Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mx3r
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Jostain syystä mulla on tullut sellainen juttu mieleen että jos näitä vanhoja suuttimia testaillaan niin herkasti tuossa käy niin että suutin päätyy romukoppaan testin perusteella varsin herkästi. Testattiinko koneesta vain tämä yksi suutin vai kaikki? Tämä antaisi hiukan vertailupohjaa asialle. Joskus kysyin homman hintaa ja muistelin että tuo oli useamman kympin per suutin.

    Kuitenkin ajatuksessa on se että miksi saman sylkyn vierestä pamahtaa laakeri jonka suutin vuotaa? Kuitenkin ensin taisi mennä runkolaakeri ja sitten vasta kiertokangen laakeri.

    Korjausarvo mennee mettään luonnostaan jos puritukset muuttuvat sen verran että palamista ei enää tapahdu ja moottorin ohjain koittaa kompensoida asiaa lisäämällä polttoainetta sylinteriin.

    DPF-polttojen aikana on riski että polttoainetta päätyy myös moottoriöljyjen joukkoon. Poltteliko auto DPF:ää normaalia useammin? Muistelisin että mainitsit että DPF-poltto oli hiljattain tapahtunut?

    Monessa M57:ssa ainakin kului hiukan öljyä jos DPF oli tyhjätty. Tämä varmaan hiukan riippuu myös monesta muusta asiasta kuten öljylaadusta. Jotkut väittävät että jos auto missä on DPF paikallaan ei kuluta öljyä niin öljy on korvaantunut diiselillä. Paikkansapitävyydestä en mene väittämään mitään mutta kyllähän jonnekin tänne linkittämässä öljytutkimuksessa oli todettu että öljynvaihtovälit olivat olleet liian pitkiä öljyn sekaan kertyneen polttoaineen vuoksi. Tätä hommaa tietysti vielä pahentaa se että jos autolla ajetaan lyhyitä siivuja. Kuluttaako kenenkään N57 öljyä ja oliko DPF paikallaan vai poistettu?

    Öljytutkimuksesta taisi olla juttua täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread...48#post4079248
    Joo siis tein tietokoneella erillisesti sen polton, kun auton oma poltto ei auttanut, vaan löi siitä vikakoodia..

    Ajon jälkeen noin 10km niin pamahti..

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    No eiköhän se ole ilmeistä, että vuosien yhteistyön loputtua ei välttämättä halua enää lisenssimaksujakaan maksella yhteensopivuushyväksyntöjen ylläpitämiseksi.
    En kyllä usko lisenssimaksujen olevan mitenkään kovat kun halvimmistakin öljyistä yleensä lötyy tuo LL04 merkintä...

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Mitäs tälläsillä pannuilla on ajateltu ajettavan?
    En tiedä mutta kyllä marmorilta saa takuuta ostettua 200 tkm asti, eli ainakin sen verran...

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Onkohan castrol edge turbo diesel 5w40 menettänyt kans bmw luokat, motonetin ja muitten sivuilta löytyy vielä bmw ll04 luokat mutta castrollin sivuilta ne on kadonnut, itse olen tätä käyttänyt m57 ja n57:ssa
    Tietääkö kukaan onko öljy kuitenkin pysynyt samana vaikka BMW luokituksen maininta on poistunut? Voisi olettaa että aine on samaa kun se täyttää vielä muiden valmistajien vaatimuksia samalla tavalla kuin aiemmin.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post
    Onko näitän57 koneita paukkunut noiden 7sarjaisten keulalta?
    Yksi ketju vammanen oli ainaki kerran nettiautossa, kuinkahan paljon tämä 245hp versio eroo tuosta f10:n 258hp versiosta ? Ainakaa egr takaisin kutsussa nämä ekat versiot ei ole :think

    Seiskan cic ilmottaa öljynvaihto väliks 25tkm kun edellises 535d e61:ses oli 32tkm tämän kuulemma saa valita haluaako mennä tihemmällä huolto-ohjelmalla.
    Last edited by mige95; 30-07-2019, 06:28.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Mitäs tälläsillä pannuilla on ajateltu ajettavan?


    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Itse käytän nykyään Kendallin 20w-50 öljyä omassa N57.
    Ei ole kyllä huonoa sanottavaa.
    Talveksi pitää varmaan keksiä vähän ohkaisempi öljy

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    No eihän se nyt siihen liity mitenkään
    No eiköhän se ole ilmeistä, että vuosien yhteistyön loputtua ei välttämättä halua enää lisenssimaksujakaan maksella yhteensopivuushyväksyntöjen ylläpitämiseksi.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Eiköhän ne ole lähteny jo tovi sitten samalla, kun BMW siirtyi Shell:in öljyihin.
    No eihän se nyt siihen liity mitenkään

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Onkohan castrol edge turbo diesel 5w40 menettänyt kans bmw luokat, motonetin ja muitten sivuilta löytyy vielä bmw ll04 luokat mutta castrollin sivuilta ne on kadonnut, itse olen tätä käyttänyt m57 ja n57:ssa
    Eiköhän ne ole lähteny jo tovi sitten samalla, kun BMW siirtyi Shell:in öljyihin.

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    Onko näitän57 koneita paukkunut noiden 7sarjaisten keulalta?

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Onkohan castrol edge turbo diesel 5w40 menettänyt kans bmw luokat, motonetin ja muitten sivuilta löytyy vielä bmw ll04 luokat mutta castrollin sivuilta ne on kadonnut, itse olen tätä käyttänyt m57 ja n57:ssa

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Sitten sellainen kysymys että jos vaihtaa öljyt 15tkm välein niin onko joka tapauksessa järkevämpi käyttää jotain muuta kuin tuota LL-04 öljyä? Kun tuo LL-04 on kehitetty 30tkm vaihtovälille.
    Tuossa LL-04 -vaatimuksessa on toki muitakin ominaisuuksia soveltuvuus pitkille vaihtoväleille ja harvassa taitavat olla ne öljyt, joita ei ole jo kehitetty pitkille vaihtoväleille, vaikkei sitä pakkauksen kyljessä erityisesti mainitakaan. Mutta periaatteessa ei ole isommin väliä tai järkevämpää käyttää muita öljylaatuja jos omissa huolloissaan vaihtovälit pidetään lyhyempinä. Olennaisempaa on, että öljyn muut ominaisuudet riittävät vaatimuksiin (esim. sopiva viskositeetti ja DPF:n kannalta vähätuhkaisuus), ja mitä muita ominaisuuksia painottaa öljyvalinnassa (hinta, saatavuus, jne.).

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Sitten sellainen kysymys että jos vaihtaa öljyt 15tkm välein niin onko joka tapauksessa järkevämpi käyttää jotain muuta kuin tuota LL-04 öljyä? Kun tuo LL-04 on kehitetty 30tkm vaihtovälille.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Janzki View Post
    Castrol Edge 5w-30 ”menetti” Bmw:n luokituksen joku aika sitten. Edustajan kanssa käydessä keskustelua korvaava tuote on mutta ei ei yhtä laajoilla ominaisuuksilla (lue korjaamolle sopivaksi yleisöljyksi).
    Mainitsemasi Castrol EDGE 5w-30 C3 tuotteesta on todellakin tiputettu BMW LL-04 -luokitus pois, mutta muut luokitukset ovat ennallaan ja oletettavasti öljyn koostumuskin on pysynyt samana kuin aiemmin.

    Uutena BMW LL-04 -luokituksen omaavana tuotteena Castrol on tuonut Castrol EDGE 5W‐30 M öljyn. Vastaavasti EDGE-sarjaa pidempään markkinoilla olleessa MAGNATEC -sarjassa on myös 5w-30 ja 5w-40 -viskositeettiluokissa tarjolla LL-04 -hyväksyntä.

    Tällä hetkellä EDGE -sarjan tuotteista 5w-30 viskositeettiluokassa on tarjolla kolme vertailukelpoista tuotetta, joiden käyttöturvallisuustiedotteiden perusteella (EDGE 5w-30 C3, EDGE 5w-30 LL, EDGE 5W-30 M) öljyjen koostumus on erilainen ja näistä BMW LL-04 -luokituksen omaavassa öljyssä koostumus on pelkistetyin, jolloin siinä on eniten perusöljyä ja vähiten peseviä ja happamuutta puskuroivia ainesosia kahteen muuhun tuotteeseen verrattuna.

    Tuohon EDGE 5w-30 M -tuotteeseen on otettu API SN Plus -luokitus ja myös MB:n luokituksia, millä on oletettavasti haluttu lisätä tuotteen menekkiä. Näyttää myös siltä, ettei MB:n 229.52 -luokitusta ei ole muissa EDGE 5w-30 -tuotteissa. Siis tässä mielessä uniikki tuote kolmella luokituksella: API SN Plus, BMW LL-04 ja MB 229.52.

    Edellä kertomanne perusteella olisikin mielenkiintoista tietää muutoksen taustalla vaikuttaneita tekijöitä - onko uuden tuotteen kehittäminen ollut vastauksena esim. joihinkin BMW-moottoreiden erityistarpeisiin, vai enemmänkin öljyvalmistajan halusta pitää BMW edelleen mukana yhdessä myydyimmistä viskositeettiluokista, mahdollisista sopimusteknisistä tai hygieniasyistä. En ole itse tämän taustaa selvittänyt, joten ihan arvailua tämä.
    Last edited by JaniLap; 27-07-2019, 01:30.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎