Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5257
    • Pirkkala

    Originally posted by Bemssi View Post
    Alkaa tuo turbobuumi olemaan itsellä ohi.
    Missäköhän hinnoissa pyörii m50b25turbo tekniikat?

    84mm wisecot, arp ylhäällä ja alhaalla, h profiili veivit, athenan paffi, laakeroitu ja kansi tehty täys perus remppa, kahdella imunokalla, hx40 super 16 pesällä, rewonmotorssin pakosarja, siemens deca 875cc ja mega ms1 ohjaa.

    Penkitetty re85 460hp

    Max 5000km ajettu

    Jotenkin vaikea lähteä hinnoittelemaan, tämän takia kyselenkin täältä.
    Oma ajatus on, että valitettavasti kauppaa todennäköisesti joutuu käymään alle omakustannehinnan, jopa selvästi alle
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • aae30
      BTCF Member
      • May 2010
      • 2694
      • .fi

      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Oma ajatus on, että valitettavasti kauppaa todennäköisesti joutuu käymään alle omakustannehinnan, jopa selvästi alle
      Yep, vaikka vasta sisäänajosta olis, niin käytettyjen hintoja saanee summailla,
      ja päälle lyödä vielä alennuksen "paketissa" ostajalle, ellei kaverille mee,
      tai ole valmis myymään vuosia.
      Sorry I'm Not Sorry
      E34 540iA 93 sedan
      E34 540iA 93 sedan
      E39 530iA 00 touring

      Comment

      • ErikFinn
        Bimmer Rookie
        • Nov 2019
        • 83
        • Finland

        Löytyykö täältä moottorinohjauksen tekijöitä korkeapuristeiselle viinalintalle? Tyyliin micro/megasquirt kartoilla ja asennusvalmiina. Ensi talven aikana, keskipohojamaa sijainti. Vois laittaa vaikka yv. Kiitos.
        E36 325i Sedan
        Alpina B3 3.0 Coupé Edition 30

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1673
          • vihti

          Originally posted by Bemssi View Post
          Alkaa tuo turbobuumi olemaan itsellä ohi.
          Missäköhän hinnoissa pyörii m50b25turbo tekniikat?

          84mm wisecot, arp ylhäällä ja alhaalla, h profiili veivit, athenan paffi, laakeroitu ja kansi tehty täys perus remppa, kahdella imunokalla, hx40 super 16 pesällä, rewonmotorssin pakosarja, siemens deca 875cc ja mega ms1 ohjaa.

          Penkitetty re85 460hp

          Max 5000km ajettu

          Jotenkin vaikea lähteä hinnoittelemaan, tämän takia kyselenkin täältä.

          Pelkkä tekniikka varmaan 2500-3000€, sitten jos on suht hyväkuntoinen e30, e34 tai joku muu klassikko missä kyseinen tekniikka on niin kyllähän se noin 8000€ pitäs saada koko autosta kaikkineen, eli pyyntihinta tyyliin 8500€ tai enemmänkin sillä lähtisin kokeilee jos ajatus on oikeesti myydä se kippo, 6000€ pyynnillä alkaa olla jo paljon kysyntää. Tämä siis vain minun mielipide.

          E: tekniikalla tarkotan siis koko pakettia apulaitteineen turboineen, johtosarja + ecu, kytkin + vaihdelaatikko.
          Last edited by naikou; 06-07-2020, 16:57.
          E39 523i Turbo

          Comment

          • peltju36
            Bimmer Rookie
            • Sep 2018
            • 69
            • Laihia

            Kytkimen työsylinteri meni vaihtoon, autona e36 325. Paineasetelmana on SRE 765. Mietin, että saisiko poljin tuntuman paremmaksi/kevyemmäksi jos laittais esim e36 M3 työsylkän tai vastaavan? Meneekö suoraa ZF laatikkoon ilman isompia modauksia? :think

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1673
              • vihti

              Omassa tiedossa ei ainakaa oo muuta kuin se e34 m5 työsylkkä joka on 20,6mm ja sillä tulee lyhyempi liike mutta jäykempi polkea
              E39 523i Turbo

              Comment

              • Vibex
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2014
                • 1996
                • Lohja

                Originally posted by peltju36 View Post
                Kytkimen työsylinteri meni vaihtoon, autona e36 325. Paineasetelmana on SRE 765. Mietin, että saisiko poljin tuntuman paremmaksi/kevyemmäksi jos laittais esim e36 M3 työsylkän tai vastaavan? Meneekö suoraa ZF laatikkoon ilman isompia modauksia? :think
                Haarukan kulma suoraksi niin kevenee tuntuma, isompi työsylkkä keventää tuntumaa, mutta liikerata ei välttämättä 765:lle riitä.
                Husqvarna Svartpilen
                BMW e36 318iA

                Ex:

                BMW e85 Z4 3,0
                BMW e36 316ti
                MINI Cooper S
                BMW Z3 Coupé
                BMW e46 325iA
                BMW Z3 Roadster
                BMW e46 328ci
                BMW e36 316ti

                Comment

                • peltju36
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2018
                  • 69
                  • Laihia

                  Kiitoksia vastauksista. Ehkä pitäydyn vakio sylkässä.
                  Katon tota haarukan modausta sitten/kun loota pitää ottaa irti.

                  Comment

                  • Herra-Jermu
                    Newbiemmer
                    • Sep 2015
                    • 24
                    • Varpaisjärvi

                    Vähän mietityttää tuo oma kytkin ja vauhtipyörä.

                    Tilanne on tämä, oikealla olevalla kytkimellä ja vauhtipyörällä on ajettu aiemmin -765:lla ja sintterillä, pelannut hyvin ja väännönkesto +800nm. (Edellisellä omistajalla.)

                    Nyt hankin tuon vasemmalla olevan vauhtipyörän, jonka valmistajasta ei ole tietoa?

                    Erot ovat havaittavissa kuvista. Levyn offsett on 3,9mm, vakio massalevyllä lähes puolet levystä jää tuonne "syvennykseen." Levyn paksuus 9,1mm vapaasti mitattuna. Vauhtipyörä n pulttijako täsmää M50:n, (joskin ohjurireikä liian tiukalla sovitteella) ja -765:n asetelma käy pulttijaon puolesta, tähänkin vauhtipyörän ohjuritapit liian paksut.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_20200711_072043.jpg
Views:	1
Size:	169.5 KB
ID:	4838263

                    Click image for larger version

Name:	IMG_20200711_072112.jpg
Views:	1
Size:	155.1 KB
ID:	4838264

                    Click image for larger version

Name:	IMG_20200711_072140.jpg
Views:	1
Size:	62.6 KB
ID:	4838265

                    Click image for larger version

Name:	IMG_20200711_073207.jpg
Views:	1
Size:	127.4 KB
ID:	4838266

                    Kysymys kuuluukin, millä levyllä tuon voi saada pitämään ja kuuluuko tuohon edes -765:n asetelma, koska toimivassa vauhtipyörässä tuo offset on asetelmaan päin? :think

                    Tämä ilmeisesti vaatii irrottaakseen tuon e21:n pidemmän painelaakerin, tai spacerin ja 10mm pidemmän varren työsylinteriin.

                    -Tommi
                    Last edited by Herra-Jermu; 11-07-2020, 08:06.

                    Comment

                    • jussika
                      Newbiemmer
                      • Jul 2004
                      • 27
                      • Salahmi

                      Originally posted by Herra-Jermu View Post

                      Kysymys kuuluukin, millä levyllä tuon voi saada pitämään ja kuuluuko tuohon edes -765:n asetelma, koska toimivassa vauhtipyörässä tuo offset on asetelmaan päin? :think

                      Tämä ilmeisesti vaatii irrottaakseen tuon e21:n pidemmän painelaakerin, tai spacerin ja 10mm pidemmän varren työsylinteriin.

                      -Tommi
                      Ihan arvauksena heitän; e39 530d kytkimelle tehty?

                      Esim: https://www.sachsperformance.com/en/...-001243-999978

                      tai normaali Sachs 3000 951 877
                      e39 528i hx40

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3406
                        • Kotka

                        Originally posted by Herra-Jermu View Post
                        Vähän mietityttää tuo oma kytkin ja vauhtipyörä.

                        Tilanne on tämä, oikealla olevalla kytkimellä ja vauhtipyörällä on ajettu aiemmin -765:lla ja sintterillä, pelannut hyvin ja väännönkesto +800nm. (Edellisellä omistajalla.)

                        Nyt hankin tuon vasemmalla olevan vauhtipyörän, jonka valmistajasta ei ole tietoa?

                        Erot ovat havaittavissa kuvista. Levyn offsett on 3,9mm, vakio massalevyllä lähes puolet levystä jää tuonne "syvennykseen." Levyn paksuus 9,1mm vapaasti mitattuna. Vauhtipyörä n pulttijako täsmää M50:n, (joskin ohjurireikä liian tiukalla sovitteella) ja -765:n asetelma käy pulttijaon puolesta, tähänkin vauhtipyörän ohjuritapit liian paksut.

                        [ATTACH]158465[/ATTACH]

                        [ATTACH]158466[/ATTACH]

                        [ATTACH]158467[/ATTACH]

                        [ATTACH]158468[/ATTACH]

                        Kysymys kuuluukin, millä levyllä tuon voi saada pitämään ja kuuluuko tuohon edes -765:n asetelma, koska toimivassa vauhtipyörässä tuo offset on asetelmaan päin? :think

                        Tämä ilmeisesti vaatii irrottaakseen tuon e21:n pidemmän painelaakerin, tai spacerin ja 10mm pidemmän varren työsylinteriin.

                        -Tommi
                        Kun kytkinlevyjä on eri paksuisia, niin on ihan normaalia, että kytkin pitää shimmata, eli säätää paineasetelman esijännitys sopivaksi. Mulla olisi muistikuva, että - 765 paineasetelma on nimellisesti tarkoitettu 9,2 mm levylle, eli olisi sille sopiva silloin kun vauhtiksen pinnassa ei ole porrasta kumpaankaan suuntaan. (kannattaa tarkistaa, eikä luottaa mun muistiin) Jos kytkinlevy on nimellistä ohuempi, tarvii paineasetelmaa upottaa syvemmälle vauhtikseen ja jos taas paksumpi, tarvii vauhtiksessa olla syvennystä levylle, tai sitten asetelmaa shimmata ulospäin välilevyillä. En ainakaan tarkistamatta ja mittaamatta heittäisi uutta vauhtista paikalleen. Jos poikkeaa rajusti, niin sitten on todennäköisesti eri asetelmalle tehty pyörä.
                        Last edited by Skarpa; 11-07-2020, 08:52.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • Vibex
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2014
                          • 1996
                          • Lohja

                          Originally posted by Skarpa View Post
                          Kun kytkinlevyjä on eri paksuisia, niin on ihan normaalia, että kytkin pitää shimmata, eli säätää paineasetelman esijännitys sopivaksi. Mulla olisi muistikuva, että - 765 paineasetelma on nimellisesti tarkoitettu 9,2 mm levylle, eli olisi sille sopiva silloin kun vauhtiksen pinnassa ei ole porrasta kumpaankaan suuntaan. (kannattaa tarkistaa, eikä luottaa mun muistiin) Jos kytkinlevy on nimellistä ohuempi, tarvii paineasetelmaa upottaa syvemmälle vauhtikseen ja jos taas paksumpi, tarvii vauhtiksessa olla syvennystä levylle, tai sitten asetelmaa shimmata ulospäin välilevyillä. En ainakaan tarkistamatta ja mittaamatta heittäisi uutta vauhtista paikalleen. Jos poikkeaa rajusti, niin sitten on todennäköisesti eri asetelmalle tehty levy.
                          Samat 9,2mm muistelisin -765:lle minäkin, että juurikin silloin vp:n pinta on ilman pykäliä :think
                          Husqvarna Svartpilen
                          BMW e36 318iA

                          Ex:

                          BMW e85 Z4 3,0
                          BMW e36 316ti
                          MINI Cooper S
                          BMW Z3 Coupé
                          BMW e46 325iA
                          BMW Z3 Roadster
                          BMW e46 328ci
                          BMW e36 316ti

                          Comment

                          • Herra-Jermu
                            Newbiemmer
                            • Sep 2015
                            • 24
                            • Varpaisjärvi

                            Originally posted by jussika View Post
                            Ihan arvauksena heitän; e39 530d kytkimelle tehty?

                            Esim: https://www.sachsperformance.com/en/...-001243-999978

                            tai normaali Sachs 3000 951 877
                            Tuossa ilmeisesti vastaava: http://www.bjorkmotorsport.fi/Origam...036,3041&lang=

                            Periaatteessa tuon pitäisi käydä M50:n jatkoksi, ainakin pienellä soveltamisella. Vauhtipyörästä sorvissa 4,0mm pois, niin silloin asetelma olisi levyn tasalla. Materiaalivahvuutta jäisi asetelman kiinnityspisteisiin 12mm, mikä hieman arveluttaa. :think

                            Edit. SRE -243:n voisi mennä suoraan tuohon pyörään, ainakin tuossa vastaava. https://www.vpmotorsport.fi/bundle/1...elmaarp-pultit

                            Note to your self, tästä eteenpäin face to face kaupat vauhtipyörästä.
                            Last edited by Herra-Jermu; 11-07-2020, 08:57.

                            Comment

                            • harrastaja
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2004
                              • 73
                              • Riihimäki

                              Tuo pyörä on ilmeisesti 883082 999792 asetelmalle (e36 M3).

                              Ja -765:ttä voi ajaa tasaisella vauhtipyörällä (9,2mm levy), mutta kulutuskestävyyden vuoksi "vajaa milli" lisää puristusta on hyväksi.
                              https://sites.google.com/view/harrastajanalbumit

                              Comment

                              • Herra-Jermu
                                Newbiemmer
                                • Sep 2015
                                • 24
                                • Varpaisjärvi

                                Originally posted by harrastaja View Post
                                Tuo pyörä on ilmeisesti 883082 999792 asetelmalle (e36 M3).

                                Ja -765:ttä voi ajaa tasaisella vauhtipyörällä (9,2mm levy), mutta kulutuskestävyyden vuoksi "vajaa milli" lisää puristusta on hyväksi.
                                Kiitokset kaikille vastauksista, tuohon voisi nyt äkkiseltään mennä -243, tai -792 SRE. Tarkemmin tiedän, kun saan asetelmista kiinnityspisteiden väliset mitat.

                                Jos ovat 236.5mm, niin käyvät tuolle vauhtipyörälle jaon puolesta, kunhan offsetin saa vain shimmattua kohdalleen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎