Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janneholm
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 77
    • Seinäjoki

    Mitkähän paineet olisi sopivat 225/55 R16 Kitkarenkaille????

    Ja autona on e34 525 touring -92


    Edittiä:
    Nyt laitoin paineet 2,6 eteen ja 2,8 taakse.. Meinas vedellä vieläkin.....
    Last edited by janneholm; 24-10-2007, 23:22.
    BMW E91 320D -07 Touring 163hp
    Ex BMW E36 320I -98 Touring 150hp
    Ex BMW E34 525I -92 Touring 192hp
    Ex BMW E28 520I -87

    Comment

    • himonussija
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 392
      • Finland

      Vaihdatin tossa talvikumit E39:iin kokoa 225/45-17 ja Nokian Hakkapeliitta 4. Vanteina 8,5 x 17 tuumaiset. Ennen noilla samoilla vanteilla oli kesäkumit koossa 235/45-17.

      Olen pitänyt E39:iä suhteellisen täydellisenä maantieautona, mutta nyt kun nuo Hakkapeliitat vaihtui alle niin autosta tuli täysin vetelemätön urien suhteen. Kärsii ajaa pahemmissakin urissa ratista pitämättä, toisin kuin kesäpyörillä joilla auto oikein imaisi itsensä uriin. Nyt tuo on aivan über täydellinen ajaa maantiellä!!! Samalla voin kumota väittämän että tuollainen suht leveä rengas tekisi autosta uraimurin, se on vain rengasmerkistä kiinni! Jos nyt huonoja puolia hakee, niin rengasmelu toki on Hakkapeliitoissa jotain muuta kuin kesäpyörillä mutta ei sekään E39:ssä häiritseväksi muodostu.

      Comment

      • Peltsii
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 7061
        • Turenki

        Oon pitäny E34:ssä edessä 2.5 bar ja takana 2.9 bar paineita. Onko sopivat?


        Rengaskoko on edessä 225/45-17 ja takana 255/40-17
        DUCATI 1098 RACING EVO

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by himonussija View Post
          Vaihdatin tossa talvikumit E39:iin kokoa 225/45-17 ja Nokian Hakkapeliitta 4. Vanteina 8,5 x 17 tuumaiset. Ennen noilla samoilla vanteilla oli kesäkumit koossa 235/45-17.

          Olen pitänyt E39:iä suhteellisen täydellisenä maantieautona, mutta nyt kun nuo Hakkapeliitat vaihtui alle niin autosta tuli täysin vetelemätön urien suhteen. Kärsii ajaa pahemmissakin urissa ratista pitämättä, toisin kuin kesäpyörillä joilla auto oikein imaisi itsensä uriin. Nyt tuo on aivan über täydellinen ajaa maantiellä!!! Samalla voin kumota väittämän että tuollainen suht leveä rengas tekisi autosta uraimurin, se on vain rengasmerkistä kiinni! Jos nyt huonoja puolia hakee, niin rengasmelu toki on Hakkapeliitoissa jotain muuta kuin kesäpyörillä mutta ei sekään E39:ssä häiritseväksi muodostu.
          Pehmeäkylkinen+elastinen kulutuspinta ja uraherkkyys katoaa(olkapään muodolla ei ole merkitystä sinällään). Eli näin tapahtuu pääsääntöisesti talvirenkailla jos/kun kulmat eivät ole kunnossa ja/tai alla on kesäkumina se testien terävimmin/nopeimmin reagoiva testivoittaja.
          Meillä nyt tämän talven pyörii kolmen eri bemun alla korruptiona tulleet 205/50-17", 225/45-17" sekä 225/40-18" myös Nokian hakkis 4:set ja pehmeäthän ne todella ovat, vannekoosta riippumatta.
          Last edited by Hemi; 25-10-2007, 00:34.

          Comment

          • himonussija
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 392
            • Finland

            Originally posted by Hemi View Post
            Pehmeäkylkinen+elastinen kulutuspinta ja uraherkkyys katoaa(olkapään muodolla ei ole merkitystä sinällään). Eli näin tapahtuu pääsääntöisesti talvirenkailla jos/kun kulmat eivät ole kunnossa ja/tai alla on kesäkumina se testien terävimmin/nopeimmin reagoiva testivoittaja.
            Meillä nyt tämän talven pyörii kolmen eri bemun alla korruptiona tulleet 205/50-17", 225/45-17" sekä 225/40-18" myös Nokian hakkis 4:set ja pehmeäthän ne todella ovat, vannekoosta riippumatta.
            Joo ne kesäkumit oli Maborit. Todella neliskulmaiset muodoltaan ja nopeusluokka joku järjetön 270+ km/h.

            On noi Hakkapeliitat pehmeät, muttei tuon kokoisena häiritsevän löysät rungoltaan toisin kuin esim. 195/65-15 kokoisena mitkä E46:lla testasin.

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              Moi,

              Mulla oli kesäkumeina Semperit Direction Sportit 235/40 r18 ja ne oli suht vetelemättömät ja mukavat. Mutta ei aivan täydelliset kuitenkaan.

              Viikko sitten alle laitettiin uudet Misukka X-ice Northit (nasta) koossa 235/45 r17 ja autosta tuli täydellinen. Ei vetele yhtään, ratista vois päästää irti. Ja meteli pienempi kuin kesärenkailla. Tuntuma asfaltilla tod hyvä. Lumikelejä odotellessa. Minä olla tyytyväinen .

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by himonussija View Post
                Joo ne kesäkumit oli Maborit. Todella neliskulmaiset muodoltaan ja nopeusluokka joku järjetön 270+ km/h.

                On noi Hakkapeliitat pehmeät, muttei tuon kokoisena häiritsevän löysät rungoltaan toisin kuin esim. 195/65-15 kokoisena mitkä E46:lla testasin.
                Joo, siis nuo 195/65-15" kokoiset nykyiset talvirenkaat ovat jo niin järjettömän veteliä, että itse tulen ihan aikuisten oikeasti merisairaaksi jos joutuu asiakkaan/vaihtoautolla niillä hiemankin pidemmän siivun vetäisemään.
                Itsellä kun kaikissa perheen bemuissa kesärengaskoot on minimissään 19" ja nyt talvirenkaassakin siirryttiin jo 18":aan, niin TODELLAKIN sairastaa ajella näillä "uberpehmeillä" erityisesti ns."alikoon" nykytalvirenkailla.
                Omasta mielestä tuo 17" vannekoko bemarin vierintäkehissä on nykyisissä talvikiekoissa jo ehdoton minimi, jotta saadaan säilytettyä edes jonkinlainen ajotarkkuus/ajonautinto. Tästä syystä tuohon e39:iin heitetään täksi talveksi alle jo 18" hakkis4:nen koska siinä nuo 17" hakkiksetkin tuntuu liian pehmeiltä varsinkin vähän kovemmissa nopeuksissa. Viime talvinahan olen käyttänyt Misukan jäykkiin kesärunkoihin pinnattuja Encore+Master nastauusioita 17" kokoluokissa jotka ovatkin tässä suhteessa toimineet huomattavasti paremmin kuin vastaavat "oikeat talvirenkaat".
                Nyt kuitenkin kun Hakkikselta saa tuota hakkista jo nastana 18"-kokoluokissa, niin tällä tuota nuljuamista+huojuntaa ei niin e39:n alla enään esiinny.
                Tämäkään ei kuitenkaan anna ihan samaa tarkkuutta kuin nuo kesärunkoiset 17" nastauusiot, mutta katsotaan nyt kun tuo n.20tkm:n siivu on näillä takana, miten "perse niihin tottuu".
                Toisaalta meillä kun kaikkien bemujen alustat on säädetty noille 19" kesärenkaille, niin tuo 17" talvipyörä on tätäkin kautta se käytännön minimi.

                Comment

                • Peltsii
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 7061
                  • Turenki

                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Oon pitäny E34:ssä edessä 2.5 bar ja takana 2.9 bar paineita. Onko sopivat?


                  Rengaskoko on edessä 225/45-17 ja takana 255/40-17


                  Osaako kukaa sanoo?

                  Ja renkaat on sit viel muistaakseni Dunlop SP Sport ja joku 3000 tms.. Nopeusluokka +270kmh
                  DUCATI 1098 RACING EVO

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7397
                    • Oulu

                    Originally posted by teropa View Post
                    Viikko sitten alle laitettiin uudet Misukka X-ice Northit (nasta) koossa 235/45 r17 ja autosta tuli täydellinen. Ei vetele yhtään, ratista vois päästää irti. Ja meteli pienempi kuin kesärenkailla.
                    Toi on kyllä aika hyvin jos on hiljaisempi kuin kesärenkailla. Siitä tulikin mieleen että kunhan saan omaani nastat alle niin voitais tehdä Conti vs. Michelin nastameluvertailua, kun jäi ne kesärenkaat vertailematta.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Toi on kyllä aika hyvin jos on hiljaisempi kuin kesärenkailla. Siitä tulikin mieleen että kunhan saan omaani nastat alle niin voitais tehdä Conti vs. Michelin nastameluvertailua, kun jäi ne kesärenkaat vertailematta.
                      Ilomielin

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • tuumas
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2007
                        • 2564
                        • Lapland, Finland

                        Originally posted by teropa View Post

                        Viikko sitten alle laitettiin uudet Misukka X-ice Northit (nasta) koossa 235/45 r17 ja autosta tuli täydellinen. Ei vetele yhtään, ratista vois päästää irti. Ja meteli pienempi kuin kesärenkailla. Tuntuma asfaltilla tod hyvä. Lumikelejä odotellessa. Minä olla tyytyväinen .

                        Tero
                        Mulla sama homma, on hyvän tuntuset nuo misukat. Näyttää tosin aika helposti luistonesto vilkkuvan jos asvalttia on alla Ja on hiljasemmat ko kesätassut

                        Comment

                        • hurtta
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 444

                          Tehtaan M-Sport II alusta E39 ja 235/40-18 265-35-18 kumit ei vetele käytännössä laisinkaan, eli kyllä on tehtaan jepet hyvin testanneet koon koska 245/40-18 275/35-18 yhdistelmällä pientä vetoa heti tuntuu kun urat on oikeasti syvät - mutta käytännön ajoa ei silti häiritse eli toimii. Ja kumeina Nankang NS-2 tässä tapauksessa. Jos jotkut alikokokumit vetelee ko. auton alla niin sitten niillä kumeilla ei normaaliajossa tee a) yhtään b) mitään. Ratarenkaat on sitten toinen juttu - kas kun siellä ei ole niitä hemmetin nastauria niin kaikki efortti voidaan laittaa renkaan suunnittelussa ainoastaan ja vain pito-ominaisuuksiin.
                          Last edited by hurtta; 25-10-2007, 19:31.

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7397
                            • Oulu

                            Originally posted by hurtta View Post
                            Tehtaan M-Sport II alusta E39 ja 235/40-18 265-35-18 kumit ei vetele käytännössä laisinkaan, eli kyllä on tehtaan jepet hyvin testanneet koon koska 245/40-18 275/35-18 yhdistelmällä pientä vetoa heti tuntuu kun urat on oikeasti syvät - mutta käytännön ajoa ei silti häiritse eli toimii. Ja kumeina Nankang NS-2 tässä tapauksessa.
                            Sama alusta ja rengasmerkki, mutta 17" vakiokoot käytössä (eli 235/45R17 ja 255/40R17) ja uutena oli lähes täysin tunnoton urille. Nyt kun ovat hiukan kuluneet tuntee syvät urat, mutta ei silti vetele niin että sitä voisi pitää ollenkaan häiritsevänä. Viime syksynä koeajettu uusi RS-Octavia uusilla 17" kitkoilla oli esimerkiksi paljon pahempi.

                            Originally posted by teropa View Post
                            Ilomielin
                            OK. Palaan asiaan kun mulla on nastat alla.
                            Last edited by Petri.Kekkonen; 25-10-2007, 20:22.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • himonussija
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 392
                              • Finland

                              Mullekin rengaskauppias suositteli tuota X-Ice Northia ja sanoi ettei se vetele läheskään niin paljon kuin Nokian Hakkapeliitta 4. No ei tuo Hakkapeliitta vetele yhtään mutta sain ne halvemmalla (900€ vs. 685€ asennettuna) samassa koossa niin päädyin Nokialaiseen. Rengasmelu olisi arvatenkin ollut se tekijä jossa Misukka olisi parempi.

                              Comment

                              • hurtta
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2006
                                • 444

                                Originally posted by himonussija View Post
                                Mullekin rengaskauppias suositteli tuota X-Ice Northia ja sanoi ettei se vetele läheskään niin paljon kuin Nokian Hakkapeliitta 4. No ei tuo Hakkapeliitta vetele yhtään mutta sain ne halvemmalla (900€ vs. 685€ asennettuna) samassa koossa niin päädyin Nokialaiseen. Rengasmelu olisi arvatenkin ollut se tekijä jossa Misukka olisi parempi.
                                No hakkis on kumi joka varmaan pitää lumella kyllä mutta asfaltilla on kyllä niin paska kun olla ja voi. Löysä ja ulisee kuin viimeistä päivää.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎