Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    Originally posted by muuris View Post
    onko järkevämpi siirtyä Cherryyn? OEM VR-anturi on pirun kallis, tarvikkeet suunnilleen tuon Cherryn hintaluokassa puolin ja toisin mutta epäilyttää onko uusi tarvike sen parempi kuin 25v vanha orggis..

    Max9926 on kyllä senverran hyvä piiri että se lukee melkein mitä vaan anturia. Vaikka tarvikeantureita. Esim. jotkut Opelin anturit käy BMW:n telineeseen ja toimii hyvin MAX-piirin kanssa. Toki Cherry on mielestäni "pomminvarma". Mutta Cherrynkin kanssa on ollut ongelma M52-speeduinon kanssa, jossa ei ole ns. erotinta välissä. Vakio M52-anturien kanssa Speeduino on toiminut moitteetta.



    Jos käytät Cherryä niin suosittelen että laitat ylösvedon +12volttiin ja anturin käyttöjännitteen myös. Viisi volttia (+5v) on anturin minimijännite ja riippuen valmistustoleransseista, se joskus riittää ja joskus ei.:think
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11078
      • Oulu

      Originally posted by muuris View Post
      Niin mulla onkin ollut se asetus arvossa 1ms. Nyt kun vielä katsoin logeja niin ongelma taitaakin olla sync loss. Mulla on alkup anturit ja MAX9926 VR-muunnin, filtteröinti normal -asetuksessa. Ensiksi tietysti putsataan vielä liitin ja tarkastetaan anturin rako jne, mutta jos oireet jatkuu (kuten oletan kun anturin/johdon liitoskohta on epäilyttävän näköinen) onko järkevämpi siirtyä Cherryyn? OEM VR-anturi on pirun kallis, tarvikkeet suunnilleen tuon Cherryn hintaluokassa puolin ja toisin mutta epäilyttää onko uusi tarvike sen parempi kuin 25v vanha orggis..
      Oliko sul c25 10 vai 4.7nf? 10nf ei ainakaan pelaa ja jos 4.7nf konkan kanssa on ongelmaa, voi kokeilla pienempääkin tai ottaa kokonaan pois. Myös ikivanhat puolat on aiheuttanu ongelmia joillain.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        C25=4,7nF ja kaikki puolat vaihdoin uusiin alle 1000 km sitten. Eilen aamupäivällä ~puolen tunnin ajolla ei tullut yhtään sync lossia startin jälkeen mutta illemmalla vastaava lenkki sateessa aiheutti noita yli 10 kpl, joten itse anturi epäilyttää nyt eniten, kokeilen vaihtaa uuden VR:n siihen.

        Sekä entisellä CH340- että nykyisellä 16u2-levyllä on käynyt muitaman kerran tilanne että Speeduino kuolee totaalisesti, siis moottori sammuu ja tunerstudiossakin yhteys katkee. Tuosta tilanteesta se herää vain ottamalla Arduinolta kaikki sähkö pois eli sekä virtalukko että usb, tämän jälkeen käynnistyy avaimesta normaalisti. Kaikki ne kerrat kun tuo on käynyt on mielestäni usb ollut kiinni, parillakin eri läppärillä sekä tabletilla. Datalogi ei anna tähän mitään apuja kun sekin näyttää ok:ta kunnes vaan katkeaa. Vaikuttaa firmiksen ongelmalta jonkun poikkeustilanteen käsittelyssä, liittyneekö sekin kammen hammastuksen ajoittaiseen hyppimiseen.
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • Odto
          Bimmer Rookie
          • Apr 2017
          • 114
          • Suomi

          Mitäs tässä nyt lähdetään säätämään? M52 turbokone lähtee hienosti käyntiin, mutta muutaman (5?) Sekunnin päästä sammuu kuin seinään.

          Hieman muutellut ve ja sytkäkarttaa, mutta ei mitään radikaalia muutosta mihinkään suuntaan. Kartat perustuu pazin e85 basetuneihin.

          Saisi nyt edes jotenkin käymää ja sitten jollekin ammattilaiselle säädettäväksi

          Comment

          • bmw89
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2010
            • 563
            • Ulvila

            Originally posted by Odto View Post
            Mitäs tässä nyt lähdetään säätämään? M52 turbokone lähtee hienosti käyntiin, mutta muutaman (5?) Sekunnin päästä sammuu kuin seinään.

            Hieman muutellut ve ja sytkäkarttaa, mutta ei mitään radikaalia muutosta mihinkään suuntaan. Kartat perustuu pazin e85 basetuneihin.

            Saisi nyt edes jotenkin käymää ja sitten jollekin ammattilaiselle säädettäväksi
            Miltä afr näyttää ?
            -E30 "316i"

            ex. e46 328i,

            Comment

            • Odto
              Bimmer Rookie
              • Apr 2017
              • 114
              • Suomi

              Siinä se on 14,5-14,7. Pieni epätasaisuus tuossa lyhyen käynnin aikana 1400-1500rpm ja sitten tosiaan sammuu kuin seinään.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11078
                • Oulu

                Siinä on se muutaman sekunnin ajan ASE rikastus päällä, eli sammuu todennäköisesti kun rikastus loppuu. Eli jos rikastus päällä on AFR tuota luokkaa, se varmaan tippuu laihalle kun rikastus loppuu. Eli koittele säädellä VE karttaa ylemmäksi ja tarkista että suutinparametrin, reqfuel jne on oikein.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Odto
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2017
                  • 114
                  • Suomi

                  Ok, jotain tämän suuntaista ajattelinkin, mutta en suuremmin uskaltanut koskea arvoihin. Suutin, req-fuel ym. pitäisi olla kunnossa, sillä tarkistin moneen kertaan ennen ensimmäistä käynnistysyritystä.

                  ASE rikastus on muistaakseni n. 30%. ASE:n aikaan seos PITÄISI ilmeisesti olla jossain 12 pintaan? Nyt seos oli n. 14.7, joten seos on varmaan mennyt lähemmäs 19:1 ASE:n loputtua. (14.7 *1,3)

                  Kyseisellä kierros ja map-alueella on VE- kartassa arvoja 30-35. Jos lisään näihin nyt tuon 30%, tulee sinne arvoja välillä 39%-45%. Pitäisikö seoksen olla tämän jälkeen lähellä totuutta (14.7)?

                  Ja kannattaako lisätä koko karttaan tuo 30%, eikä vain tyhjäkäynti/käynnistysalueelle?
                  Last edited by Odto; 27-08-2019, 12:21.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11078
                    • Oulu

                    Originally posted by Odto View Post
                    Ok, jotain tämän suuntaista ajattelinkin, mutta en suuremmin uskaltanut koskea arvoihin. Suutin, req-fuel ym. pitäisi olla kunnossa, sillä tarkistin moneen kertaan ennen ensimmäistä käynnistysyritystä.

                    ASE rikastus on muistaakseni n. 30%. ASE:n aikaan seos PITÄISI ilmeisesti olla jossain 12 pintaan? Nyt seos oli n. 14.7, joten seos on varmaan mennyt lähemmäs 21:1 ASE:n loputtua. (14.7/0,7)

                    Kyseisellä kierros ja map-alueella on VE- kartassa arvoja 30-35. Jos lisään näihin nyt tuon 30%, tulee sinne arvoja välillä 42%-50%. Pitäisikö seoksen olla tämän jälkeen lähellä totuutta (14.7)?

                    Ja kannattaako lisätä koko karttaan tuo 30%, eikä vain tyhjäkäynti/käynnistysalueelle?
                    Tommonen 42-50 VE tyhjäkäynnillä menee vielä normaalin rajoihin. Eli nosta vaan VE karttaa huoletta. Sitä voi toki nostaa koko kartan alueelta, mutta kun se saa käymään, niin ei siinä kauaa mee pikkasen kokeilla minkälaisilla arvoilla se tykkää käydä.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Masad3
                      BTCF Member
                      • Jan 2011
                      • 75
                      • Turku

                      Tämän "Motronic 1.1/1.2/1.3 by Raku" V1.7 levyn pitäis olla nyt suunnittelun osalta ihan toimivaa sorttia? Ehdin jo kasaamaan vanhemman version, mutta autoon asti en ole vielä projektin muun edistymisen takia päässyt sovittamaan. Tilailen varmaan tuon V1.7 levyn ja komponentit uudelleen ettei tarvitse ruveta soveltamaan vanhan kanssa :think
                      -BMW 318is e36 coupe (ex)
                      -BMW 320i e30 (ex)
                      -BMW e21 315 bavaria (ex)
                      -BMW e30 316i M52 (ex)
                      -BMW e32 735i Turbo

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11078
                        • Oulu

                        Originally posted by Masad3 View Post
                        Tämän "Motronic 1.1/1.2/1.3 by Raku" V1.7 levyn pitäis olla nyt suunnittelun osalta ihan toimivaa sorttia? Ehdin jo kasaamaan vanhemman version, mutta autoon asti en ole vielä projektin muun edistymisen takia päässyt sovittamaan. Tilailen varmaan tuon V1.7 levyn ja komponentit uudelleen ettei tarvitse ruveta soveltamaan vanhan kanssa :think
                        Jep pitäs olla. Tai en ole ainakaan kuullu ettei se toimis. Saapahan ainakin siistimmän kasaamalla uuden, kun ei nuo perus komponentit ja levy nyt ihmeitä maksa.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Zulo-
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2013
                          • 43
                          • Jämsä

                          M50 turbo ilman tyhjäkäyntiventtiiliä. Minkälaisia muutoksia vaatii asetuksiin, jotta auton saisi käymään?Kyseessä pazilta ostettu purkki, eli perus asetukset käyntiinlähtöä varten pitäisi olla ok. Muutaman kerran "hörähtää" mutta sammuu heti.

                          Comment

                          • muuris
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Zulo- View Post
                            M50 turbo ilman tyhjäkäyntiventtiiliä. Minkälaisia muutoksia vaatii asetuksiin, jotta auton saisi käymään?Kyseessä pazilta ostettu purkki, eli perus asetukset käyntiinlähtöä varten pitäisi olla ok. Muutaman kerran "hörähtää" mutta sammuu heti.
                            Kaasuläpän stoppariruuvia raolleen ja ohjeessa mainitut perusasetukset kohdalleen niin eiköhän tuon pitäis käydä.
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • muuris
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 3501
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by muuris View Post
                              C25=4,7nF ja kaikki puolat vaihdoin uusiin alle 1000 km sitten. Eilen aamupäivällä ~puolen tunnin ajolla ei tullut yhtään sync lossia startin jälkeen mutta illemmalla vastaava lenkki sateessa aiheutti noita yli 10 kpl, joten itse anturi epäilyttää nyt eniten, kokeilen vaihtaa uuden VR:n siihen.

                              Sekä entisellä CH340- että nykyisellä 16u2-levyllä on käynyt muitaman kerran tilanne että Speeduino kuolee totaalisesti, siis moottori sammuu ja tunerstudiossakin yhteys katkee. Tuosta tilanteesta se herää vain ottamalla Arduinolta kaikki sähkö pois eli sekä virtalukko että usb, tämän jälkeen käynnistyy avaimesta normaalisti. Kaikki ne kerrat kun tuo on käynyt on mielestäni usb ollut kiinni, parillakin eri läppärillä sekä tabletilla. Datalogi ei anna tähän mitään apuja kun sekin näyttää ok:ta kunnes vaan katkeaa. Vaikuttaa firmiksen ongelmalta jonkun poikkeustilanteen käsittelyssä, liittyneekö sekin kammen hammastuksen ajoittaiseen hyppimiseen.
                              Uusi VR ei muuttanut tilannetta mihinkään. Huomattu ennen anturin vaihtoa että tooth loggerissa näkyy ylimääräinen piikki joka viittais väärään VR napaisuuteen. Pazi88 kanssa ihmeteltiin ETM:ää jonka mukaan levyllä kaikki pitäis olla oikein. Samaa tekee myös uudella anturilla, joten koetan seuraavaksi kääntää anturin napaisuuden johtosarjasta.

                              Onko jälkimmäisen kaltaista ongelmaa esiintynyt kellään muulla? Tuo on sattunut mulla yleensä pintakaasulla aika maltillisilla kierroksilla ja täsmennyksenä että tuossa tilanteessa Tunerstudio (3.0.28) "jäätyy", ei siis mene offline-tilaan muttei datakaan enää päivity.
                              Attached Files
                              Last edited by muuris; 02-09-2019, 12:51.
                              E30 325iX '86
                              Instagram

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11078
                                • Oulu

                                Aa empä muuten hoksannu olitko maininnu tosta tunerstudion jäätymisestä ton ongelman yhteydessä aiemmin. USB yhteys on äärimmäisen herkkä sytytyksestä tuleville häiriölle oli ecu mikä tahansa. Ilmeisesti PC:n usb ohjain/tunerstudio menee tilttiin jännitepiikistä/ muuten vaan sähköisestä häiriöstä vaikka ecu ei ole milläsäänkään. Noita samoja ongelmia olen todennut sekä megassa, kdfi:ssä ja speeduinossa. Aina syynä on ollu syttypuolen ongelma, ja yleensä että kipinä hyppää satunnaisesti väärästä välistä (halkeama tulpanjohdoissa, puolassa, m5x puolan kumitutissa, viallinen/puuttuva vastus puolin toisiopuolen maadoituksessa yms). Normaali sync loss, ei aiheuta ongelmia usb-yhteyteen tai TunerStudioon.

                                Välttämättä tuo ei näy edes sync lossina, vaan ehkä pikku nykäsynä ja mahdollisesti usb yhteyden katoamisena. Miksi se että miksi se sulla näkyy myös sync lossina, niin veikkaisin että se johtuu ihan m50nv triggeripyörästä. Siinä puuttuvat hampaan on 84 astetta TDC:n jälkeen, mikä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. Mutta kun ajattelee että seuraava sytytystapahtuma tapahtuu 120 astetta TDC jälkeen ja cruisailu alueella on 30-40 astetta ennakkoa, niin se tuo sytytyshäröpiikki sattuu tuurilla just siihen puuttuvien hampaiden kohdalle, jolloin VR-muunnin herkästi poimii sen koska tällä hetkellä itse anturilta ei tule signaalia.

                                Tuplavanos speeduinokin on tossa tullu kasattua ja sitä oon debuggaillu:




                                Käy ja kukkuu:


                                Ja pikku päänraapimisen jälkeen avaimesta käyntiin:


                                Seuraavaksi pitäs mittaristo saada henkiin.
                                Last edited by Pazi88; 02-09-2019, 13:51.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎