Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jabo1234
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 54
    • -

    Päästöt

    Ideoita vian selvittämiseksi?

    m50b25 vanos

    Lambda 1,014
    CO2 14,2 / 14,4
    CO% 0,4 / 0,5
    HC ppm 283 / 51
    02 % 1,0 / 0,7

    Rpm 750 / 2500

    Yläpään tiivisteet kaikki uusittu.

    Comment

    • rizzo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2007
      • 5418
      • Oulu

      Originally posted by Jabo1234 View Post
      Ideoita vian selvittämiseksi?

      m50b25 vanos

      Lambda 1,014
      CO2 14,2 / 14,4
      CO% 0,4 / 0,5
      HC ppm 283 / 51
      02 % 1,0 / 0,7

      Rpm 750 / 2500

      Yläpään tiivisteet kaikki uusittu.
      Aloita helpoimmasta eli tulpat vaihtoon, mulla kerran pomppasi vanha auto samalla tavalla ja sillä selvisi :think

      Comment

      • Jabo1234
        Bimmer Rookie
        • Oct 2009
        • 54
        • -

        Originally posted by rizzo View Post
        Aloita helpoimmasta eli tulpat vaihtoon, mulla kerran pomppasi vanha auto samalla tavalla ja sillä selvisi :think
        Paskanmarjat , katti+lambda vaihtamalla korjautui.

        Comment

        • KooHoo
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 132
          • Oulu

          Itellä ensimmäinen dieseli alla eläissään ja ensimmäinen katsastus moiselle takana. Ei meinannut millään asettua savutusarvot rajan alle, vaan piti katsurin polkea rajottimelle viitisen kertaa ennen kuin saatiin alle kolmosen (2,74). Onko normaalia diisseleille, että karstaa irtoaa tms. eli pitää polkea putki siivompaan kuntoon? Oma ajotyyli nyt on kohtuu leppoista fifty-fifty kaupunkin/taajama joskin silloin tällöin tulee mitattua ulos koko kaakkilauma kiihdytyksissä, että en usko tuon auton sieltä karstaisimmasta päästä sen suhteen olevan... :think

          Comment

          • HellFire
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 280
            • Turku

            Originally posted by KooHoo View Post
            Itellä ensimmäinen dieseli alla eläissään ja ensimmäinen katsastus moiselle takana. Ei meinannut millään asettua savutusarvot rajan alle, vaan piti katsurin polkea rajottimelle viitisen kertaa ennen kuin saatiin alle kolmosen (2,74). Onko normaalia diisseleille, että karstaa irtoaa tms. eli pitää polkea putki siivompaan kuntoon? Oma ajotyyli nyt on kohtuu leppoista fifty-fifty kaupunkin/taajama joskin silloin tällöin tulee mitattua ulos koko kaakkilauma kiihdytyksissä, että en usko tuon auton sieltä karstaisimmasta päästä sen suhteen olevan... :think
            Kyllä tuo nokeentuminen on aika tavallista on. Omakin 330D oli hiukan nokinen, kun en etukäteen karstoja irroitellut. Joskus vanhaa Turbo Pajeroa katsastaessani sylkäisi ensimmäisellä polkaisulla arvoksi kutosen paikkeille. Aikansa sitäkin poljettuaan ja kertaalleen mittaria vaihdettuaan sai katsastaja sillekin autolle hiukan alle kolmosen ja ainakin siltä osin hyväksyntä tuli. Vanha kikka mekaanisen pumpun dieseleillä on yksinkertaisesti vääntä syöttöruuvia pienemmälle katsastukseen, jos ei muuten kelpaa.
            I wanted a faster horse.

            Comment

            • kaikkone
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 933
              • Villähde

              Jahas.
              Taas on se aika vuodesta.
              Päästöjä mittailtiin ja ei menny läpi polkemallakaan.
              Tyhjäkäynnillä:
              Lambda 1.017
              CO 0.315
              CO2 15.69
              HC 175 ppm
              O2 0.79
              COcor 0.315

              Kierroksilla 2780
              Lambda 1.018
              CO 0.484
              CO2 15.54
              HC 70ppm
              O2 0.79
              COcor 0.484

              Eli pomppua
              Joutokäynnin HC ja korotetun CO

              Onko siis aika vaihtaa katalysaattori?
              Onko olemassa E39 pirssejä joissa ei ole kattia mutta menee heilahtamalla läpi?

              Comment

              • Tenox
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 1732

                Päästöistä - Katsastuksesta hylsy

                Todettakoon ensin, että auto ei ole BMW, vaan avovaimon rakas työjuhta, eli 1997 mallinen (96 käyttöönotettu) Volvo S40 2.0 mallia karvahattu.

                Pompsahti päästöistä, tarkemmin häkä (CO) arvosta kierroksilla. Tyhjäkäynnillä kaikki arvot OK, lambdan arvo OK (eli tarkoittaako tämä sitä, että lambda on ehjä?), mutta CO 0,6 kun raja-arvo on 0,3. Viime vuonna oli jo samaa ongelmaa, mutta polkemalla katsuri sai silloin lämmitettyä koneen ja arvoksi 0,29. Nyt kuulemma oli samaa yritetty, muttei auttanut. Katti on vaihdettu uuteen orkkiskattiin vuonna 2008. Autolla on ajettu 225tkm, katin vaihdon jälkeen jotain vajaat 40tkm.

                Mistäs tätä ongelmaa lähtisi lähestymään?

                Itse ajattelin ensin laittaa ruiskunpuhdistusaineen tankkiin, ajaa tankillisen loppuun (on nyt 98E5:llä ajettu tämä vuosi) ja tankata tankin täyteen 95E10 bensaa. Sitten oikein kunnolla rääkätä laitetta ja ajaa mittaukseen johonkin korjaamolle.

                Jos tuo ei auta, vaihdan tulpat ja ilmanputsarin (ainoa mitä osasivat katsastusasemalla sanoa), vaikka huolto-ohjelman mukaan vaihtaa pitäisi vasta seuraavassa huollossa. Jos tuokaan ei auta, niin kannattaako kuitenkin kokeilla sitä lambdan vaihtoa, vai mitä vielä jää jäljelle?

                Kyseessä on tänäpäivänä ehkä maksimissaan 1500e auto, joten ei tekisi oikein mieli ajaa korjaamollekaan ja sanoa, että laittakaa kuntoon...
                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Tenox View Post
                  Todettakoon ensin, että auto ei ole BMW, vaan avovaimon rakas työjuhta, eli 1997 mallinen (96 käyttöönotettu) Volvo S40 2.0 mallia karvahattu.

                  Pompsahti päästöistä, tarkemmin häkä (CO) arvosta kierroksilla. Tyhjäkäynnillä kaikki arvot OK, lambdan arvo OK (eli tarkoittaako tämä sitä, että lambda on ehjä?), mutta CO 0,6 kun raja-arvo on 0,3. Viime vuonna oli jo samaa ongelmaa, mutta polkemalla katsuri sai silloin lämmitettyä koneen ja arvoksi 0,29. Nyt kuulemma oli samaa yritetty, muttei auttanut. Katti on vaihdettu uuteen orkkiskattiin vuonna 2008. Autolla on ajettu 225tkm, katin vaihdon jälkeen jotain vajaat 40tkm.

                  Mistäs tätä ongelmaa lähtisi lähestymään?

                  Itse ajattelin ensin laittaa ruiskunpuhdistusaineen tankkiin, ajaa tankillisen loppuun (on nyt 98E5:llä ajettu tämä vuosi) ja tankata tankin täyteen 95E10 bensaa. Sitten oikein kunnolla rääkätä laitetta ja ajaa mittaukseen johonkin korjaamolle.

                  Jos tuo ei auta, vaihdan tulpat ja ilmanputsarin (ainoa mitä osasivat katsastusasemalla sanoa), vaikka huolto-ohjelman mukaan vaihtaa pitäisi vasta seuraavassa huollossa. Jos tuokaan ei auta, niin kannattaako kuitenkin kokeilla sitä lambdan vaihtoa, vai mitä vielä jää jäljelle?

                  Kyseessä on tänäpäivänä ehkä maksimissaan 1500e auto, joten ei tekisi oikein mieli ajaa korjaamollekaan ja sanoa, että laittakaa kuntoon...
                  90%:n varmuudella imuvuoto, kuten AINA silloin kun tämän ikäluokan autoissa tulee hylky päästöistä.
                  Lambda arvolla ei suoranaisesti ole mitään tekemistä lambda-anturin kanssa.
                  Last edited by Hemi; 08-12-2011, 15:19.

                  Comment

                  • Tenox
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 1732

                    Kiitoksia. (Myös modeille siirrosta, yritin etsiä tätä ketjua mutten näemmä tarpeeksi.) Tarkoittaako tuo imuvuoto nyt siis jotain vuotoa imusarjassa, vai jossain ilmanputsarin kotelossa vai missä? Niin ja miten sitä lähdetään selvittämään?
                    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                    Comment

                    • Hekler
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2009
                      • 69
                      • Seinäjoki

                      Katsastuksessa pomppasi autona 523iA vm 96. Kilsoja mittarissa noin 160 tuhatta.

                      Joutokänti

                      CO- pitoisuus 0.34
                      HC- Pitoisuus 169
                      CO2- pitoisuus 14,70
                      O2- pitoisuus 0.61

                      Yli 2000 1/min

                      CO- pitoisuus 0.53
                      HC- Pitoisuus 67
                      Lamba-arvo 1,01
                      CO2- pitoisuus 14,57
                      O2- pitoisuus 0,60

                      Ja autoon tosiaan vaihdettu hetki sitten tulpat, katalysaattori, ilmansuodatin, haitarikummi, öljyt. Vanhat tulpat olivat jokainen pikkasen öljyn peitossa, mutta mitään merkittavää öljyn kulutusta ei ole ollut havaittavissa noin 1-2 dl 10 000km. Ja muutenkin tuntuu että paukuttaa/räjähtelee putkessa aina välillä. Ajatuksia vinkkejä ja kiitos jo etukäteen. :think

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        Kaikki viestin 1402 operaatiot tehty CO laski 0,6 -> 0,51 paikkeille. Ei auttanut kunnon karstanpoistokaan ennen mittausta (raja siis 0,3). Autodatan kautta katselin noita vianetsintäjuttuja ja totesin, että pakko viedä huoltoon. On useita mahdollisia viallisia antureita ja haistimia... Imuvuotoja ei löydetty käsikopelolla, silmämääräisesti, eikä starttipilotillakaan. Veikkaan lambdaa tai jotain noista lämpötila-antureista.

                        Testerin mukaan ei vikakoodeja, eli ei anturivikoja. Pajalla epäilivät kattia (joka siis 2½ vuotta vanha alkuperäisvaraosa, jolla ajettu n. 30tkm) ja olivatkin ottaneet sen verta sitä irti, että saivat kurkattua sisään. Kenno ehjä - olivat kuitenkin sitä mieltä, että ei toimi kunnolla. Kattia ei kuitenkaan vaihdettu, vaan lämmittelivät tuota sen verta vielä (ilmeisesti aika pitkään), että saivat 0,27 arvot ulos. Itse en usko katin puutteelliseen toimintaan, mutta en kyllä tiedä mikä muu tuossa vielä voisi olla. Saipa kuitenkin vuoden lisäaikaa työjuhdalle. Bensansuodattimen vaihtoivat vielä pyynnöstä.
                        Last edited by Tenox; 27-12-2011, 21:51.
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • istuvahärkä
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2011
                          • 25
                          • Kauhajoki

                          Tulipahan tänää käytyä konttorilla, vaikea arvata mistä kiikastaa kun tänne avaudun?

                          Eli "päästötuloksia"

                          Joutokäynti:
                          CO: 0.09
                          CO2: 13.2
                          O2: 2.58
                          HC: 0390

                          Kierroksia:

                          CO: 0.55
                          CO2: 14.0
                          O2: 1.05
                          HC: 0064


                          Eli joutokäynnillä HC ja kierroksilla CO mättää, ainakin paperissa alleviivatut

                          Onko kellään antaa nopeaa ja hyvää neuvoa millä sais arvoja laskemaan, ennenku menen tallin syövereihin..

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16460
                            • Asikkala

                            Originally posted by istuvahärkä View Post
                            Tulipahan tänää käytyä konttorilla, vaikea arvata mistä kiikastaa kun tänne avaudun?

                            Eli "päästötuloksia"

                            Joutokäynti:
                            CO: 0.09
                            CO2: 13.2
                            O2: 2.58
                            HC: 0390

                            Kierroksia:

                            CO: 0.55
                            CO2: 14.0
                            O2: 1.05
                            HC: 0064


                            Eli joutokäynnillä HC ja kierroksilla CO mättää, ainakin paperissa alleviivatut

                            Onko kellään antaa nopeaa ja hyvää neuvoa millä sais arvoja laskemaan, ennenku menen tallin syövereihin..
                            Joutokäynti 02: 2.58 -> putki vuotaa ?
                            Toinen tietysti perint. imuvuoto...

                            Comment

                            • istuvahärkä
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2011
                              • 25
                              • Kauhajoki

                              Originally posted by jr66 View Post
                              Joutokäynti 02: 2.58 -> putki vuotaa ?
                              Toinen tietysti perint. imuvuoto...
                              Auto on nyt nostettuna ylös ja yhdestä kohtasta ainakin vuotaa..
                              Voiko noi kaikki mittausvirheet johtua sitte pelkästään siintä? :think

                              Kunhan lämpimikseni kyselen

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16460
                                • Asikkala

                                Originally posted by istuvahärkä View Post
                                Auto on nyt nostettuna ylös ja yhdestä kohtasta ainakin vuotaa..
                                Voiko noi kaikki mittausvirheet johtua sitte pelkästään siintä? :think

                                Kunhan lämpimikseni kyselen
                                Voi johtua mutta voi olla muustakin homma kiinni, se imuvuoto esim. Ja lambda, ja... Putki kuntoon ja pakokaasutestiin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎