Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jakettaja
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2013
    • 222
    • Paimio

    Originally posted by Limit View Post
    Ei tarvitse ainakaan kasvattaa. Miksi yleensä noinkin korkeet paineet? Eikö auto mene suoraan ja renkaat kuluu epätasaisesti? Jos ei mitään ongelmaa havaittavissa, niin laske paineita hiukan, jos siis ei ole koiraa ja kahta lasta ja takakontti täynnä tavaraa.
    Ihan vaan siksi kun on aika rankka veny ainakin takarenkaissa. Jotenkin elänyt siinä käsityksessä, että venykumeissa tarvii korkeammat paineet.
    Yes, Money can't buy happiness,
    But, It's more comfortable to cry in a BMW than on a bicycle.


    Nykyinen: BMW e61 525i
    Ex: BMW 323i e46 -98
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=288584

    Comment

    • enins
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 513
      • Rauma

      Tuli ajettua 225-55x17 Hankook Ventus Prime 2-renkaat loppuun ja heitin alle vastaavat Pirellin run flatit.
      Pelko oli vähänaikaa takalistossa, että minkäköhänlaiset uraohjukset tuli ostettua.

      Nyt on eka 1000 km takana, enkä voi sanoa huomanneeni minkäännäköistä eroa näiden renkaiden välillä. Kärryn käyttäytyminen esim. urissa on ihan yhtä rauhallista, kuin ennenkin.
      Autokalusto: 320d f30

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by enins View Post
        Tuli ajettua 225-55x17 Hankook Ventus Prime 2-renkaat loppuun ja heitin alle vastaavat Pirellin run flatit.
        Pelko oli vähänaikaa takalistossa, että minkäköhänlaiset uraohjukset tuli ostettua.

        Nyt on eka 1000 km takana, enkä voi sanoa huomanneeni minkäännäköistä eroa näiden renkaiden välillä. Kärryn käyttäytyminen esim. urissa on ihan yhtä rauhallista, kuin ennenkin.
        Tuossa koossa e60:n alla ei run flat ole vielä pahimmillaan, mutta kun kulutuspinnan vähetessä aletaan samalla menettää sen elastisuutta, alkaa myös urat tuntua helpommin kuin tavallisen rakenteen renkaalla.
        Eli monikin 16"-17" Runflat on ihan ok uutena, mutta puolet pintansa menettäneenä "ylivuotisena" alkaa useimmiten myös ongelmat.

        Comment

        • Puistis
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2013
          • 849
          • 09

          Takarenkaiden vaihdon jälkeen alkoi auto vedellä todella paljon kun nopeutta on yli 100km/h. Renkaiksi tuli pakon sanelemana Minerva F105 265/30/r19 kokoisina. Edessä on vielä toistaiseksi Good Yearin run flatit 225/35/r19.

          Paineita renkaissa on edessä 2.5bar ja takana 2.7bar.

          Nelipyöräsuuntaus tehty renkaiden vaihdon jälkeen, auttoi hieman, muttei poistunut kokonaan.

          Tulisiko rengaspaineita kasvattaa tai laskea ja jos niin kuinka paljon(arviolta)? Vai mikä avuksi vetelyyn? Renkaita en ensimmäiseksi mielellään vaihtaisi vaikka nekin on varmasti osasyyllinen vetelyyn

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14352
            • Oulu

            Johtuu tuosta, kun edessä runflatit.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Puistis View Post
              Takarenkaiden vaihdon jälkeen alkoi auto vedellä todella paljon kun nopeutta on yli 100km/h. Renkaiksi tuli pakon sanelemana Minerva F105 265/30/r19 kokoisina. Edessä on vielä toistaiseksi Good Yearin run flatit 225/35/r19.

              Paineita renkaissa on edessä 2.5bar ja takana 2.7bar.

              Nelipyöräsuuntaus tehty renkaiden vaihdon jälkeen, auttoi hieman, muttei poistunut kokonaan.

              Tulisiko rengaspaineita kasvattaa tai laskea ja jos niin kuinka paljon(arviolta)? Vai mikä avuksi vetelyyn? Renkaita en ensimmäiseksi mielellään vaihtaisi vaikka nekin on varmasti osasyyllinen vetelyyn
              Ei saa mitenkään toimimaan kuin ehkä välttävästi eri akseleilla run flat + perinteinen runko, eikä varsinlaan jos leveyseroa on näin paljon.
              Takana voisi kokeilla 3.2-3.4 bar paineita ja voisi se siitä hieman rauhoittua, mutta tätä yhdistelmää ei kyllä kulmilla saa vetelemättömäksi.

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8257
                • Järvikylä (Nakkila)

                Jep.. edessä jäykät ja takana löysät kumit = erittäin pelottava ajokäytös ja ainoa korjaus on vaihtaa renkaat.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Jookuj
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2009
                  • 938
                  • Kemi

                  235/45 r17 nastat style 66 vanteilla, oikeat rengaspaineet?
                  ___________________
                  BMW G30 520d -17
                  ----------------------------------------------------------------------
                  MB c350 -11
                  BMW F11 M550D -14
                  Volvo s60 -13 R-Design Rebel Blue
                  MB w211 -07
                  BMW e39 525i -01
                  BMW e36 325i -93
                  BMW e36 320i -92

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16344
                    • Leppävirta

                    Originally posted by Jookuj View Post
                    235/45 r17 nastat style 66 vanteilla, oikeat rengaspaineet?
                    Eikö ole sulla siinä kuskin oviaukossa b-pilarissa sitä rengaspainetaulukkoa?
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      Originally posted by Haju69 View Post
                      Eikö ole sulla siinä kuskin oviaukossa b-pilarissa sitä rengaspainetaulukkoa?
                      Laittaisin talveksi reilusti enemmän kuin siinä tarrassa on. 3bar ympäriinsä tms.. :think
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by _nixu_ View Post
                        Laittaisin talveksi reilusti enemmän kuin siinä tarrassa on. 3bar ympäriinsä tms.. :think
                        Se tarra kertoo ainoastaan minimipaineet, joten siinä 3bar kantturoissa saa ehdottomasti olla tuon kokoluokan talvirenkaassakin.

                        Comment

                        • Jookuj
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2009
                          • 938
                          • Kemi

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Se tarra kertoo ainoastaan minimipaineet, joten siinä 3bar kantturoissa saa ehdottomasti olla tuon kokoluokan talvirenkaassakin.

                          Jees, kiitos näistä.
                          ___________________
                          BMW G30 520d -17
                          ----------------------------------------------------------------------
                          MB c350 -11
                          BMW F11 M550D -14
                          Volvo s60 -13 R-Design Rebel Blue
                          MB w211 -07
                          BMW e39 525i -01
                          BMW e36 325i -93
                          BMW e36 320i -92

                          Comment

                          • Lucifer-61
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2014
                            • 172
                            • Oulu Ykin osavaltio

                            Ittellä edessä oli 2,5 ja loikki ku rusakko mättäältä toiselle kuluneella tiellä jossa ajourat, uudella pinnalla kyllä toimi hitin hyvin. tänään lisäsin 2.9 niin alko kummasti rauhoittuun loikinta urissa. En hitokseenkaan olis uskonu jotta noin paljon vaikuttaa rengaspaineet.

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6935
                              • N/A

                              Mitkäs noista hankookeista nyt on tunnetusti toimivat ja mahdollisimman vähän uraherkät ? Noita K numeroita kun on monia.

                              Harkitsin zetaan 17" pyöriä kevääksi, ja katselin tälläistä hankookkia:

                              Comment

                              • Nupe68
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2012
                                • 105
                                • Häme

                                Laitetaan tähän ketjuun kun en osuvampaakaan bongannut ja haku ei kunnolla tulosta tuottanut

                                Mikä on renkaan a) kantavuuden ja b) nopeusluokan vaikutus
                                - uraherkkyyteen
                                - kulutuskestävyyteen
                                - vierintävastukseen
                                - meluun
                                Otetaan vaikkapa 225/45-17: kantavuudet 91 tai 94 ja nopeusluokat V tai Y?

                                Voisi kuvitella, että kantavampi on aina uraherkempi ja meluisampi mutta kestävyyteen se ei juuri vaikuta?
                                Ja V-luokan rengas on kestävämpi ja vähemmän uraherkkä kuin Y vai onko se sittenkin ainakin kestävyyden suhteen päinvastoin (jos kerran kumiseos Y:ssä on kovempi)?

                                Esmes Goodyear Efficient Grip Performance tuossa koossa 94W on vierintävastukseltaan pykälän parempi kuin 91W. Kesärenkaita lähinnä ajattelin, mutta kait sama kyssäri osin koskee talvikumejakin (ainakin kitkoja). Edit: ja tuossa Goodyearissa ihme kyllä melukin on XL eli 94 kantavuudella pykälän pienempi, vaikka voisi kuvitella asian olevan päin vastoin.
                                Last edited by Nupe68; 20-11-2014, 22:41.
                                e46 330d touring -04
                                Ex: 1502 -75 Pastellblau

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎