N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mixah
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Pääosin kyseessä ollut aina N57S moottori ja tähän asti AINA ollut ohjelmoitu. Näin omalle kohdalle osuneet ja käsittääkseni tässäkin viestiketjussa esiintyneet.

    Saa korjata jos olen väärässä.
    Itse huomasin ohjelmoinnin jälkeen kierrosten pysyttelevän selkeästi matalammalla. Johtunee varmasti lisääntyneestä väännöstä. Voisiko tuo yhdistelmä (lisää vääntöä - alemmat kierrokset -> suurempi rasitus voimalinjalle / kampiakselille) johtaa laakerin rikkoutumiseen?

    Toiseksi, onko miten kova homma tuo öljypohjan irroitus? onko kukaan sattunut tarkistamaan kulkinettaan, joka ei ole hajonnut?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Nää n57 moottori nimitykset on kyllä niin sekavia wikipediassa sanotaa n57s olevan m50d kone kun realoem sanoo et n57s on 35d kone ja n57x on m50d tähän päälle kaikki muut variaatiot (wikipediassa)
    Ekat 25&30d koneet on ainaki n57d30a joka on 01.08.2009 -> sitä en tiedä mikä ero on mallilla joka on omassaki autossa mitä painettii vuoden 2008-2009.
    Ja ekat 35d koneet on n57d30b näissä kaikissa ainaki laakerit tehtaalta samoja, m50d kone on sitte eriksee ja ne kaiketi kestänykki ketjun,pumpun ja laakereitten osalta ? :think
    Karkea ulkonäkö jaottelu. N57S/johdannaiset = imusarja väärinpäin (~2009-2011)

    N57N/Z/X imusarja oikeinpäin (2011-2015)

    Wikipedia ei liene viisain tietolähde näissä asioissa.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Pääosin kyseessä ollut aina N57S moottori ja tähän asti AINA ollut ohjelmoitu. Näin omalle kohdalle osuneet ja käsittääkseni tässäkin viestiketjussa esiintyneet.

    Saa korjata jos olen väärässä.
    Nää n57 moottori nimitykset on kyllä niin sekavia wikipediassa sanotaa n57s olevan m50d kone kun realoem sanoo et n57s on 35d kone ja n57x on m50d tähän päälle kaikki muut variaatiot (wikipediassa)
    Ekat 25&30d koneet on ainaki n57d30a joka on 01.08.2009 -> sitä en tiedä mikä ero on mallilla joka on omassaki autossa mitä painettii vuoden 2008-2009.
    Ja ekat 35d koneet on n57d30b näissä kaikissa ainaki laakerit tehtaalta samoja, m50d kone on sitte eriksee ja ne kaiketi kestänykki ketjun,pumpun ja laakereitten osalta ? :think

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by mixah View Post
    Löytyykö näille muutamalle tapaukselle jokin muu yhdistävä tekijä kuin ohjelmointi? öljyn laatu? moottorin lämmitys? start-stop? moottorin tärinä/tukikumit? Olisi varmasti hyödyllistä löytää jotain yhtäläisyyksiä näille hajoamisille..
    Pääosin kyseessä ollut aina N57S moottori ja tähän asti AINA ollut ohjelmoitu. Näin omalle kohdalle osuneet ja käsittääkseni tässäkin viestiketjussa esiintyneet.

    Saa korjata jos olen väärässä.

    Leave a comment:


  • mixah
    replied
    Löytyykö näille muutamalle tapaukselle jokin muu yhdistävä tekijä kuin ohjelmointi? öljyn laatu? moottorin lämmitys? start-stop? moottorin tärinä/tukikumit? Olisi varmasti hyödyllistä löytää jotain yhtäläisyyksiä näille hajoamisille..

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Yks risa lisää

    Täällä reilu 290tkm ajettu 2011 525d ohjelmoitu, täyskaasu kiihdytyksen jälkee alko kolisee kun kierroksia reilu 2000rpm, öljypohja pois ja tilanne seuraava 1-5 syl kiertävät hyvät ei mitää sanottavaa, 1-6 runkolaakerit kuluneita suht tummia väriltää, 6 sen kiertävä pyörähtäny ja 7 runkolaakeri urilla eli rikki. Öljyt vaiheltu 25tkm välein.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Öljykanavista ja mistä turbolle tulee öljy oli myös jossain välissä keskustelua. Näyttäisi että lohkossa menee kaksi pääöljykanavaa. Itse öljypumpusta öljy kulkee kanavaan joka menee öljysuodattimeen ja sieltä laakereille. Oranssi nuoli.

    Lohkonpäissä on nuo tulpat pitkittäisille öljykanaville. Turbon öljykierron lähtö on samassa pitkittäisessä öljykanavassa kuin mäntien öljyruiskut.

    Sininen nuoli on kohta mistä alipainepumppu ilmee alipaineen.

    Jossain kohdassa ketjua oli kuvia myös koneesta missä tuolla jakopäänkotelon päädyssä oli tiiviste mistä oli hilseillyt maalia irti. Tässä kotelo oli tiivistetty vain liimalla ja näin ollen koko tiivistettä ei ollut ollenkaan.


    Öljykanavat lienevät varsin samalla tavalla tässä N57 moottorissa kuin M57:ssa.
    Last edited by fraatti; 17-10-2019, 15:46.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Alipainepumpun pesä näytti myös hyvälle.


    Itse lavan reunassa oli hiukan kulumaa.


    Itse alipainepumpun päädystä kuva. Sihti oli täysin puhdas.


    Öljypumpun puoli


    Rattaissa ja pesissä ei juurikaan kulumaa.




    Kuva öljypumpun päädystä

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Oliko ketjut millaisessa kunnossa?
    Omaan silmään kaikki jäkopään osat olivat loistavassa kunnossa lukuunottamatta pientä poikkeusta. Ketjujen venymää en pysty toteamaan kun ei ole uusia ketjuja verrokeiksi.

    Vetelin ketjuista oli yläpään ketju ja jäykin öljynpumpun ketju.


    Ketjuissa oli moiset merkinnät ja valmistaja lienee https://www.iwis.com/


    Laahaimet ja kiristin myös saman firman tekelettä. Laahaimissakaan ei ollut kovin paljoa kulumaa.


    Jousivoimakin oli molemmissa kiristimissä varsin hyvä.


    Joskus tuli myös vastaan juttu että kiristimen pää oli lintassa ja öljyreikä siitä syystä osittain tukossa. Tässä ei...




    Tässäkään rattaassa ei juuri ollut kulumaa


    Toisella puolella ratasta oli sen sijaan tuollaisen pienet halkeaman näköiset viivat. Mahtaakohan rattaassa olla joku pieni särö?


    Myös valo taittaa tuosta kohdasta eri lailla eri puolilla.


    Toinen jäljistä oli suora ja toinen hiukan eri tavalla kaareutuva. Pättymiskohta oli myös eri paikassa. Nämä eivät olleet mitään valusta tulleita purseita.


    Kaikki jakopään himmelit

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Oliko ketjut millaisessa kunnossa?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Myös yläpuolen runkolaakerit kuluneet. Näitähän oli muutamat aukoneetkin. Ovatko runkolaakerit yleisesti ottaen olleet tämän näköisiä näissä missä on ollut laakerivikaa? Jotenkin tulee nyt mieleen että kilsat ovat tässä motissa tullut täyteen runkolaakerien osalta kun kulumaa on jokaisessa laakerissa. :think

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Kiertokangen laakerit. Silmämääräisesti hyvässä kunnossa.



    Runkolaakerit, kaikki selkeästi kuluneita.


    1. runkolaakerit & kampiakselin pää


    1. runkolaakerin pesä


    Eräässä toisessa ketjussa oli tälläinen kone missä kilsoja oli jotakuinkin samaa luokkaa. Tuossa ketjupyörä oli kulunut piikeille. Tässä se ei ole kulahtanut niin paljoa.


    Öljypumppu, ensimmäistä indeksiä tästä 009 osasta.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Muita sekalaisia räpsyjä










    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by OVi View Post
    Sehän riippuu siitä, että lähteekö 1. runkolaakerilta öljy viereiselle kangenkaulalle. Jos ei lähde, niin tuskin se rikkoo kangenlaakereita. Jos lähtee, niin rikkoo varmasti.
    Tuota ei tullut katsottua mutta täytyy tarkistaa mistä runkolaakerilta menee mihinkäkin kiertokangelle.

    Tältä tuo kuitenkin näytti kun ensimmäinen runkolaakeripukki oli auki.

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Kyllä tuo varmaan ajolla olisi myös pettänyt. Jotain muutakin tuossa on. Kampi on vielä kunnostettavissa. ~ mitat on tuossa lapulla.
    Sehän riippuu siitä, että lähteekö 1. runkolaakerilta öljy viereiselle kangenkaulalle. Jos ei lähde, niin tuskin se rikkoo kangenlaakereita. Jos lähtee, niin rikkoo varmasti.

    Leave a comment:

Working...
X