilaan alkaa puhaltaa kuumaa lämpösäädöistä huolimatta, kun venttiili jää jumiin. Jos taas ei kylmänä tahdo tulla lämmintä, niin on sähköpumppu sökö. Tyyppivikoja.
                    Eikös jossain e39 malleissa keskisuuttimesta tullut ulkoilmaa kun laittaa siniselle? Ja ilmastoinnin kylmää vain rullan ollessa punaisella... Omissa e38 koppasissa toki kylmää tulee rulla sinisellä.

                    Takapenkin ilmastointi puskee vain kuumaa, eli sen vesiventtiili jumissa mulla
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Zoui View Post
                      Eikös jossain e39 malleissa keskisuuttimesta tullut ulkoilmaa kun laittaa siniselle? Ja ilmastoinnin kylmää vain rullan ollessa punaisella... Omissa e38 koppasissa toki kylmää tulee rulla sinisellä.

                      Takapenkin ilmastointi puskee vain kuumaa, eli sen vesiventtiili jumissa mulla
                      Ainakin itsellä kun nuo vesiventtiilit silloin tällöin jumittavat, käy siten, että tuulilasiin ja jalkotilaan tulee kuumaa, mutta niistä keskisuuttimista tulee juuri sitä, mitä pitääkin. Useimmiten vika esiintyy silloin, kun lämpötila on asetettu johonkin +20-23C kohdille. Jos lämmönsäädöt on alle +20 tai yli +23C, niin silloin ei yleensä ongelmia ole. Tosin tuo oireilu tapahtuu yleensä kerran parissa viikossa ja siksi en ole jaksanut siihen vielä sen tarkemmin perehtyä. Mutta vesiventtiili tai venttiilit siellä jumittavat. Autosta tarvitsee virrat katkaista, ennen kuin lähtee taas toimimaan.

                      Se takapenkin ilmastointisäätö kyllä pelaa hyvin ja en ole vielä törmännyt sellaiseen yksilöön, jossa se jumittaa, mutta sillä on todennäköisesti yhteys niihin kahteen venttiiliin, jotka niitä etusuuttimiakin säätelevät.

                      Comment

                      • Bouma
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2007
                        • 3108
                        • Tampere

                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Vesiventtiilit jumissa. Yleensä tuulilasiin ja jalkotilaan alkaa puhaltaa kuumaa lämpösäädöistä huolimatta, kun venttiili jää jumiin. Jos taas ei kylmänä tahdo tulla lämmintä, niin on sähköpumppu sökö. Tyyppivikoja.
                        Niin arvelinkin että vesiventtiilit jumii.

                        Sellasen huomasin vielä että kuumaa tulee vain kuskin jaloille ja tuulilasille mutta repsikalle tulee kylmempää jaloille ja tuulilasille. Laitoin rullan punaiselle ja +32 puhaltaan sisälle ja keskisuuttimista tuli kylmää kuuma kylmää kuumaa, se yritti puhaltaa kuumaa mutta alkoi taas puhaltaa kylmää ja taas se kokeili puhaltaa kuumaa mutta heti kun alkoi kuuma tulla niin alkoi tulla taas kylmää jne jne...?????:think

                        Voisiko joku selittää miten tuo homma toimii että kuuluuko ilmastointi päällä tulla kylmää myös tuulilasille, kylmää niistä pikku suuttimista sivulaseihin, jalkoihin sekä takapenkille???

                        Jotenkin vittumainen vika kun on pakko pistää puhaltaa vain keskeltä kun muuten paahtuu jalat ja tuulilasi sulaa...
                        MB CLS-12 350CGI AMG

                        MYSTINEN.FI

                        Comment

                        • McBeast
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2007
                          • 2998
                          • Tallinn

                          Jatkan vähän tuohon omaani, kun höpisin aikasemmin tuosta Check Coolant levelistä. Eli vikana oli tuo Coolant level sensor. Marmorilla listahinta 30e ja asennuksiin meni semmonen 10min, kun otin vanhan pois ja laitoin uuden tilalle. Nyt pari testilenkkiä heittänyt ja ei oo herjaa tullut.
                          Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                          Comment

                          • suppari
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4049
                            • Turku

                            Originally posted by BeamR View Post
                            alkaa ideat loppumaan, 1-lohkolla (eli oikea lohko)
                            - multiplicative on -1
                            - additive on +18
                            eli käsitykseni mukaan osakaasulla ollaan liian rikkaalla ja tyhjäkäynnillä liian laihalla, mutta mistä hiivatista tota vikaa lähtee etsimään kun imuvuotojakaan ei meinaa enää löytyä koneesta. Miten MAF:n voi testata?
                            Lisäksi, mitä tarkoittaa Luftbedarf LL Stelle, siinä on arvot ihan katossa? Toi mun Inpa on perskeles saksankielinen just moottorinohjauksen scripteissä (muuten englanniksi), ja netistä ei löydy mitään järkevää käännöstä.
                            Yleisenä vikakoodina on 27 eli fuel trim bank 1, eli moottorinohjauksellakin on tieto että seoksissa on jotain mätää. Toisena on termarin vikakoodi, mutta lämmöt on normaalit kun olen seurannut test-valikosta 7 niitä lämpöjä (~108 astetta).

                            Hyviä ideoita anyone, tai kuinka ton maf:n testaa, sitä kun epäilen vähän kans.
                            Koita maffin pesua, ja vertaa toiseen pankkiin arvoja. Toi multiplicative arvo ei vaikuta kovin hälyttävältä. Eikö toi luftbedarf tarkoita jotain ilmantarvetta, eli antaiskohan maf väärää tietoa?
                            sigpic
                            P:0409699000

                            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                            huollot/korjaukset!

                            BMW E&F sarjaan.
                            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              Originally posted by BeamR View Post
                              alkaa ideat loppumaan, 1-lohkolla (eli oikea lohko)
                              - multiplicative on -1
                              - additive on +18
                              eli käsitykseni mukaan osakaasulla ollaan liian rikkaalla ja tyhjäkäynnillä liian laihalla, mutta mistä hiivatista tota vikaa lähtee etsimään kun imuvuotojakaan ei meinaa enää löytyä koneesta. Miten MAF:n voi testata?
                              Lisäksi, mitä tarkoittaa Luftbedarf LL Stelle, siinä on arvot ihan katossa? Toi mun Inpa on perskeles saksankielinen just moottorinohjauksen scripteissä (muuten englanniksi), ja netistä ei löydy mitään järkevää käännöstä.
                              Yleisenä vikakoodina on 27 eli fuel trim bank 1, eli moottorinohjauksellakin on tieto että seoksissa on jotain mätää. Toisena on termarin vikakoodi, mutta lämmöt on normaalit kun olen seurannut test-valikosta 7 niitä lämpöjä (~108 astetta).

                              Hyviä ideoita anyone, tai kuinka ton maf:n testaa, sitä kun epäilen vähän kans.
                              Vaihda maffit keskenään, jos käytös siirtyy niin eikö se ole aika selvä?
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Bouma View Post
                                Niin arvelinkin että vesiventtiilit jumii.

                                Sellasen huomasin vielä että kuumaa tulee vain kuskin jaloille ja tuulilasille mutta repsikalle tulee kylmempää jaloille ja tuulilasille. Laitoin rullan punaiselle ja +32 puhaltaan sisälle ja keskisuuttimista tuli kylmää kuuma kylmää kuumaa, se yritti puhaltaa kuumaa mutta alkoi taas puhaltaa kylmää ja taas se kokeili puhaltaa kuumaa mutta heti kun alkoi kuuma tulla niin alkoi tulla taas kylmää jne jne...?????:think

                                Voisiko joku selittää miten tuo homma toimii että kuuluuko ilmastointi päällä tulla kylmää myös tuulilasille, kylmää niistä pikku suuttimista sivulaseihin, jalkoihin sekä takapenkille???

                                Jotenkin vittumainen vika kun on pakko pistää puhaltaa vain keskeltä kun muuten paahtuu jalat ja tuulilasi sulaa...
                                En ole koskaan kauhean tarkkaan katsonut, mutta mielestäni kaikista suuttimista pitäisi tulla kylmää, jos niin on asetettu. Tosin niistä sivulasien pikkusuuttimista en tiedä. Luultavasti ne on tarkoitettu vain lämmittämiseen, esim. lasien nopeampaan sulattamiseen talvella. Niistä keskisuuttimista varmasti tulee kylmää. Takapenkkiläisille pitäisi tulla yhtälailla kylmää niistä keskikonsolin suuttimista.

                                KL:ssä tuon vesiventtiili/sähköpumppu kombon hintakin on jatkuvasti noussut. Aikanaan se oli hieman alta 300€, mutta nykyään muistaakseni 360€. Voisin itsekin nuo vaihtaa, jos joku keksii halvemman paikan hommata nuo osat.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎