Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Originally posted by H.Aulakoski View Post
    Heippa taas!
    Huolettomia ja mukavia kilometrejä on BMW tarjonnut edelleenkin!

    Kysymys:
    Voiko vaihdelaatikon öljymäärän tarkistaa jotenkin? En äkkiseltään löytänyt tikkua konetilasta.
    Auto käyntiin, vaihteiden läpikäynti ja täyttöproppu auki koneen käydessä, pitäisi olla täyttöaukon tasolla kunhan et katso kuumana vaan mieluummin kylmänä tai puolilämpösenä.
    Siihen oli lämpötila-aluekkin mutten nyt ulkoa muista. Laatikon lämmöt, ei siis koneen.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • dirtydog
      Bimmer Rookie
      • Feb 2012
      • 57
      • keski-pohjanmaa

      Originally posted by H.Aulakoski View Post
      Heippa taas!
      Huolettomia ja mukavia kilometrejä on BMW tarjonnut edelleenkin!

      Kysymys:
      Voiko vaihdelaatikon öljymäärän tarkistaa jotenkin? En äkkiseltään löytänyt tikkua konetilasta.
      mun e38 automaattilaatikon kyljessä on tarkastusreikä, ei tikkua lainkaan
      _________________________
      ...se on luonteen heikkoutta!!!

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        Originally posted by dirtydog View Post
        mun e38 automaattilaatikon kyljessä on tarkastusreikä, ei tikkua lainkaan
        Olisikohan tuossa se reikä kuitenkin öljypohjassa...

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Joo kyllä 5HP18 on pohjassa poisto ja täyttö, eri tulpista kylläkin

          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • renze
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 92
            • Tampere

            Tais olla 30 - 50'C suositus laatikon lämmöille kun lisätään öljyä.
            exät:
            740dA -00
            Z3 roadster 2.8 -99
            325 sedan -95

            Comment

            • H.Aulakoski
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 336
              • Oulu

              Kiitän vastauksista! Pitääpä tsekata öljyn määrä seuraavalla kerralla, kun joutuu käymään auton alla ja lisätä tarvittaessa. Öljyn tyyppi täältä varmasti löytyy helposti. Öljyjen vaihtamista en ole harkinnutkaan. Kilometrejä 220 tkm ja hyvin pelaa laatikko. Jos hajoaa niin sitten vaihdetaan laatikkoa.

              Asiasta seuraavaan kysymykseen:

              Kuinka paljon vanteen pultin kierre saa mennä pyörännavan sisään? Ts. Minkä verran pultin kierre saa tulla vanteen sisäpuolelta näkyville? Talvivanteiden pultit näyttivät tulevan 20 mm ulos mutta onko 25 mm liikaa?

              124-mersussa liian pitkä pultti hajotti aikanaan pyörännavan sisällä olevat seisontajarrut.
              X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
              Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

              Comment

              • dirtydog
                Bimmer Rookie
                • Feb 2012
                • 57
                • keski-pohjanmaa

                nokka-akselin asentotunnistin...

                ...on korjattu, kyseinen osa on meylen merkillä (~45€), toimii ainakin vielä! huomasin samalla aikas kovasti haperon ja osittain teipatun huohotinputken joka aiheuttaa kränää tuohon tyhjäkäyntiin, pitääpä laittaa tilaukseen sellanenkin osanen...
                _________________________
                ...se on luonteen heikkoutta!!!

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by dirtydog View Post
                  huomasin samalla aikas kovasti haperon ja osittain teipatun huohotinputken joka aiheuttaa kränää tuohon tyhjäkäyntiin, pitääpä laittaa tilaukseen sellanenkin osanen...
                  Minulle on aina ollut suuri mysteeri se, miksi jotkut teippaavat noita imu- ja huohotinputkia. Maksavat korkeintaan muutamia kymppejä ja se teippaaminen harvoin korjaa esim. imuvuotoa, korkeintaan vähentää sitä. Tuosta seuraa suurempi polttoaineenkulutus ja tämän päivän polttoainehinnoilla osat maksavat itsensä takaisin muutaman tankkauksen jälkeen.

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Minulle on aina ollut suuri mysteeri se, miksi jotkut teippaavat noita imu- ja huohotinputkia. Maksavat korkeintaan muutamia kymppejä ja se teippaaminen harvoin korjaa esim. imuvuotoa, korkeintaan vähentää sitä. Tuosta seuraa suurempi polttoaineenkulutus ja tämän päivän polttoainehinnoilla osat maksavat itsensä takaisin muutaman tankkauksen jälkeen.
                    Samaa mieltä.

                    Olen nähnyt mokoman kun on korjattu rulllallisella vulganoituvaa teippiä.
                    Se teippikin jo varmaan maksoi enemmän kuin uusi.

                    Comment

                    • renze
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 92
                      • Tampere

                      Lakkasi takaluukun soft close toimimasta ihan yhtäkkiä. Kokeilin foderin neuvoa joka löytyy quotena sivulta 317 mutta ei auttanut. Tuntuu että luukun lukko ei olisi auki eikä kiinni. Eli en saa avaimella painettua lukkosalpaa kiinni.
                      Hydrauliikka toimii mutta lukko jää auki kun luukun laskee alas. Pikaisia neuvoja kaivataan.
                      exät:
                      740dA -00
                      Z3 roadster 2.8 -99
                      325 sedan -95

                      Comment

                      • renze
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 92
                        • Tampere

                        mekaaninen vika. Lukon sisältä oli jousi antautunut. Nyt tarvii vaan metsästää jostain samanlainen ja pohtia missä kohtaa se tätä lukkoo nyt oli.

                        E: Nyt lukko taas pelaa mutta soft close ei. En tiedä menikö kohdistus vituilleen kun lukko oli irti eilen vai. Luukku menee lukkoon mutta jää pari milliä irti ja heiluu samalla tavalla kuin jos ovi ei mee kunnolla kiinni. Soft closen inahdusta ei kuulu muuta kuin kädellä mekaniikkaa painamalla luukun ollessa auki. Ja luukun saa auki vain avaimella kääntämällä. Napista painaa niin hydrauliikka yrittää nostaa lukossa olevaa luukkua. Onko ollut kellään samanlaista tapausta? Onko nyt mulla kyse kohdistuksesta vai kikasta joka pitää tehdä että saan luukun taas pelittään.
                        Last edited by renze; 01-04-2012, 08:39.
                        exät:
                        740dA -00
                        Z3 roadster 2.8 -99
                        325 sedan -95

                        Comment

                        • H.Aulakoski
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2008
                          • 336
                          • Oulu

                          Kuinka paljon vanteen pultin kierre saa mennä pyörännavan sisään? Ts. Minkä verran pultin kierre saa tulla vanteen sisäpuolelta näkyville? Talvivanteiden pultit näyttivät tulevan 20 mm ulos mutta onko 25 mm liikaa?

                          124-mersussa liian pitkä pultti hajotti aikanaan pyörännavan sisällä olevat seisontajarrut.
                          Tilanne on muuttunut siten, että 8,5*18 ET20 & 9,5*18 ET25 kesävanteisiin tulee spacerit. Minkälaista vahvuutta ehdottaisitte? Kumit 245/45/18 molemmissa. Oisko -10mm eteen ja taakse sopivasti?

                          Voisiko joku kertoa, minkä verran kierrettä pitäisi tulla näkyviin, jotta vanne pysyy kiinni?
                          Last edited by H.Aulakoski; 01-04-2012, 01:40.
                          X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
                          Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

                          Comment

                          • jussi_r
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1655
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by H.Aulakoski View Post
                            Voisiko joku kertoa, minkä verran kierrettä pitäisi tulla näkyviin, jotta vanne pysyy kiinni?
                            Tulla näkyviin?

                            Pyöränpultit pitää saada ainakin neljällä kokonaisella kierroksella kierteelle, ja pinnapulteille asennettaessa mutterit vastaavasti.

                            Pyörien kiinnityksen kanssa urheilu ei ole kovin fiksua. Sopivat pultit eivät omaisuuksia maksa, ainakaan verrattuna siihen mitä kaikkea irtoava pyörä voi aiheuttaa.
                            M3 Cabrio Individual
                            530d GT xDrive
                            GL420 CDI
                            ZX-12R

                            Comment

                            • dirtydog
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2012
                              • 57
                              • keski-pohjanmaa

                              Originally posted by Muurahainen View Post
                              Samaa mieltä.

                              Olen nähnyt mokoman kun on korjattu rulllallisella vulganoituvaa teippiä.
                              Se teippikin jo varmaan maksoi enemmän kuin uusi.
                              Jep hienoja aivopieruja joltain tullut, että ihan oikein teipillä korjattu!
                              Aattelin uusia samalla kaikki huohotin putket eli siis jos niitä sielä on enempikin... ei oo kalliita nimittäin.
                              _________________________
                              ...se on luonteen heikkoutta!!!

                              Comment

                              • jussi_r
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 1655
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by dirtydog View Post
                                Jep hienoja aivopieruja joltain tullut, että ihan oikein teipillä korjattu!
                                Tuli teippailuista mieleen, kun tuossa ehkä joku viitisen vuotta sitten tuli M5:n ylävesiletkuun vuoto. No, eihän tästä koko albaniasta löytynyt korvaavaa osaa edes seuraavaksi päiväksi, joten piti laittaa letku pitkän kaavan mukaan tilaukseen ja paikata vuotava vulkanoivalla teipillä. Kumma kyllä paikkaus kesti 400km:n kotimatkan kesäisessä kotimaassa ihan hyvin.

                                Yllättäen vanha ei päätynyt roskiin vaan jäi pahan päivän varalle hyllyyn.
                                M3 Cabrio Individual
                                530d GT xDrive
                                GL420 CDI
                                ZX-12R

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎