Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koodaus ohjeita NCS Expert-ohjelmalle (kysymyksiä ja vastauksia)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Osaako kukaan sanoa miten e6x sarjan LMA:ssa valojen PWM asetukset menee eli onko aina suurin wert arvo kirkkain kun NCSDummy:llä näitä koodailee? Joskus oli juttua, että angel eyesiä saisi kirkkaammaksi koodauksella. Entä mitä Dual Voltage asetukset tekee? Tuossa omassa osassa valoista on dual voltage aktiv ja osassa ei.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      Kurkkaa vaikka NCSdummy:lla parametrin asetuksen Hex-arvo. Muistaakseni jännite kasvaa Hex-arvon mukaan. Sen voi sitten modata haluamakseen joko nettodata-koodauksella, tai muokkaamalla kyseisen parametrin asetuksen Dummyn avulla tilapäisesti kyseiseen oikean CI:n NCS-filuun. Jälkimmäisellä tavalla tehdään mm. CIC:n videon näkyminen ajossa.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        Originally posted by Clavurion View Post
        Kurkkaa vaikka NCSdummy:lla parametrin asetuksen Hex-arvo. Muistaakseni jännite kasvaa Hex-arvon mukaan. Sen voi sitten modata haluamakseen joko nettodata-koodauksella, tai muokkaamalla kyseisen parametrin asetuksen Dummyn avulla tilapäisesti kyseiseen oikean CI:n NCS-filuun. Jälkimmäisellä tavalla tehdään mm. CIC:n videon näkyminen ajossa.
        Tuota Hex arvoa katselinkin ja jos nyt oikein muistan niin kaikissa se ei kasvanut loogisesti wert arvon mukana eli joissain kohti wert2:n Hex arvo oli isompi kuin wert3:n. Nettodata koodailua en ole vielä uskaltanut kokeilla, mutta ehkä tuotakin pitäisi opetella.

        Mites tämä Dual Voltage juttu. Onko kellään sen tarkoituksesta tietoa?
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • böntti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2011
          • 2857
          • Tampere

          Ne wertit ei ole aina järjestyksessä. Pwm-arvot voi olla ilmoitettu suoraan prosentteina, eli 00=0% ja 64 (hex) = 100 (dec) = 100%. Toinen vaihtoehto on että arvo ilmoitetaan jännitteenä. Kolmas vaihtoehto on se että data-arvot on vaan vaikkapa 01, 02 ja 03, jokainen tarkoittaa jotain tiettyä arvoa. Edit. markok:n postista vielä yksi vaihtoehto eli 00 (dec&hex) = 0% ja 225 (dec) = FF(hex) = 100%. Pulssisuhteen saa kaavalla (data(dec)/255)*100%.

          Nettodatakoodailua ei näihin hommiin tartte. NCS-dummyllä saa syötettyä moduulin koodaustiedostoon omia data-arvoja. Avaa dummyllä pelkän .Cxx-tiedoston, mutta et fsw_psw-tiedostoa. Klikkaat hiiren oikella napilla haluttua parametria ja valitset add parameter. Sitten syötät arvon ja nimen, ja lopuksi valitset module functions -> update module. NCS Expert pitää sitten käynnistää uudestaan, ennen kuin voit koodata tällä uudella arvolla.
          Last edited by böntti; 20-02-2015, 23:49.
          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            Originally posted by böntti View Post
            Ne wertit ei ole aina järjestyksessä. Pwm-arvot voi olla ilmoitettu suoraan prosentteina, eli 00=0% ja 64 (hex) = 100 (dec) = 100%. Toinen vaihtoehto on että arvo ilmoitetaan jännitteenä. Kolmas vaihtoehto on se että data-arvot on vaan vaikkapa 01, 02 ja 03, jokainen tarkoittaa jotain tiettyä arvoa.

            Nettodatakoodailua ei näihin hommiin tartte. NCS-dummyllä saa syötettyä moduulin koodaustiedostoon omia data-arvoja. Avaa dummyllä pelkän .Cxx-tiedoston, mutta et fsw_psw-tiedostoa. Klikkaat hiiren oikella napilla haluttua parametria ja valitset add parameter. Sitten syötät arvon ja nimen, ja lopuksi valitset module functions -> module functions. NCS Expert pitää sitten käynnistää uudestaan, ennen kuin voit koodata tällä uudella arvolla.
            Luulen ymmärtäneeni mitä tarkoitat ja tätä täytyy kokeilla kun pääsen NCSDummyn ääreen Onko tuossa mitään vaaran paikkaa jos laittaa vahingossa sellaiset arvot mitkä ei ole mahdolliset? Pitää kokeilla ensin tuota anneleitten kirkkautta säätää. Millähän nimellä tuo asetus oli ja onko yleensä oletuksena vajaatehoinen? Kiitos taas kaikille loistavista vinkeistä!
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2857
              • Tampere

              Tuo mun postaus oli tuommoinen yleinen juttu että miten nuo pwm-arvot yleensä menee, ei mikää E60-spesifi juttu. Sitten on semmoinenkin vaihtoehto että data-arvo kerrotaan jollain luvulla ja saadaan lopullinen arvo.

              E60 Lm ykkösessä näyttäis olevan ainakin arvo DRL_WERT_DIMMUNG, jossa on kaks vaihtoehto joiden data-arvot on 8F (hex) ja A4 (hex), eli desimaalina 143 ja 164. Melko hankala sanoa että mitä nuo meinaa, ehtona sille että kumpi tulee on moduulin koodausindeksi. Valistuneesta hatusta vois heittää että 143 vois mahdollisesti olla 14,3 volttia.

              Se että kuinka iso arvo parametriin mahtuu, riippuu bitmaskista eli kuinka monta bittiä sille on varattu. Parametrin DRL_WERT_DIMMUNG bitmask on 1111 1111, eli sille on varattu kahdeksan bittiä eli yksi tavu, tarkoittaa että maksimi on FF (hex) eli 255 (dec). Jos katsotaan samasta moduulista parametria LICHT_AN_WARNUNG, nähdään että sen bitmask on 0000 0010. Tälle parametrille on siis varattu tilaa vain tuo yksi tavu, josta johtuen sille voi laittaa arvoksi ainoastaa 00 tai 01.

              Periaatteessa jos syötät 100% pwm signaalia eli täyttä jännitettä jollekkin lampulle joka käyttää matalempaa pulssisuhdetta, voit saa saada lampun kärähtämään. En kyllä tiedä että onko autossa semmoisia lamppuja jotka ei kestä 14-15v jännitettä. Jos yrität laittaa yli 100% pwn-arvoa, ei se tietenkään onnistu, tai siis pulssisuhdetta ei voi kasvattaa yli 100%, koodaus voi kyllä mennä läpi.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                Originally posted by böntti View Post
                Tuo mun postaus oli tuommoinen yleinen juttu että miten nuo pwm-arvot yleensä menee, ei mikää E60-spesifi juttu. Sitten on semmoinenkin vaihtoehto että data-arvo kerrotaan jollain luvulla ja saadaan lopullinen arvo.

                E60 Lm ykkösessä näyttäis olevan ainakin arvo DRL_WERT_DIMMUNG, jossa on kaks vaihtoehto joiden data-arvot on 8F (hex) ja A4 (hex), eli desimaalina 143 ja 164. Melko hankala sanoa että mitä nuo meinaa, ehtona sille että kumpi tulee on moduulin koodausindeksi. Valistuneesta hatusta vois heittää että 143 vois mahdollisesti olla 14,3 volttia.

                Se että kuinka iso arvo parametriin mahtuu, riippuu bitmaskista eli kuinka monta bittiä sille on varattu. Parametrin DRL_WERT_DIMMUNG bitmask on 1111 1111, eli sille on varattu kahdeksan bittiä eli yksi tavu, tarkoittaa että maksimi on FF (hex) eli 255 (dec). Jos katsotaan samasta moduulista parametria LICHT_AN_WARNUNG, nähdään että sen bitmask on 0000 0010. Tälle parametrille on siis varattu tilaa vain tuo yksi tavu, josta johtuen sille voi laittaa arvoksi ainoastaa 00 tai 01.

                Periaatteessa jos syötät 100% pwm signaalia eli täyttä jännitettä jollekkin lampulle joka käyttää matalempaa pulssisuhdetta, voit saa saada lampun kärähtämään. En kyllä tiedä että onko autossa semmoisia lamppuja jotka ei kestä 14-15v jännitettä. Jos yrität laittaa yli 100% pwn-arvoa, ei se tietenkään onnistu, tai siis pulssisuhdetta ei voi kasvattaa yli 100%, koodaus voi kyllä mennä läpi.
                Tänään tuli perehdyttyä tähän asiaan ja jotain selvisikin. Valomoduliin on koodattu jännitteelle perusasetus 13,2V joka täyttyy pulssisuhteella 100%. Yksittäisen polttimon jännitettä voi säätää portaattomasti HEX arvojen 00 ja FF välillä. Jännite arvon voi laskea kaavalla (13,2V x data)/255. Näin sain säädettyä DRL valon kirkkauden haluamakseni tuolla aikaisemmin böntin neuvomalla tavalla tekemällä uusia arvoja NCSDummy:n parametreihin. Noista alkuperäisistä valinnoista siis 8F tarkoittaa jännitettä 7,4V ja A4 jännitettä 8,5V.

                Ettei asia olisi ihan näin yksinkertainen niin osalle valoista tämä kaava ei toimi. Esimerkiksi lyhyille ajovaloille data arvo oli muistaakseni 20 ja kyllä sinnekin täysi jännite tuli. Myöskin AE valoille tuli täysi jännite vaikka data ei ollut FF. Ilmeisesti näillä valoilla tuo data on jotain muuta kuin suoraan jännite.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  Näin ne hommat selviää, kokeilemalla .
                  Last edited by böntti; 20-02-2015, 23:46.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • zeniitti
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 575
                    • 127.0.0.1

                    Mikä neuvoksi?

                    Ennen koodailuja oli oikeastaan aina valot AUTO-asennossa ja silloin ei ollut mitkään valot oikeastaan päällä. Sitten kun tuli tarpeaksi pimeää, xenonit lähti päälle.

                    Nyt yritin koodata jenkkimallin "puolipitkät" "päivävaloiksi", mutta nyt AUTO-asennossa päällä on vaan xenonit. 0-asennossa toimii kyllä puolipitkät, ei muita. Vaikka on suora ja kirkas auringonpaiste. Inpa livetieto kertoo jopa tosi kovasta valoarvosta.

                    Nämä muutin
                    GED_FL_ALS_DRL - dimmed high beam as DRL --> aktiv
                    FL_DIMMUNG_ALS_DRL - dimming level for high beam as daylight --> wert05

                    Ja tämäkin on
                    AL_ALS_DRL - low-beam as DRL --> nicht_aktiv

                    Jotenkin tuntuis, että valosensori lopetti toiminnan eikä xenonit nyt sammukaan AUTO-asennossa. Toki jo koodaa vanhat asetukset takaisin, niin sittenhän se taas pelaa kuten viestin alussa kuvattu. :think

                    Mitähän vois tutkia?

                    EDIT: Muuttelin RLS-moduulista FLC_SCHWELLWERT_SATZ --> wert_02 (oli wert_01). Sillä sai valosensoria vähän normaalimmaksi. Laitoin samalla FL_DIMMUNG_ALS_DRL --> wert03. Himmein asetus oli vähän liian himmeä. Ainakin kirkkaassa auringon valossa.
                    Last edited by zeniitti; 16-02-2015, 16:23.

                    Comment

                    • Nube
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2014
                      • 44
                      • Seinäjoki

                      Tarvitsenko tuoreemmat daten filut kun CAPPL:n koodaus ei mennyt läpi uutta ccc:tä asentaessa? CGATE, CHOST,CTUNE ja CAUD onnistui. Jonkun herjankin sain mutten muista valitettavasti minkä.
                      Last edited by Nube; 16-02-2015, 20:08. Reason: tyhmä kysymys.
                      -F10 520d -11
                      Esys & Ista -d

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2857
                        • Tampere

                        Originally posted by Nube View Post
                        Tarvitsenko tuoreemmat daten filut kun CAPPL:n koodaus ei mennyt läpi uutta ccc:tä asentaessa? CGATE, CHOST,CTUNE ja CAUD onnistui. Jonkun herjankin sain mutten muista valitettavasti minkä.
                        Mahdollisesti kyllä. Mahdoton sanoa varmaksi kun et postannut virheilmoitusta tai nykyistä daten-versiota.

                        Voi vika olla jossain muuallakin, tiedän esimerkiksi yhden ccc:n jonka koodaus ei meinaa onnistua dcan-piuhalla. ICOMilla menee että heilahtaa.
                        Last edited by böntti; 16-02-2015, 20:34.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • JP-76
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 1060
                          • Kanta-Häme

                          Originally posted by jk79 View Post
                          Kohta lähtis vielä cic:n koodaus, mutta pakko kysyä olenko ihan messissä?

                          Vaihtaa varustelistaan valmistuspäiväksi #0909, lisää cicin $609 (ja puheohjauksen $620).
                          Poistaa mahdolliset $606, $633 ja $661.
                          Näitä ei fa_writella cas:lle eikä lma:lle.
                          Valitsee moduuleista cic:n ja koodaan sen SG_Codieren.

                          Ilmeisesti fsw_psw.man pitää olla tyhjä?
                          Vielä vähän lisää ot:ta, saa siirtää jos siltä tuntuu

                          Fsw_psw.man pitää tosiaan olla tyhjä ennen kuin kirjoitat cic:lle.
                          Kalusto:
                          BMW 550i xDrive -14
                          BMW S1000R -17
                          Toyota Proace -15

                          Comment

                          • Kissvesala
                            Moderator
                            • Jun 2010
                            • 3110
                            • Liminka

                            Originally posted by JP-76 View Post
                            Vielä vähän lisää ot:ta, saa siirtää jos siltä tuntuu

                            Kyllä ne voi varustelistaan huoletta kirjoittaa, (paitsi valmistuspäivämäärä!) sekä cas:lle että lma:lle (FA-write).

                            Fsw_psw.man pitää tosiaan olla tyhjä ennen kuin kirjoitat cic:lle.
                            Ei Muutes kannata kirjottaa, tuota uudempaa päivämäärää ainakaan jo jos ennen 09/05 valmistunu auto. Muita purkkeja ei enää sen jälkeen kannata koodata.
                            Siirretään tuonne ncs topikkiin kunhan nyt avun pyytäjä löytää tarpeellisen tiedon.
                            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                            Kissvesala.fi
                            Priva tai o443424479

                            Comment

                            • JP-76
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 1060
                              • Kanta-Häme

                              Originally posted by Kissvesala View Post
                              Ei Muutes kannata kirjottaa, tuota uudempaa päivämäärää ainakaan jo jos ennen 09/05 valmistunu auto. Muita purkkeja ei enää sen jälkeen kannata koodata.
                              Siirretään tuonne ncs topikkiin kunhan nyt avun pyytäjä löytää tarpeellisen tiedon.
                              Korjasin ton jo ennen kun kerkisit kirjoittaa viestiä.

                              Muuten voi kirjoittaa varustelistaan paitsi päivämäärän.
                              Kalusto:
                              BMW 550i xDrive -14
                              BMW S1000R -17
                              Toyota Proace -15

                              Comment

                              • jk79
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2014
                                • 33
                                • Myyr York

                                Laitetaan vielä tänne, kun en älynnyt uutena käyttäjänä oikeata paikkaa.

                                --
                                Sain tämän koodattua just autoon, vaikkakin navi oli ennen koodausta aktiivinen. Eikä mulla ole mitään emulaattoria.
                                En sit tosiaan tiedä mitä latvian pojat on tehnyt sille, kun pyysin et koodaavat siihen autoni vin:in??

                                Oikeastaan mietin että olikohan tuosta mitään hyötyä, kun navi kohta oli muutenkin aktiivinen?
                                Autossa ei ole mitään bt, puhelin yms juttuja muutenkaan. Ainoastaan cic:n jälkeen hifien bassot hiljenivät ja aftermarket gps antenni ei toimi, mutta siitä kohta lisää.

                                Onko nyt niin, että pääsen NCSllä CIC:n kiinni vain jos käyn ekana muuttamassa valmistuspäivän ja $609 cic koodin?

                                BTW: auton valmistuspäivä oli/on vakiona 01/03 Taitaa olla aika ekoja eekuuskymppisiä?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎