Tuli nyt sitten hankittua Norrapid 12 maalia ja tuolle vielä pohjamaaliksi Normaspeed 100 kun halusin kuitenkin tuon kiiltävän pintamaalin. Eilen tuotteita testasin ja eihän se edelleenkään ihan putkeen mennyt. Pohjamaali oli melko jäykkää jopa pensselillä levitettäväksi. Jälkikäteen ajateltuna tuota olisi ehkä kannattanut hieman ohentaa. Tuo jäi kuitenkin tekemättä kun levittyi ihan kohtuullisesti. Pohjamaali kuivui todella nopeasti tai ainakin vaikutti siltä. Ohjeen mukaanhan pintamaalauksen voi tehdä jopa tunnin kuluttua, mutta kahta tuntia suositellaan. Pintamaalauksen aloitin reilun kahden tunnin kuivumisen jälkeen. Norrapid 12 oli todella mukavaa levitettävää. Levittyi todella nätisti ja peitti hyvin eikä ollut herkkää valumaan. Pintamaalauksen tein ulkona noin klo 18 aikaan lämpötilan ollessa noin 20 astetta. Aamulla käänsin kappaleet toisin päin ja aloin maalaamaan toista puolta. Nyt kun nostin kappaleet sisälle, huomasin niiden tarttuneen puiseen maalausalustaan kiinni eli maali ei ollut täysin kuivunut. En tiedä miten tuo pintamaalin kuivuminen on noin hidasta, vaikka nopeasta maalista piti olla kyse. Itselle tulee mieleen kaksi vaihtoehtoa. Oliko maalausajankohta illalla liian myöhäinen? Vaikka maalatessa oli lämmintä, alkoi iltakosteus tulemaan muutaman tunnin kuluttua maalauksesta. Oliko kostea ilma osittain kuivuneelle maalille pahaksi? Toinen vaihtoehto on pohjamaalin riittämätön kuivuminen. Vaikka odotin yli ohjeen mukaisen ajan, niin onko tuo pensselillä vedetty kerros kuitenkin niin paksu, että olisi vaatinut pidemmän kuivumisajan? Maalatessa huomasin muutamassa kohdassa, että vähänkään rajumpi pintamaalin levitys sai pohjamaalin "sulamaan". Onko tämä merkki, että pintamaalaus tuli tehtyä liian nopeasti pohjamaalauksen jälkeen? Tai sitten syy oli jotain muuta. Onneksi noissa kappaleissa pienet virheet eivät haittaa, mutta seuraavalla kerralla olisi mukava onnistua vähän paremmin. Kommentteja otetaan vastaan. Maaleissa tuskin on mitään vikaa vaan katseen voi kohdistaa pensselin toiseen päähän.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Maalaustopic 3
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Moni asia vaikuttaa mutta olisit vain ottanut sen yksikerrostuotteen, jota käsittääkseni alunperin olit hakemassakin ja jota suosittelinkin. Se puolikiiltäväkin nimittäin on kyllä varsin kiiltävä eikä varmasti olisi sinua haitannut.
Puretaanpa kuitenkin hieman tuota asiaa. En päässyt kurkkaamaan tuon normaspeedin tuoteselostetta koska jostain syystä nor-maalin sivuille ei pääse. En siis tiedä mikä on tuon maalin ohenne (lakkabensiini vai ksyleeni). Yleensä ksyleenimaaleilla on annettu nopeat päällemaalausajat siitä syystä, että pintamaalikerros ei kiehauttaisi pohjakerrosta. Maalaus pitäisi tällöinkin kuitenkin tapahtua nopeasti koska se pintamaalin liuotin pehmentää sen pohjamaalin mutta ei kiehauta. Konepajoilla ym. näitä maalataan yleensä ruiskulla, joten tuo pohjan irtihankautumis riski poistuu. Nettivärin sivuilla suositeltiin tuon normaspeedin pintamaalausta uretaanimaaleilla vasta seuraavana päivänä. Tuohon perustuen suosittelisin kokeilemaan testimielessä sitä, että maalaat jonkun läntin, vaikka johonkin pellinpalalle, tuolla normaspeedillä ja odotat seuraavaan päivään jonka jälkeen maalaat tuolla norrapidillä päälle. Jos ei sulamis/kiehumis ongelmia ilmene niin kannattaa sitten varmaankin toimia näin jatkossa. Kahden tunnin jälkeenhän tuon pohjamaalin ohenne ei alkuunkaan ole vielä ehtinyt kaikki haihtua pois, vaikka se kuivalta tuntuukin ja siihen kun levitetään tiivis, kiiltävä pintamaalikalvo, on se pohjamaalin näkökulmasta lähes sama kuin laitettaisiin purkin kansi kiinni. Tähän yhtälöön kun vielä lisätään kostea ulkoilma niin on käsillä kaikki huonot edellytykset kuivumiselle. Tuollainen täyskiiltävä maalihan on pinnaltaan todella tiivis ja kun pinta sulkeutuu niin ohenteen haihtuminen ja maalin lopullinen kovettuminen kestää. Kyllä ne vähintään kuivassa huoneenlämmössä olisi hyvä olla kuivumassa ja muutenkin olisi hyvä, että pystyisit maalaamaan siten, että koko kappaleen saisi kerralla maalattua. Jotenkin nojaamaan se kappale tmv että saisi ympäriinsä kerralla.
Kannattaa myös ohentaa sitä pohjamaalia joku 10 prosenttia ensin ja katsoa paljonko ohenee sillä. Ohentamattomana kerrospaksuus kasvaa ja ohenteen haihtuminen kestää kauemmin. Itse maalauskin olisi hyvä onnistua melko nopeasti ja hennosti noilla maaleilla, ettei pintamaalilla hankaisi sitä pohjamaalia irti. Kannattaa koittaa microstarin patteritelan karvoja myös. Niillä pystyy maalaamaan kyllä hienosti melko pienet kulmatkin ”tökkimällä” eikä ole niin suurta riskiä hangata sitä herkästi sulavaa pohjamaalia kuin pensselillä. Etenkin jos käyttää halpoja ja kovia pensseleitä. Noilla saa vieläpä tasaisemman jäljenkin. Tosin tuo norrapid varmaan tasoittuu muutenkin ihan nätisti.
Edelleen, yksikerrosmaalilla olisit päässyt helpommalla. Olisiko se ollut norrapid7 sitten tuolla nor-maalilla. En ole itse noita nor-maalin tuotteita käyttänyt niin en osaa sanoa, mutta ainakin noilla teknoksen ja tikkurilan yksikerrosmaaleilla (teknolac combi50 ja temalac fd50) ovat hommat onnistuneet ja seuraavina päivinä ovat maalit olleet melko kovia jo.
Kannattaa tosiaan nyt testata tuo, että ohennat sen pohjamaalin ja annat kuivua seuraavaan päivään ja katsot mitä se norrapid tekee sille sen jälkeen. Ennen maalausta kannattaa vielä kynnellä koittaa kuinka hyvin se pohjamaali on kuivunut. Kynsitesti on hyvä. Jos kynnellä saa painettua jäljen maalipintaan on maali edelleen hyvin pehmeää ja herkästi sulavaa sekä sitoutumatonta.Last edited by mikae34; 01-09-2019, 22:27.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Riippuen vielä mitä nyt ikinä maalailetkin niin yksi ihan hyvä vaihtoehto kahtena kerroksena on maalata pohjalle autokäyttöön tehty happopohjamaali ja sen päälle vaikka tuo norrapid. Tällöin jää tuon pohjamaalin haihdunta pois kuviosta. Ainakin upolilla näyttäisi olevan tuota happopohjaakin 1k maalina. Kokemusta minulla ei siitä ole. Olen itse käyttänyt PPG:n happoväriä joka on toiminut hyvin näiden alkydimaalien alla. Sekoittanut aina pikkusatsin ennen maalausta, koska tuotahan ei kulu oikein mitään.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Kiitos taas hyvistä vinkeistä. Kyllähän tuossa edellisessä maalaus tilanteessa oli useampiakin huonoon lopputulokseen johtaneita asioita ja kyllä nyt näyttäisi sille, että tuo pohjamaalin riittämätön kuivuminen oli se pääsyy. Jos tuon puolikiiltävän ja kiiltävän ero ei tosiaan ole kovin iso niin silloin tuo puolikiiltävä olisi ehkä ollut parempi valinta. Vähän kuitenkin pelkäsin tuota mattapintaa. Nyt viimeisenä maalasin lumilingon osia, jotka eivät ole kovimman kulutusrasituksen alla, mutta tuo kiiltävä pinta olisi kuitenkin liukkaampi eikä lumi tarttuisi niin herkästi kuin puolimattaan pintaan. Pitää seuraavalla kerralla kokeilla noita kertomiasi vinkkejä ja taidan kyllä vähänkin isommat kohteet maalata ruiskulla jatkossa.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostKiitos taas hyvistä vinkeistä. Kyllähän tuossa edellisessä maalaus tilanteessa oli useampiakin huonoon lopputulokseen johtaneita asioita ja kyllä nyt näyttäisi sille, että tuo pohjamaalin riittämätön kuivuminen oli se pääsyy. Jos tuon puolikiiltävän ja kiiltävän ero ei tosiaan ole kovin iso niin silloin tuo puolikiiltävä olisi ehkä ollut parempi valinta. Vähän kuitenkin pelkäsin tuota mattapintaa. Nyt viimeisenä maalasin lumilingon osia, jotka eivät ole kovimman kulutusrasituksen alla, mutta tuo kiiltävä pinta olisi kuitenkin liukkaampi eikä lumi tarttuisi niin herkästi kuin puolimattaan pintaan. Pitää seuraavalla kerralla kokeilla noita kertomiasi vinkkejä ja taidan kyllä vähänkin isommat kohteet maalata ruiskulla jatkossa.
Kun ehdit niin tee se pohjamaalin seuraavaan päivään kuivumistesti ja raportoi, koska itseänikin se kiinnostaa miten se seuraavana päivänä käyttäytyy kun päälle maalataan ksyleenikamaa. Onko se pinta nyt kuinka kova jos kynnellä koitat? Tosiaan ei se ero ole niin valtaisa kuin kuvittelisit. Se puolikiiltäväkin kun on kuitenkin kiiltävän puolella asteikossa eikä suinkaan mikään matta. Siinä on vielä alempana asteikossa puolihimmeäkin ennen himmeää. Allaolevan kuvan kasin perämurikka on maalattu puolikiiltävällä.Last edited by mikae34; 02-11-2019, 16:05.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View PostTuollaisiin kohteisiin se yksikerrosmaali olisi aivan omiaan.
Kun ehdit niin tee se pohjamaalin seuraavaan päivään kuivumistesti ja raportoi, koska itseänikin se kiinnostaa miten se seuraavana päivänä käyttäytyy kun päälle maalataan ksyleenikamaa. Onko se pinta nyt kuinka kova jos kynnellä koitat? Tosiaan ei se ero ole niin valtaisa kuin kuvittelisit. Se puolikiiltäväkin kun on kuitenkin kiiltävän puolella asteikossa eikä suinkaan mikään matta. Siinä on vielä alempana asteikossa puolihimmeäkin ennen himmeää. Allaolevan kuvan kasin perämurikka on maalattu puolikiiltävällä.
Tuossa sinun kuvassa tuo puolikiiltävällä maalattu pinta näyttää vähintäänkin yhtä kiiltävältä kuin tuo minun kiiltävällä maalattu pinta.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostEi pintaan enää saa jälkeä kynnellä painamalla, mutta tein samalla pari koepalaa ja ei tuo pinta kyllä iskua kestä. Pitää kokeilla tuota pidempää kuivumisaikaa kun seuraavan kerran jotain maalaan.
Tuossa sinun kuvassa tuo puolikiiltävällä maalattu pinta näyttää vähintäänkin yhtä kiiltävältä kuin tuo minun kiiltävällä maalattu pinta.
Mitä tulee tuohon iskunkestävyyteen niin näissä yksikomponenttisissa maaleissa se lopullinen kovettuminenhan vie muutaman viikon. Vasta sen jälkeen maalipinta on ns ”pääluuta”. Se on sama asia ihan kaikkien yksikomponenttisien maalien kanssa, koska niiden kovettuminen perustuu ohenteen haihtumiseen. Vielä mitä kiiltävämpi maali on, sitä hitaammin ohenne pääsee haihtumaan loppua kohden, koska kiiltävä pinta on aina tiiviimpi kuin himmeämpi pinta. Himmeän pinnan läpi ohenne pääsee haihtumaan nopeammin huokoisuuden takia ja se on suuri tekijä sille, miksi pohjamaalit kuivuvat nopeammin kuin pintamaalit. Tästä voidaan vaikka mainita aasinsillan kautta sellainenkin asia, että himmeän pinnan ollessa huokoisempi niin se on samalla myös hengittävämpi eli tästä syystä sokkelimaalit jne ovat täysin himmeitä. Niiden läpi pääsee kosteus rakenteesta haihtumaan ilman, että maalipinta kuplii. Jos maalin pitää oikeasti kovettua nopeasti niin sen pitäisi olla kaksi komponenttista sitten eli tuolla nor-maalilla se taisi olla normadur nimistä. Minä käytän aika paljon sitä ferrexiä ja se kyllä kovettuu vuorokaudessa todella kovaksi, se on yksi harvoja 1k metallimaaleja joka kovettuu niin nopesti ja tarttuu todella hyvin metallipinnoille. Sen ”ongelma” vaan tosiaan on se himmeys mutta voihan sen päälle vetäistä vaikka lakan jos kiiltosuojaa haluaa.Last edited by mikae34; 02-09-2019, 19:59.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View PostKuten sanoin, ei puolikiiltävän ja kiiltävän ero ole kovin suuri näissä yhteyksissä. Nuo yksikerrosmaalit ovat sen kiiltoasteen 50 maaleja, jotka ovat siellä puolikiiltävänkin keskivaiheilla eli hyvinkin kiiltävää se jo on. On niissä toki hieman eroa mutta ei niin paljoa, että näissä yhteyksissä olisi sen takia syytä käyttää täyskiiltävää.
Mitä tulee tuohon iskunkestävyyteen niin näissä yksikomponenttisissa maaleissa se lopullinen kovettuminenhan vie muutaman viikon. Vasta sen jälkeen maalipinta on ns ”pääluuta”. Se on sama asia ihan kaikkien yksikomponenttisien maalien kanssa, koska niiden kovettuminen perustuu ohenteen haihtumiseen. Vielä mitä kiiltävämpi maali on, sitä hitaammin ohenne pääsee haihtumaan loppua kohden, koska kiiltävä pinta on aina tiiviimpi kuin himmeämpi pinta. Himmeän pinnan läpi ohenne pääsee haihtumaan nopeammin huokoisuuden takia ja se on suuri tekijä sille, miksi pohjamaalit kuivuvat nopeammin kuin pintamaalit. Tästä voidaan vaikka mainita aasinsillan kautta sellainenkin asia, että himmeän pinnan ollessa huokoisempi niin se on samalla myös hengittävämpi eli tästä syystä sokkelimaalit jne ovat täysin himmeitä. Niiden läpi pääsee kosteus rakenteesta haihtumaan ilman, että maalipinta kuplii. Jos maalin pitää oikeasti kovettua nopeasti niin sen pitäisi olla kaksi komponenttista sitten eli tuolla nor-maalilla se taisi olla normadur nimistä. Minä käytän aika paljon sitä ferrexiä ja se kyllä kovettuu vuorokaudessa todella kovaksi, se on yksi harvoja 1k metallimaaleja joka kovettuu niin nopesti ja tarttuu todella hyvin metallipinnoille. Sen ”ongelma” vaan tosiaan on se himmeys mutta voihan sen päälle vetäistä vaikka lakan jos kiiltosuojaa haluaa.
Tuo Ferrex ja lakka juttu on myös mielenkiintoinen. Onko tällaiseen tarkoitukseen sopivia 1k lakkoja? Mikä näiden pinnan kovuus on maaliin verrattuna? Toimiiko Ferrex pohjamaalina esimerkiksi tuolle Norrapid 12 maalille jos haluaa kiiltävää pintaa?BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostTuo Ferrex ja lakka juttu on myös mielenkiintoinen. Onko tällaiseen tarkoitukseen sopivia 1k lakkoja? Mikä näiden pinnan kovuus on maaliin verrattuna? Toimiiko Ferrex pohjamaalina esimerkiksi tuolle Norrapid 12 maalille jos haluaa kiiltävää pintaa?
Nyt pääsin katsomaan tuon normaspeedin speksejä ja vaikuttaisi kyllä varsin laadukkaalta maalilta. Kuiva-ainepitoisuus on sama kuin ferrexillä mutta tuo normaspeed sisältää enemmän ksyleeniä kuin ferrex joten siinä on yksi selitys sille miksi se kuivuu niin nopeasti. Kannattaa varmaan silti antaa sen kuivua yön yli jatkossa. Pensselillä maalatessa saattaa kalvonpaksuuskin nousta paikoitelleen niin suureksi että sekin hidastaa kovettumista. Yksi asia mikä pisti silmään tuosta normaspeedin spekseistä on, että todella isoa korkkarin suutinta ne sille maalille ehdottavat, kun peräti x18:aan asti sen ovat kirjanneet.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Itsellä on myös sama tilanne, kun toiset on sanonut että karhennus ja suoraan päälle pohjamaali ja väri, sitten toiset sanoo että pellille asti ja sieltä aloittaa, kun ajan kanssa se varastomaali voi lähteä palasina irti, jonkun ajan päästä. Sen oon huomannut että tuossa kesän kun seiso ulkona autossa kiinni, niin aurinko teki siinä pinnasta heikomman, eli irtoaa helpommin kuin se mikä ei ollut auringon käsittelyssäEx:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Alkuperäisiin E-coat, epoksi ym. pinnoille karhennus esim. punaisella villalla tai koneella p320, mutta ei missään nimessä puhki mistään. Ja näihin aina non-sanding filleri ennen pintamaalia.
Tarvike osiin ei faktatietoa, mutta samalla periaatteella oon muutamia tehnyt ilman ongelmia.. Toki kannattaa kokeilla sulaako tinneriin tai ohenteeseen, ja jos näin - kokonaan pois.F11 535d xDrive Individual Twilight purple
IG: f11twilight_purple
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View Post
Kun ehdit niin tee se pohjamaalin seuraavaan päivään kuivumistesti ja raportoi, koska itseänikin se kiinnostaa miten se seuraavana päivänä käyttäytyy kun päälle maalataan ksyleenikamaa. Onko se pinta nyt kuinka kova jos kynnellä koitat? Tosiaan ei se ero ole niin valtaisa kuin kuvittelisit. Se puolikiiltäväkin kun on kuitenkin kiiltävän puolella asteikossa eikä suinkaan mikään matta. Siinä on vielä alempana asteikossa puolihimmeäkin ennen himmeää. Allaolevan kuvan kasin perämurikka on maalattu puolikiiltävällä.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Comment