Pystyykö inpalla toteamaan lambfan rikkinäiseks, kun ei menny päästöistä läpitte?Itel on toi inpa mutta ei suostu oikeen pelittämään, jos saa tolla todettuu rikkinäiseks niin pitää pistää se toimimaan...
Pystyykö inpalla toteamaan lambfan rikkinäiseks, kun ei menny päästöistä läpitte?Itel on toi inpa mutta ei suostu oikeen pelittämään, jos saa tolla todettuu rikkinäiseks niin pitää pistää se toimimaan...
Pystyykö inpalla toteamaan lambfan rikkinäiseks, kun ei menny päästöistä läpitte?Itel on toi inpa mutta ei suostu oikeen pelittämään, jos saa tolla todettuu rikkinäiseks niin pitää pistää se toimimaan...
Auto oli siis e38 730i v8
Kyllä Inpalla saa lambdan kunnon todettua helposti.
Edellyttää tosin että Inpa toimii.
Omassa e36 320 hc ja co arvot liian krokealla tyhjäkäynnillä, kierroksilla menee nipin napin alle rajojen. Alkuperäinen lambda vaihdettu, katalysaattori vaihdettu, tulpat vaihdettu, ilmansuodatin vaihdettu, breakcleanerillä etsitty imuilma vuotoja mutta ei löytynyt. auto käy tasaisesti tyhjäkäynnillä noin 600rpm. huomasin tuossa että ainakin 2 puolaa vaihdettu joskus ja eivät ole alkuperäiset. voisiko johtua noista kahdesta puolasta ettei jaksa polttaa tyhjäkäynnillä kaikkea bensiiniä ja arvot nousevat tämän takia? näiden kahden puolien alta paljastuvat tulpat ovat kuitenkin saman värisiä kuin muut? vai voisikohan vika olla katalysaattorissa? juuri vaihdettu kylläkkin mutta biltemasta ostettu (suodattaa 4.5l bensiini moottoriin asti)? autoon myös tehty kansiremontti viime syksynä, voiko olla jos venttiillit falskaavat niin nostavat arvoja? mitään nakutusta ei kuitenkaan kuullu. Nyt kaivataan apua, alkaa itsellä olemaan keinot ja usko lopussa
Mitäs muuten sitten jos tyhjäkäynti on yli 1000rpm? Onko se saatava alle sen, jotta päästöistä voisi päästä läpi? Talviautossa tuntuu humppaavan siinä 1000-1200rpm tyhjäkäynti. :think
Mitäs muuten sitten jos tyhjäkäynti on yli 1000rpm? Onko se saatava alle sen, jotta päästöistä voisi päästä läpi? Talviautossa tuntuu humppaavan siinä 1000-1200rpm tyhjäkäynti. :think
OK. Pitää vissiin sitten tehdä asialle jotain ennen kuin koittaa leimata keväällä. Katsastuskonttorien, Trafin yms. sivuilta en kyllä löytänyt mistään mitään raja-arvoa tuolle tyhjäkäynnille, mutta järkeenkäyvältä tuo kuulostaa. Kele ja Tana.
Jännä homma ku huoltohistoriaa tutkin, niin viim 30tkm aikana on puhistettu sylintereitten 6.1 ja 3 suutin, ku on ollu likainen. Vikana on ollu just sytytyskatkoksia vaihtelevissa sylintereissä :think
no huomenna saan selville korjaantuuko puolan vaihdolla vika vai joutuuko suutin remppaa tekemään
Konttorilla käyty ja päästöt pielessä, autona vm. 1995 530i v8 m60b30
Tyhjäkäynnillä
CO 1,00 (liian korkea)
CO2 12,60
HC 150 (liian korkea)
O2 2,35
Kierroksilla
CO 0,26
CO2 14,50
HC 70
O2 0,38
Lambda 1,007
Tyhjäkäynnillä siis pielessä kierroksilla OK, melkein 10min katsastusmies sitä siinä polki mutta eipä arvot laskenu, epäili että kateissa ei ainakaan vikaa kun kierroksilla on OK, mutta täällä varmaan viisaammaat osaa kertoa.
Viimeisen puolen vuoden aikana vaihdettu imusarjan takana oleva huohotin ja sen tiiviste, kaikki konehuoneen ilma/alipaineletkut, kaasuläppäkotelon ja imusarjan välinen tiiviste, imusarjan tiivisteet, suuttimien tiivisteet ja ilmansuodattimelta tuleva ilmaputki on ehjä, ilmansuodatin vaihdettu ja sillä ajettu alle 1000km, tulppia ja puolia varmaan tarkastelemaan seuraavaks?
Koneessa kiinni m60b40 koneen imusarja ja kaasuläppäkotelo, onkohan se vika tässä?
Mistäs lähdetään liikkeelle, kun päästöt muuten OK, mutta happiarvot korkeat ja lambda samoin. Olisko jälkimmäinen ollut jotain 1,2 - 1,3.
Testaaja epäili joko että lambda kaputt tai vuoto putkistossa. Ei kuulosta siltä, että olisi vuotoja. Miten paljon mahtaa tehdä se, kun on edellinen omistaja laittanut sellaisen 1-2 putkiston, jonka ulostulot on luokkaa 4" / puoli (juu en tykkää)? Testattiin kyllä niinkin, että toinen puoli oli tukossa. Ja lämmin oli kone varmasti.
Auto käy nätisti tyhjäkäyntiä, toimii erittäin hyvin ja kuluttaa aika normaalisti bensaa. Ainoa mikä on, niin moottorijarrutuksen jälkeen, kun antaa kaasua välillä paukuttaa putkessa. (2.0 turbo.) Katti on melkein uusi.
Edit: Uus lambda (tarvike) ostettu ja pakoputki tsekataan ja tuo lambda vaihdetaan täs kun ehtii. Sitte uudestaan kokeilemaan.
Comment