Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    Originally posted by aae30 View Post
    Mistä niiden pumppujen watit löysit?
    Koitin itse eilen löytää datasheettiä esim. N52:sessa käytetystä pumpusta, löytämättä mitään:think

    Taitaa toi oma e30 m6x saada käänteisen kierron (kahdella?) pumpulla, eli pumppaus kansien takaa sisään ja edestä ulos..
    Tätä mulla tukee entuudestaan leikelty vesiputki kansien välillä, ja lämppärin turhuus kesäleluun.
    Vielä kun löytäis sopivasti mitoitetun vesiventtiilin lämpöjen hallintaan termarin tilalle, ellei siihen jtn M10 termaria tms. saa toimimaan.
    Yksi englantilainen harrastaja kertoi noi mulle. Pitäisin melko luotettava tietolähteenä.
    Käänteistä kiertoa itsekin miettisin, mutta uskon että tolla oikeallakin kierrolla saa lämmöt alas kansista kunhan vaan veden mittauspiste on kannessa veden ulostulossa.
    Ilman termostaattia ajattelin tavoitella n.75-80°C vettä sinne ulostuloon.

    Tällä hetkellä mielessä on toi BMW:n 200w pumppu. Sen luulis riittävän ja sitä on varmaan helpompi ohjata pienemmille kierroksille niin että se pumppaa vielä vettäkin.:think
    Lisäksi niissä tosiaan on se sisäänrakennettu ohjauspiiri toisin kuin noissa aussi pumpuissa. Ei tarvitse sitten sen kanssa kikkailla.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by jannmann View Post
      Toi täysillä pyöriminen on kyllä taas ihan normaalia ameriikan poikien juttua.
      Sillon menettää juurikin sen suurimman hyödyn mitä sähköisellä pumpulla saa.
      Noin se nimenomaan pitää tehdä jos haluaa järkevän nestekierron vakiokanavilla. Tasainen lämpökuorma pumpun tuottoa säätämällä vaatii suoran kylmän ja kuuman nestekierron joka sylinterille erikseen - vakiokanavat blokissa kun on tarkoitettu jatkuvalle suurelle kierrolle ainoaksi vaihtoehdoksi jää ulkopuoliset kanavat samaan tyyliin kuin tehtaiden kireissä rataversioissa.

      Jos pitäytyy vakiokanavissa ja pienentää kierron loppulämpötilan mukaan käy niin että toinen pää kannesta on useamman kymmenen astetta viileämpi kuin toinen ja varsinaisesti siihen ei kannata pyrkiä.

      Comment

      • deemu79
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 453
        • Helsinki

        Onkos noissa ne vesikanavien koot samat molemmissa päissä konetta? Jos on, ni sithän tuo naukkiksen idea on toimiva.
        sigpic
        328i Coupe M-Sport -95

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          Originally posted by naukkis View Post
          Noin se nimenomaan pitää tehdä jos haluaa järkevän nestekierron vakiokanavilla. Tasainen lämpökuorma pumpun tuottoa säätämällä vaatii suoran kylmän ja kuuman nestekierron joka sylinterille erikseen - vakiokanavat blokissa kun on tarkoitettu jatkuvalle suurelle kierrolle ainoaksi vaihtoehdoksi jää ulkopuoliset kanavat samaan tyyliin kuin tehtaiden kireissä rataversioissa.

          Jos pitäytyy vakiokanavissa ja pienentää kierron loppulämpötilan mukaan käy niin että toinen pää kannesta on useamman kymmenen astetta viileämpi kuin toinen ja varsinaisesti siihen ei kannata pyrkiä.
          Toi on yksi ongelmista kun tossa M sarjan kasissa ei ole cross flow virtausta toisin kuin kaikissa S-sarjan koneissa.

          Mutta vakiolla setupilla kyrvähtää aina 7-8 pytyt lämmöstä. En tiedä onko huonompi jos ne ei kyrvähdä ja 5 pytty esim. 75 asteinen ja 8 85 asteinen.
          Tossa jo vakiona 2 bank käy lähes 10 astetta kuumenpana kuin bank 1 johtuen vesikierron epätasaisuudesta. Tota on nyt muutamassa koneessa parannettu, mutta kunnollista mittausta ei ole vielä tehty.
          Mutta ensivaikutelman mukaan olisi auttanut.

          Oma kone kiertää tonnin enemmän kuin vakio. Jos välitän pumppua hitaammalle kavitoinnin pelossa, menetän tyhjäkäynnillä virtausta joka taas huono juttu jälkilämmön tappamiseen.
          Lisäksi omaan järjestelmään ei ole saatavilla järkevästi viileämpää termostaattia.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • r.w.
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2510
            • Länsirannikko

            Originally posted by jannmann View Post
            Toi on yksi ongelmista kun tossa M sarjan kasissa ei ole cross flow virtausta toisin kuin kaikissa S-sarjan koneissa.

            Mutta vakiolla setupilla kyrvähtää aina 7-8 pytyt lämmöstä. En tiedä onko huonompi jos ne ei kyrvähdä ja 5 pytty esim. 75 asteinen ja 8 85 asteinen.
            Tossa jo vakiona 2 bank käy lähes 10 astetta kuumenpana kuin bank 1 johtuen vesikierron epätasaisuudesta. Tota on nyt muutamassa koneessa parannettu, mutta kunnollista mittausta ei ole vielä tehty.
            Mutta ensivaikutelman mukaan olisi auttanut.

            Oma kone kiertää tonnin enemmän kuin vakio. Jos välitän pumppua hitaammalle kavitoinnin pelossa, menetän tyhjäkäynnillä virtausta joka taas huono juttu jälkilämmön tappamiseen.
            Lisäksi omaan järjestelmään ei ole saatavilla järkevästi viileämpää termostaattia.
            Tuota noin, voi olla tyhmä kysymys kun S62 on suoraan sanottuna aivan vieras kone, mutta äkkiä tulisi mieleen tiputtaa S62:n kannet M60-lohkon päälle ja teurastaa vaan tuplavanos pois. Mikä tämän estää? Tai sitten koneistaa vesikanavien lähdöt niihin M60-kansiin ja käyttää S62:n osia. Sullahan oli vissiin jo kannet tehty, mutta noin hypoteettisella tasolla.
            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

            Comment

            • Gedd
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 479
              • Tampere

              Nyt on vanosprässi takas kotona ja tarjolla vuokralle jos on M62TU vanosremonttia tiedossa

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by r.w. View Post
                Tuota noin, voi olla tyhmä kysymys kun S62 on suoraan sanottuna aivan vieras kone, mutta äkkiä tulisi mieleen tiputtaa S62:n kannet M60-lohkon päälle ja teurastaa vaan tuplavanos pois. Mikä tämän estää? Tai sitten koneistaa vesikanavien lähdöt niihin M60-kansiin ja käyttää S62:n osia. Sullahan oli vissiin jo kannet tehty, mutta noin hypoteettisella tasolla.
                Tota on harkittu, mutta vielä ajattelin mennä nykyisellä kombolla.
                Ehkä se kansien koneistus tulis kyseeseen jos vaan kunnolla vertailis s62:sen kansia noihin vakioihin kansiin.
                Pitää tutkia jossain vaiheessa.
                Nyt mennään varmaan tolla BMW:n 200w pumpulla ja mittaillaan lämpöjä useammasta paikkaa. Jos ei toimi toivotusti, niin sitten mietitään lisää.
                Mosa on kuitenkin käytännössä valmis, niin ei viitsi enää tässä vaiheessa evota sitä enempää. Muutenkin tullut niin paljon muutoksia suunnitelmiin.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • waudeville
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 2089
                  • Nokia

                  kertokaapas,mikä mahtaa olla menossa kun kiihdyttäessä keskeltä autoa kuuluu kuin joku linnunpesä visertäis välillä kovemmin välillä ei? onko rättinivel lahoamassa?? m60b40 e34ia
                  e34 540ia -94 Batmobile
                  candy-king

                  ex: e32 735i -89
                  e34 525i -89

                  Comment

                  • Gedd
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 479
                    • Tampere

                    Originally posted by waudeville View Post
                    kertokaapas,mikä mahtaa olla menossa kun kiihdyttäessä keskeltä autoa kuuluu kuin joku linnunpesä visertäis välillä kovemmin välillä ei? onko rättinivel lahoamassa?? m60b40 e34ia
                    Muuttuuko kaasun mukaan? Jos, niin imusarjan takana venttiili pitää likaisena tai rikkinäisenä erikoisia vihellyksiä.

                    Jos ei täsmää tuohon niin tukilaakeri seuraava idea. Paina sinne sprayvaseliinia vehkeiden pyöriessä ja koita häviääkö?

                    Comment

                    • waudeville
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 2089
                      • Nokia

                      Löytyis itellä e32 735i tukilaakeri paketissa. Pitääpä kattoo käykö tuohon nykyiseen
                      e34 540ia -94 Batmobile
                      candy-king

                      ex: e32 735i -89
                      e34 525i -89

                      Comment

                      • Gedd
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 479
                        • Tampere

                        M62TU koneissa kun on 4 kattia, pakosarjoissa heti yhdet ja alhaalla juuri ennen y-haaraa toiset. Meneekö päästöistä vielä läpi jos nuo jälkimmäiset heivaa mäkeen?

                        Comment

                        • Timppeliini
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 221
                          • Joensuu

                          Onko kuinka vittumainen vaihtaa ö-pohja kyseiseen moottoriin? mitä kannattaa ottaa huomioon samalla? öljypumpun pulttien kireys tarkistaa ainakin samalla rysäyksellä.
                          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten


                          Kesä: E36 cabrio m-sport
                          Talvi: E36 touring
                          Käyttis: E39 touring

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            Originally posted by Timppeliini View Post
                            Onko kuinka vittumainen vaihtaa ö-pohja kyseiseen moottoriin? mitä kannattaa ottaa huomioon samalla? öljypumpun pulttien kireys tarkistaa ainakin samalla rysäyksellä.
                            Öljypohja on kaksiosainen, joten kummasta osasta puhutaan? Alempi on todella helppo, ylempi teettää sitten töitä kun joutuu konetta nostamaan/apurunkoa tiputtamaan. Näin ainakin E39:ssä.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5258
                              • Pirkkala

                              Originally posted by Timppeliini View Post
                              Onko kuinka vittumainen vaihtaa ö-pohja kyseiseen moottoriin? mitä kannattaa ottaa huomioon samalla? öljypumpun pulttien kireys tarkistaa ainakin samalla rysäyksellä.


                              No se isompi on jo oma hommansa. En tiedä onnistuuko kone paikallaan veikkaan että ei. Pikkunen ei oo muuta ku pitää ja päästää. Kiristä samalla öljypumpun ketju.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎