Originally posted by AcS325
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
AcS325 ja muut näiden ongelmien kanssa painivat. Tässä on pari hyvää linkkiä. Noista saa aika hyvän kuvan siitä, miten toi systeemi pelittää. No, noi on Toyotan juttuja, mutta suurilta osin toimivat varmasti samalla tavalla kuin meilläkin.
Yleisesti päästöparametreista ja niiden tulkinnasta: http://www.autoshop101.com/forms/h56.pdf
Suljetun systeemin toimintaperiaate: http://www.autoshop101.com/forms/h58.pdf"I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"
Comment
-
-
Originally posted by TrigyAcS325 ja muut näiden ongelmien kanssa painivat. Tässä on pari hyvää linkkiä. Noista saa aika hyvän kuvan siitä, miten toi systeemi pelittää. No, noi on Toyotan juttuja, mutta suurilta osin toimivat varmasti samalla tavalla kuin meilläkin.
Yleisesti päästöparametreista ja niiden tulkinnasta: http://www.autoshop101.com/forms/h56.pdf
Suljetun systeemin toimintaperiaate: http://www.autoshop101.com/forms/h58.pdf
Kiitos avusta omasta puolestani. Mutta toivoisin että joku voisi ehkä omien kokemuksien avulla kertoa melko tarkasti mistä omassa autossani oleva päästö ongelma johtuu. Että ei tarvitsisi "koko" autoa purkaa vian takia.
Edittiä täänään poikien kanssa kuunneltiin tyhjäkäyntiä ja se tuntui hieman röpöttävän ja kierrokset hummaa ihan himpun verran.Last edited by AcS325; 07-07-2006, 16:31."koita uudelleen kyllä se lähtee"
Comment
-
-
Hylsy tuli itellekki
HC ja CO oli tasan nolla, kierroksilla ja tyhjäkäynnillä, mutta Lambda meni kiekoilla 1.30 (ja jotain 1.06 oli tyhjäkäynnillä. CO2 oli 14.40/11.40 ja O2 1.29/4.90. Tuli mieleen kun tuossa luin vähän aiempia viestejä, että eikö tuo periaatteessa voi johtua lastusta, kun se kerran pyrkii "optimoimaan" tuota prosessia, ja siten varmaan käy mahdollisimman laihalla seoksella? Jos kerran alle yhden lamdat viittaa liian rikkaaseen, niin eikö tämä mene päinvastoin?
Katsastusmiehen mielestä katti on kunnossa, kun nuo muut arvot ovat hyvät, ja se veikkasi imuvuotoa tai lamdavikaa, mitäs te veikkaatte? Se koitti mittailla monella tavalla, ilman "putkea" ja jollain tikulla, mutta ei auttanut. Pakoputkessa ei pitäisi olla vuotoa.Last edited by duunari76; 10-07-2006, 16:30.
Comment
-
-
Kävinpä sitten korjaamolla...aikaa paloi pakoputken ja imuvuodon etsimisessä, ja moottorin huudattamisessa...turhaan, kunnes sanoin mekaanikolle, että "tee välillä jotain muita hommias, niin minä vaihdan ton lastun". Vakiolastulla arvot heti sallituissa luvuissa:
CO 0.01
CO2 14.05
HC 4
O2 0.5 kierroksilla (1.5 tyhjäkäynnillä
Lambda 1.020
Edit: nuo oikeat arvot tuosta paperilta. Vaikuttaako vielä siltä, että joku paikka vuotaa, ja voisko tuo vuoto "tehostua" lastun vaikutuksesta?Last edited by duunari76; 11-07-2006, 20:16.
Comment
-
-
Tällä olis oikeesti hiukan kiire.
-92 e36 325ia Eli selostusta mun ongelmaan. Tyhjäkäynti CO ja HC arvot aivan viturallaan
CO 16,8 Ja HC 247 Eli ei lähellekkään sitä mitä pitäisi. O2 0,06 ja CO2 15,46 eli ainakin sinnepäin mistä katsastus mies pitää.
Vikakoodeja ei ole tarkistettu. Autossa on ollut Lambda ongelmia tasan vuoden välein on pitänyt vaihtaa, siis jokaiseen vuosikatsastukseen.
Mistä voisin aloittaa vian etsinnät? Vikakoodien tarkistuksesta? Vai osaako joku teistä enemmän tietävistä jo vähän arvata mistä johtuu?
>2000 r/min päästöt CO 0,03, HC 60, O2 0,86, CO2 15,67, LAMBDA 1,026 (en tiedä miten katsastusmies sen selvittää)
Tulpat ja ilman putsarin olen vaihtanut, no tiedetään ei nämä viat niillä korjaannu mutta ne oli muutenkin jo vanhat. Samoin tutkin sen läpän ja ilmamassamittarin välisen letkun ja ulko puolella oli halkeamia mutta ei ollut vielä läpi asti letku oli hieman öljyinen sisältä mutta ilmeisesti kuuluukin olla?
Ja ilmeisesti katti on ehjä kun noi korotetuilla mitatut on ihan hyvät. eikö?
Ja tuo aikaisemmin ilmoittamani pili pali lastu on heivattu jo mäkeen. Koska ei vaikuttanut päästöihin eikä kulkuun."koita uudelleen kyllä se lähtee"
Comment
-
-
Originally posted by AcS325-92 e36 325ia Eli selostusta mun ongelmaan. Tyhjäkäynti CO ja HC arvot aivan viturallaan
CO 16,8 Ja HC 247 Eli ei lähellekkään sitä mitä pitäisi. O2 0,06 ja CO2 15,46 eli ainakin sinnepäin mistä katsastus mies pitää.
Vikakoodeja ei ole tarkistettu. Autossa on ollut Lambda ongelmia tasan vuoden välein on pitänyt vaihtaa, siis jokaiseen vuosikatsastukseen.
Mistä voisin aloittaa vian etsinnät? Vikakoodien tarkistuksesta? Vai osaako joku teistä enemmän tietävistä jo vähän arvata mistä johtuu?
>2000 r/min päästöt CO 0,03, HC 60, O2 0,86, CO2 15,67, LAMBDA 1,026 (en tiedä miten katsastusmies sen selvittää)
Tulpat ja ilman putsarin olen vaihtanut, no tiedetään ei nämä viat niillä korjaannu mutta ne oli muutenkin jo vanhat. Samoin tutkin sen läpän ja ilmamassamittarin välisen letkun ja ulko puolella oli halkeamia mutta ei ollut vielä läpi asti letku oli hieman öljyinen sisältä mutta ilmeisesti kuuluukin olla?
Ja ilmeisesti katti on ehjä kun noi korotetuilla mitatut on ihan hyvät. eikö?
Ja tuo aikaisemmin ilmoittamani pili pali lastu on heivattu jo mäkeen. Koska ei vaikuttanut päästöihin eikä kulkuun.
-92 ja ei vanos vielä kuitenkaan? Jos olet niitä vuotoja etsinyt ja etsimälläkään et ole niitä löytänyt ja tuota lambdaa joudut vuoden välein vaihteleen niin boksiin uus softa bmw:ltä ja samalla uus boschin lambda niin kuntoon tulee. Kuulut "riskiryhmään"... huonompi homma tässä päivitysjutussa on, että kuka sen sulle tekee voip olla hakusessa merkkiliikkeissä :( Keminmaassa se mulle tehtiin joku vuos sit ja thermoshokki searchiin niin asiasta enemmän juttua.
Comment
-
-
Originally posted by AcS325-92 e36 325ia Eli selostusta mun ongelmaan. Tyhjäkäynti CO ja HC arvot aivan viturallaan
CO 16,8 Ja HC 247 Eli ei lähellekkään sitä mitä pitäisi. O2 0,06 ja CO2 15,46 eli ainakin sinnepäin mistä katsastus mies pitää.
Vikakoodeja ei ole tarkistettu. Autossa on ollut Lambda ongelmia tasan vuoden välein on pitänyt vaihtaa, siis jokaiseen vuosikatsastukseen.
Mistä voisin aloittaa vian etsinnät? Vikakoodien tarkistuksesta? Vai osaako joku teistä enemmän tietävistä jo vähän arvata mistä johtuu?
>2000 r/min päästöt CO 0,03, HC 60, O2 0,86, CO2 15,67, LAMBDA 1,026 (en tiedä miten katsastusmies sen selvittää)
Tulpat ja ilman putsarin olen vaihtanut, no tiedetään ei nämä viat niillä korjaannu mutta ne oli muutenkin jo vanhat. Samoin tutkin sen läpän ja ilmamassamittarin välisen letkun ja ulko puolella oli halkeamia mutta ei ollut vielä läpi asti letku oli hieman öljyinen sisältä mutta ilmeisesti kuuluukin olla?
Ja ilmeisesti katti on ehjä kun noi korotetuilla mitatut on ihan hyvät. eikö?
Ja tuo aikaisemmin ilmoittamani pili pali lastu on heivattu jo mäkeen. Koska ei vaikuttanut päästöihin eikä kulkuun.
kaverin m50b25:ssa samantyyliset ongelmat,hc tyhjäkäynnillä
300-400
2000rpm tippu reilusti alle sallitun,mutta kun tiputti tyhjäkäynnille
nousi hc välittömästi takas 300-400
kaikki muut arvot oli hyvät.
tyhjäkäynnillä pientä pumputusta putkessa,kevyttä kierrosten hummaamista..
ohivuotomittari näytti nelospytylle lukemaa 55%,pakoventtiili(t) vuotaa..
voi olla ainakin osasyynä korkeaan hc pitoisuuteen
Comment
-
-
Originally posted by jam75-92 ja ei vanos vielä kuitenkaan? Jos olet niitä vuotoja etsinyt ja etsimälläkään et ole niitä löytänyt ja tuota lambdaa joudut vuoden välein vaihteleen niin boksiin uus softa bmw:ltä ja samalla uus boschin lambda niin kuntoon tulee. Kuulut "riskiryhmään"... huonompi homma tässä päivitysjutussa on, että kuka sen sulle tekee voip olla hakusessa merkkiliikkeissä :( Keminmaassa se mulle tehtiin joku vuos sit ja thermoshokki searchiin niin asiasta enemmän juttua.
Täytyypä varmaan alkaa kyselee tota päivitystä jollei ole ihan törkeän kallis, kun ei tässä kuitenkaan mitään raha miehiä olla. KIITOS.
Eli jos nyt ymmärsin niin lambda vika tämä on? Kone kuitenkin käy nätisti, siis ei ole sitä sammumis -> 2000rpm hummaamista. niin kuin viime kerralla oli."koita uudelleen kyllä se lähtee"
Comment
-
-
Originally posted by AcS325Täytyypä varmaan alkaa kyselee tota päivitystä jollei ole ihan törkeän kallis, kun ei tässä kuitenkaan mitään raha miehiä olla. KIITOS.
Eli jos nyt ymmärsin niin lambda vika tämä on? Kone kuitenkin käy nätisti, siis ei ole sitä sammumis -> 2000rpm hummaamista. niin kuin viime kerralla oli.
Comment
-
-
Trigyn ongelmakiesi-juttu jatkuu...
No niin. Nyt löytyi yhteen vikaan luultavasti ratkaisu. Bensan katku tuli jakotukille menneestä letkusta. Oli klemmari hiukka löysällä ja letkusta ruikki menovettä mootoritilaanMutta edelleen päästöongelma on ratkaisematta. Mitä mieltä olette ohivuoto- ja puristuspainemittauksesta? Kannattaisiko kuitenkin tehdä vaikka O2 arvo ei ole kovin suuri (0,4). Eikös O2 nouse suuremmaksi jos on jotain vikaa venttiileissä tai renkaissa? Tuttu mekaanikko sanoi, että ei ole koneessa mekaanista vikaa. Sen verran tasaisesti ja nätisti käy.
En vieläkään suostu uskomaan kattivikaan, mutta alkaa mahdolliset vikapisteet käymään vähiin. Ilmamassamittari ja katti tarkistamatta. Tai katteja on koputeltu, mutta mitään irtonaista tai helinää ei ole kuulunut. Seuraavaksi vedetään putki poikki ja tarkastellaan katteja hiukan tarkemmin. Tällä saadaan hiukan parempi diagnoosi kattien oikeasta tilasta. Ja sitten vain hitsillä takaisin kiinni
Mitä muita komponentteja järjestelmä pitää vielä sisällään jotka voisivat johtaa liian rikkaaseen seokseen (HC:280 CO:1,45 lambda:0,969 CO:13,8). Jotain antureita mitä voisi tarkistaa???"I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"
Comment
-
Comment