Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    Itellä on seiskassa kaikki valot ympäriinsä tummaa, ajovalot vielä nykyseltää työn alla mutta noin niinkuin muuten..Etuvilkut näyttää about samalle kuin mitä Ramzez on katellut. Sivuvilkut on mallia - Led ja osalti omaa tuotosta.

    KLIK ! Tuolta kuvaa..

    Jaska T, kokeile ensin putsailla liitintä jne. ennen kuin alat mattoa ostelemaan..Voi jopa tuon jälkeen pysyäkkin valo poissa taas..Jostain ihmeen syystä näissä on säästelty noissa prkleen johtojen pituuksissa, ja ne kun on kireellä siellä alla aina tietyssä asennossa, niin johan alkaa valot taulussa vilkkumaan
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • Zoui
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 6350
      • Tampere

      Nyt virityksen löysin, eli mitä materiaali tuo a-pilarin sisällä menevä kattoluukun vedenpoistoputki mahtaa olla ja onko sitä mahdollista vaihtaa?

      Näyttäisi siltä että tuulilasin tms. vaihdon yhteydessä (jos on edes mahdollista) olisi rikkoutunut, aivan lasin yläkulman kohdalta. Kattoverhoilun alta näyttää kyseinen putkitus olevan kovastikin kiinteä ja metallinen
      Elämä on pihakivestä.

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        Originally posted by Zoui View Post
        Nyt virityksen löysin, eli mitä materiaali tuo a-pilarin sisällä menevä kattoluukun vedenpoistoputki mahtaa olla ja onko sitä mahdollista vaihtaa?

        Näyttäisi siltä että tuulilasin tms. vaihdon yhteydessä (jos on edes mahdollista) olisi rikkoutunut, aivan lasin yläkulman kohdalta. Kattoverhoilun alta näyttää kyseinen putkitus olevan kovastikin kiinteä ja metallinen
        Oisko samaa sheissea kuin muissakin, eli suhteellisen kovaa muoviputkea, joka varsinkin talvella on "naps-poikki" - tavaraa..
        Itse olen korvannut kunnon kumiletkulla muutamissa buimureissa noita.
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • Zoui
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 6350
          • Tampere

          Originally posted by Janzki View Post
          Oisko samaa sheissea kuin muissakin, eli suhteellisen kovaa muoviputkea, joka varsinkin talvella on "naps-poikki" - tavaraa..
          Itse olen korvannut kunnon kumiletkulla muutamissa buimureissa noita.
          Tuolla a-pilarin yläpäässä on kiinteä metallinen putkenpää, johon laitetaan lyhyt kumiletku joka menee kattoluukkuun. Kun taas esm. e34 mallissa menee ihan selkeästi tuollainen kova muoviletku reiästä a-pilarin sisälle... aattelin vaan että onkohan tuolla a-pilarin sisällä kuitenkin jokin irtoava osa jonka voisi vaihtaa, koska yläpään metallinen pilli näyttää kovin kiinteältä.

          Joku etevämpi voisi etk:lta katsoa, itse en löytänyt koko vedenpoistoa sieltä

          EDIT: Nämä taitaa selvitä vaan tutkimalla, eli nyt on palikat atomeina ja eihän siellä e38 mallissa ole ollenkaan kyseistä vesiletkua, vaan homma on toteutettu aivan toisella tavalla...
          Last edited by Zoui; 01-06-2010, 15:06.
          Elämä on pihakivestä.

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Joopa joo... Tänään aioin vaihtaa tuon jäähdyttimen kuskinpäädyssä olevan ilmausletkun muovikulman, koska se hieman vuotaa siitä (jos et ymmärtänyt mistä puhun, katso TÄMÄ). Pääsin jopa niin pitkälle, että avasin paisarin korkin ja sitten alkoi kuulua tiputusta pohjamuoviin ja kiireesti sitten hain valon ja tsekkasin, mistä vuotaa, niin näyttäisi toinen vuotokohta olevan jäähdytysnesteen tasoanturin juuressa. Aivan varma en ole, mutta neste valui sitä anturin liitintä myöten, joten mahdollisesti anturin juuresta fuskaa nestettä. Onko tuossa anturin juuressa jotain o-rengasta, vai onko pakko hankkia uusi anturi? Luultavasti illemmalla puran sen paisarinkin irti, mutta onko kuinka yleistä, että vuotaa anturin juuresta, vai voiko itse paisarissa olla halkeama? KL-varaosissa näytti uusi anturi maksavan 26€, mutta paljonko paisari maksaa?

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Originally posted by Ramzez View Post
              Joopa joo... Tänään aioin vaihtaa tuon jäähdyttimen kuskinpäädyssä olevan ilmausletkun muovikulman, koska se hieman vuotaa siitä (jos et ymmärtänyt mistä puhun, katso TÄMÄ). Pääsin jopa niin pitkälle, että avasin paisarin korkin ja sitten alkoi kuulua tiputusta pohjamuoviin ja kiireesti sitten hain valon ja tsekkasin, mistä vuotaa, niin näyttäisi toinen vuotokohta olevan jäähdytysnesteen tasoanturin juuressa. Aivan varma en ole, mutta neste valui sitä anturin liitintä myöten, joten mahdollisesti anturin juuresta fuskaa nestettä. Onko tuossa anturin juuressa jotain o-rengasta, vai onko pakko hankkia uusi anturi? Luultavasti illemmalla puran sen paisarinkin irti, mutta onko kuinka yleistä, että vuotaa anturin juuresta, vai voiko itse paisarissa olla halkeama? KL-varaosissa näytti uusi anturi maksavan 26€, mutta paljonko paisari maksaa?
              Paisarissa on kolo mihin tuo anturi menee. Anturi ei ole suoraan yhteydessä vesitilaan vaan se enemmänkin haistelee paisarin sisällä liikkuvaa magneettia jonka kohta riippuu nestepinnan tasosta.
              Tuo on juurikin yleisin kohta mistä paisari menee rikki. Uutta tilalle vaan. Anturissa tuskin on mitään vikaa, vaihtaa sen vain uuteen paisariin.
              Merkkiliikkeestä itse hain vajaalla 70eurolla kun meni yllättäen rikki omasta samalla tavalla.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by Supa View Post
                Paisarissa on kolo mihin tuo anturi menee. Anturi ei ole suoraan yhteydessä vesitilaan vaan se enemmänkin haistelee paisarin sisällä liikkuvaa magneettia jonka kohta riippuu nestepinnan tasosta.
                Tuo on juurikin yleisin kohta mistä paisari menee rikki. Uutta tilalle vaan. Anturissa tuskin on mitään vikaa, vaihtaa sen vain uuteen paisariin.
                Merkkiliikkeestä itse hain vajaalla 70eurolla kun meni yllättäen rikki omasta samalla tavalla.
                Jep jep, eli täytynee vielä varmistaa, että se on paisari, joka vuotaa ja soittelen sitten tuonne KL-varaosiin, kun viimeksi tänään hain sieltä taas osia Bemariin. Mielenkiintoista oli, että tuota muovikulmaa ei saa BMW-osana, mutta Mersussa on aivan sama muovikulma, jota myydään erikseen. Eli jos jollakin tulee joskus eteen saman osan vaihto, niin KL-varaosista tuon itse hain Mersun osana ja maksoi 5€.

                Asiasta oravaan, nyt kun seiska on päässyt 200.000 km ikään, niin ajattelin vaihtaa tulpat, kun ne kerran tänään hain. Bosh-merkkisethän nuo on, mutta platina/iridiumit. Mikähän mahtaisi olla M62 koneen tulppien kiristysmomentti? Oletteko laittaneet jotain kuparitahnaa tulppien juureen, kuten Jenkit tekee, vai laittaneet ihan sinällään?

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Jep jep, eli täytynee vielä varmistaa, että se on paisari, joka vuotaa ja soittelen sitten tuonne KL-varaosiin, kun viimeksi tänään hain sieltä taas osia Bemariin. Mielenkiintoista oli, että tuota muovikulmaa ei saa BMW-osana, mutta Mersussa on aivan sama muovikulma, jota myydään erikseen. Eli jos jollakin tulee joskus eteen saman osan vaihto, niin KL-varaosista tuon itse hain Mersun osana ja maksoi 5€.

                  Asiasta oravaan, nyt kun seiska on päässyt 200.000 km ikään, niin ajattelin vaihtaa tulpat, kun ne kerran tänään hain. Bosh-merkkisethän nuo on, mutta platina/iridiumit. Mikähän mahtaisi olla M62 koneen tulppien kiristysmomentti? Oletteko laittaneet jotain kuparitahnaa tulppien juureen, kuten Jenkit tekee, vai laittaneet ihan sinällään?
                  M62 koneeseen bemari suosittaa joko BOSCH F7LDCR taikka NGK BKR6EK.
                  Platina mallit tulivat käyttöön vasta M62TU koneessa 9/98-> mutta voi toki laittaa vanhempaankin myllyyn jos haluaa ajaa pitempään samoille tulpilla. Maksavat toki enemmän.
                  Platinamalleihin suositukset ovat BOSCH FGR7DQP taikka NGK BKR6EQUP.
                  Pääasia että katsoo mallimerkinnän tarkkaan.

                  Itse olen käyttänyt spray pullossa olevaa kuparitahnaa kierteisiin hyvin kevyesti. On ohutta ja estää ettei jumahda. Kiristysmomentti on tulpilla yleisesti 25-30Nm.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Supa View Post
                    M62 koneeseen bemari suosittaa joko BOSCH F7LDCR taikka NGK BKR6EK.
                    Platina mallit tulivat käyttöön vasta M62TU koneessa 9/98-> mutta voi toki laittaa vanhempaankin myllyyn jos haluaa ajaa pitempään samoille tulpilla. Maksavat toki enemmän.
                    Platinamalleihin suositukset ovat BOSCH FGR7DQP taikka NGK BKR6EQUP.
                    Pääasia että katsoo mallimerkinnän tarkkaan.

                    Itse olen käyttänyt spray pullossa olevaa kuparitahnaa kierteisiin hyvin kevyesti. On ohutta ja estää ettei jumahda. Kiristysmomentti on tulpilla yleisesti 25-30Nm.
                    Nyt tuli sitten tulpat vaihdettua. Siellä oli kiinni nuo NGK:n BKR6EK:t, mutta vaihdoin tilalle nuo Boschin FGR7DQP+ -malliset tulpat. Kysyin vielä KL:ssä, että onko tuo + loppuinen tulppa takuulla sama, kuin se FGR7DQP, niin myyjä ainakin sanoi, että kyllä on ja se johtuu siitä, että Boschin normi platinoita ei enää valmisteta, vaan ne ovat nykyään platina/iridium-tulppia. Tulpilla on edelleen se 100.000 km takuu. En ajamaan lähtenyt, mutta sen verran käytin, että kuuntelin, syttyykö kaikki sylinterit, niin vaikutti ne toimivan, tai käynti ei ainakaan vaikuttanut epämääräiseltä. Voisi sitä tietysti inpalla joku päivä vielä varmistaa, että onko tullu misfireja.

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Nyt tuli sitten tulpat vaihdettua. Siellä oli kiinni nuo NGK:n BKR6EK:t, mutta vaihdoin tilalle nuo Boschin FGR7DQP+ -malliset tulpat. Kysyin vielä KL:ssä, että onko tuo + loppuinen tulppa takuulla sama, kuin se FGR7DQP, niin myyjä ainakin sanoi, että kyllä on ja se johtuu siitä, että Boschin normi platinoita ei enää valmisteta, vaan ne ovat nykyään platina/iridium-tulppia. Tulpilla on edelleen se 100.000 km takuu. En ajamaan lähtenyt, mutta sen verran käytin, että kuuntelin, syttyykö kaikki sylinterit, niin vaikutti ne toimivan, tai käynti ei ainakaan vaikuttanut epämääräiseltä. Voisi sitä tietysti inpalla joku päivä vielä varmistaa, että onko tullu misfireja.
                      Joo näin taisi juuri olla. Muistaakseni itsekkin vaihdoin omaan M62TU pataan nuo + tulpat. Nyt 50tkm takana eli puolet vielä jäljellä
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Supa View Post
                        Joo näin taisi juuri olla. Muistaakseni itsekkin vaihdoin omaan M62TU pataan nuo + tulpat. Nyt 50tkm takana eli puolet vielä jäljellä
                        Jep, eli eiköhän nuo toimi.

                        Onpa muuten mielenkiintoinen paisarivuoto, kun käytettyäni autoa, vuoto lakkasi. Ilmeisesti paineiden nouseminen järjestelmässä saa vuodon vähenemään reilusti. Kyllähän se todennäköisesti yhä sitä vikavaloa pukkaa, jos lähtee ajamaan. Huomenna iltapäivästä täytyy räjäyttää se paisari sieltä ulos ja katsoa, mikä siitä nyt vuotaa. Eipä näyttänyt e38.org sivujen mukaan olevan paha homma tehdä.

                        Comment

                        • Hemu__
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2008
                          • 972
                          • Kirkkonummi

                          Eikö kukaan todellakaan osaa auttaa, kun mistään ei löydy m60b30 koneen kannenpulttien kiristysmomenttia? Eikä pulttien tai tiivisteen mukana tullut mitään ohjetta, niinkuin yleensä. :think

                          Comment

                          • McBeast
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2007
                            • 2998
                            • Tallinn

                            Nyt tarvisi hieman tietoa mitä nämä kyseiset härpättimet mahtavat olla.

                            Olen tekemässä navipäivitystä autooni tulevaisuudessa ja olisin kiinnostunut tietämään, mitä nämä tyhjät johdonpäät ovat ja mikä tuo harmaa antenttijohdon näkönen johto on.

                            Autossa ei siis lisävarustelistan mukaan ole Navigaattoria, mutta onko se joskus mahdollisesti sitten ollut?

                            Kuva 1
                            Kuva 2
                            Kuva 3

                            Kiitos.
                            Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              Originally posted by Hemu__ View Post
                              Eikö kukaan todellakaan osaa auttaa, kun mistään ei löydy m60b30 koneen kannenpulttien kiristysmomenttia? Eikä pulttien tai tiivisteen mukana tullut mitään ohjetta, niinkuin yleensä. :think
                              Ainakin E34 FAQ:issa on kaikki kiristysmomentit, joita vain harrastaja kaipaa...

                              Cylinder head bolts
                              Fit new cylinder head bolts
                              Do not wash away coating on cylinder head screws

                              M60/1/M60/2/M62 M10
                              Torque 30 Nm
                              Torque angle 80 °
                              Torque angle 80 °
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              • Hemu__
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2008
                                • 972
                                • Kirkkonummi

                                Kiitos, tuo auttoi uskomattomasti!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎