BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomi T
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Onkos se BMWn 100tkm:n akkutakuu sellainen, että se on 100tkm mitä vaan ajoa vai pitäiskö kestää 100tkm sähköllä ajamista?
    Luonnollisesti auton mittarilukemaa tarkoitetaan.

    Leave a comment:


  • Veeksi
    replied
    Originally posted by Milko75 View Post

    Itse tein tämän tänään;
    23.11.2024 / 16.64 kWh / 52743 km

    Eli on tuosta 20.89 kWh nettoarvosta tippunut kapasiteetti ~ 20,5 %

    Mikäs se oli BMW:n linja tuohon akuston % pudotukseen, jotta pääsisi keskustelemaan uudesta akusta / kennoista? Akkutakuutahan on vielä vajaat pari vuotta ja ~ 43 tkm.

    Meidän autoon vaihdettiin pari vuotta sitten 4 uutta kennoa, mikä johtui siitä alun Hanko hässäkästä ja niiden takuu on pidempään voimassa jos niissä ilmenee vikaa.
    Miten tuommonen tilanne näkyy appin tai auton kulutustiedoissa? Näyttääkö se edelleen lataavan ja kuluttavan ~20kwh, mutta kulutus (per 100km) on suurempaa vai pitääkö luvut paikkansa?

    Onkos se BMWn 100tkm:n akkutakuu sellainen, että se on 100tkm mitä vaan ajoa vai pitäiskö kestää 100tkm sähköllä ajamista?

    Kesän aikaan tuntui päästyjen kilometrien perusteella akku ennemmin paranevan, kun kerran pääsi maantieajoa 70km (josta osa 105kmh). Mutta sit auto kävi kojelaudan takuuvaihdossa Hedinillä ja sen jälkeen meni n. 50km, vaikka ei tässä välissä minun mielestä kelit niin ihmeesti muuttunut. Toki tuosta on turha inistä sinne, kun ei se varmasti oikeastikaan voi johtua pajalla olosta, mutta ihmeellinen sattuma. Nyt 0 keleillä näkyy olevan tiukassa 40km taajama-/moottoritiemenoa.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Ajoakkuun liittyen, tänään Mikkeli-Punkaharju-Mikkeli, n. 300 km josta reilu 90 km meni sähköllä. Mli-Juvan välin ajoin aluksi polttiksella, ja sitten sähköllä loikotteli reilut 70 km (valtaosin 80 km rajoitus siis). Eli akku vaikuttaa olevan tikissään. Nopeutta 5-15 km yli tikkarin. Niin ja 48 tkm mittarissa ja 2022 malli. Hiukka vajaa puolet koko ajomäärästä on menty sähköllä. Sellainen mutu että pidempi polttisajo virkistää ajoakkua, mutta en ole varma, ja täkäläiset vaihtelevat kelit eli lämpötilakin vaikuttaa tähän vuodenaikaan paljon.
    Last edited by paavju; 27-11-2024, 19:23.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    X5ta saa nelipyöräohjauksen valikosta pois päältä halutessaan (ns lumiketjuasetus) Huojakkuus baanalla tulee +210kmh vauhdeissa oman kokemuksen mukaan. Voi olla että nelipyöräohjaus lisää sitä, mutta ilmajousitus lienee suurempi syy. Baanatorpeedot suosii teräsjousia ja M-alustaa, tämä optio on vakio X5m50/60 mallissa. Ja tämähän on myös XMssä vakio ja ainoa vaihtoehto.
    Kyllä ilmajousillakin korkeasta autosta saa vielä hyvän ajettavan kovissa nopeuksissa. Porchella tästä on hyviäkin esimerkkejä mutta onhan nuo toki kalliimpiakin ja possulla muutenkin alustageometria on osattu aina tuunata vimosen päälle hyväksi.

    Eikös X5:n lumiketjuasetus (disabloi takapyöräohjauksen) lähde pois päältä kuitenkin silloin kun vauhti kasvaa matkanopeuksiin? Eli n.yli 80km/h. Voi olla kyllä että muistan väärinkin. X5:n nelipyöräohjaus oli pre LCI:ssä aika maltillinen. iX:ssä sen huomasi selvästi (peräpää taittui mutkissa kivasti) ja uudessa LCI:ssä sen toimintaa oli ainakin jollain tavalla muutettu. Oisko aktivoitunut jo pienemmässä vauhdissa tai jopa paikallaan pyörittelyssä. Omasta mielestä ei kuitenkaan pakollinen varuste nykyisessä X5:ssa johtuen että auto ei ole mitenkään erityisen pitkä, vaikka korkea onkin. Eli kyllä ilmankin pärjää ihan hyvin. Pitkään sedan-laivaan kuten seiska sarjaan 4p-ohjaus on kyllä must have.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Range riippuu aika paljon olosuhteista, ainakin jos yksittäistä matkaa ajattelee. Minulla auto on näyttänyt sähköajomatkaksi parhaimmalla reissulla 152,4 km (kokonaismatka noin 1000 km). Pelkällä sähköllä ajaessa vaikuttaa paljon, onko akku lähtiessä "huoneenlämpöinen" vai kylmä.

    Litium-akku kärsii, jos sitä seisottaa tyhjänä ja myös täydessä varauksessa pito on haitallista. 45e:n akun 24 kWh:n bruttokapasiteetista on käytettävissä noin 21 kWh, mutta minulla ei ole tietoa, miten tuo 12.5 %:n erotus on jaettu. Onko se kokonaan "yläpäässä" eli kun auto väittää akun olevan täynnä, se onkin vain 87.5 %:n varaustilassa - vai onko marginaali alapäässä, jolloin akun ollessa "tyhjä" varaustila onkin oikeasti 12.5 %. Ehkä tuo jakautuu kuitenkin molempiin päihin eli että akkua ei saa ladattua aivan täyteen eikä purettua aivan tyhjäksi ja tämän ansiosta akun elinikä pitenee.

    Toinen asia, josta en ole löytänyt varmaa tietoa on se, mitä tapahtuu akun kapasiteetin laskiessa. Syödäänkö ensin nuo ylä- ja alapään marginaalit nollaan ja akun nettokapasiteetti pysyy samana niin kauan kuin tuo 12.5 % riittää kompensoimaan kapasiteetin laskun - vai laskeeko nettokapasiteetti alusta saakka samassa suhteessa bruttokapasiteetin kanssa? Hedinin myyjän mukaan ensin syödään nuo marginaalit ja oman autoni kohdalla tämä tavallaan kuulostaisi uskottavalta, koska käytännön kapasiteetti ei ole juuri muuttunut.. mutta se tarkoittaisi myös sitä, että noiden marginaalien loputtua akku alkaa kulua huimaa vauhtia, koska käytössä se ladattaisiin aina piripintaan ja purettaisiin aivan tyhjäksi.

    Olen omistanut autoni uudesta asti eli tiedän, miten akkua on kohdeltu. Olen tosiaan pitänyt akun aina täynnä ja koska kapasiteetti ei raporttien mukaan ole juuri laskenut uudesta, ilmeisesti tuo täytenä pitäminen ei ole ollut haitallista. Ylivoimaisesti suurin osa latauksista on tehty lämpimässä tallissa. Lyhyet matkat (jolloin tiedän sähkön riittävän) olen ajanut sähkötilassa, muut hybrid/adaptive/eco pro -tiloissa.

    Arvailen, voisiko akkua syödä säilytys pitempiä aikoja "tyhjänä" ja/tai lataaminen pakkasessa. Ohjekirja kieltää jättämästä autoa pitkiksi ajoiksi seisomaan tyhjällä akulla, mutta pakkasessa lataamisesta en muista nähneeni mitään mainintaa. Olen kuitenkin lukenut, ettei litium-akkuja saisi "koskaan" ladata pakkasessa ja joissakin akuissa BMS estää lataamisen akun ollessa liian kylmä. Onko BMW:n akuissa sitten erilainen kemia ja lataaminen myös pakkasessa on ok? Suomen oloissa on tietysti mahdottomuus välttää kylmän akun lataamista täysin - vaikka lataisi vain lämpimässä, mutta auto on seisonut esim. työpäivän ajan -30 asteen pakkasessa, akun lämpeneminen ottaa aikansa. Toisaalta kuvittelen, että 45e:n suhteellisen hidas lataus on akulle armollinen kelissä kuin kelissä. Ajossa tietysti kuormitus on iso (yli 1C) suhteessa akun kokoon (verrattuna täyssähköautoihin).
    Turvamarginaalin syöminen ensimmiseksi ei kuullosta järkevältä strategialta lainkaan, joten en siihen usko. Sanoipa myyjä mitä tahansa. .AIka sama onko buffer suhteellinen vai absoluuttimäärä, se ei X5:n akussa merkittävää poikkeamaa tee.

    Parasta akulle on on ladata ja purkaa sitä (hitaasti) 'puolitäytenä' ja sitähän noilla buffereilla yritetään osin tehdä, mutta aika pienethän ne on. Parempi olis käyttää akkua 20..80% tai jopa 30..60%, mutta eihän tälläinen hybridiautossa toimi käytännössä. Bemarissa latausnopeus on onneksi pieni, joka on hyvä asia. Ne, jotka liruttaa matkalaturilla 1-2kW teholla ovat vielä naksun paremmassa asemassa latuksen osalta. Toisaalta ajossa akkua ladataan hyvinkin suurilla tehoilla kun jarrutusenergiaa otetaan talteen, mikä taas tasoittaa tätäkin, vaikka plugarin sähköstä suurin osa on verkosta ladattua sähköä.
    Last edited by tiko4tiko; 24-11-2024, 12:44.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    X5ta saa nelipyöräohjauksen valikosta pois päältä halutessaan (ns lumiketjuasetus) Huojakkuus baanalla tulee +210kmh vauhdeissa oman kokemuksen mukaan. Voi olla että nelipyöräohjaus lisää sitä, mutta ilmajousitus lienee suurempi syy. Baanatorpeedot suosii teräsjousia ja M-alustaa, tämä optio on vakio X5m50/60 mallissa. Ja tämähän on myös XMssä vakio ja ainoa vaihtoehto.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Minullakin on nelipyöräohjaus. Peltojen keskellä menevällä moottoritiellä puuskittainen tuuli ottaa kyllä aika pahasti. Meno on tosiaan hyvin levotonta ja ohjaamaan joutuu jatkuvasti. Aikoinaan X1 oli vähän samanlainen, mutta siitä marmori löysi viaksi takaiskarit. En muista, paljonko tilanne parani iskarien uusimisella. Tämä X5 on ollut tällainen jo pitkään - en tiedä oliko uudesta asti, mutta vuoden, parin iästä saakka ainakin.
    Joo, jännä homma tosiaan. Edellinen 45e oli vähän semmonen paimennettava kulkine sivutuulessa mut tämä uusi menee kyllä hyvin tasaisesti ja eleettömästi. Varsinkin näillä talvirenkailla. Periaatteessa nelipyöräohjauksen ei pitäisi huonontaa menoa matkavauhdissa mut X5:n kohdalla useat ovat kertoneet et semmonen ilmiö olisi havaittavissa. Varsinkin kovemmissa nopeuksissa (autobahnalla). Mulla oli ennen tätä nykyistä välissä iX50:n ilmajousilla ja 4p-ohjauksella. Se oli ketterä auto ja tosi hyvää ajaa vauhdista riippumatta, joten siinä tuo 4p-ohjaus ei kyllä ainakaan yhtään huonontanut matkantekoa, päinvastoin. Aika monessa X5:ssa on kyllä ohjauskulmat olleet persiillään jo uudesta saakka ja niitä on jouduttu sit korjaamaan kohdilleen. Tässä uudessa on ihme kyllä sattunut kulmat kohdilleen jo tehtaalta. Samoiten oli iX:n kanssa. Mut edelliset melkein kaikki säädetty uusiksi.
    vaikka X5 on iso auto, niin se on yllättävän tarkka/herkkä alustakulmista ja etenkin renkaiden tasapainosta/Road Forcesta.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by Milko75 View Post
    Kyllähän se on hiukan heikentynyt. Tosin elokuussa mentiin ~70-75 km lämpimien kelien aikaan, joten aika normaalia lukemia. Oma ennätys taisi olla 85 km luokkaa aivan uutena.
    Range riippuu aika paljon olosuhteista, ainakin jos yksittäistä matkaa ajattelee. Minulla auto on näyttänyt sähköajomatkaksi parhaimmalla reissulla 152,4 km (kokonaismatka noin 1000 km). Pelkällä sähköllä ajaessa vaikuttaa paljon, onko akku lähtiessä "huoneenlämpöinen" vai kylmä.

    Litium-akku kärsii, jos sitä seisottaa tyhjänä ja myös täydessä varauksessa pito on haitallista. 45e:n akun 24 kWh:n bruttokapasiteetista on käytettävissä noin 21 kWh, mutta minulla ei ole tietoa, miten tuo 12.5 %:n erotus on jaettu. Onko se kokonaan "yläpäässä" eli kun auto väittää akun olevan täynnä, se onkin vain 87.5 %:n varaustilassa - vai onko marginaali alapäässä, jolloin akun ollessa "tyhjä" varaustila onkin oikeasti 12.5 %. Ehkä tuo jakautuu kuitenkin molempiin päihin eli että akkua ei saa ladattua aivan täyteen eikä purettua aivan tyhjäksi ja tämän ansiosta akun elinikä pitenee.

    Toinen asia, josta en ole löytänyt varmaa tietoa on se, mitä tapahtuu akun kapasiteetin laskiessa. Syödäänkö ensin nuo ylä- ja alapään marginaalit nollaan ja akun nettokapasiteetti pysyy samana niin kauan kuin tuo 12.5 % riittää kompensoimaan kapasiteetin laskun - vai laskeeko nettokapasiteetti alusta saakka samassa suhteessa bruttokapasiteetin kanssa? Hedinin myyjän mukaan ensin syödään nuo marginaalit ja oman autoni kohdalla tämä tavallaan kuulostaisi uskottavalta, koska käytännön kapasiteetti ei ole juuri muuttunut.. mutta se tarkoittaisi myös sitä, että noiden marginaalien loputtua akku alkaa kulua huimaa vauhtia, koska käytössä se ladattaisiin aina piripintaan ja purettaisiin aivan tyhjäksi.

    Olen omistanut autoni uudesta asti eli tiedän, miten akkua on kohdeltu. Olen tosiaan pitänyt akun aina täynnä ja koska kapasiteetti ei raporttien mukaan ole juuri laskenut uudesta, ilmeisesti tuo täytenä pitäminen ei ole ollut haitallista. Ylivoimaisesti suurin osa latauksista on tehty lämpimässä tallissa. Lyhyet matkat (jolloin tiedän sähkön riittävän) olen ajanut sähkötilassa, muut hybrid/adaptive/eco pro -tiloissa.

    Arvailen, voisiko akkua syödä säilytys pitempiä aikoja "tyhjänä" ja/tai lataaminen pakkasessa. Ohjekirja kieltää jättämästä autoa pitkiksi ajoiksi seisomaan tyhjällä akulla, mutta pakkasessa lataamisesta en muista nähneeni mitään mainintaa. Olen kuitenkin lukenut, ettei litium-akkuja saisi "koskaan" ladata pakkasessa ja joissakin akuissa BMS estää lataamisen akun ollessa liian kylmä. Onko BMW:n akuissa sitten erilainen kemia ja lataaminen myös pakkasessa on ok? Suomen oloissa on tietysti mahdottomuus välttää kylmän akun lataamista täysin - vaikka lataisi vain lämpimässä, mutta auto on seisonut esim. työpäivän ajan -30 asteen pakkasessa, akun lämpeneminen ottaa aikansa. Toisaalta kuvittelen, että 45e:n suhteellisen hidas lataus on akulle armollinen kelissä kuin kelissä. Ajossa tietysti kuormitus on iso (yli 1C) suhteessa akun kokoon (verrattuna täyssähköautoihin).

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Ei mulla ainakaan mulle ole uusi 50e yhtään tuuliherkkä. Menee kuin juna Nokian R5 EV talvirenkailla. Edellinen 45e oli hieman tuuliherkkä mut siinä oli 4p-ohjaus, joten se voi vaikuttaa asiaan hieman. Tässä uudessa myös akustiikkalasit eikä kyllä myrskyn äänet kuulu sisälle yhtään myös tässäkään.
    Minullakin on nelipyöräohjaus. Peltojen keskellä menevällä moottoritiellä puuskittainen tuuli ottaa kyllä aika pahasti. Meno on tosiaan hyvin levotonta ja ohjaamaan joutuu jatkuvasti. Aikoinaan X1 oli vähän samanlainen, mutta siitä marmori löysi viaksi takaiskarit. En muista, paljonko tilanne parani iskarien uusimisella. Tämä X5 on ollut tällainen jo pitkään - en tiedä oliko uudesta asti, mutta vuoden, parin iästä saakka ainakin.

    Leave a comment:


  • tjvirta
    replied
    Originally posted by Milko75 View Post

    Noin 34 tkm on menty sähköllä. Meillä kanssa ladataan aina akku täyteen ajon jälkeen ja kyllä se aika usein myös tyhjäksi menee, kun pidempää siivua vedetään. Ulkona myös auto viettää suurimman osan ajastaan nykyään.

    Enää 9,5 % akkutakuun rajaan
    Mulla, jos ajattelen tyypillisintä päivää niin ajan 50km ja sitten lataus (Eli tyypillisesti jää akkuun 5-10km). Minulla auto lämpimässä tallissa myös..mutta edellisen omistajan tavoista en tiedä. JOs taas pidempää matkaa ajelen, niin kyllä akun olen antanut mennä kuivaksi, mutta kaipa sen pitäisi olla ok.

    Työmatkoja ajelen electric only modella (eli toi noin 50km/pv)

    Tuohon rangekysymykseen Kyllä fiilispohjalta sanon, että vähän on kadonnut...kesällä 60 ja nyt tahtoo jäädä 50km jölkeen vaan muutama km akkuun. Tässä siiis kaksi starttia - toinen lämpimästä ja toinen kylmästä.

    Leave a comment:


  • Milko75
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Huomaako tuon akun heikkenemisen rangessa miten selvästi?
    Kyllähän se on hiukan heikentynyt. Tosin elokuussa mentiin ~70-75 km lämpimien kelien aikaan, joten aika normaalia lukemia. Oma ennätys taisi olla 85 km luokkaa aivan uutena.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by Coutsi View Post

    Ei mitään havaittavaa ollut itsellä. Sedaniin verrattuna on tottakai sivutuulessa ajaessa eroa, mutta ei nyt kuitenkaan itseä häirinnyt yhtään. Ei kuulu edes myrskyn äänet sisään.
    Ei mulla ainakaan mulle ole uusi 50e yhtään tuuliherkkä. Menee kuin juna Nokian R5 EV talvirenkailla. Edellinen 45e oli hieman tuuliherkkä mut siinä oli 4p-ohjaus, joten se voi vaikuttaa asiaan hieman. Tässä uudessa myös akustiikkalasit eikä kyllä myrskyn äänet kuulu sisälle yhtään myös tässäkään.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Huomaako tuon akun heikkenemisen rangessa miten selvästi?

    Leave a comment:


  • Milko75
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Onko paljon sähköisiä kilometrejä?

    Yleisesti: Miten teillä on tapana ladata autoa ja ajatteko säännöllisesti akun tyhjäksi asti? Minulla lukumääräisesti suurin osa ajoista on lyhyitä, 20-30 kilometrin luokkaa ja lataan aina akun täyteen ajon jälkeen. Pienempi osa ajoista on sellaisia, joissa akku menee "tyhjäksi" asti (ja silloinkin tietysti lataan sen heti perille päästyäni). Muutaman kerran olen ladannut akkua ajossa battery control -tilassa. Auto seisoo yleensä lämpimässä tallissa, mutta toisinaan myös ulkona. Valtaosa latauksista on tehty tallissa, mutta kymmeniä kertoja myös luonnon armoilla. -30 asteen kelistä en ole kovin montaa kertaa lähtenyt (yhtä kylmällä akulla).

    Mietin vain, että onko joku tietty käyttöprofiili, joka tappaa akun vai onko kyse vain huonoista kennoista. Pakkasessahan ei litium-akkuja saisi ladata, mutta minkäs teet, jos ei talliin pääse? Eikä auto itse tunnu lataamista estävän.

    Eikö se akkutakuun raja ole 70%?
    Noin 34 tkm on menty sähköllä. Meillä kanssa ladataan aina akku täyteen ajon jälkeen ja kyllä se aika usein myös tyhjäksi menee, kun pidempää siivua vedetään. Ulkona myös auto viettää suurimman osan ajastaan nykyään.

    Enää 9,5 % akkutakuun rajaan

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by Milko75 View Post

    Itse tein tämän tänään;
    23.11.2024 / 16.64 kWh / 52743 km
    Onko paljon sähköisiä kilometrejä?

    Yleisesti: Miten teillä on tapana ladata autoa ja ajatteko säännöllisesti akun tyhjäksi asti? Minulla lukumääräisesti suurin osa ajoista on lyhyitä, 20-30 kilometrin luokkaa ja lataan aina akun täyteen ajon jälkeen. Pienempi osa ajoista on sellaisia, joissa akku menee "tyhjäksi" asti (ja silloinkin tietysti lataan sen heti perille päästyäni). Muutaman kerran olen ladannut akkua ajossa battery control -tilassa. Auto seisoo yleensä lämpimässä tallissa, mutta toisinaan myös ulkona. Valtaosa latauksista on tehty tallissa, mutta kymmeniä kertoja myös luonnon armoilla. -30 asteen kelistä en ole kovin montaa kertaa lähtenyt (yhtä kylmällä akulla).

    Mietin vain, että onko joku tietty käyttöprofiili, joka tappaa akun vai onko kyse vain huonoista kennoista. Pakkasessahan ei litium-akkuja saisi ladata, mutta minkäs teet, jos ei talliin pääse? Eikä auto itse tunnu lataamista estävän.

    Eikö se akkutakuun raja ole 70%?

    Leave a comment:

Working...
X