N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
Jatkan hieman offtopikkia vielä, mulla ollut nimenomaan noita ns. huonoja alkupään 177hv n47 koneisia 3kpl. Ekalla oli ajettu 344tkm kun myin sen ja siihen ei ollut vielä ketjua vaihdettu eikä myöskään oireillut, tähän oli öljyt vaihdettu aina ajallaan(eli 15-20tkm), tämä oli 2/09 valmistettu e91. Seuraava oli ajettu 430tkm kun myin sen ja siihen oli 300tkm kohdalla ketju laitettu, tällä oli ekat 300tkm ajettu cbs:än huoltovälien mukaan(eli öljynvaihdot 35-40tkm) ja tuon jälkeen 15tkm vaihtovälillä. Siinäkään ei mun aikana ainakaan ongelmia. Tämä oli -09 e61. Viimeisin oli taas 353tkm ajettu kun sen myin, tähänkin oli vähän 300tkm jälkeen ketju laitettu. Huoltohistoria melko hajanainen, eli vähän sillointällöin huollettu. Tämä oli taas -08 e91, eli tuo ainakin vielä sitä versiota missä oli kampuran rattaassa valmistusvirhe. Kokemusten pohjalta sanoisin, että n47 on kyllä hyvä kone 3-sarjalaiseen. Mutta 5-sarjalaista en kyllä enää 4-koneella ostaisi, on turhan mopo isoon koppaan. Näissä N-sarjan koneissa kyllä hyvin saatu kaikki termari ja hehkuongelmat ynnämuut m47/m57 tyyppiongelmat karsittua niin ei tuo ketjun vaihto kovin pahalta asialta tunnu kun ei tarvitse muuten olla kokoajan ropaamassa. Alakerran laakeritkin mielellään vaihtaa vaikka ennakoivasti. Mulla ainakin seuraava käyttis tulee olemaan n57 padalla.
-
Mä oon sitä mieltä että n47uskaltaa ostaa aivan vapain mielin. Niitä on liikenteessä valtavasti ja ei ole korjaamojen pihat täynnä ketjun katkaisseita autoja. Ehkä en sitä ihan ekaa 177hv mallia ottaisi vaan uudempia päivitysversioita. N47 on periaatteessa erittäin luotettava ja hyvä moottori.Originally posted by joko View PostOnko sinulle tullut vastaan n47 mistä olisi alapään laakerit menneet? N57 kohdalla on ilmeisesti yleisempää että laakerit pettää ennen jakopään ketjua. Nyt olisi kiikarissa tosin foorumiltakin tuttu n47 koneinen auto jolla on ajettu alle 180tkm ja aina tehty öljynvaihtohuolto 15tkm välein. Se vaan on kutoskoneiseen hintaero sen 5 tonnia samoilla varusteilla ja kilometreillä ja siinä ilmeisesti se 5 tonnin kone remontti tai vaihtokone on suunnilleen yhtä todennäköistä joutua laittamaan kun pienemmissäkin koneissa. Eli enimmäkseen tuuripeliä näitten kanssa, joku kestää 150tkm joku toinen 400tkm
Aina sanon kun kysytään että mitä kannattaa kattoo niin öljynvaihtovälit. Sen ohjeen annan aina.
Lievä offtopic. Sori
Leave a comment:
-
Asia on jokseenkin täysin näin ! Itse toteutin tämän moottoripyörän osalta kun 8 vuotta sitten kevään alkaessa annoin itselleni 'luvan' palata moottoripyöräkantaan sen 1/4-vuossadan tauon jälkeen. Olin speksaillut mieltymystäni motskarista piikkikoulussa tutuksi tuleen ja sen jälkeen koko elämänsä motskarin omanneen kaverin kanssa, hän sanoi että kyykkytwini lienee se minun pyöräni. Kokeilin Suzuki SV 650 ja ihmettelin oliko se motskarilla ajamisen ilo vain hyvä muistoOriginally posted by zakspeed View PostTieto lisää tuskaa. Nämä foorumit eritoten jos ei osata suhteuttaa asioita.
Ostat semmoisen auton josta tykkäät ihan perus hyvät pohjatiedot omaavan yksilön ja ajelet auringonlaskuun tyytyväisenä.
, jokusen rivineloskokeilun jälkeen Honda SP-1 ja aloin jo lämmetä, sitten joku vinkkas Aprilian ja kun pääsin ensimmäisen sarviin niin korttelin kiihdytrys ja se oli siinä !
Tosin olivat ihan perkuleelliset ne 2-3 vuotta opetellessani sen sähköjä sun muita
eli jos olisin lukenut palstoja ennen tuon ostoa olisi se ehkä jäänyt tekemättä mutta kun alkoi tuntumaan että siihen oli tullut riittävä määrä kilometrejä ( lue = varastettiin ja kolhittiin) niin oli aika mennä eteenpäin ....... ja ostin täsmälleen samanlaisen mutta pienillä kilsoilla olleen pelin. Tein siihen kaikki oppimani upgreidaukset ja kyllä, tämä peli on toiminut täydellisesti 4 kesän ajan 
Sorry off topic, joskus on hyvä toimia 'järjettömästi'.
Leave a comment:
-
Tieto lisää tuskaa. Nämä foorumit eritoten jos ei osata suhteuttaa asioita.
Ostat semmoisen auton josta tykkäät ihan perus hyvät pohjatiedot omaavan yksilön ja ajelet auringonlaskuun tyytyväisenä.
Leave a comment:
-
Onko sinulle tullut vastaan n47 mistä olisi alapään laakerit menneet? N57 kohdalla on ilmeisesti yleisempää että laakerit pettää ennen jakopään ketjua. Nyt olisi kiikarissa tosin foorumiltakin tuttu n47 koneinen auto jolla on ajettu alle 180tkm ja aina tehty öljynvaihtohuolto 15tkm välein. Se vaan on kutoskoneiseen hintaero sen 5 tonnia samoilla varusteilla ja kilometreillä ja siinä ilmeisesti se 5 tonnin kone remontti tai vaihtokone on suunnilleen yhtä todennäköistä joutua laittamaan kun pienemmissäkin koneissa. Eli enimmäkseen tuuripeliä näitten kanssa, joku kestää 150tkm joku toinen 400tkmOriginally posted by MajorDrake View PostVäittäisin että ei ole, mulla oli 5 kpl N47 moottorilla olevia pihassa johon kahteen oli ketju jo vaihdettu ja yhteen piti vaihtaa,
samalla hetkellä pihassa oli useita N57 eikä niihin yhteenkään ollut ketjua vaihettu tai edes tarvetta vaihtaa...
Leave a comment:
-
Väittäisin että ei ole, mulla oli 5 kpl N47 moottorilla olevia pihassa johon kahteen oli ketju jo vaihdettu ja yhteen piti vaihtaa,Originally posted by joko View PostEi se taida n57 olla yhtään sen luotettavampi kuin n47 jos hajonneiden määrän suhtauttaa myyntimääriin?
samalla hetkellä pihassa oli useita N57 eikä niihin yhteenkään ollut ketjua vaihettu tai edes tarvetta vaihtaa...
Leave a comment:
-
Mutta onko tilanne sama myös m550d moottorissa joka on n57 sukuinen mutta kuitenkin sielä on sisällä aika eri kalut? Ei se taida n57 olla yhtään sen luotettavampi kuin n47 jos hajonneiden määrän suhtauttaa myyntimääriin?Originally posted by Laku View PostN57:ssa on jonkun verran laakerivahinkoja käynyt.
Leave a comment:
-
Onko m550d moottoreissa myös laakerivikoja vai mikähän niistä paukkuu? Mobilessa on säännöllisesti myynnissä "motorshaden" m550d autoja. Oma saksankielen taitoni ei riitä ilmoituksesta tulkitsemaan selviäisikö sieltä vaurion syy.
Toki varmaan ihan ajamallakin rikki saa mikäli on ohjelmoitu "kaikki ulos" softalle
Vaivaako jakopään kuluminen ennen aikojaan myös m550d moottoria? Toki noita ei samassa mittakaavassa voikkaan olla kun valmistusmäärät on vähän eri kun tavallisessa n57 moottorisessa. Tuollakin m550d alkaisi hintansa puolesta olla melko kiinnostava käyttöauto, mutta saako sillä korkemmalla ostohinnalla mitään varmempaa moottorin osalta?
Leave a comment:
-
Laitoin privaviestiä näihin liittyenOriginally posted by fraatti View PostLöytyisikö tuolta vastaus kysymykseesi?
ps. jos jollain on tarvetta niin täältä löytyy ehjä kansi, kampiakseli, mäntäsarja yms osaa koneeseen... Kone on tuo aikaisemmin mainittu ja kampiakselista saa vielä soivan pelin. Lohkoa täytyisi käyttää näytillä että onko siitä muuhun kuin verkonpainoksi laakerin pyörähtämisen takia.
Leave a comment:
-
[QUOTE=fraatti;4173091]Löytyisikö tuolta vastaus kysymykseesi?
Ei tuolla mainittu osanumeroista tarkemmin. Olisi mielenkiintoista tietää mitä muutoksia viimeisimpään osaan on tehty verrattuna tuohon jo paranneltuun versioon.
Leave a comment:
-
Löytyisikö tuolta vastaus kysymykseesi?Originally posted by oliw View PostUusi version jälleen myynnissä: 11318490219
Mitähän eroa tähän edeltäjään: 11318586699
Edellisessäkin: 11318576201 oli jo pidempi kiristysalue kuin vanhimmassa: 11317797901
ps. jos jollain on tarvetta niin täältä löytyy ehjä kansi, kampiakseli, mäntäsarja yms osaa koneeseen... Kone on tuo aikaisemmin mainittu ja kampiakselista saa vielä soivan pelin. Lohkoa täytyisi käyttää näytillä että onko siitä muuhun kuin verkonpainoksi laakerin pyörähtämisen takia.
Leave a comment:
-
Uusi version jälleen myynnissä: 11318490219
Mitähän eroa tähän edeltäjään: 11318586699
Edellisessäkin: 11318576201 oli jo pidempi kiristysalue kuin vanhimmassa: 11317797901
Leave a comment:
-
Yläkiristin
Vertailin tollasta ensimmäisen version n57:kan yläketjun kiristintä tähän uusimpaa versioo, uudessa kiristimessä kiristys aluetta 5-10mm enemmän ja jousi jäykempi, pohjaa painettuna saman mittaisia.
Vanhankiristimen kanta 27mm uudessa 24mm uudessa pidemmät kierteet helpottaa paikoillee laittoa.
Leave a comment:
-
Jakoketjultahan tuo selvästi kuulostaa ja samanlaista rallatusta pitäviä klippejä netti on pullollaan. Pikimmiten vaihtoon, ettei paukahda motti kokonaan.Originally posted by mixah View PostJoulun pyhien aikana alkoi moottorista kuulumaan (tai huomasin asia tällöin) videossa esiintyvä ääni auton ollessa kylmänä. Osaako joku sanoa onko kyseessä nokkaketjun löystymisestä johtuva"rallatus" ?
Koneen lämmettyä ääni vaimenee selkeästi:
Onko ketjun vaihto edessä? vai voiko kyseessä olla joku muu komponentti?
VM. 2011 N57Z ajettu 257tkm
Leave a comment:
Leave a comment: