Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tzeimi
    replied
    Auton teippaus ja suojaus...

    Aikaisemmin olen käyttänyt paksuhkoa paperia (rullatavaraa) mutta sitä on olemassa vissiin sellaista enemmän ohuen(?) elmukelmun näköistä tavaraa?
    Mitä se on? Onko se miten kätevää käyttää?

    Mikä yleensä on hyvää materiaalia ja mistä kannattaa hommata?

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Et mitenkään. Soitin just kaverille eikä sekään saa sitä selville, vaikka on töiden puolesta merkin kanssa tekemisissä paljon. Kaikki valtran värit on jotain salaisuuksia

    Leave a comment:


  • Märde
    replied
    Auttakaapa miestä hädässä. Eli pitäs jostaki melko hätäseen löytää valtran metallic brownin sekotuskaava. Ei kellään ois tietoa mistä tuota vois udella?

    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Hyvä tapa pestä ruisku pikaisesti sen kummemmin availematta on lyödä sitä tinneriä kannuun ja ajaa hetki läpi, pensselillä ”tiskata” suutin/ilmapää ulkoisesti ja kannun kierteet. Sitten sulkea suutin ja ilmareiät toisella kädellä jollain rätillä tai vastaavalla ja ”sysäytellä” edestaas jolloin ilmanpaine ajautuu sisäisesti kannuun ja se putsaa aika hyvin sisäisesti ruiskua. Toki jos harvoin käyttää kannattaa se ruisku silti avata varmuuden vuoksi. Paljoa pestävää ei sisään kuitenkaan jää kun tekee noin tai ainakin näin itse toimin.
    Juurikin näin ja toistaa saman, kunnes pesutinneri ei enään värjäydy. Sen jälkeen osien huljautus tinnerissä ja mikrokuituliinalla + paineilmalla kuivaus ja nippuun. Tällä metodilla ruisku on uuden veroinen pitkään ja myös ulkonäöllisesti.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by meteor View Post
    Kävin hakemassa tuon torissa olevan Sagola 3300 pro evon kun oli naapurikunnassa. Hintapyynti 135€, ja kaveri oli kerran maalannut kaiuttimen jalat. Pesu oli tehty ajamalla kannuun tinneriä eikä mitään ollut avattu. Hieman oli jumissa suutin ja kuivunutta maalia. Satasen maksoin ja kävin tutulla automaalarilla jolla oli sertistrip maalinpoistoainetta vuodelta miekka ja kivi, nätisti liukeni kaikki maalijäämät tunnin liuotuksella.
    Hyvä tapa pestä ruisku pikaisesti sen kummemmin availematta on lyödä sitä tinneriä kannuun ja ajaa hetki läpi, pensselillä ”tiskata” suutin/ilmapää ulkoisesti ja kannun kierteet. Sitten sulkea suutin ja ilmareiät toisella kädellä jollain rätillä tai vastaavalla ja ”sysäytellä” edestaas jolloin ilmanpaine ajautuu sisäisesti kannuun ja se putsaa aika hyvin sisäisesti ruiskua. Toki jos harvoin käyttää kannattaa se ruisku silti avata varmuuden vuoksi. Paljoa pestävää ei sisään kuitenkaan jää kun tekee noin tai ainakin näin itse toimin.
    Last edited by mikae34; 28-04-2019, 15:22.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by pilootti View Post
    Oon ruisku hommaa vielä miettinyt ja taidan tehdä niinkuin jannman ehdotti että flg-5 ja siihen 1.4 ja 1.8 suuttimet. Seuraava kysymys onkin mistä se kannattais ostaa? Saako ebaystä aidon vehkeen vai haenko suosiolla paikallisesta kaupasta vähän kalliimmalla varmasti aidon? https://www.ebay.com/itm/NEU-LACKIER...U/163570464487 esim. tuossa olis halvalla pyssy ja samalta myyjältä 1.8 suutin.
    Spray Guns Direct - Huge Spray Gun Stocks, Free UK next day delivery, Rapid global shipping, Expert Tech support call +44 (0)1332 611893

    Toi on ainakin luotettava myyjä. Toki Suomestakin saa kohtuu edullisesti.
    Noi eBay myyjät on kyllä riski. Osa myy kopioitakin hyvin lähellä aidon hintaa.

    Leave a comment:


  • pilootti
    replied
    Oon ruisku hommaa vielä miettinyt ja taidan tehdä niinkuin jannman ehdotti että flg-5 ja siihen 1.4 ja 1.8 suuttimet. Seuraava kysymys onkin mistä se kannattais ostaa? Saako ebaystä aidon vehkeen vai haenko suosiolla paikallisesta kaupasta vähän kalliimmalla varmasti aidon? https://www.ebay.com/itm/NEU-LACKIER...U/163570464487 esim. tuossa olis halvalla pyssy ja samalta myyjältä 1.8 suutin.

    Leave a comment:


  • meteor
    replied
    Kävin hakemassa tuon torissa olevan Sagola 3300 pro evon kun oli naapurikunnassa. Hintapyynti 135€, ja kaveri oli kerran maalannut kaiuttimen jalat. Pesu oli tehty ajamalla kannuun tinneriä eikä mitään ollut avattu. Hieman oli jumissa suutin ja kuivunutta maalia. Satasen maksoin ja kävin tutulla automaalarilla jolla oli sertistrip maalinpoistoainetta vuodelta miekka ja kivi, nätisti liukeni kaikki maalijäämät tunnin liuotuksella.

    Leave a comment:


  • pilootti
    replied
    Tuo 1.3mm suutin vois olla parempi vesiväreille ja lakalla niin siks tuo sagola houkuttais. Ja pohjamaalit ajattelin suihkia tuolla vanhalla pyssyllä..

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Katso myös se FLG -5. Siitä sais suutinta vaihtamalla niin pinta kuin pohjaväri ruiskun.
    Ja jos ei vielä ole, niin ehdottomasti se ruiskun juuren tuleva paineensäädin.

    Leave a comment:


  • pilootti
    replied
    Mää oon kyllä tuon bilteman ruiskunki purkanu ihan kokonaan joka maalauskerran jälkeen. Maalikaupassa kyllä sanottiin että ei kannattais maalisuutinta joka kerta irroittaa että se jotenki "kuluu" siitä aukomisesta ja kirimisestä eikä välttämättä tiivisty paikalleen enään niin hyvin. :think taidan hommata tuon sagolan ja sitten vain harjoitella lisää maalaushommia.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Macke View Post
    Mulla kanssa Villparin GTi Pro, SRi Pro ja FLG-5 ruutat ja omaa putsaamisen tuskaa helpottamaan hommasin adapterit + kertakäyttökupit niihin. Kuluhan tuokin, mutta maksaa itsensä taikaisin putsausvaiheessa ja suuri bonari on että ruutalla voi maalata ylösalaisin.

    Pohjia varten voisi hommata vielä yhden PRi Pro ruiskun niin olisi sinnekin oikea työkalu. Tai no, Lite mallejahan nämä vissiin kaikki nykyään ovat.
    Itsellä toi pri pro pohjille. Eikä kyllä harmita senkään osto. Ja adapteri/ kertikset on hiton hyviä kun maalia tulee missä tahansa asennossa. Kiva kun maalaa jotain vittumaisia vanteita tai prätkän osia.

    Leave a comment:


  • Macke
    replied
    Mulla kanssa Villparin GTi Pro, SRi Pro ja FLG-5 ruutat ja omaa putsaamisen tuskaa helpottamaan hommasin adapterit + kertakäyttökupit niihin. Kuluhan tuokin, mutta maksaa itsensä taikaisin putsausvaiheessa ja suuri bonari on että ruutalla voi maalata ylösalaisin.

    Pohjia varten voisi hommata vielä yhden PRi Pro ruiskun niin olisi sinnekin oikea työkalu. Tai no, Lite mallejahan nämä vissiin kaikki nykyään ovat.

    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Originally posted by Miku View Post
    Taidan kuitenkin ihan oman mielenrauhan vuoksi kiertää paikat kevyesti punasella karhunkielellä niin on vähän tartuntaa eikä pinnan vahvuus juuri heikkene.
    Yleensä pyyhin punaisella karhunkielellä pinnat vielä kevyesti läpi ja sen jälkeen kivenisku. Ruiskulla jos ruiskutat paksun kiveniskun, niin muista kuivattaa kunnolla. Helposti vuorokaudesta kahteen, että on ylimaalattavissa.

    Originally posted by pilootti View Post
    Onko kellään kokemusta kiinan devilbiss kopio ruiskuista? Kannattaako koittaa vai jatkanko bilteman ruiskulla maalausharjoituksia?
    Käytän itse Devilbissejä, kun tykkään jotenkin niiden kahvoista ja ovat sopeutuneet käteen. Pohja - /epoksi - ja hiontaväreille on omat ihan merkittömät Satajetin kopiot.
    Nuo vihreät Satajetin kopiot on ollut käytössä vuosikausia pohjaväreille ja edelleen toimii, viimeksi eilen maalattu niillä hiontavärit. Näitä on tälläkin hetkellä 5kpl käytössä ja nekään ei ole huonoja oikeassa hommassa.
    Näillä pystyy harjoittelemaan kyllä pintaväriäkin, mutta kun miettii, että nykyään esim. uusi FLG-5 on Englannista ~130€ kuluineen ja sillä pärjää alkuun aloittelija hyvinkin pitkälle kaikessa pohjasta pintaan.

    En ehkä miettisi ruiskun valintaa liiallisesti, kun karkeasti kaikki merkkiruiskut kuitenkin toimii ja harrastelija ei niissä juuri eroa huomaa. Erot tulevat enemmänkin monessa muussa asiassa, jotka pitää myös olla kunnossa -> tilat, lämpö, ilmanvaihto, paineilma, vedettömyys, valaistus, seos-suhteet, tarvikkeet, suojaimet jne.

    Omassa käytössä on erilaisia kahvoja, mutta esim. värejä tulee ruiskutettua FLG-5:sella ja GTi Pro Litellä, sekä SRi Pro Litellä. Häivytyshommiin on lisäksi erilaisia mini - ja kynäruiskuja. Lakalle on kaksi GTi Pro Liteä ja SRi Pro Lite.

    Originally posted by SanMiguel View Post
    Pitää vaan hyvää huolta ja pesee hyvin joka maalauksen jälkeen niin on takuulla harraste käytössä lähes ”ikuisia”. Saa ne toki ”pilattua ja paskottuakin” vaikka laakista jos ei kiinnosta ylläpitää
    +1

    Vaikka voi tuntua ylimääräiseltä vaivalta työn jälkeen, mutta siltikin puran mielelläni ruiskun joka ikisen ruiskutuksen jälkeen ja pesen jokaisen komponentin huolellisesti.

    Leave a comment:


  • pilootti
    replied
    Kävin paikallisessa maalikaupassa ihmettelemässä ruiskuja ja tämä pyssy ois nyt mahdollisesti hankintalistalla. https://www.nettivari.fi/sagola-3300...liruisku-13mm- ihan ok kommenteja löysin netistä ja Youtube videoiden perusteella työn jälki ei pitäis jäädä työkalusta kiinni. Jos joku on kokeillut niin kerro ihmeessä mielipiteesi

    Leave a comment:

Working...
X