Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yliluonnolliset N/A viritykset stage7.1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by BeamR View Post
    En tiedä yhtään mitkä on sääntöerot 90-luvun btcc vs 2005-2017 wtcc. Mutta väliäkö sillä.

    Aikanaan B-ryhmässä hätyyteltiin 700hp rajaa, nyt WRC Huyndaissa alle 400hp. Vaikka kaikki on paremmin jne...
    M12 työnsi aika-ajomoodissa 1300 heppaa. Nykyään F1-koneet taitaa jäädä jonnekin 750 hepan tienoville vaikka on 100cc ja kaksi sylinteriä enemmän. Eikä lohkotkaan ole mitään maamoottorin lohkoja. Säännöt..
    Haluaisin nähdä miten nykyaikainen F1-moottori räkii ja paukkuu jos polttoainevirtauksen rajoituksesta luovuttaisiin. Pitäisivät vaikka sen x kpl moottoreita per kausi säännön. Saattaisi saada takaisin sitä ääntäkin mitä niihin on kaivattu.
    Noin, aloin kirjoittamaan turboista, voi bannata
    Last edited by petrolhead; 10-12-2018, 23:20.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Wesulius
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2012
      • 304
      • Mynämäki

      Originally posted by jannmann View Post
      Ootko oikeasti noin pätevänä kaverina ajatellut lähteä maailmalle tekemään nimeäsi tunnetuksi ja tekemään samalla hyvää tiliä?
      Esim. BMW motorsport olis taatusti kiinnostunut sun is koneesta ja sen väännöstä. Mulla vois olla jopa mahdollisesti suhteita auttaa saamaan sun moottori BMW:lle testiin.
      Suomessa on monta pätevää kilpa-auton kuljettajaakin , silti vain muutama pääsee maailmalle.
      Enkä mä näe tuossa moottorissa mitään nii helvetin hyvää.
      Se on vähän niinkö tehty enduranceen , se on kestävä ja se vetää 4000rpm yllöspäin hyvin ja on helppo ajaa.
      Huipputeho ei ole mikään erikoinen ja eikä tuo niin taloudellinenkaan ollut kun toivoin.

      Nykyisin kun endussa saa ajaa jo e90 kin niin tuosta n46 moottorista saisikin rakennettua aika hienon endukoneen.
      tupla vanos ja valvetronic , siitä sais tehtyä taloudellisen ja tehokkaan, imupuolikin taitaa olla paljon avarampi kun tässä vanhassa is konessa joten tehoakin varmasti tulisi reilusti yli 200hv .
      Last edited by Wesulius; 11-12-2018, 00:36.

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15262
        • Ajamisen Iloa

        Originally posted by petrolhead View Post
        M12 työnsi aika-ajomoodissa 1300 heppaa. Nykyään F1-koneet taitaa jäädä jonnekin 750 hepan tienoville vaikka on 100cc ja kaksi sylinteriä enemmän. Eikä lohkotkaan ole mitään maamoottorin lohkoja. Säännöt..
        Haluaisin nähdä miten nykyaikainen F1-moottori räkii ja paukkuu jos polttoainevirtauksen rajoituksesta luovuttaisiin. Pitäisivät vaikka sen x kpl moottoreita per kausi säännön. Saattaisi saada takaisin sitä ääntäkin mitä niihin on kaivattu.
        Noin, aloin kirjoittamaan turboista, voi bannata
        Tämä olisi loistavaa. Varsinkin jos joku talli päättäisi että joka kisaan uusi motti täysillä jerkuilla ja saisi aina 10-15 sijaa lähtöruuturangaistuksia mutta ois aina kisan viimeisellä puoliskolla kärkikahinoissa mukana koska auto ois niin nopea. Tai sitten se ei kestäisi edes maaliin asti vaikka kärkeen ensin pääsisikin. Tulisi mielenkiintoa.

        Porsche 919:ssähän tämä nähtiin oikeen livenä että kun rajoittimet otetaan pois ni mitä löytyy.

        WRC:hän on varsin hyvää viihdettä, ainoastaan karmean tasoton suomalainen tuotantoyhtiö pitää sen katsomiskelvottomana kansainvälisesti.
        Niissä on sentään 380hp kun vielä muutama vuosi sitten jankattiin vuodesta toiseen 300hp mopoilla.
        Last edited by Remotion; 11-12-2018, 00:54.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          ot

          Originally posted by petrolhead View Post
          M12 työnsi aika-ajomoodissa 1300 heppaa. Nykyään F1-koneet taitaa jäädä jonnekin 750 hepan tienoville vaikka on 100cc ja kaksi sylinteriä enemmän. Eikä lohkotkaan ole mitään maamoottorin lohkoja.
          ... unohtamatta moottorin valmistukseen käytetyn käytetyn lohkon päälle kusemista :think

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5173
            • Kuopio

            Originally posted by Wesulius View Post
            Suomessa on monta pätevää kilpa-auton kuljettajaakin , silti vain muutama pääsee maailmalle.
            Kantta muokkaamalla ja pakosarjan katkaisemalla olet saanut 130nm/l niin kyllä varmasti mikä tahansa moottoritehdas on kiinnostunut sun osaamisesta, varmaan palkankin saa itse päättää.
            Last edited by jani; 11-12-2018, 08:23.
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • Masander
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2010
              • 1398
              • Dingolfing

              Originally posted by nullzwei View Post
              ot



              ... unohtamatta moottorin valmistukseen käytetyn käytetyn lohkon päälle kusemista :think
              Ja lohkot oli yli 100tkm ajetuista autoista.
              sigpic

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                Originally posted by Wesulius View Post
                Varmaan tippuu niittenkin nyyttonit jos alkaisivat koivunlehtiä pakoputkesta tuuttaamaan.
                oot muuten aika lähellä totuutta. 2000-luvun alussa siirryttiin supertouring -säännöistä S2000-sääntöihin BTCC:ssä, ja kun WTCC alkoi 2005, niin siellä lähdettiin myös S2000 -säännöistä. Tämä tarkoitti myös esim katalysaattorien tulemista pakolliseksi BTCC:ssä (vaikka volvolla oli 850:ssä jo 1994 katalysaattori).

                The introduction of a 2-litre, single-class touring car formula (devised in the UK and later adopted worldwide by the FIA as ‘SuperTouring’) – and with all


                Kun katsotaan Supertouring sääntöjä, niin oikeastaan yhtään mitään ei ole rajoitettu, poislukien tilavuus ja se, että ei saa olla ahdettu. (katso kuinka monessa kohtaa kappaleessa "4.2 Engine" lukee "free".
                Register of SuperTouring specification cars raced around the world


                Lisäksi, BTCC:ssä tuli moottorimäärärajoitus 2005, eli max neljä pataa sai käyttää kaudessa, ja ylimääräisistä mosista sakotettiin 10 pistettä per mosa. Tämä on varmasti aika tehokkaasti karsinut viimeisten tehojen ottamista ulos noista koneista.


                2009 FIA art 263 on vanhin mitä äkkiseltään löysin, ja siellä on sitten ihan hillittömästi rajoituksia, mm. ECU pitää olla yhdenmukainen ja FIA hyväksytty, softan pitää olla fiksatuilla arvoilla jnejne.
                Vanhoilla säännöillä esim puristussuhde oli vapaa, S2000 -säännöissä max 11:1. jos tuotantomallissa se on korkeampi, niin sitä pitää kisaversioon laskea.
                Vanhoissa säännöissä pa-paine oli vapaa, uusissa säännöissä max 10bar.
                Vanhoissa säännöissä männät oli vapaat, uusissa säännöissä niiden pitää olla tuotantomallit.
                jne, jne, jne. Eli ei ihme että tehot on pudonneet, vaikka kehitys on kehittynyt.
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  Piti vielä tonkia lisää noita supertouring BTCC-specsejä:

                  Toyota Carina E, 1995

                  ENGINE

                  Designation: 3S-GE Type: Water-cooled, in-line, 4-cylinder, 16-valve, DOHC Bore & stroke: 86mm x 86mm Total displacement: 1998cc Engine management Zytek multipoint, sequential and system: programmable fuel injection Power output: Around 300bhp @ 8500rpm Maximum torque: 220 lb/ft (298Nm) Lubrication system: Dry-sump with oil reservoir located in engine bay; Mobil 1 lubricant




                  Volvoista löytyy mielenkiintoinen artikkeli, kuinka niihin tehtiin kannet. Lyhyesti: pojat otti 200£ kannen ja käytti 15k£ joka ainoaan kanteen... lopputulema yli 300hp.




                  Aika kategorisesti noista ysärikoneista on taiottu melko miehekkäitä tehoja ja vääntöjä, kunnes kustannukset karkasi käsistä ja säännöillä alettiin hillitsemään kustannuksia.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • sierra4x4tbo
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 2098
                    • Lappeenranta

                    Tuo Volvon kansihomma oli aika

                    -Timo
                    M535i BiTurbo -85
                    740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                    --=MushroomMotorsport=--
                    --=MaxTuned.com=--

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      Originally posted by sierra4x4tbo View Post
                      Tuo Volvon kansihomma oli aika

                      -Timo
                      Henkilökohtaisesti tykkäsin siitä kohdasta, kun säännöt ei sanoneet mitään siitä, missä kulmassa KANNEN piti olla LOHKOON nähden

                      Vitsi siinä on joku ihan vaan hetken pohtinut että mites näistä oikein otetaan tehoa ulos.

                      Mutta pakko laittaa perspektiiviin: 15k£ oli aikanaan 150tmk, joka oli aivan hirveä summa rahaa. ihan jokainen ei tienannut sitä rahaa vuodessa. Volvo tunki sen yhden tuollaisen kannen muokkaukseen. Jokaiseen moottoriin. Niin moneen moottoriin kuin kaudessa nyt sattui menemään kun ei ollut määrärajoituksia.

                      Ja BTCC:ssä Volvo oli kuitenkin ihan kääpiöpeluri, sillä oli vastassa kaikki kilpa-automaailman isot pojat: GM, Ford, Toyota, Nissan, Renault, VW, BMW jne... Eli ei ihme että kun kerran säännöt on vapaat niin silloin on tehty kaikki mitä on voitu (vertaa rallin B-ryhmäläisiin 80-luvulla). Ja lopputuloksetkin on olleet aika huimia.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • Matuh
                        BTCF Member
                        • Apr 2013
                        • 3703
                        • Kouvola

                        Originally posted by BeamR View Post
                        Henkilökohtaisesti tykkäsin siitä kohdasta, kun säännöt ei sanoneet mitään siitä, missä kulmassa KANNEN piti olla LOHKOON nähden

                        Vitsi siinä on joku ihan vaan hetken pohtinut että mites näistä oikein otetaan tehoa ulos.

                        Mutta pakko laittaa perspektiiviin: 15k£ oli aikanaan 150tmk, joka oli aivan hirveä summa rahaa. ihan jokainen ei tienannut sitä rahaa vuodessa. Volvo tunki sen yhden tuollaisen kannen muokkaukseen. Jokaiseen moottoriin. Niin moneen moottoriin kuin kaudessa nyt sattui menemään kun ei ollut määrärajoituksia.

                        Ja BTCC:ssä Volvo oli kuitenkin ihan kääpiöpeluri, sillä oli vastassa kaikki kilpa-automaailman isot pojat: GM, Ford, Toyota, Nissan, Renault, VW, BMW jne... Eli ei ihme että kun kerran säännöt on vapaat niin silloin on tehty kaikki mitä on voitu (vertaa rallin B-ryhmäläisiin 80-luvulla). Ja lopputuloksetkin on olleet aika huimia.
                        Jeps, volvo tulikin aika tyhjästä sillo 850 Farmarillla? ja laitto kampoihin kyll ihan tosissaan tuolla. Hienoahan noissa BTCC autoissa oli että kuin nopeita voi nuokin vetovammaset etuvedot olla radalla. kannattaa muuten kattoa YouTuben ihmeellisestä palvelusta noita videoita. On muuten tasasta ja ei niin kosketus arkaa vääntöä aina välillä. Kornia nähä ku 90 luvun pätkässä paahtaan Vauxhall Chevalier kärjessä ja E36 seuraa perässä
                        E36 328i M50B30 turbo
                        Skoda vRS
                        Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                        Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                        EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Onhan noita ollut maailman sivu. Tulee säännöissä joku juttu mitä ei ole huomioitu ja joku innokas ja varakas käyttää sen hyväkseen. Jos vaikka pitää käyttää vakiolohkoa niin joku putkittaa sen ja siirtelee pytyt samaan syssyyn.
                          Mieleenpainuvimpia juttuja mitä olen lukenut on Smokey Yunickista. Jossain sarjassa/luokassa oli kiellettyä työstää kannen kanavia, niin kaveri täytti ne jollain kamalla ja muotoili sitten sen. Koskematta kannen materiaaliin. Hienoja ihmisiä he jotka miettii tollasia. Jos tankin koko on rajattu mutta pa-putken halkaisija on vapaa niin kyllä se kuuluu hyödyntää.
                          Last edited by petrolhead; 11-12-2018, 21:50.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            Originally posted by Matuh View Post
                            Jeps, volvo tulikin aika tyhjästä sillo 850 Farmarillla?
                            Jossain interwebin syövereissä oli legendaa, että korimallivalinta olisi ollut ihan vahinko: korirakentaja meni tehtaalle hakemaan aihiota, mutta syystä tai viidennestä vain farkkuja oli heti vapaana, niin kiireen takia otti sellaisen työstettäväksi, ja loppujen lopuksi se jäi myös sitten kisaversioksikin. JOku etu vissiin oli aerodynaamisesti pitkäkattoisuudestakin.
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15262
                              • Ajamisen Iloa

                              Originally posted by BeamR View Post
                              Henkilökohtaisesti tykkäsin siitä kohdasta, kun säännöt ei sanoneet mitään siitä, missä kulmassa KANNEN piti olla LOHKOON nähden

                              Vitsi siinä on joku ihan vaan hetken pohtinut että mites näistä oikein otetaan tehoa ulos.
                              TWR oli hieno pulju, parasta mitä ysärillä britanniassa osattiin ja samaa kastia kun F1 tiimit siellä. Tästä todisteena muiden muassa Jaguar XJR-15 mikä on melko unohdettu mutta ihan mieletön superauto.

                              Tuossa 850 päätyivät vaihtamaan 95 vuonna sedaniin farkusta koska sääntöjen mukaan takaspoileri sai olla mutta se ei saanut ylittää kattolinjaa eikä takapuskuria. Niinpä saivat paremman aerodynamiikan aikaiseksi sedanilla jossa siipi kontin päällä. Lähde: http://www.volvotips.com/index.php/850-2/850-btcc/

                              Ilman siipeä farkku tai pitkäkattoinen on tietenkin lähes aina aerodynaamisesti parempi. Vähemmän nostetta. Pahimpia autoja ovat esim alkuperäinen Audi TT joka oli kokonaan siivenmuotoinen, eli tuotti aivan helvetisti nostetta. Audilla tulikin kiire tehdä loppuihin malleihin kaikkiin spoileri taakse ennenkun ne ehditään ajaa katolleen motarilla.
                              Last edited by Remotion; 11-12-2018, 23:58.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                Tuosta mielenkiintoista luettavaa, eli kuinka BTCC kehittyi 80-luvun RS500 cossujen aikakaudesta kaksilitraisiksi, miten meni kultainen 90-luku ja miksi se päättyi S2000-sääntöihin.

                                After the wild and expensive Group A era, the new 2-litre formula was launched. But it didn’t stay simple and affordable for long…


                                Hiukan pistää silmään, että tuon artikkelin mukaan Audi oli tehoton hidastelija kun sai aikaiseksi vain 290hp/255Nm koneestaan, muiden raapiessa +300hp laitteistaan. Ja tuossa viitataan Fordiin, joka työnsi Prodrivelle rahaa säkkitolkulla kansien tekemiseksi, sekä Williams/Renault -jengiin joka toi F1-tason resurssit kisaan. Ei ihme että kulut lähti lapikkaasta, ja vuosituhannen vaihteessa suurin osa tiimeistä pakkasi työkalut ja lähti muihin sarjoihin.


                                Mutta takaisin on-topic: aika monessa lähteessä (esim nissanin tehtaan sivut ja erilaiset BTCC-historiikit autojen kehittäjien muisteloissa) on nyt kerrottu, että noista kaksilitraisista on saatu 250-300Nm ulos. Litraväännöt on melko huimia, jos ihan kaikki eivät ole huijanneet.

                                Vai onko mittaustavat muuttuneet?
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎