BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by tjvirta View Post
    Minkä vuotinen auto sulla on bittivirhe?
    Täytti äskettän 4 vuotta, valmistettu loppukesällä 2020. Mites sinun? Paljonko on ajettu sähköllä?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by tjvirta View Post

    Kiitos, mielenkintoinen data. Onko jollain muulla vastaavaa. Eli onko toi se "Korkeajänniteakun energiasisältö" lukema. En tiedä mitä se on englanniksi tarkalleen. Sulla on tosi korkeita lukemia vrt mun alla. Lisäksi aika kovassa alamäessä ollaan. Pitää seuratta talven yli miten kehittyy.

    Minkä vuotinen auto sulla on bittivirhe?
    pvm energiasisältö km varaustila
    18.8.2024 17,94 71983 100 %
    27.8.2024 17,48 72630 52 %
    7.9.2024 17,12 73450 80 %
    2.11.2024 16,34 77425 100 %
    ​ ​
    Laitoin tuohon varaustilan myös. Oletan että se on se tila joka autossa on cardatan imurointihetklellä. Ei näyttäisi olevan merkitystä tuohon sisältölukemaan.
    Onko auto ns. EU malli. Muistaakesi EU:ssa kapa on rajoitettu 21.6kW ja jenkeissä noin17kWh. Akun koko on 24kWh brutto.. Kun vikaa akussa on, takuu on 8 vuotta 100 000km. Raja taitaa olla 70% /15kWh jossa akku todetaan huonoksi. Sulla on peritaattesa kaksi vaihtoetoa, ajat hetken ja viet auton korjattavaksi kun raja tulee täyteen. Yleensä kun vikaa on niin akku kuolee nopeesti, ei tuosas pitkään mene. Tai otat yhteyttä huoltoon heti. Akussa on viallisia kennoja ja ne toki sitten rasittavat hyviä kennoja. Takuu ei tarkoita, että koko akku vaihdetaan uuteen vaan korjaus on todennäköisesti viallisten modulien vaihtamista, joten itse kävisin huolllossa juttelemassa asiasta heti. Moduleita äksän akussa on 12 ja kennoja kaikkiaan 96 kpl (8 kpl/moduli)

    Leave a comment:


  • tjvirta
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    28.08.2023 21.38 kWh (odometer 46039 km)
    15.12.2023 20.74 kWh (odometer 50140 km)
    08.02.2024 21.14 kWh (odometer 50638 km)
    06.05.2024 21.02 kWh (odometer 54156 km)
    07.08.2024 21.20 kWh (odometer 57416 km)
    22.09.2024 20.98 kWh (odometer 57828 km)

    Sähköllä ajettu hiukan alle puolet kilometreistä. Em. perusteella vaikuttaisi, että kylmillä keleillä tuo energiasisältö on pienempi kuin kesällä.
    Kiitos, mielenkintoinen data. Onko jollain muulla vastaavaa. Eli onko toi se "Korkeajänniteakun energiasisältö" lukema. En tiedä mitä se on englanniksi tarkalleen. Sulla on tosi korkeita lukemia vrt mun alla. Lisäksi aika kovassa alamäessä ollaan. Pitää seuratta talven yli miten kehittyy.

    Minkä vuotinen auto sulla on bittivirhe?
    pvm energiasisältö km varaustila
    18.8.2024 17,94 71983 100 %
    27.8.2024 17,48 72630 52 %
    7.9.2024 17,12 73450 80 %
    2.11.2024 16,34 77425 100 %
    ​ ​
    Laitoin tuohon varaustilan myös. Oletan että se on se tila joka autossa on cardatan imurointihetklellä. Ei näyttäisi olevan merkitystä tuohon sisältölukemaan.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by tjvirta View Post

    Itselle uusi käytetty e45 bemari. Vuosimalli on 2020 ja ajettu noin 75tkm nyt. Sähköllä aika tarkkaan 50% eli 37tkm. Katselin tuon mun car datan ja se näyttää seuraavaa. Mielenkiinnosta olisi mukava kuulla muiden arvoja....kun auton ostin niin merkkari sai 85% akun kunnoksi...Nyt toi car data antaa arvoksi 16.34kWh. Mielestäni se oli enemmän tuossa kesällä kun auton hankin 18-19.
    28.08.2023 21.38 kWh (odometer 46039 km)
    15.12.2023 20.74 kWh (odometer 50140 km)
    08.02.2024 21.14 kWh (odometer 50638 km)
    06.05.2024 21.02 kWh (odometer 54156 km)
    07.08.2024 21.20 kWh (odometer 57416 km)
    22.09.2024 20.98 kWh (odometer 57828 km)

    Sähköllä ajettu hiukan alle puolet kilometreistä. Em. perusteella vaikuttaisi, että kylmillä keleillä tuo energiasisältö on pienempi kuin kesällä.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Käsi pystyyn, laskin väärillä profiileilla! Mutta silti tuntuu että olisi helpompi "laskeutua" autosta...

    Leave a comment:


  • MikaLaaksonen
    replied
    Eikö siihen silloin laiteta vastaavasti korkeampiprofiilinen rengas, jotta halkaisija ei muutu?

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Miten 20" vs. 21" helpottaa autoon kulkua? (275/40 21" rengas on halkaisijaltaan 3mm vähemmän kuin 275/45 20" rengas eli auto nousee ylöspäin 1,5mm 20" renkailla vert 21")
    No se on puoli tuumaa matalampi jo vanteesta.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by paavju View Post
    Tuli vaihdettua 20" nastarenkaat alle, ja auto vaikuttaa entistä mukavammalta ajaa. Täytyy katsella talven aikana saisiko nuo 21" kesävalssit puljattua jonnekin ja 20" tilalle. Helpottaa myös autoon kulkua.
    Miten 20" vs. 21" helpottaa autoon kulkua? (275/40 21" rengas on halkaisijaltaan 3mm vähemmän kuin 275/45 20" rengas eli auto nousee ylöspäin 1,5mm 20" renkailla vert 21")

    Leave a comment:


  • tjvirta
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Olen ainakin onnistunut lämmittämään moottoria liikennevaloissa sport-tilassa (en muista, kummassa niistä) ennen moottoritielle kiihdytystä. Muussa tilanteessa en ole kokenut tarvetta pakottaa moottoria käyntiin paikallaan ollessa.

    Oletteko muuten seuranneet Cardata-tietoarkistosta ajoakun kuntoa? Minulla viimeisin "Korkeajänniteakun energiasisältö" on 21,2 kWh. Arvo on vaihdellut hieman ylös ja alas, mutta mitään selvää laskusuuntaa ei ole havaittavissa. Autolla on ajettu reilu 57000 km, josta sähköllä vajaa 26000 km. Lataan akun täyteen aina ajosta tultua.
    Itselle uusi käytetty e45 bemari. Vuosimalli on 2020 ja ajettu noin 75tkm nyt. Sähköllä aika tarkkaan 50% eli 37tkm. Katselin tuon mun car datan ja se näyttää seuraavaa. Mielenkiinnosta olisi mukava kuulla muiden arvoja....kun auton ostin niin merkkari sai 85% akun kunnoksi...Nyt toi car data antaa arvoksi 16.34kWh. Mielestäni se oli enemmän tuossa kesällä kun auton hankin 18-19.

    Varmaan pitää alkaa seuraamaan ja varmistamaan että akkutakuun piirissä vielä mittautan.
    Sähköisen toimintasäteen ennuste latausprosessin aikana 59 km 02.11.2024 17:21:00 UTC
    Jäljellä sähköinen toimintasäde km 59 km 02.11.2024 12:39:31 UTC
    Korkeajänniteakun lataustila 100 % 02.11.2024 12:39:01 UTC
    Korkeajänniteakun energiasisältö 16.34 kWh 02.11.2024 12:39:01 UTC

    EDIT: vaikea vertailla ajomatkoja...mutta tällä pääsee 80km vauhdilla aika tarkkaan 60km - yleensä alle.
    Last edited by tjvirta; 02-11-2024, 21:07.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Tuli vaihdettua 20" nastarenkaat alle, ja auto vaikuttaa entistä mukavammalta ajaa. Täytyy katsella talven aikana saisiko nuo 21" kesävalssit puljattua jonnekin ja 20" tilalle. Helpottaa myös autoon kulkua.

    Halloween -video on muuten tullut Appeihin...

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Olikos se niin että 360-kuvaa pysäköidystä autosta ei Suomessa saa kännykkään? Tuosta ei hyötyä ei olisi ollut, mutta kerronpa nyt kumminkin kun pari kk sitten jouduin parkkeeraamaan Business Finlandin parkkihalliin Ruoholahdessa. Autolle palatessa joku pieni Volvon sähkövatkain oli vedetty niin lähelle, etten päässyt kuskin ovesta sisään kun sitä sai avattua ehkä 5 cm. Volvon vasen puoli oli vapaa kun sen vieressä oli sisäänkäynti, eli helposti olisi voinut jättää vaikka puoli metriä väliä. Kävi mielessä jotain aggressiivisia toimia tuota kikotinta kohtaan. Jos kuski olisi sattunut paikalle niin olisi saanut oppitunnin pysäköinnistä... Onneksi vänkärin puolelle oli parkannut kortillinen kuski ja voimistelin siltä puolelta sisään...

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Olipa hyvä käyttää premium-G05 huollossa ennen ensimmäistä katsastusta - jotain väljiä palloniveliä löysivät ja menee tukivarsia vaihtoon. Ensimmäinen omistamani auto, joka olisi pompannut ensimmäisestä katsastuksesta. (Itse asiassa koskaan ei ole mikään aikaisempi auto pompannut..)

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Originally posted by Coutsi View Post

    Määräänsä enempää et saa sieltä huijattua, joten et saa mitään rikki. Ainoastaa hetkellisesti saa korkeuslukemat näyttämään luokkaa -2000mm, jos yrittää liikaa muuttaa. Silloin pitää aloittaa säätö operastio alusta uudelleen.
    Ok, kiitos!

    Leave a comment:


  • Coutsi
    replied
    Originally posted by paavju View Post
    Okei, voisiko tuo sitten tuoda jotain häikkää jos haluaa korottaa tai laskea ns. normista, eli yrittäisikö mennä mekaanisten "rajojen" yli?
    Määräänsä enempää et saa sieltä huijattua, joten et saa mitään rikki. Ainoastaan hetkellisesti saa korkeuslukemat näyttämään luokkaa -2000mm, jos yrittää liikaa muuttaa. Silloin pitää aloittaa säätöoperaatio alusta uudelleen.
    Last edited by Coutsi; 15-09-2024, 18:03.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by paavju View Post
    Voisi kuvitella että jos olisi vaikka pystyheittoa niin kuinkahan reklamaatio etenisi, joka tapauksessa hankalampaa kuin lähiliikkeestä ostettuna... Itse maksan tällaiset Visalla niin on ainakin jokin turva että tavara tulee perille....
    No se on selvää eli varmasti juuri näin. Olen vain huomannut tässä autoiluhistorian aikana että renkaatkin ovat yksilöitä. Useammin ne menevät hyvin paikoilleen mutta joskus on myös virheellisistä tavaraa joukossa. Ihan runkovikaisista lähtien. Sitten kun sitä reklamaatiota täytyy tehdä niin kyllä se kiinnostaa että miten myyjäliike homman hoitaa. Tämän takia tilaisi itse mieluummin sellaisesta paikasta missä homma toimii myös mahdollisten takuuasioiden osalta.

    Leave a comment:

Working...
X