Pohdintani lähti siitä että jokuhan tässä yhtälössä EI täsmää:
Wankelissa on yhdellä kammenkierroksella kolme työtahtia. Eli 3x2,6=7,8. Eli neljäroottorinen wankel-kone vastaa 7,8L veekasia. Ei enää yhtää ihmeellistä?
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Tämä topic on kyllä parasta mitä foorumilla on tapahtunut pitkään aikaan. Ihan ääneen on saanut nauraa tyyppien juttuja kun luin tämän nyt yhteen pötköön samalta istumalta.
Semmosen jännän homman oon huomannut (ja minkä tämäkin topic todistaa), että kukaan ei ole kyllä niin kiukkuinen kuin vaparimies. Kai se vaan on se kun pelataan niin äärirajoilla ja newtonit on niin niukassa, että heti menee muki nurin jos joku niitä yrittää omista nimistä pois ottaa. Yhtäaikaa turbojannut ei edes huomaa (numeroita tuijottamatta) jos tänään on dynossa +20hp/Nm ja huomenna taas saman verran vähemmän.
En tiedä mikä siinä on, mutta kieltämättä näin "vanhemmalla" iällä rupeaa tämmöistä turbohomoakin vaparit kummasti kiinnostamaan. "Lajin helppous viehättää" vai miten se meni.
Onko muuten täällä muille tuttu sellainen jenkkisarja kuin Engine Masters (saman lafkan tuote kuin Roadkill)? Testaavat siinä kaikenlaisia mielenkiintoisia comboja moottoridynossa (tosin jenkkikaseilla mutta itse en ole turhan ronkeli), esim. miten paljon apulaitteet tai öljyn ylitäyttö hukkaavat tehoja. Yrittävät tehdä vielä suht luotettavia ja toistettavia tuloksia, vetävät yleensä 3-5 vetoa per testi ja laskevat siitä keskiarvon, lämpimällä koneella ja samassa dynossa jne.
Ei kannata yleistää liikaa. Forumille tarjottu autokanta on ehkä se harrastusauto mutta muu sitten privaattia. Esim itse ajelen talvisin takavetoisella bensaturbolla tai nelivetoisella turbodieselillä. Eikä täällä kai kukaan kovin tosissaan ole höpötellyt, tämähän oli nimenomaan kevyempi sivujuonne forumilla. Silti mikään ei ole hienompaa kuin kireä vapari. Kun oikein ymmärtää niin se haaste on nimenomaan kutkuttava ja palkintona kaasuvaste, ennustettava luonne ja taivaalliset saundit. Turbot ovatkin juuri tuollaisia kuin sanoit, vie jonnekin pärnäsen pajalle tsipattavaksi ja numerot tuplaantuu heti kättelyssä... joten miksi edes vaivautua keskustelemaan niistä.
Ostin hiljan julkaistun teoksen Alfa Romeo 155/156/147 Competition Touring Cars: The Development and Racing History, ja se on täynnä taustoitusta, kehitystyötä, dataa ja kuvia.
Tämä topic on kyllä parasta mitä foorumilla on tapahtunut pitkään aikaan. Ihan ääneen on saanut nauraa tyyppien juttuja kun luin tämän nyt yhteen pötköön samalta istumalta.
Semmosen jännän homman oon huomannut (ja minkä tämäkin topic todistaa), että kukaan ei ole kyllä niin kiukkuinen kuin vaparimies. Kai se vaan on se kun pelataan niin äärirajoilla ja newtonit on niin niukassa, että heti menee muki nurin jos joku niitä yrittää omista nimistä pois ottaa. Yhtäaikaa turbojannut ei edes huomaa (numeroita tuijottamatta) jos tänään on dynossa +20hp/Nm ja huomenna taas saman verran vähemmän.
En tiedä mikä siinä on, mutta kieltämättä näin "vanhemmalla" iällä rupeaa tämmöistä turbohomoakin vaparit kummasti kiinnostamaan. "Lajin helppous viehättää" vai miten se meni.
Onko muuten täällä muille tuttu sellainen jenkkisarja kuin Engine Masters
........
Yks mikä mua on aina ihmetyttänyt on se kun kysyy "millainen turboviive tossa on? " niin saa aina vastaukseksi rpm-lukeman.
Joo olen katsellut niiden pätkiä. Siellä on ihan asiaakin joukossa, joitain ihan fiksuja juttuja.
Ahdettu moottori ei eroa oikeastaan vaparista mitenkään. Ilmanpaine on eri ja se toimii vain kertoimena. Samat rajat tulee vastaan kuin vaparissakin. Ainoo vaan että imuilma on paineessa jo ennen pyttyyn menoa ja jäähdytettyä niin sytytyshetkellä puristuspaine pystyy olemaan enemmän ilman että ollaan bensan itsesyttymislämpötilassa.
Molemmista saadaan kasvatettua tehoa täsmälleen samoilla konsteilla.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Lisätään vielä, että DTM 155 tuotti 450bhp@11500rpm, mutta vain 300Nm@9500rpm.
Kierrosluvun suhde tehoon ja huippuvääntöön suhteessa tilavuuteen on jännä: kun kierrokset on säännöissä rajattu alas, niin vääntöä otetaan suhteessa enemmän. Sitten kun koneet saa kiertää, väännön määrä pienenee.
Tätähän toki sivuttiinkin jo aikaisemmin F1-koneiden kanssa.
Comment