Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • markok
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Huomattavaa vielä alkuperäiseen asiaan, että Hammerite ja Mastonin Hammer ovat eri valmistajan tuotteita.
    Olet oikeassa. Hammerite maalia ei tietääkseni enää valmisteta. Olikohan valmistus joskus myös Tikkurilalla. Tuo Mastonin Hammer on tosiaan eri valmistajan tuote, mutta olen ymmärtänyt, että pitäisi olla vastaavaa Hammeriten kanssa. Omat kokemukset ei kyllä tätä tue.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Huomattavaa vielä alkuperäiseen asiaan, että Hammerite ja Mastonin Hammer ovat eri valmistajan tuotteita.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Olen aika paljon googlettanut näiden maalien ominaisuuksia ja hintoja niin esiin nousi vielä Nor-maalin Norrapid tuote. Osaatko mikae34 sanoa onko tämä ominaisuuksiltaan samaa tavaraa kuin nuo aikaisemmin mainitsemasi Tikkurilan ja Teknoksen tuotteet? Hinta olisi jonkin verran edullisempi, mutta jos ominaisuudet ovat huonommat niin sitten unohdan tuon tuotteen.
    Ei ole kokemusta nor-maalien tuotteista. Teknisten tietojen perusteella tuo norrapid7 vaikuttaisi vastaavalta kuin nuo tikkurilan ja teknoksen tuotteet mutta sivujen mukaan sitä ei saisi kuin 20l koossa. Uskoisin sen olevan ihan ok maalia mutta omaa kokemusta ei ole. Ainakin noita tikkurilan ja teknoksen maaleja saa pienissä purkeissa eikä ne oman muistikuvan mukaan kyllä mitään erityisen kalliita olleet.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Olen aika paljon googlettanut näiden maalien ominaisuuksia ja hintoja niin esiin nousi vielä Nor-maalin Norrapid tuote. Osaatko mikae34 sanoa onko tämä ominaisuuksiltaan samaa tavaraa kuin nuo aikaisemmin mainitsemasi Tikkurilan ja Teknoksen tuotteet? Hinta olisi jonkin verran edullisempi, mutta jos ominaisuudet ovat huonommat niin sitten unohdan tuon tuotteen.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Ferrex, kuten likimain kaikki muukin on kokenut inflaation kaikenmaailman ympäristömääräyksien ym. myrkyllisyyshömpötyksien takia. Se on kuitenkin edelleen parhaasta päästä noita ”ruosteenestomaaleja” mitä tänä päivänä on saatavilla. Se on kuitenkin ksyleenipohjainen, joten se tarttuu erinomaisesti metallipinnoille, kuivuu nopesti, ja tulee todella kova pinta. Olen sillä ”tämän päivän” ferrexillä maalannut vaikka mitä ja todennut hyväksi. Ainoa miinus tosiaan tuo täyshimmeys , jos haluaa ns. yksikerrosmenetelmällä tehdä. Silloin pitää toki ymmärtää, että samassa paketissa ei saa kaikkea ja tuohan onkin tarkoitettu enemmänkin pohjamaaliksi. Kestää kuitenkin sääolosuhteet joten näkymättömiin jäävissä paikoissa ainakin puolustaa paikkaansa.

    Tecnolac ja Temalac toimivat kyllä ihan hyvin yksikerrosmenetelmälläkin mutta sitten olisi syytä valita se temalac fd50 tai tecnolac combi50, jotka ovat ruosteenestopigmentoituja (kuten ferrex) yksikerrosmaalaukseen soveltuvia maaleja. Nämä voi siis maalata suoraan metallin päälle. Temalacin 90 on tarkoitettu pintamaaliksi pohjamaalin päälle. Nuo ovat tikkurilan ja teknoksen käytännössä vastaavat tuotteet ja noita saa kyllä ihan litran purkeissakin ainakin RTV:stä, myös sävytettynä. Noiden maalien kanssa vaan pitää sitten tietää, että jos ei peitä kerralla kunnolla niin päällemaalaus pitää suorittaa hyvin pian märkää märälle tekniikalla, koska jos maalin antaa kuivua liian kauan se seuraava kerros kiehauttaa sen alemman maalikerroksen seuraavan viikon ajan. Ohenteen täydellinen haihtuminen siis kestää useamman vuorokauden vaikka maali kuivuukin nopeasti.

    Myös se on syytä ymmärtää, että noissa puolikiiltävissä yksikerrosmaaleissa (temalac fd50, tecnolac combi50) pinta ei ole vielä niin kova kuin täyskiiltävissä (90) ja varsinkin tummissa sävyissä se tulee herkemmin esiin siinä, että maalipintaan saa melko helposti tehtyä pieniä hiusnaarmuja esimerkiksi kynnellä. Mitä kiiltävämpi pinta, sitä kovempi se käytännössä on ja kestää mekaanista kulutusta paremmin. Kyllähän nuo puolikiiltävätkin kestävät hyvin kulutusta mutta jälkiä niihin jää herkemmin.
    Kiitos hyvistä vinkeistä. Pitääpä käydä paikallisessa RTV:ssä kyselemässä saatavuutta.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Ferrexiä käytin joskus kauan sitten, mutta vuosiin en ole kokeillut kun jutut ovat olleet sellaisia, että ei olisi enää niin hyvää kuin aikoinaan lyijyllisenä versiona. Minulla on käytössä vieläkin aikoinaan lyijy Ferrexillä maalattuja osia, jotka ovat edelleen ruosteettomia. Matta pinta oli jo silloin pieni miinus Ferrexille. Kiiltävä olisi paremman näköinen.

    Tuo Tikkurilan Temalac ML 90 näyttäisi kyllä googletuksen perusteella hyvältä. Mistä näitä teollisuusmaaleja saa ostaa kun niitä ei rautakauppojen hyllyllä näy? Saako näitä mistään pienemmissä erissä? Käyttö on tosiaan satunnaista ja pieniä kohteita niin 25l pönttö kuivaa ennenkuin on käytetty.
    Ferrex, kuten likimain kaikki muukin on kokenut inflaation kaikenmaailman ympäristömääräyksien ym. myrkyllisyyshömpötyksien takia. Se on kuitenkin edelleen parhaasta päästä noita ”ruosteenestomaaleja” mitä tänä päivänä on saatavilla. Se on kuitenkin ksyleenipohjainen, joten se tarttuu erinomaisesti metallipinnoille, kuivuu nopesti, ja tulee todella kova pinta. Olen sillä ”tämän päivän” ferrexillä maalannut vaikka mitä ja todennut hyväksi. Ainoa miinus tosiaan tuo täyshimmeys , jos haluaa ns. yksikerrosmenetelmällä tehdä. Silloin pitää toki ymmärtää, että samassa paketissa ei saa kaikkea ja tuohan onkin tarkoitettu enemmänkin pohjamaaliksi. Kestää kuitenkin sääolosuhteet joten näkymättömiin jäävissä paikoissa ainakin puolustaa paikkaansa.

    Tecnolac ja Temalac toimivat kyllä ihan hyvin yksikerrosmenetelmälläkin mutta sitten olisi syytä valita se temalac fd50 tai tecnolac combi50, jotka ovat ruosteenestopigmentoituja (kuten ferrex) yksikerrosmaalaukseen soveltuvia maaleja. Nämä voi siis maalata suoraan metallin päälle. Temalacin 90 on tarkoitettu pintamaaliksi pohjamaalin päälle. Nuo ovat tikkurilan ja teknoksen käytännössä vastaavat tuotteet ja noita saa kyllä ihan litran purkeissakin ainakin RTV:stä, myös sävytettynä. Noiden maalien kanssa vaan pitää sitten tietää, että jos ei peitä kerralla kunnolla niin päällemaalaus pitää suorittaa hyvin pian märkää märälle tekniikalla, koska jos maalin antaa kuivua liian kauan se seuraava kerros kiehauttaa sen alemman maalikerroksen seuraavan viikon ajan. Ohenteen täydellinen haihtuminen siis kestää useamman vuorokauden vaikka maali kuivuukin nopeasti.

    Myös se on syytä ymmärtää, että noissa puolikiiltävissä yksikerrosmaaleissa (temalac fd50, tecnolac combi50) pinta ei ole vielä niin kova kuin täyskiiltävissä (90) ja varsinkin tummissa sävyissä se tulee herkemmin esiin siinä, että maalipintaan saa melko helposti tehtyä pieniä hiusnaarmuja esimerkiksi kynnellä. Mitä kiiltävämpi pinta, sitä kovempi se käytännössä on ja kestää mekaanista kulutusta paremmin. Kyllähän nuo puolikiiltävätkin kestävät hyvin kulutusta mutta jälkiä niihin jää herkemmin.
    Last edited by mikae34; 18-08-2019, 12:45.

    Leave a comment:


  • arben
    replied
    onkos jollain kokemusta tuosta temalac kestosta?

    Tarkoitus vetää jarrulevyn ”keskiö”.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    En ”parhaasta” tiedä mutta itse olen käyttänyt ferrexiä. Tuohan on täyshimmeä joten jälkiä siihen jää herkästi mekaanisesti hankaamalla mutta sääolosuhteet se kestää. Ksyleeniohenteisena kuivuu nopeasti ja tarttuu erinomaisesti erilaisille metallipinnoilla ilman karhennuksia. Jos pitää kestää paremmin kulutusta niin sitten tecnolac tai temalac ovat hyviä ja myös nopeasti kuivuvia. Noita käytetään yleisesti metalliteollisuudessa.
    Ferrexiä käytin joskus kauan sitten, mutta vuosiin en ole kokeillut kun jutut ovat olleet sellaisia, että ei olisi enää niin hyvää kuin aikoinaan lyijyllisenä versiona. Minulla on käytössä vieläkin aikoinaan lyijy Ferrexillä maalattuja osia, jotka ovat edelleen ruosteettomia. Matta pinta oli jo silloin pieni miinus Ferrexille. Kiiltävä olisi paremman näköinen.

    Tuo Tikkurilan Temalac ML 90 näyttäisi kyllä googletuksen perusteella hyvältä. Mistä näitä teollisuusmaaleja saa ostaa kun niitä ei rautakauppojen hyllyllä näy? Saako näitä mistään pienemmissä erissä? Käyttö on tosiaan satunnaista ja pieniä kohteita niin 25l pönttö kuivaa ennenkuin on käytetty.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Mikä on tällä hetkellä paras 1k yleismaali metallipinnoille? Sellainen mikä on helppo ottaa käyttöön pieniin kohteisiin pensselillä vetäistäväksi ja kestäisi edes hieman sää olosuhteita. Ennen käytin Hammerite tuotteita ja nuo oli ihan ok, mutta nykyinen Mastonin Hammer, jonka pitäisi olla vastaavaa tavaraa on ihan surkeaa.
    En ”parhaasta” tiedä mutta itse olen käyttänyt ferrexiä. Tuohan on täyshimmeä joten jälkiä siihen jää herkästi mekaanisesti hankaamalla mutta sääolosuhteet se kestää. Ksyleeniohenteisena kuivuu nopeasti ja tarttuu erinomaisesti erilaisille metallipinnoilla ilman karhennuksia. Jos pitää kestää paremmin kulutusta niin sitten tecnolac tai temalac ovat hyviä ja myös nopeasti kuivuvia. Noita käytetään yleisesti metalliteollisuudessa.
    Last edited by mikae34; 18-08-2019, 01:01.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Mikä on tällä hetkellä paras 1k yleismaali metallipinnoille? Sellainen mikä on helppo ottaa käyttöön pieniin kohteisiin pensselillä vetäistäväksi ja kestäisi edes hieman sää olosuhteita. Ennen käytin Hammerite tuotteita ja nuo oli ihan ok, mutta nykyinen Mastonin Hammer, jonka pitäisi olla vastaavaa tavaraa on ihan surkeaa.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by poke View Post
    Kiiltävät listat mustiksi. E28:in sivuikkunoiden orggislistat taitavat olla kiillotettua alumiinia.
    Millä konstein olette noita mustanneet onnistuneesti, jotta kestäisivätkin käytössä?

    Ajatuksissa olisi, että voisi maalata pintaväriksi esim Normadur 20 mattamustan. Mitäs pohjamaaliksi vai tarviiko edes?

    Muutoin esikäsittelynä pesu ja kevyt hionta.

    Ne on kiiltoanodisoitua alumiinia. Anodisoidussa pinnassa ei tahdo pysyä oikein mikään, eli anodisoitu pinta pitää saada karhennuksessa poistettua kokonaan. Alumiini hapettuu tunneissa tai päivissä hionnan jälkeen ja hapettuminen heikentää maalin tartuntaa. Karhennus siis mieluiten juuri ennen maalausta. Pohjalle harso jotain alumiinille sopivaa happopohjamaalia ja 2k maalit päälle. Itse vetäisin jonkin pohjamaalin tuon Normadurin alle. Todennäköisesti epoksin. Ovilistoista kun on kyse, niin noissa saattaa olla silikonia. Ennen maalausta putsaus jollain silikonia poistavalla putsausaineella, ei pelkällä tinnerillä. Noilla opeilla pitäisi ainakin pysyä.
    Last edited by Skarpa; 03-06-2019, 21:53.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Kiiltävät listat mustiksi. E28:in sivuikkunoiden orggislistat taitavat olla kiillotettua alumiinia.
    Millä konstein olette noita mustanneet onnistuneesti, jotta kestäisivätkin käytössä?

    Ajatuksissa olisi, että voisi maalata pintaväriksi esim Normadur 20 mattamustan. Mitäs pohjamaaliksi vai tarviiko edes?

    Muutoin esikäsittelynä pesu ja kevyt hionta.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Mipa "2K TRANSPARENT SEALER"
    Onkos tosta täällä kokemuksia?
    Onko toi tie onneen kun pääsisi välttämään pahojen paikkojen hionnan , vai tuleeko vain pettymys kun maalit hilseilee ennen pitkää?

    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Originally posted by Tzeimi View Post
    Auton teippaus ja suojaus...

    Aikaisemmin olen käyttänyt paksuhkoa paperia (rullatavaraa) mutta sitä on olemassa vissiin sellaista enemmän ohuen(?) elmukelmun näköistä tavaraa?
    Mitä se on? Onko se miten kätevää käyttää?

    Mikä yleensä on hyvää materiaalia ja mistä kannattaa hommata?
    Itse käytän 4CR:n staattista suojamuovia. Saa toki muiltakin valmistajilta, mutta tuossa googlella nopeasti vastaavaa: https://www.provari.fi/customer/fi/product/344

    Käytän tuota viikottain ja nopea huputtaa auto paikkamaalauksen ajaksi. Toki reunat täytyy kiertää teipillä, mutta pysyy itsestään jo paikallaan.
    Kaverina käytän tavallista peittelypaperia rullasta. Yleensä maalattavan alueen läheisyydessä, koska monikerrosmaalauksissa on vaarana, että muovista lähtee irtoamaan aiemmin ruiskutettua väriä lastuina seuraavaa maalatessa.

    Leave a comment:


  • pablo
    replied
    Originally posted by Tzeimi View Post
    Auton teippaus ja suojaus...

    Aikaisemmin olen käyttänyt paksuhkoa paperia (rullatavaraa) mutta sitä on olemassa vissiin sellaista enemmän ohuen(?) elmukelmun näköistä tavaraa?
    Mitä se on? Onko se miten kätevää käyttää?

    Mikä yleensä on hyvää materiaalia ja mistä kannattaa hommata?


    Tota oon käyttäny. Aika helppoa käsitellä.

    -Anssi

    Leave a comment:

Working...
X