Originally posted by Urpo_rotta
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M60/M62 kysymyksiä II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by jannmann View PostEi paljon kiinnosta miten "eräässä" mustangissa sitä pumppua pyöritetään.
Kerros tai pikemminkin piirrä kuva minne sen moottorin sijoitat m60 koneessa jotta toi idea toimii. Ja edelleen kiinnostaa millaisella 12v moottorilla sitä pyöritetään.
Eli yleinen mielipide täällä on että orkkis vesipumppua pyöritetään jollain random 12v moottorilla hammashihnalla jotta systeemi olisi simppeli.
Sähköinen vesipumppu ilmeisesti huono ratkaisu. :think
Suoraan en lähde mitään moottoria tuohon suosittelemaan.
Viskoa tuolla ei varmaan kannata pyörittää. Sähköflektit nyt ovat sen verran näppärämpiä omine moottoreineen.
Varmasti erillinen pumppu olisi se hii-tek versio tästäkin asiasta.
Itse ainakin pyörittelen vielä hihnalla kampuran päästä.
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostEi paljon kiinnosta miten "eräässä" mustangissa sitä pumppua pyöritetään.
Kerros tai pikemminkin piirrä kuva minne sen moottorin sijoitat m60 koneessa jotta toi idea toimii. Ja edelleen kiinnostaa millaisella 12v moottorilla sitä pyöritetään.
Eli yleinen mielipide täällä on että orkkis vesipumppua pyöritetään jollain random 12v moottorilla hammashihnalla jotta systeemi olisi simppeli.
Sähköinen vesipumppu ilmeisesti huono ratkaisu. :think
Comment
-
-
Originally posted by Mäkki View PostNiin, paitsi että Craigin pumppujen maksimivirta on 10AF10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Löytyiskö joltain valmiita mittoja vastaavan tekemiseen?
BMW-530-535-540-740-840-M60-M62-V8-PAS-Power-steering-pump-repair-kit
Ko. setin hinnalla kuluineen yrittäisin mieluummin itse:thinkSorry I'm Not Sorry
E34 540iA 93 sedan
E34 540iA 93 sedan
E39 530iA 00 touring
Comment
-
-
Originally posted by Mäkki View PostNiin, paitsi että Craigin pumppujen maksimivirta on 10A
Tarkoitan vakiota pumppua. Sen ottama teho on aika vaikea mitata mutta eri lähteet kertoo että kilowateista puhutaan.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostJa 12 voltilla on haastavaa saada sanotaan nyt vaikka 10kw ulos.vesipumppu on yksinään useampi kilowatti ja visko vielä enemmän.Originally posted by jannmann View PostEi vittu pojat.. Ootteko vielä tosissanne?
Ihan noin kuriositeettina, alkuperäisen vesipumpun akseliin liitettävä sähköinen vesipumppu on mun kokemuksien mukaan toiminut ihan helvetin hyvin, juurikin tuolla alle 10A kuormalla. Ja jäähdytettävää on ollut enemmän kun näissä M62 koneissa, ja hyötyjä on mitattu dynossa.
Kerro nyt vielä että miksi ei oltaisi tosissamme?
Jos alkuperäistä pumppua hyödyntää niin siihenhän on akselissa hihnapyörän kiinnitystä varten tietysti kierteet, siihen sovite väliin vaikka sorvaamolta ja siihen kiinni sähkömpumppu, sähköpumpun rungon ja alkuperäisen pumpun väliin tarvii vielä koneistaa jonkinnäköinen palikka jolla pumpun runko kiinnitetään paikalleen. Ei mitään rakettitiedettä, ja se vesi kyllä kiertää siellä ihan tarpeeksi tuollaisella, +70 litraa minuutissa.
Eihän tuon pumpun suhteen tässä ole mitään muuta päänvaivaa kun viskon korvaaminen sähköflektillä joka on oma operaationsa ja alkuperäisen hihnan reititys kun välistä häviää hihnapyörä.
Itse en tässä autossa viitsi nähdä vaivaa moisen eteen kun kyseessä ei ole mitenkään päin niin nopea auto että tekisi mieli radalle, mutta jos jollain on halu ja/tai tarve tuollaisen tekemiseen niin en näe moiselle mitään estettä vaikka puskista räävitäänkin aina kun autoon laittaa jotain mitä ei ollut alunperin tehtaalta tullessaLast edited by Gedd; 10-05-2015, 20:31.
Comment
-
-
Originally posted by Gedd View PostKerro toki lisää, onko paljonkin kokemusta siitä että sähköiset vesipumput ja sähköflektit eivät toimi?
Ihan noin kuriositeettina, alkuperäisen vesipumpun akseliin liitettävä sähköinen vesipumppu on mun kokemuksien mukaan toiminut ihan helvetin hyvin, juurikin tuolla alle 10A kuormalla. Ja jäähdytettävää on ollut enemmän kun näissä M62 koneissa, ja hyötyjä on mitattu dynossa.
Kerro nyt vielä että miksi ei oltaisi tosissamme?
Jos alkuperäistä pumppua hyödyntää niin siihenhän on akselissa hihnapyörän kiinnitystä varten tietysti kierteet, siihen sovite väliin vaikka sorvaamolta ja siihen kiinni sähkömpumppu, sähköpumpun rungon ja alkuperäisen pumpun väliin tarvii vielä koneistaa jonkinnäköinen palikka jolla pumpun runko kiinnitetään paikalleen. Ei mitään rakettitiedettä, ja se vesi kyllä kiertää siellä ihan tarpeeksi tuollaisella, +70 litraa minuutissa.
Eihän tuon pumpun suhteen tässä ole mitään muuta päänvaivaa kun viskon korvaaminen sähköflektillä joka on oma operaationsa ja alkuperäisen hihnan reititys kun välistä häviää hihnapyörä.
Itse en tässä autossa viitsi nähdä vaivaa moisen eteen kun kyseessä ei ole mitenkään päin niin nopea auto että tekisi mieli radalle, mutta jos jollain on halu ja/tai tarve tuollaisen tekemiseen niin en näe moiselle mitään estettä vaikka puskista räävitäänkin aina kun autoon laittaa jotain mitä ei ollut alunperin tehtaalta tullessa
Onko sun mielestä irto vesipumppu huonompi ratkaisu kuin pyörittää jollain randon sähkömoottorilla vakiota?Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostOnko sun mielestä irto vesipumppu huonompi ratkaisu kuin pyörittää jollain randon sähkömoottorilla vakiota? ... Ja vielä jotain visko pyöritettäis sillä samalla...
Ei erillinen vesipumppu sen huonompi ole kunhan funtsii miten se vesi kiertää, alkuperäisellä pumpulla siitä ei tarvi murehtia.
Erillisellä pumpulla pääsee vähemmällä patentoimisella eli jos kierto toimii sillä niin antaa palaa, vaikka tuosta, noiden tuotteista hyviä kokemuksia:
Originally posted by jannmann View Postvakiota vesipumppua sähkömoottorilla (jollaista te kummatkaan ehdottajat että ole esittäneet)Last edited by Gedd; 10-05-2015, 21:24.
Comment
-
-
Onkos asia näin että sähköpumpun tuotto jää reilusti vakiosta alemmalle tasolle? Bmw oem siemens onkohan luokkaa 400w? Jos vakio hihnavälitteinen ottaisi noin vähän, kukaan tuskin viitsisi edes mainita että tehoa enemmän vetäville pyörille. Davies graig mm. Kehuu muistaakseni aika merkittävilläkin säästöillä.
Summasummarum. Vakio hihnakäyttöinen pumppu on rakennettu siten että tyhjäkäynnillä tuotto riittää ja punarajalla tuottoa on jo ihan liikaakin??. Oletan että pumpun tuotto on aikalailla suoraan verrannollinen kierroslukuun, ellei pumppu kavitoi joka muuten ei myöskään ole mahdottomuus kovilla kierroksilla.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostOnkos asia näin että sähköpumpun tuotto jää reilusti vakiosta alemmalle tasolle? Bmw oem siemens onkohan luokkaa 400w? Jos vakio hihnavälitteinen ottaisi noin vähän, kukaan tuskin viitsisi edes mainita että tehoa enemmän vetäville pyörille. Davies graig mm. Kehuu muistaakseni aika merkittävilläkin säästöillä.
Summasummarum. Vakio hihnakäyttöinen pumppu on rakennettu siten että tyhjäkäynnillä tuotto riittää ja punarajalla tuottoa on jo ihan liikaakin??. Oletan että pumpun tuotto on aikalailla suoraan verrannollinen kierroslukuun, ellei pumppu kavitoi joka muuten ei myöskään ole mahdottomuus kovilla kierroksilla.
Comment
-
-
Gedd, eikös noi linkkaamasi pumput ole juurikin kokonaisia pumppuja. Ei moottoreita pyörittämään vakiota vesipumppua.
Noissa ei taida olla mitään pwm amppia sisäänrakennuta kuten BMW: omissa on.
Eli ohjaaminen vaatii sellasen siihen väliin. Muuten ei onnistu.
Vedenkierrosta niitä mielipiteitä Alunperin kaipasinkin. Keskustelussa vaan suunta muuttui.
Oman järkeilyn mukaan sen pitäisi toimia niin kuin kirjoitin.
Kyllähän sähköisellä saadaan myös säädettyä sitä virtausta aina maksimista lähes nollaan.
Toki jos noi Ameriikan pojat lyö noi vaan kiinni suoraan 12volttiin ja antaa pumpun pyöriä kokoajan täysillä.. Se vaan ei vastaa sitä mitä ite pumpulta haen.Last edited by jannmann; 11-05-2015, 01:06.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostGedd, eikös noi linkkaamasi pumput ole juurikin kokonaisia pumppuja. Ei moottoreita pyörittämään vakiota vesipumppua.
Noissa ei taida olla mitään pwm amppia sisäänrakennuta kuten BMW: omissa on.
Eli ohjaaminen vaatii sellasen siihen väliin. Muuten ei onnistu.
Vedenkierrosta niitä mielipiteitä Alunperin kaipasinkin. Keskustelussa vaan suunta muuttui.
Oman järkeilyn mukaan sen pitäisi toimia niin kuin kirjoitin.
Kyllähän sähköisellä saadaan myös säädettyä sitä virtausta aina maksimista lähes nollaan.
Toki jos noi Ameriikan pojat lyö noi vaan kiinni suoraan 12volttiin ja antaa pumpun pyöriä kokoajan täysillä.. Se vaan ei vastaa sitä mitä ite pumpulta haen.
Niistä kokonaisista pumpuista nyppää siiven tai vaikka koko akselin mäkeen niin siinähän on hyvä, kestävä ja tarkoitukseen tehty sähkömoottori. En mitään yleismallista sauvasekottimen moottoria sinne meinannut.
Tuohon termari mäkeen ja lämpötila kohdilleen pumpun tehon säädöllä lähtisin sitten esim jollakin tämän tyyppisellä: http://daviescraig.com.au/product/ew...bo-part-no8807
Edit: Ja jos koneessa on jokin aftermarket moottorinohjaus niin voi ostaa tuon halvemman jossa ei ole säätöpaneelia mukana ja ohjata sillä moottorinohjauksella pumpun vauhtia.Last edited by Gedd; 11-05-2015, 09:29.
Comment
-
-
Originally posted by Gedd View PostJuurikin noin, pumppu pyörii kokoajan täysiä ja sitten kun on jäähdytetty tarpeeksi niin virrat tai katkaisija vaan pois päältä.
Niistä kokonaisista pumpuista nyppää siiven tai vaikka koko akselin mäkeen niin siinähän on hyvä, kestävä ja tarkoitukseen tehty sähkömoottori. En mitään yleismallista sauvasekottimen moottoria sinne meinannut.
Tuohon termari mäkeen ja lämpötila kohdilleen pumpun tehon säädöllä lähtisin sitten esim jollakin tämän tyyppisellä: http://daviescraig.com.au/product/ew...bo-part-no8807
Edit: Ja jos koneessa on jokin aftermarket moottorinohjaus niin voi ostaa tuon halvemman jossa ei ole säätöpaneelia mukana ja ohjata sillä moottorinohjauksella pumpun vauhtia.
Sillon menettää juurikin sen suurimman hyödyn mitä sähköisellä pumpulla saa.
Noi davies craigin pumput vaatii ilman tota paneelia aina sen pwm "vahvistimen" jotta ohjaus onnistuu. BMW:n omissa 200W ja 400W malleissa se on sisäänrakennettu. Eli niiden ohjaus onnistuu kunhan ecu vaan osaa ohjata pwm:mää.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostBMW:n omissa 200W ja 400W malleissa se on sisäänrakennettu. Eli niiden ohjaus onnistuu kunhan ecu vaan osaa ohjata pwm:mää.
Koitin itse eilen löytää datasheettiä esim. N52:sessa käytetystä pumpusta, löytämättä mitään:think
Taitaa toi oma e30 m6x saada käänteisen kierron (kahdella?) pumpulla, eli pumppaus kansien takaa sisään ja edestä ulos..
Tätä mulla tukee entuudestaan leikelty vesiputki kansien välillä, ja lämppärin turhuus kesäleluun.
Vielä kun löytäis sopivasti mitoitetun vesiventtiilin lämpöjen hallintaan termarin tilalle, ellei siihen jtn M10 termaria tms. saa toimimaan.Sorry I'm Not Sorry
E34 540iA 93 sedan
E34 540iA 93 sedan
E39 530iA 00 touring
Comment
-
Comment