Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16460
    • Asikkala

    Originally posted by AcS325
    Eli selostusta mun ongelmaan. Tyhjäkäynti CO ja HC arvot aivan viturallaan
    CO 16,8 Ja HC 247 Eli ei lähellekkään sitä mitä pitäisi. O2 0,06 ja CO2 1546 eli ainakin sinnepäin mistä katsastus mies pitää.

    Vikakoodeja ei ole tarkistettu. Autossa on ollut Lambda ongelmia tasan vuoden välein on pitänyt vaihtaa, siis jokaiseen vuosikatsastukseen.

    Mistä voisin aloittaa vian etsinnät? Vikakoodien tarkistuksesta? Vai osaako joku teistä enemmän tietävistä jo vähän arvata mistä johtuu?

    >2000 r/min päästöt CO 0,03, HC 60, O2 0,86, CO2 1567, LAMBDA 1,026 (en tiedä miten katsastusmies sen selvittää)

    Tulpat ja ilman putsarin olen vaihtanut, no tiedetään ei nämä viat niillä korjaannu mutta ne oli muutenkin jo vanhat. Ja tuo aikaisemmin ilmoittamani pili pali lastu on heivattu jo mäkeen. Koska ei vaikuttanut päästöihin eikä kulkuun.
    Lambda-arvo näkyy testerissä ja co varmaankin 15,67 eikä 1567 ?

    Comment

    • AcS325
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 227
      • Road to Jalalabad

      Originally posted by jr66
      Lambda-arvo näkyy testerissä ja co varmaankin 15,67 eikä 1567 ?
      No Sitähän ne kyllä taitaa olla. Hups. Kirjoitin saman mitä katsastus mies lappuun. Eli ei pilkkuja. No nyt on lisätty pilkku.
      "koita uudelleen kyllä se lähtee"

      Comment

      • Trigy
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 44

        AcS325 ja muut näiden ongelmien kanssa painivat. Tässä on pari hyvää linkkiä. Noista saa aika hyvän kuvan siitä, miten toi systeemi pelittää. No, noi on Toyotan juttuja, mutta suurilta osin toimivat varmasti samalla tavalla kuin meilläkin.

        Yleisesti päästöparametreista ja niiden tulkinnasta: http://www.autoshop101.com/forms/h56.pdf

        Suljetun systeemin toimintaperiaate: http://www.autoshop101.com/forms/h58.pdf
        "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

        Comment

        • AcS325
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 227
          • Road to Jalalabad

          Originally posted by Trigy
          AcS325 ja muut näiden ongelmien kanssa painivat. Tässä on pari hyvää linkkiä. Noista saa aika hyvän kuvan siitä, miten toi systeemi pelittää. No, noi on Toyotan juttuja, mutta suurilta osin toimivat varmasti samalla tavalla kuin meilläkin.

          Yleisesti päästöparametreista ja niiden tulkinnasta: http://www.autoshop101.com/forms/h56.pdf

          Suljetun systeemin toimintaperiaate: http://www.autoshop101.com/forms/h58.pdf

          Kiitos avusta omasta puolestani. Mutta toivoisin että joku voisi ehkä omien kokemuksien avulla kertoa melko tarkasti mistä omassa autossani oleva päästö ongelma johtuu. Että ei tarvitsisi "koko" autoa purkaa vian takia.

          Edittiä täänään poikien kanssa kuunneltiin tyhjäkäyntiä ja se tuntui hieman röpöttävän ja kierrokset hummaa ihan himpun verran.
          Last edited by AcS325; 07-07-2006, 16:31.
          "koita uudelleen kyllä se lähtee"

          Comment

          • duunari76
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 292

            Hylsy tuli itellekki

            HC ja CO oli tasan nolla, kierroksilla ja tyhjäkäynnillä, mutta Lambda meni kiekoilla 1.30 (ja jotain 1.06 oli tyhjäkäynnill&#228. CO2 oli 14.40/11.40 ja O2 1.29/4.90. Tuli mieleen kun tuossa luin vähän aiempia viestejä, että eikö tuo periaatteessa voi johtua lastusta, kun se kerran pyrkii "optimoimaan" tuota prosessia, ja siten varmaan käy mahdollisimman laihalla seoksella? Jos kerran alle yhden lamdat viittaa liian rikkaaseen, niin eikö tämä mene päinvastoin?

            Katsastusmiehen mielestä katti on kunnossa, kun nuo muut arvot ovat hyvät, ja se veikkasi imuvuotoa tai lamdavikaa, mitäs te veikkaatte? Se koitti mittailla monella tavalla, ilman "putkea" ja jollain tikulla, mutta ei auttanut. Pakoputkessa ei pitäisi olla vuotoa.
            Last edited by duunari76; 10-07-2006, 16:30.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Kyllä jotain putkessa vuotaa...tai sitten mittaaja ei ollut tilanteen tasalla.
              Happi on liian korkea joka sitten näkyy tuossa laskennallisessa Lambdassa.

              Comment

              • duunari76
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2005
                • 292

                Miksei tuo vuoto voi mun tapauksessa olla imupuolella?

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  Koska imupuolen vuodot nostavat HC:tä.

                  Comment

                  • duunari76
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2005
                    • 292

                    Kävinpä sitten korjaamolla...aikaa paloi pakoputken ja imuvuodon etsimisessä, ja moottorin huudattamisessa...turhaan, kunnes sanoin mekaanikolle, että "tee välillä jotain muita hommias, niin minä vaihdan ton lastun". Vakiolastulla arvot heti sallituissa luvuissa:

                    CO 0.01
                    CO2 14.05
                    HC 4
                    O2 0.5 kierroksilla (1.5 tyhjäkäynnill&#228
                    Lambda 1.020

                    Edit: nuo oikeat arvot tuosta paperilta. Vaikuttaako vielä siltä, että joku paikka vuotaa, ja voisko tuo vuoto "tehostua" lastun vaikutuksesta?
                    Last edited by duunari76; 11-07-2006, 20:16.

                    Comment

                    • AcS325
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 227
                      • Road to Jalalabad

                      Tällä olis oikeesti hiukan kiire.

                      -92 e36 325ia Eli selostusta mun ongelmaan. Tyhjäkäynti CO ja HC arvot aivan viturallaan
                      CO 16,8 Ja HC 247 Eli ei lähellekkään sitä mitä pitäisi. O2 0,06 ja CO2 15,46 eli ainakin sinnepäin mistä katsastus mies pitää.

                      Vikakoodeja ei ole tarkistettu. Autossa on ollut Lambda ongelmia tasan vuoden välein on pitänyt vaihtaa, siis jokaiseen vuosikatsastukseen.

                      Mistä voisin aloittaa vian etsinnät? Vikakoodien tarkistuksesta? Vai osaako joku teistä enemmän tietävistä jo vähän arvata mistä johtuu?

                      >2000 r/min päästöt CO 0,03, HC 60, O2 0,86, CO2 15,67, LAMBDA 1,026 (en tiedä miten katsastusmies sen selvittää)

                      Tulpat ja ilman putsarin olen vaihtanut, no tiedetään ei nämä viat niillä korjaannu mutta ne oli muutenkin jo vanhat. Samoin tutkin sen läpän ja ilmamassamittarin välisen letkun ja ulko puolella oli halkeamia mutta ei ollut vielä läpi asti letku oli hieman öljyinen sisältä mutta ilmeisesti kuuluukin olla?
                      Ja ilmeisesti katti on ehjä kun noi korotetuilla mitatut on ihan hyvät. eikö?

                      Ja tuo aikaisemmin ilmoittamani pili pali lastu on heivattu jo mäkeen. Koska ei vaikuttanut päästöihin eikä kulkuun.
                      "koita uudelleen kyllä se lähtee"

                      Comment

                      • jam75
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 654
                        • Tornio

                        Originally posted by AcS325
                        -92 e36 325ia Eli selostusta mun ongelmaan. Tyhjäkäynti CO ja HC arvot aivan viturallaan
                        CO 16,8 Ja HC 247 Eli ei lähellekkään sitä mitä pitäisi. O2 0,06 ja CO2 15,46 eli ainakin sinnepäin mistä katsastus mies pitää.

                        Vikakoodeja ei ole tarkistettu. Autossa on ollut Lambda ongelmia tasan vuoden välein on pitänyt vaihtaa, siis jokaiseen vuosikatsastukseen.

                        Mistä voisin aloittaa vian etsinnät? Vikakoodien tarkistuksesta? Vai osaako joku teistä enemmän tietävistä jo vähän arvata mistä johtuu?

                        >2000 r/min päästöt CO 0,03, HC 60, O2 0,86, CO2 15,67, LAMBDA 1,026 (en tiedä miten katsastusmies sen selvittää)

                        Tulpat ja ilman putsarin olen vaihtanut, no tiedetään ei nämä viat niillä korjaannu mutta ne oli muutenkin jo vanhat. Samoin tutkin sen läpän ja ilmamassamittarin välisen letkun ja ulko puolella oli halkeamia mutta ei ollut vielä läpi asti letku oli hieman öljyinen sisältä mutta ilmeisesti kuuluukin olla?
                        Ja ilmeisesti katti on ehjä kun noi korotetuilla mitatut on ihan hyvät. eikö?

                        Ja tuo aikaisemmin ilmoittamani pili pali lastu on heivattu jo mäkeen. Koska ei vaikuttanut päästöihin eikä kulkuun.

                        -92 ja ei vanos vielä kuitenkaan? Jos olet niitä vuotoja etsinyt ja etsimälläkään et ole niitä löytänyt ja tuota lambdaa joudut vuoden välein vaihteleen niin boksiin uus softa bmw:ltä ja samalla uus boschin lambda niin kuntoon tulee. Kuulut "riskiryhmään"... huonompi homma tässä päivitysjutussa on, että kuka sen sulle tekee voip olla hakusessa merkkiliikkeissä :( Keminmaassa se mulle tehtiin joku vuos sit ja thermoshokki searchiin niin asiasta enemmän juttua.

                        Comment

                        • Makee28
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 527
                          • Kitee

                          Originally posted by AcS325
                          -92 e36 325ia Eli selostusta mun ongelmaan. Tyhjäkäynti CO ja HC arvot aivan viturallaan
                          CO 16,8 Ja HC 247 Eli ei lähellekkään sitä mitä pitäisi. O2 0,06 ja CO2 15,46 eli ainakin sinnepäin mistä katsastus mies pitää.

                          Vikakoodeja ei ole tarkistettu. Autossa on ollut Lambda ongelmia tasan vuoden välein on pitänyt vaihtaa, siis jokaiseen vuosikatsastukseen.

                          Mistä voisin aloittaa vian etsinnät? Vikakoodien tarkistuksesta? Vai osaako joku teistä enemmän tietävistä jo vähän arvata mistä johtuu?

                          >2000 r/min päästöt CO 0,03, HC 60, O2 0,86, CO2 15,67, LAMBDA 1,026 (en tiedä miten katsastusmies sen selvittää)

                          Tulpat ja ilman putsarin olen vaihtanut, no tiedetään ei nämä viat niillä korjaannu mutta ne oli muutenkin jo vanhat. Samoin tutkin sen läpän ja ilmamassamittarin välisen letkun ja ulko puolella oli halkeamia mutta ei ollut vielä läpi asti letku oli hieman öljyinen sisältä mutta ilmeisesti kuuluukin olla?
                          Ja ilmeisesti katti on ehjä kun noi korotetuilla mitatut on ihan hyvät. eikö?

                          Ja tuo aikaisemmin ilmoittamani pili pali lastu on heivattu jo mäkeen. Koska ei vaikuttanut päästöihin eikä kulkuun.

                          kaverin m50b25:ssa samantyyliset ongelmat,hc tyhjäkäynnillä
                          300-400
                          2000rpm tippu reilusti alle sallitun,mutta kun tiputti tyhjäkäynnille
                          nousi hc välittömästi takas 300-400

                          kaikki muut arvot oli hyvät.

                          tyhjäkäynnillä pientä pumputusta putkessa,kevyttä kierrosten hummaamista..
                          ohivuotomittari näytti nelospytylle lukemaa 55%,pakoventtiili(t) vuotaa..

                          voi olla ainakin osasyynä korkeaan hc pitoisuuteen

                          Comment

                          • AcS325
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 227
                            • Road to Jalalabad

                            Originally posted by jam75
                            -92 ja ei vanos vielä kuitenkaan? Jos olet niitä vuotoja etsinyt ja etsimälläkään et ole niitä löytänyt ja tuota lambdaa joudut vuoden välein vaihteleen niin boksiin uus softa bmw:ltä ja samalla uus boschin lambda niin kuntoon tulee. Kuulut "riskiryhmään"... huonompi homma tässä päivitysjutussa on, että kuka sen sulle tekee voip olla hakusessa merkkiliikkeissä :( Keminmaassa se mulle tehtiin joku vuos sit ja thermoshokki searchiin niin asiasta enemmän juttua.

                            Täytyypä varmaan alkaa kyselee tota päivitystä jollei ole ihan törkeän kallis, kun ei tässä kuitenkaan mitään raha miehiä olla. KIITOS.

                            Eli jos nyt ymmärsin niin lambda vika tämä on? Kone kuitenkin käy nätisti, siis ei ole sitä sammumis -> 2000rpm hummaamista. niin kuin viime kerralla oli.
                            "koita uudelleen kyllä se lähtee"

                            Comment

                            • jam75
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 654
                              • Tornio

                              Originally posted by AcS325
                              Täytyypä varmaan alkaa kyselee tota päivitystä jollei ole ihan törkeän kallis, kun ei tässä kuitenkaan mitään raha miehiä olla. KIITOS.

                              Eli jos nyt ymmärsin niin lambda vika tämä on? Kone kuitenkin käy nätisti, siis ei ole sitä sammumis -> 2000rpm hummaamista. niin kuin viime kerralla oli.
                              Enemmänkin softavika, se vain jotenkin sekoaa tuosta lämpöpiikistä tai mikä nyt olikaan ja linkutusohjelma päälle. Pitemmän aikaa ku tuota tekee niin lambda tukkeutuu ja heittää pelittämästä kokonaan. Uus lambda taas "korjaa" tilanteen tai sit ku käy urku auki huudattamassa motarilla ja polttaa paskat lambdan ympäriltä niin toimii taas jonkun aikaa, mutta se on selvä että jos autoa pitää käydä huudattamassa ennen katsastusta niin siinä taatusti on jotain feelua. Kaupunkiajo on pahinta. Jos ajelet pääsääntöisesti pitempää matka-ajoa niin tuo vikailmentymä vähenee. Vian ollessa päällä matka-ajossakin alussa kulutuslukemat heijaa sielä 15litran paikkeilla normiajossa ku sen pitäis olla 10tietämissä ja allekkin. Vittumainen vika, varsinkin automaattivehkeessä tuo humbailu :(, omaan tuo maahantuojan ohjeistus toimi.

                              Comment

                              • Trigy
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2005
                                • 44

                                Trigyn ongelmakiesi-juttu jatkuu...

                                No niin. Nyt löytyi yhteen vikaan luultavasti ratkaisu. Bensan katku tuli jakotukille menneestä letkusta. Oli klemmari hiukka löysällä ja letkusta ruikki menovettä mootoritilaan Mutta edelleen päästöongelma on ratkaisematta. Mitä mieltä olette ohivuoto- ja puristuspainemittauksesta? Kannattaisiko kuitenkin tehdä vaikka O2 arvo ei ole kovin suuri (0,4). Eikös O2 nouse suuremmaksi jos on jotain vikaa venttiileissä tai renkaissa? Tuttu mekaanikko sanoi, että ei ole koneessa mekaanista vikaa. Sen verran tasaisesti ja nätisti käy.

                                En vieläkään suostu uskomaan kattivikaan, mutta alkaa mahdolliset vikapisteet käymään vähiin. Ilmamassamittari ja katti tarkistamatta. Tai katteja on koputeltu, mutta mitään irtonaista tai helinää ei ole kuulunut. Seuraavaksi vedetään putki poikki ja tarkastellaan katteja hiukan tarkemmin. Tällä saadaan hiukan parempi diagnoosi kattien oikeasta tilasta. Ja sitten vain hitsillä takaisin kiinni

                                Mitä muita komponentteja järjestelmä pitää vielä sisällään jotka voisivat johtaa liian rikkaaseen seokseen (HC:280 CO:1,45 lambda:0,969 CO:13,8). Jotain antureita mitä voisi tarkistaa???
                                "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎